Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2020, 17:10   #41
United1K
Up in the air ✈
 
United1K's Avatar
 
Join Date: Apr 2014
Location: Stavanger/Sola
Posts: 192
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Det sier seg selv hva denne reklamen betyr for folk når du leser alle kommentarene på youtube videoen.
Du verden til de som fant på og godkjente dette. Hva var det de tenkte på.
__________________


United1K is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 17:23   #42
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Jeg lar meg ikke krenke, men det første som slo meg var "Hva i all verden SAS, her klasker dere en del kunder i fjeset" (ref Fnates post)

Hvorfor tar de tak i kundene og sier "det du er stolt av som du identifiserer deg og din kultur med er helt feil, det er ikke ditt. Du lever på en livsløgn" Det er jo kraftig ris til egen bak det der. (At det tar hekt fyr er en annen sak, og Internettets forbannelse)

Husk hva Ibsen sa: «Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme»


#litegjennomtenkt
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 17:38   #43
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Ikke krenket med synes den reklamefilmen er temmelig dum.
Tenker det reklame byrået får sparken, som vi sier i Trøndelag: Dæm tænke med ræva..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 17:39   #44
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Det er 40 år siden jeg tok markedsføringskurs, men jeg husker fortsatt godt hva gamle professor Thorvaldsen sa: Det viktigste er at man etter å ha sett den husker produktet, og ikke reklamen. Det skal også være positivt.
Her har man tydeligvis fokusert på å være flinke, og etterhvert som man gikk fremover har man blitt helt 'sneblinde' og ikke tenkt på hvordan en som ser reklamen for første gang reagerer. Og å lage en reklame som er lenger enn en gjennomsnittlig Ramones-låt uten at det ekte budskapet hamres inn fra første bilde virker for meg temmelig håpløst.

Krenket klarer jeg imidlertid ikke å bli, men nøyer meg med litt lett hodestanging i veggen på vegne av min gamle arbeidsgiver ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 17:43   #45
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Var vel muligens også tenkt som et forsøk på å gi et stikk i siden til "Norwegian" som spiller mer på de "nasjonalistiske" følelsene i befolkningene med sine hale-helter etc. Ble vel heller et selvmål ut av dette for SAS.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 17:44   #46
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Nå har jeg vært på hundeskole hele dagen, men...hva er det som er polariserende? Hva er det å reagere på? At demokrati er fra Hellas? Jeg er visst litt treig i tankegangen om dagen for jeg ser ikke engang krenkepotensialet - at all?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 17:57   #47
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
SAS har nå tydeligvis fjernet mulighetene til å poste innlegg direkte på Facebook-veggen, men shitstormen fortsetter i kommentarfeltene til poster de selv har lagt ut.
Kanskje like greit mens de rydder opp etter trollene

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 18:12   #48
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Kanskje like greit mens de rydder opp etter trollene

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sikkert, men de skulle nok ha disablet kommentarer på de andre postene også!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 18:32   #49
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Sas må beskyttes mot seg selv.
Quote:
SAS fyrer opp igjen mye omtalt reklamekampanje

Onsdag formiddag trakk SAS tilbake reklamefilmen «What is truly Scandinavian» etter massive reaksjoner i sosiale medier. Flyselskapet mistenker koordinert angrep, og vil nå sette i gang igjen kampanjen.
Det opplyser selskapet i en pressemelding onsdag ettermiddag.
SAS er et skandinavisk flyselskap som flyr reisende til, fra og innom Skandinavia, og vi står bak budskapet i filmen som handler om at reiser beriker oss, skriver SAS i meldingen.
– Vi fortsetter nå den planlagte kampanjen ved å publisere en kortere og tydeligere versjon, heter det videre.


https://e24.no/naeringsliv/i/y3r4jE/...eklamekampanje
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 18:36   #50
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Synes denne fra twitter var bra: En SAS-reklame som påpeker at mye av det vi ser på som typisk skandinavisk, snarere er ideer fra andre steder i verden, og oppleves dermed så krenkende at den må fjernes. Og dette hisser folk seg for. Ytringsfriheten er visst glemt her, men den er vel ikke skandinavisk
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 18:39   #51
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Svenske aftonbladet med konspirasjonsteorier..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nya-reklamfilm

Quote:
Så kapade högerpopulistiska nätverk SAS nya reklamfilm
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 12-02-2020 at 18:41.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 18:46   #52
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Synes denne fra twitter var bra: En SAS-reklame som påpeker at mye av det vi ser på som typisk skandinavisk, snarere er ideer fra andre steder i verden, og oppleves dermed så krenkende at den må fjernes. Og dette hisser folk seg for. Ytringsfriheten er visst glemt her, men den er vel ikke skandinavisk
Jeg tror folk må gå tilbake til norskfaget på vgs nivå og temaet analysere ulike ting .. Tror norsklærerne her til lands har fått nok materiell for tentamen takket være den reklamen

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 18:58   #53
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Ytringsfriheten er visst glemt her, men den er vel ikke skandinavisk
Grunnloven § 100fra 1814.

