Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2015, 12:20   #1
gregas85
Newcomer
 
Join Date: Mar 2015
Location: Oslo
Posts: 21
SAS SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v.

Da ble vårt fly 21 timer forsinket. Ny avgang kl 0830 søndag Tokyo tid. Fikk beskjed at de henter inn et nytt erstattigsfly fra Shanghai.

Det ble veldig tungvint med hotell og overnatting. SAS sa at alle passasjerer måtte booke hotell selv. Slitsomt for mange barnefamilier.
gregas85 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 13:15   #2
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Da ble vårt fly 21 timer forsinket. Ny avgang kl 0830 søndag Tokyo tid. Fikk beskjed at de henter inn et nytt erstattigsfly fra Shanghai.

Det ble veldig tungvint med hotell og overnatting. SAS sa at alle passasjerer måtte booke hotell selv. Slitsomt for mange barnefamilier.
Hvorfor booker de ikke om pax med Star partnere?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 14:02   #3
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Da ble vårt fly 21 timer forsinket. Ny avgang kl 0830 søndag Tokyo tid. Fikk beskjed at de henter inn et nytt erstattigsfly fra Shanghai.

Det ble veldig tungvint med hotell og overnatting. SAS sa at alle passasjerer måtte booke hotell selv. Slitsomt for mange barnefamilier.

Da regner jeg med at VG rydder plass og meddeler "SAS-fast i flere døgn, kommer ikke hjem til skole, jobb, begravelse, bryllup, landskamp og barnehage. Trodde vi var trygge når vi reiste med noen som var med i en stor allianse. Skal aldri reise med SAS igjen."
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 14:34   #4
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Fryktelig dårlig løsning isåfall.....overlate slikt til pax bør ikke de være kjent med.... Minner litt om lettvint løsning som mange her syter og bærer seg over når noen andre foretar samme stunt.
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 15:32   #5
gregas85
Newcomer
 
Join Date: Mar 2015
Location: Oslo
Posts: 21
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Hvorfor booker de ikke om pax med Star partnere?
Det var det samme jeg lurte på. Det gikk et Thai fly til BKK som hadde i følge expertflyer 19+ ledige seter. Det samme var på BKK - OSL flyet.
gregas85 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 15:38   #6
gregas85
Newcomer
 
Join Date: Mar 2015
Location: Oslo
Posts: 21
SAS Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Da regner jeg med at VG rydder plass og meddeler "SAS-fast i flere døgn, kommer ikke hjem til skole, jobb, begravelse, bryllup, landskamp og barnehage. Trodde vi var trygge når vi reiste med noen som var med i en stor allianse. Skal aldri reise med SAS igjen."
Finner ikke innlegget ditt særlig morsomt. Ingen her som snakker at VG skl meddele noe som helst. Og om noen er på vei til en begravelse så er det trist at vedkommende blir forsinket pga en sånn situasjon. Trygghet er en viktig faktor hos alle selskaper men det er det en dårlige håndteringen av selve forsinkelsen som er svært dårlig av SAS.
gregas85 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 15:39   #7
gregas85
Newcomer
 
Join Date: Mar 2015
Location: Oslo
Posts: 21
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Her er informasjonen vi fikk fra SAS
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1447508262415.jpg
Views:	746
Size:	55.8 KB
ID:	39799   Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1447508289921.jpg
Views:	740
Size:	55.9 KB
ID:	39800  
gregas85 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 16:56   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Her er informasjonen vi fikk fra SAS
Kjipt kjipt kjipt. Det er underlig at de ikke har booket om til andre STAR selskap eller fikset hotell. Det er skuffende. Når jeg var borti Tech med SAS i BKK holdt de alle pax til de hadde booket hotell og fraktet alle dit i samlet tropp med busser. Men så er det tilbake i 2007

Men når det er som det er så er jo informasjonen grei nok. Man trenger jo strengt tatt ikke noe mer.

Her er BA sin informasjon når tilsvarende skjedde meg hjem fra Tokyo for et drøyt år siden.



