Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-03-2018, 10:56   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Egypt... generelle spørsmål om reise

Dette er sånne tråder som de ønsker flere av her på forumet, så jeg lager en til. Generelle spørsmål om Egypt.

Jeg er helt "lost" da dundrosaurusen vil på vanlig ferie i en uke for å sole seg i minst 7 dager. Det har ikke jeg drevet med siden Hersonnisos-fylla i begynnelsen av 20-årene. Ikke at det er noe galt i det, det har bare ikke blitt sånn. Jeg oppdager alltid ett eller annet pussig jeg må, og som er laaaangt utenfor allfarvei. Anyway...

Jeg begynte i en egen tråd i fht Hellas. Men Hellas, har jeg oppdaget, er faktisk sjukt dyrt i fellesferien. Så jeg begynte å tenke, hvor er det både fint, varmt og rimelig for luksus nå? Umiddelbart tenkte jeg Egypt og Thailand.

Er det noen som har vært i Sharm el Sheikh siden de begynte å skyte på hverandre der nede? Er det ok? Jeg ser liksom at man kan bo på Four Seasons for 1800,- kroner natta (noe som ikke alltid er et godt tegn. Koster det samme på FS i Damascus).

Men når jeg søker på Sharm El Sheikh eller Egypt i reiseforumet her kommer det først og fremst opp tråder som "det værste du har opplevd på reise" eller "hvor har du vært redd".

Må si at jeg i utgangspunktet er omtrent like fristet av Egypt som en rotfylling. Men mulig noen kan motsi dette.

Alternativet (akkurat nå) er egentlig Renaissance hotell på Koh Samui. Er bare redd for at man blir innmari stengt inne i en resort da.

Det er en hel uke liksom. Det er SYKT lenge å være på samme plass
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 11:22   #2
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Reiseinfo

Quote:
Det er generelt en høy risiko for terrorangrep i deler av Egypt. Egypt har det siste året vært preget av flere sikkerhetshendelser i Sinai og i Kairo. Terrorangrep og øvrige voldshandlinger har i hovedsak vært rettet mot sikkerhetsstyrkene, kirker og moskeer, og kan også ramme turistmål. Det har siden 10. april 2017 vært unntakstilstand i hele landet. Gyldig ID bør alltid medbringes. Sikkerhetssituasjonen i Egypt kan endre seg med kort varsel. Besøkende bør utvise forsiktighet og holde seg oppdatert via lokale medier.
Value for money..... tja.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 11:38   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Egypt - bare NEI don't go there. Skittent, fullt av plageånder og nyrike russere. Sharm El Sheikh er forsåvidt fint nok, men det er etter min mening for varmt der i juli. Nå har det jo vært en del hendelser på Sinai-halvøya de siste årene.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 11:41   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Reiseinfo



Value for money..... tja.
Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Egypt - bare NEI don't go there. Skittent, fullt av plageånder og nyrike russere. Sharm El Sheikh er forsåvidt fint nok, men det er etter min mening for varmt der i juli. Nå har det jo vært en del hendelser på Sinai-halvøya de siste årene.
Okej... case closed m.a.o

Takker. Tenkte ikke på UD's reiseråd faktisk.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 13:34   #5
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Okej... case closed m.a.o

Takker. Tenkte ikke på UD's reiseråd faktisk.
Du har ikke kikket på Marokko da? Trygt, men kanskje noe varmt....
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 14:02   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Du har ikke kikket på Marokko da? Trygt, men kanskje noe varmt....
Vi skal dit i Mai, men det vet hun ikke enda.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 14:07   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Før du bestiller i Thailand kan det være verdt å ta en titt på El Gouna i Egypt. Det er tre mil nord for Hurghada og et "gated community" der lokaljallaen ikke slipper inn. En uke i dobbeltrom på Sheraton og Mövenpick koster 7-9000 kroner i juli. Jeg har vært der en gang selv, syntes det var veldig bra. Har en bekjent som er der et par ganger i året (kiting) og skryter fælt av stedet.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 15:41   #8
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Kan legge til at Sharm El Sheikh og omegn er fantastisk i forhold til dykking, men soling midt på sommeren er bare å glemme. Da vi var der i midten av juli for mange år siden var det 48 (!) grader i skyggen.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 15:46   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Quote:
Originally Posted by ln-bre View Post
Kan legge til at Sharm El Sheikh og omegn er fantastisk i forhold til dykking, men soling midt på sommeren er bare å glemme. Da vi var der i midten av juli for mange år siden var det 48 (!) grader i skyggen.
Saft suse. Det var litt varmt ja.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 17:35   #10
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Vi skal dit i Mai, men det vet hun ikke enda.
Hehe. Se der ja. :-) Vi var i Marrakesh i mai i fjor og det var veldig koselig. Ikke så mye å skryte av i matveien, men helt ok.

