Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2008, 16:49   #41
Chaos Controller
ScanFlyer Blue
 
Chaos Controller's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

For 3 aar siden da jeg flyttet til UAE kostet en liter bensin her 0.43 USD. I dag koster en liter bensin fremdeles USD 0.43
Med den reduksjonen verdien paa dollaren har hatt, har bensinprisen i folhold til norske kroner gaatt ned fra 2 kroner og 90 oere til 2 kroner og 20 oere
__________________
Chaos Controller is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 19:03   #42
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by Chaos Controller View Post
For 3 aar siden da jeg flyttet til UAE kostet en liter bensin her 0.43 USD. I dag koster en liter bensin fremdeles USD 0.43
Med den reduksjonen verdien paa dollaren har hatt, har bensinprisen i folhold til norske kroner gaatt ned fra 2 kroner og 90 oere til 2 kroner og 20 oere
Hvor mange år kunne Norge ha klart seg uten dyre lønnsopgjør om man hadde senket drivstoffprisene til samme nivå, og kanskje tatt igjen litt konkurransekraft mot utlandet? Jeg tror ikke Ola Nordmann hadde kjørt så fryktelig mye mer enn i dag, da de aller fleste kjører det de må likevel, og Staten klarer seg jo rimelig godt uten de fiskalavgiftene som blir dratt inn i såkalt "miljøavgift" ;-)
Uansett et spennende tankeeksperiment som kanskje makroøkonomgutta her kan drodle videre på ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 22:43   #43
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Oil 116.80... Fyllte opp den tørste Cayennen i dag.. Ny rekord, over 80 daler for full tank! Rundt 20 gallon.. Og med en to mnd. delay på pumpa her, blir det nok å koste godt over hundrelappen i sommer. Trur det blir et bilbytte snart...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2008, 01:45   #44
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Oil 116.80... Fyllte opp den tørste Cayennen i dag.. Ny rekord, over 80 daler for full tank! Rundt 20 gallon.. Og med en to mnd. delay på pumpa her, blir det nok å koste godt over hundrelappen i sommer. Trur det blir et bilbytte snart...
Tja, når jeg fyller full tank på min Volvo, som vel rommer 70 liter, så koster det meg fort 850-900 kroner hvis tanken er knusktørr. Men du kjenner vel til prisnivået i Norge, og er sikkert ikke overrasket over at du får lite sympati for bensinpriser fra denne siden av Atlanteren...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2008, 02:07   #45
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

.. og jeg har kjoert hele uka paa samme tanken. BBJ'en er klart bedre for lommeboka enn den gamle truck'en, ja ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2008, 04:40   #46
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Tanken din er jo litt mindre enn min, men kjerringa jobber 15,8 miles unna der vi bor. Hun kjører halvannen uke med sin Audi A4 2.0T (med lokal småkjøring, lunsj, shopping etc). Hun brukte min bil denne uka, fyllte opp søndag og i går var det tomt.. :super rolleyes

Skal bli flott å bruke Cayennen som pendlerbil selv fra 1. mai.. Det er dog godt at det skjer noe når man gir gass ihvertfall
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2008, 22:50   #47
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Vet dette ble veldig OT her nå, men er det naturlig å anta at salget av Honda Civic Hybrid og Prius har bortimot eksplodert på andre siden av dammen?

Selv har jeg vært ute og fylt leiebilen min (Isuzu D-Max 3,0 TDi) i dag, og dieselen kostet 11,79 for literen - på ukas desidert billigste dag...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson

Last edited by Trety; 21-04-2008 at 15:36. Reason: Trykkleif
Trety is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 01:02   #48
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Det begynner aa bli en del Prius'er paa veiene. ja .. selv her i Atlanta, hvor store SUV'er og pick-up'er dominerer.

Forleden saa jeg for foerste gang en Smartcar .. modig fyr ..

Prisen er foroevrig paa vei over 3.50 for 87 oktan ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 01:11   #49
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det begynner aa bli en del Prius'er paa veiene. ja .. selv her i Atlanta, hvor store SUV'er og pick-up'er dominerer.

Forleden saa jeg for foerste gang en Smartcar .. modig fyr ..