SAS er ikke verst i klassen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 17:08   #9
gregas85
Newcomer
 
Join Date: Mar 2015
Location: Oslo
Posts: 21
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Snakket med SAS igjen og når vi lander i CPH søndag 12:20 (planlagt) så er alle fly fra CPH til OSL helt fulle frem til kl 19.00. Det er flere fly som går tidligere (1425, 1525 og 1700) men de er fulle. SAS nektet å sette oss to på dem selv om vi har begge diamant kort. Her ser man virkelig value for EBD.

Tror det blir lenge til jeg setter meg på SAS på long haul.
gregas85 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 17:13   #10
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Snakket med SAS igjen og når vi lander i CPH søndag 12:20 (planlagt) så er alle fly fra CPH til OSL helt fulle frem til kl 19.00. Det er flere fly som går tidligere (1425, 1525 og 1700) men de er fulle. SAS nektet å sette oss to på dem selv om vi har begge diamant kort. Her ser man virkelig value for EBD.

Tror det blir lenge til jeg setter meg på SAS på long haul.
Fulle fly er realt, men du kan be de sette deg på venteliste som EBD på alle avgangene før. Det er godt mulig å komme med.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 18:31   #11
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Snakket med SAS igjen og når vi lander i CPH søndag 12:20 (planlagt) så er alle fly fra CPH til OSL helt fulle frem til kl 19.00. Det er flere fly som går tidligere (1425, 1525 og 1700) men de er fulle. SAS nektet å sette oss to på dem selv om vi har begge diamant kort. Her ser man virkelig value for EBD.

Tror det blir lenge til jeg setter meg på SAS på long haul.
Mener du at SAS skal kaste av andre fra flyet for at dere skal få plass?
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 18:31   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Men når det er som det er så er jo informasjonen grei nok. Man trenger jo strengt tatt ikke noe mer.
...men når vi leser om andre selskaper som gir liknende informasjon så er det helt krise...

(ikke en kommentar som er myntet på deg, men på selve situasjonen)

Vi kommer vel nok en gang tilbake til disse såkalte "vennene" til SAS. Hvor er de, eller har SAS sluttet å legge ut bilder på Instagram om dette...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 19:12   #13
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Hadde en kansellert flyvning med SAS fra AMS til CPH for 2 uker siden. Hele flyet ble booket inn på et flyplasshotell, matkuponger for middag og frokost. Det gikk shuttlebusser kontinuerlig fra flyplassen og til hotellet. Alle pax booket om på andre flighter dagen etter. Elegant håndtert syntes jeg, og ny routing hjem dukket opp i App'en før jeg kom bort til skranken. Men mulig det er enklere å skaffe hotell ved Schiphol enn ved Narita.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 19:38   #14
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Finner ikke innlegget ditt særlig morsomt. Ingen her som snakker at VG skl meddele noe som helst. Og om noen er på vei til en begravelse så er det trist at vedkommende blir forsinket pga en sånn situasjon. Trygghet er en viktig faktor hos alle selskaper men det er det en dårlige håndteringen av selve forsinkelsen som er svært dårlig av SAS.
Hvis du kikker tilbake i forumet og følger med i pressen, er det alltid ramaskrik når slikt skjer med et annet selskap og kommentarer at dette ville ikke skjedd med et nettverksseskap, så dette innlegget er nok ment ironisk i forhold til manglende ramaskrik i denne situasjonen.
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 19:51   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Har ikke CPH en god SAS Lounge da? Fire timer der burde være god opplevelse. Et plastkort er ikke en tryllestav. Et slikt kort vil ikke gjøre deg til konge selv om det hadde vært laget av platina. Det er bare kort som viser du blir prioritert av de som venter på en ledig plass. Slik SAS driver sitt selskap i dag er å maksimere antall solgte seter, selv overbooke, så er sjansene små for å komme på de første flighter ut av deres hovedhub.