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Før du bestiller i Thailand kan det være verdt å ta en titt på El Gouna i Egypt. Det er tre mil nord for Hurghada og et "gated community" der lokaljallaen ikke slipper inn. En uke i dobbeltrom på Sheraton og Mövenpick koster 7-9000 kroner i juli. Jeg har vært der en gang selv, syntes det var veldig bra. Har en bekjent som er der et par ganger i året (kiting) og skryter fælt av stedet.
Kan også anbefale El Gouna. Bodde på Mövenpick for ca 7 år siden. Hele byen er kunstig laget og det er bare turister der. En ganske så strøken havneby med (faktisk) gode restauranter og fine båter. Mye valuta for pengene.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 17:43   #11
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Oman? ........
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 18:17   #12
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Tips for Koh Samui: Fiks det 380000 Hilton Honors poeng. Du kan få 144000 for prisen av 80000. For å få nok må du da ha tre kontoer du så kan "poole" fra. Bestill fem netter på bonus på Conrad Koh Samui. Var i gang med dette prosjektet helt til jeg skjønte det var regntid i desember...

Samme er også god deal på Maldivene, men der tror jeg det er kjedelig om du ikke dykker, dessuten krangler lederne om hvem som er sterkest om dagen.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2018, 16:05   #13
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Oman? ........
Har to ulike venner som har vært i Oman nå i november/desember, og begge skrøt veldig av det! Det rykket et par hakk lenger opp på min liste.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2018, 20:55   #14
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Jeg har vært i Sharm før de begynte å skyte rundt, been there, done that. Grei nok plass for å slikke sol, og fin sjø å snorkle/dykke, men det er det. Strand, sand har de i haugevis men ikke ved sjøen, så det var å balansere mellom sylskarpe steiner og koraller, så syntes det var greit de solgte Drillo sko på hvert gatehjørne. Vi var der en gang i april, og snitt temp på 35, som er mer enn nok for meg.

En i nabolaget her hjemme var i Egypt iforb med jobb for ett par mnd. de fikk såvidt bevege seg utfor arbeids området og hotellet, så han var ikke veldig hypp på flere kontakter dit for å si det slikt.

Fellesferie og varme strøk, det er bare å finne noe man kan takle av pest og kolera, to kikk på prisen, så er det bare finne frem noe plastikk, lukke øya og dra fort som faen.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 22:05   #15
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Skal endel på jobb i Egypt ut dette året, blir spennande å fly innenriks fra Cario til Alexandria blant anna...
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 22:27   #16
flugger
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Oslo
Posts: 143
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Quote:
Originally Posted by LN-REF View Post
Skal endel på jobb i Egypt ut dette året, blir spennande å fly innenriks fra Cario til Alexandria blant anna...
Husk å ta med nok penger til baksheesh...
flugger is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 18:07   #17
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Egypt... generelle spørsmål om reise

Jeg er i Egypt nå og det er veldig fredelig her. Det som preger turistbildet her nå er hovedsakelig ukrainere og litt tyskere. Jeg har enda til gode å høre norsk selv om flyet ned nesten var fullt.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Generelle spørsmål om å reise med KLM stonyo Reiseforum 124 22-03-2023 11:31
Generelle spørsmål/tips om å reise med Qatar Hpkris Reiseforum 245 10-11-2020 14:49
Reise med Aegean (generelle spørsmål) jamesclandestine Reiseforum 31 06-08-2018 18:19
Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål) Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 29 30-09-2017 07:35


All times are GMT +2. The time now is 12:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.