Prisen er foroevrig paa vei over 3.50 for 87 oktan ....
Så for første gang 91 oktan over 4 dollar her i dag
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 01:20   #50
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Nå forstår hvorfor bensin er så billig i US - det ser ut som de bare selger traktorbensin (91 oktan)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 02:47   #51
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

For oss som bor i USA - gaa til http://www.gasbuddy.com .. viser de billigste stasjonene ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 05:44   #52
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Nå forstår hvorfor bensin er så billig i US - det ser ut som de bare selger traktorbensin (91 oktan)
Jeg trodde lenge dette var et faktum! Helt til jeg skjønte at ratingen er annerledes. 91 her = 95 hjemme

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Quote:
most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2
Ellers så er SFO dyrest i Amerika igjen, her har vi betalt over 4 for 91 ofte og lenge..
OMW is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 09:38   #53
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

OMW - fremdeles er det RON som vises på pumpene både her i Europa og US (ASTM D2699-07a), så in fact er bensinen i USA lower rate sammenlignet med den som selges i Europa. En annen vesentlig forskjell er at bensinen i USA inneholder ekstremt høyere andel aromater (bl.a. benzen) siden termisk cracking er den foretrukkede formen for å øke oktantallet i rånaftaen. I Europa benyttes i større grad mer raffinerte kjemiske metoder med katalysatorer som øker andelen av isomere alkaner som både har et høyt oktantall og er mer energitett (høyere andel hydrogen). Dette gjør også bensinen i USA mer kreftfremkallende enn den europeiske siden den inneholder en større andel benzen (høyt oktantall, men veldig carcinogen).

Hvilke konsekvenser har dette for forbruket? Motorene i biler som skal til det amerikanske markedet har lavere kompresjon og dermed også lavere virkningsgrad. Lavere vikningsgrad gir større forbruk og mindre ytelse (på grunn av lavere andel hydrogen i bensinen).

I tillegg til dette så holder fremdeles den amerikanske oljeindustrien på å tilsette MTBE til bensinen for å øke oktantallet (benyttes fremdeles i 25 stater), selv etter at det er påvist sterke miljøkonsekvenser (akkumulering i naturen) og helsekonsekvenser (både mistanker til å være carcinogen og å kunne tukle med arvestoffet).

QED - bensinen i USA er virkelig traktorbensin!

Hilsen kjemiker med hovedoppgaven "Frontoktantallet - betyding og konsekvenser"
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 21-04-2008 at 09:49.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 13:58   #54
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
QED - bensinen i USA er virkelig traktorbensin!

Hilsen kjemiker med hovedoppgaven "Frontoktantallet - betyding og konsekvenser"
Etter slike forklaringer er det bare å bøye seg i støvet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 14:04   #55
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Vil det være lønnsomt å fylle 93 oktan istedenfor 87 siden forbruket da er lavere? Min Cadillac som jeg hadde i USA ville bare ha 93 oktan for ellers brukte den sykt mye fuel! (det gjorde den egentlig uansett )
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 15:12   #56
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Dette kan lett bli en lang avhandling, men for å ta det kort.

Oktantallet i seg selv sier bare hvor mye julig drivstoffet tåler uten å selvantenne (=motorbank). Motorbank er ukontrollert forbrenning der hastigheten overstiger lydens (kjent tema for de som er interessert i fly).

Det som avgjør hvor mye kraft en får ut av bensinen er todelt:

1. Hvor stort energi-innhold et spesifikt volum har. En viktig faktor her er forholdet mellom karbon (lavt energi-innhold) og hydrogen (høyt energi-innhold) i bensinen - og hvor tett de forskjellige molekylene kan pakkes. Det en generelt ønsker er isomere alkaner og ikke aromater. Enkelte av dere som er interessert i formel 1, husker dere temaet kjøling av bensinen (dette pakker molekylene enda mer).