Men nei, den har oprinnelse fra fornuftig tankegang. Franskmennene og Amerikanerne var vel ute før oss. Men så hadde vi ikke så mye å fare med før 1814 heller da....

Uansett, SAS leder nå woke statistikken i følge noen på kontoret deres. Og akkurat det, det er viktigere enn alt

Ps:
Say hello to our newest Viking �� Our second A350, Hagbard

knis
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 12-02-2020 at 19:25.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 19:31   #54
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Når man starter med "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing." så går man rett inn i og gjentar et en polariserende påstand i en veldig splittende debatt. Det er aldri en god taktikk om man ønsker nå mer enn halvparten av befolkningen.

Og man kommer så med flere eksempler som opplyste mennesker allerede var klare over. At en nordmann engang fikk patent på en ubrukelig binders-design som aldri ble brukt noe sted er jo på ingen måte noe bevis på at ingenting kommer fra Norge eller Skandinavia. Man kan ikke bevise en negativ. Man trenger jo bare ett eneste eksempel for å motbevise påstanden. Ta fx den norske oppfinnelsen sprayboksen.

Det SAS har prestert er å fremsette en påstand som alle oppegående personer vet er feil og så bruker SAS en argumentasjonsteknikk som opplyste mennesker også vet er bare tull. Dette ødelegger troverdigheten til SAS.

At man alltid lærer av å reise var noe man kunne man fått frem på en helt annen måte. Og det helt uten å begå det som ser ut som et poltitisk korrekt og dårlig gjennomtenkt selvskudd.

Temaet kommer opp i Dagsnytt 18.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 12-02-2020 at 19:36.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 19:55   #55
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Fra https://www.vredens-gnag.no/livets-h...sk-flyselskap/

Code:
«Nårsk Fly AS» skal ta opp kampen med SAS og Norwegian ved å tilpasse tilbudet sitt til «alle som er glad i Norge og det norske»:

Flyvertinnene, absolutt ingen homsete flyverter(!), skal ha langt, lyst hår, snakke Gudbrandsdals-dialekt og gå på ski.

Det vil bli servert pultost, mjød og smalahove. I stedet for å servere drikkevarer hele turen, spares det opp til en helvetes fest rett før landing.

Klapping ved landing er påbudt hos Nårsk Fly AS.

Billettene betales kontant på flyplassen sånn at folk slipper Vipps og nettsider og kort og apper og annet faenskap

Kapteinen skal snakke norsk. Også med tårnet. Og med utlendinger.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 19:56   #56
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Når man starter med "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing." så går man rett inn i og gjentar et en polariserende påstand i en veldig splittende debatt. Det er aldri en god taktikk om man ønsker nå mer enn halvparten av befolkningen.

Og man kommer så med flere eksempler som opplyste mennesker allerede var klare over. At en nordmann engang fikk patent på en ubrukelig binders-design som aldri ble brukt noe sted er jo på ingen måte noe bevis på at ingenting kommer fra Norge eller Skandinavia. Man kan ikke bevise en negativ. Man trenger jo bare ett eneste eksempel for å motbevise påstanden. Ta fx den norske oppfinnelsen sprayboksen.

Det SAS har prestert er å fremsette en påstand som alle oppegående personer vet er feil og så bruker SAS en argumentasjonsteknikk som opplyste mennesker også vet er bare tull. Dette ødelegger troverdigheten til SAS.

At man alltid lærer av å reise var noe man kunne man fått frem på en helt annen måte. Og det helt uten å begå det som ser ut som et poltitisk korrekt og dårlig gjennomtenkt selvskudd.

Temaet kommer opp i Dagsnytt 18.
Hva er splittende i debatten? Jeg ... skjønner virkelig ikke. Du skriver "gjentar et en polariserende påstand i en veldig splittende debatt".