Det er først ved slike anledninger man oppdager hvor lite verdi det er i din investering i et selskap. Lojaliteten virker bare en vei. Jeg tok konsekvensen av dette for rundt 7-8 år siden og har etter det flydd med andre Star Alliance selskap, One World selskap, Skyteam selskap og selvsagt allianseløse selskap (LCCs), og SAS har har fått et sete besatt av meg hvis det passet best.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2015, 23:01   #16
gregas85
Newcomer
 
Join Date: Mar 2015
Location: Oslo
Posts: 21
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Mener du at SAS skal kaste av andre fra flyet for at dere skal få plass?
Jeg har ikke sagt at andre betalende passasjerer skal kastes av bare fordi jeg har EBD kort. Flyselskapet har mulighet å sette passasjerer på standby liste da det nesten alltid er noen som ikke dukker opp.
gregas85 is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2015, 00:08   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er først ved slike anledninger man oppdager hvor lite verdi det er i din investering i et selskap. Lojaliteten virker bare en vei. Jeg tok konsekvensen av dette for rundt 7-8 år siden og har etter det flydd med andre Star Alliance selskap, One World selskap, Skyteam selskap og selvsagt allianseløse selskap (LCCs), og SAS har har fått et sete besatt av meg hvis det passet best.
Vel, nå har jeg drukket så jeg skal ikke gå så hardt ut. Men for (de samme) 7-8 år siden hadde jeg en av de beste "shiny card opplevelsene" mine noensinne med SAS. Det var 16 timer delay fra BKK, og 40-50+ mennesker stod og skrek ved gaten foran siste kveldsfly CPH-OSL. Jeg satt i et hjørne og leste en bok (hadde gitt opp), da de ropte navnet mitt - som det eneste som fikk bli med. Resten måtte sove i CPH. Det var pga status.

Ellers har status (og en høflig tilnærming) hos flyselskap gitt meg behandling som er fullstendig out of the ordinary i årene etter. Så det lønner seg - er min erfaring.

Synd det ikke ikke virket for deg, men ikke gi opp. Når vinden blåser kommer den til å blåse mer din vei. SAS eller ikke.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2015, 00:15   #18
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 725
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Jeg har ikke sagt at andre betalende passasjerer skal kastes av bare fordi jeg har EBD kort. Flyselskapet har mulighet å sette passasjerer på standby liste da det nesten alltid er noen som ikke dukker opp.
Stemmer, det fikser du ved ankomst til København.
Basert på egen erfaring så er det god sjanse for at du kommer med!
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2015, 01:48   #19
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Quote:
Originally Posted by gregas85 View Post
Jeg har ikke sagt at andre betalende passasjerer skal kastes av bare fordi jeg har EBD kort. Flyselskapet har mulighet å sette passasjerer på standby liste da det nesten alltid er noen som ikke dukker opp.
Da er jeg enig! Selvfølgelig burde man da få stå på en slik liste👍
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2015, 02:03   #20
gregas85
Newcomer
 
Join Date: Mar 2015
Location: Oslo
Posts: 21
Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Hei igjen fra Tokyo.

Det viser at SAS sendte ingen fly fra Shanghai til Tokyo for å hente oss og vi har fortsatt den gamle maskinen stående her som ikke fungerer. Ny avgang var satt til 0845 lokal tid søndag, men er nå utsatt på ubestemt tid.

Hvilke rettigheter har man for ombooking ? SAS sier at de fleste fly er fulle mellom Tokyo og Europa. Det er en god del ledige plasser med andre flyselskaper (Emirates, Qatar, Aeroflot osv.) men disse er ikke Star Alliance. Vi sitter fast her i Tokyo i 24 timer og er meget oppgitt.
gregas85 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2) Discus Småprat 61 25-01-2020 16:27
SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet) LN-HFH Småprat 57 08-08-2018 12:56
Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc) kosvines Småprat 222 18-03-2018 22:32
Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY SQ321 Småprat 29 01-08-2014 11:27
Noe forsinkelser og kanselleringer ut fra Bodø i dag pga FZRA Jan H Småprat 0 25-02-2011 11:54


All times are GMT +2. The time now is 03:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.