2. Så er vi inne på motorens oppbygging, og da er det blant annet følgende variabler som påvirker - kompresjon, bensinforstøving fra forgasser/innsprøytning, virveldannelser i forbrenningskammeret, tidspunkter for tilsetting av drivstoff og antenningsmåte, .... I tillegg til dette er det også en del spesielle fenomener for turbo-bensinere - de har vanligvis egne bankesensorer som styrer waistgaten (variabel kompresjon) og dermed kan få maksimalt av energi ut av bensinen. For å gjøre bildet enda mer komplisert så påvirkes forbruket av lambda-sonden til katalysatoren (katalysatoren har best virkningsgrad ved en relativt fet blanding) og så har man magermotorprinsippet som også prøves ut (se etter f.eks. FSI på noen biler).

Så til MountainDews spørsmål - nei, med mindre bilen forlanger høyere en 87 oktan (RON/ROZ). Hvis den gjør det kan man risikere å ødelegge motoren på grunn av motorbank (motorbank vil gjøre det samme med en motor som kavitasjon for en pumpe - slå av metalldeler fra sylindervegger og stempeltopp, og med nok av det så skjærer den seg). Det jeg kan råde deg til er her i Norge å prøve å få tak i bensin laget på Mongstad. De har et isomeriseringsanlegg som gjør at bensinen deres inneholder ekstra mye hydrogen i forhold til karbon. Tilsvarende så er bensinen fra Slagentangen litt dårligere i så henseende siden de benytter Pt/Pd-katalysator i sin platformer (en form for termisk cracking). Hvor får man så bensin fra Mongstad - sikrest er man hvis en tar en tur innom en Statoil-stasjon i Bergens-området.

Håper dere nå er enda mer forvirret
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 21-04-2008 at 15:15.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 15:32   #57
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Jeg må bare si at jeg er mektig imponert over Kurts innsikt og forklaringer her!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 17:09   #58
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Wow, Kurt!! I guess we got to the bottom of that!

Og til MountainDew: Dersom du eier bilen, fyller du det som står i instruksjonsboken. Dersom det er en lease (utrolig mange leaser her i USA) eller leiebil, fyller du 87 oktan
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 17:10   #59
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Og på morran i dag er dollaren svakere igjen og oljeprisen 117+
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2008, 22:31   #60
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

LN-KGL!

takk for finfin informasjon.
Jeg tviler ikke på du har helt rett, bare kunne sverge på at jeg ser det står (R+M\2) på pumpa. Skal sjekke neste gang.

Quote:
Motorene i biler som skal til det amerikanske markedet har lavere kompresjon og dermed også lavere virkningsgrad.
Det var akkurat derfor jeg sjekket for en stund tilbake, da jeg kjøpte min tysker så var jeg litt bekymret for akkurat banking siden den har relativt høy kompresjon. Da jeg kom over denne infoen. (Standard-Golf V (Rabbit) her borte lages i Mexico som regel, med en usannsynlig ueffektiv 2.5-liter tilpasset US. Dette er dog ikke tilfellet med GTI som lages i Tyskland og har nøyaktig samme specs her som der)

Ellers så vil informasjonen din antagelig forklare hvorfor E46 M3 har 333 hk her i stedet for 343 i Europa! Jeg mente også dette må være bensinen, selv om en selger jeg snakket med på død og liv sa det var måleenheten på effekt som var forskjelllig. SAE vs.. DIN ? Husker ikke sikkert.

Dette fant jeg hos Shell forøvrig,
The value that relates most closely to actual driving conditions is the average of these two values: Road Octane Number = (RON + MON)/2. This Road Octane value is the one referred to in Shell stations: Shell Bronze gasoline has an octane rating of 87, Shell Silver is 89 and Shell V-Power is 91.

Last edited by OMW; 22-04-2008 at 00:00. Reason: 2.5 liter, ikke 2-liter
OMW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nok et offer for oljeprisen... LN-MOW Flyforum 2 29-07-2008 11:35
Oljeprisen er plagsom også i Russland DCHalvorsen Flyforum 1 16-06-2008 19:10
Ryanair bommet på oljeprisen CK Flyforum 3 29-09-2006 00:48
Oljeprisen truer lavprisbilletter sail4fun Flyforum 8 15-07-2006 01:46
Oljeprisen svir for Norwegian CK Flyforum 14 06-04-2005 18:13


All times are GMT +2. The time now is 16:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.