Hva er det som er problematisk med å påpeke noe "alle vet"? Er det provoserende å si en selvfølgelighet? Om jeg lager en film som handler om at jorda er rundt og derfor kan vi reise rundt og oppleve noe - er det da provoserende å bruke som poeng og nettopp argumentert som "provoserende" fordi "alle vet det"? :/

Hva er politisk korrekt ved å påpeke at få ting er "typisk skandinavisk"? Nå bor jeg i mitt tredje land, og jeg kan vel egentlig bare si at utover vår innesluttethet og latskap så finner jeg lite som er "typisk" særnorskt eller særskandinavisk.

Forsøker ikke forsvare reklamen, men jeg er enda svært uforstående over all krenkelsen og muligens litt etterhengende på hva som er problemet...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 20:21   #57
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hva er det som er problematisk med å påpeke noe "alle vet"? Er det provoserende å si en selvfølgelighet?
Hva vet alle? At ingen ting er skandinavisk?

PS.
At vi er så late faller på sin egen urimelighet, spesielt om du har erfaring fra næringslivet (vi er i verdenstoppen).
Kommer du dog fra offentlig forvaltning eller utdanningssektoren har jeg forståelse for ditt ståsted/inntrykk.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 20:24   #58
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hva er politisk korrekt ved å påpeke at få ting er "typisk skandinavisk"? Nå bor jeg i mitt tredje land, og jeg kan vel egentlig bare si at utover vår innesluttethet og latskap så finner jeg lite som er "typisk" særnorskt eller særskandinavisk.
Lyst til å dele med oss hvilke land du har bodd i og hvordan deres kulturer er overlegne de vi har i norden? For om det du skriver stemmer er jeg egentlig litt sjokkert over at du fortsatt bruker det norske språket, det må da være helt grusomt å se norske ord på skjermen og bli minnet på hvor late og innesluttede de som bruker det språket er....
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 20:26   #59
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Lurer på om noen hadde brydd seg om de hadde vist den korte versjonen først?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 20:33   #60
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hva er splittende i debatten? Jeg ... skjønner virkelig ikke. Du skriver "gjentar et en polariserende påstand i en veldig splittende debatt".

Hva er det som er problematisk med å påpeke noe "alle vet"? Er det provoserende å si en selvfølgelighet? Om jeg lager en film som handler om at jorda er rundt og derfor kan vi reise rundt og oppleve noe - er det da provoserende å bruke som poeng og nettopp argumentert som "provoserende" fordi "alle vet det"? :/

Hva er politisk korrekt ved å påpeke at få ting er "typisk skandinavisk"? Nå bor jeg i mitt tredje land, og jeg kan vel egentlig bare si at utover vår innesluttethet og latskap så finner jeg lite som er "typisk" særnorskt eller særskandinavisk.

Forsøker ikke forsvare reklamen, men jeg er enda svært uforstående over all krenkelsen og muligens litt etterhengende på hva som er problemet...
Jaja, som vanlig klarer du ikke lese det som jeg faktisk skriver og tillegger meg sitater som alle lett kan se at jeg ikke kommer med.

Det var en debatt for flere år siden i Norge om vi faktisk hadde en norsk identitet og om noe egentlig kunne kalles norskt. Det er vanskelig å argumentere for at det ikke var en polariserende debatt.

Jeg skriver "opplyste mennesker" og ikke "alle".
Jeg skriver heller ikke at jeg er indignert eller provosert, jeg bare påviser at de bruker en argumentasjonsteknikk som ikke er logisk gyldig.


Hovedpåstanden som først fremstilles er ikke noe som "alle vet", jeg beviste jo at den ikke stemmer, bare les en gang til hva jeg faktisk skrev.

"få ting" != "ingenting"

Og når du angriper meg på autopilot uten å skjønne hva jeg faktisk skriver så er det ikke rart at du også klarer påstå at jeg er krenket.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 12-02-2020 at 20:37.
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med merkelig reklamefilm, "Travelers think big" robertaas Småprat 26 08-11-2016 23:33
SAS med ny reklamefilm jameson82 Småprat 21 25-10-2012 10:02
Noen som har lekt seg med Photoshop her TigerBlack Flyforum 6 17-10-2005 10:25
SAS har New York lagt på hylla TG923 Flyforum 20 30-09-2005 20:43
SAS cabin har lagt ned arbeidet LN-SUB Flyforum 29 12-11-2004 21:04


All times are GMT +2. The time now is 00:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.