Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2011, 15:18   #1
LN-AND
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: Oslo
Posts: 179
USA USA-visum, ESTA m.m.

Et spørsmål angående gyldighet for ESTA. Slik jeg har forstått er en ESTA godkjenning gyldig i to år. Vi reiste til USA sist i November 2009. Når jeg nå la inn vår informasjon fikk jeg beskjed om at vi allerede hadde en gyldig ESTA godkjenning. Jeg oppdaterte da ESTA dokumentet med den oppdaterte flight og adresse informasjonen og fullførte.

Er dette riktig? Altså at man ikke trenger en ny ESTA for hver gang, men at den er gyldig i to år, og så lenge man har lagt inn oppdatert informasjon bør ikke dette skape problemer?

Takk for svar.

Andreas
__________________
Andreas
LN-AND is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 15:20   #2
K3nn7
ScanFlyer Blue
 
K3nn7's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Rødtvet i Oslo + Filtvet i Hurum
Posts: 355
Default Re: ESTA - Gyldighet

Neida, du trenger ikke ny TSA for hver gang. Legg inn gjeldende informasjon for den reisa du skal på, så går det fint. Mener dog at du må søke på nytt hvis du bytter pass i løpet av de to årene.
__________________
Siden mai 2004:

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 15:26   #3
LN-AND
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: Oslo
Posts: 179
Default Re: ESTA - Gyldighet

Til neste gang. Hva skjer om man har en gyldig ESTA, men ikke oppdaterer reiseinformasjonen før en drar. Da tenker jeg på flight nr og adresse. Vil det egentlig få noen konsekvenser?
__________________
Andreas
LN-AND is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 15:26   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: ESTA - Gyldighet

ESTA er gyldig i 2 år, og man trenger ikke oppdatere noe som helst. Jeg har ikke tatt meg bryet med å gjøre det de siste gangene jeg har reist. Uansett må det legges inn i APIS inforen

Eneste man må merke seg er at ESTA er koblet til passet, slik at hvis man får nytt pass, må man ha en ny ESTA godkjenning
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 16:01   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: ESTA - Gyldighet

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
ESTA er gyldig i 2 år, og man trenger ikke oppdatere noe som helst. Jeg har ikke tatt meg bryet med å gjøre det de siste gangene jeg har reist. Uansett må det legges inn i APIS inforen

Eneste man må merke seg er at ESTA er koblet til passet, slik at hvis man får nytt pass, må man ha en ny ESTA godkjenning
Strengt tatt så skal du vel oppdatere adresse hvor du skal - i det minste staten du skal til.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 16:50   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: ESTA - Gyldighet

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Strengt tatt så skal du vel oppdatere adresse hvor du skal - i det minste staten du skal til.
Ikke behov ved flyreise. Jeg la inn ESTA-søknaden uten adresse/flightnummer, og legger bare inn adressen ifbm. booking/innsjekk (har vært over dammen diverse ganger på den søknaden)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 10:20   #7
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: ESTA - Gyldighet

Oppdatert adresse kommer jo på API, ( Advanced passenger information) som man må oppgi til flyselskapet innen 72 timer før avreise
SBT is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 11:41   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: ESTA - Gyldighet

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ikke behov ved flyreise. Jeg la inn ESTA-søknaden uten adresse/flightnummer, og legger bare inn adressen ifbm. booking/innsjekk (har vært over dammen diverse ganger på den søknaden)
Snedig. Jeg har sittet og oppdatert hver gang jeg. Ikke ny søknad altså, bare endret flightnr og adresse.

Men kanskje jeg skal være litt "sprø" og droppe dette på neste tur om en måneds tid.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 11:54   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: ESTA - Gyldighet

Det gjelder å legge inn en "blanko"-søknad som Discus og meg. Man trenger ikke fylle inn addresse og slikt for å få den godkjent. Dette gjøres uansett før man reiser i API/APIS. ESTA handler jo først og fremst at du og passet ditt er OK
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 14:17   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: ESTA - Gyldighet

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ikke behov ved flyreise. Jeg la inn ESTA-søknaden uten adresse/flightnummer, og legger bare inn adressen ifbm. booking/innsjekk (har vært over dammen diverse ganger på den søknaden)
Ahh.. Takk, det var gode nyheter. Jeg burde satt et lite spørsmålstegn etter innlegget..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2011, 23:53   #11
Paal
Newcomer
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 3
Default Re: ESTA - Gyldighet

Dette er litt ot, men omhandler ESTA: til sommeren skal jeg muligens til Guatemala og det er veldig sannsynlig med mellomlanding i USA. Har tittet litt rundt på UD og US embassy sine sider og funnet følgende:

"A traveler going to or through the US from Norway can travel to the US if they hold:

1. An approved ESTA registration

or

2. A valid visa

Under ESTA-punktet fant jeg dette:


"Travelers who qualify for visa free travel under the Visa Waiver Program may transit the United States. Prior to boarding the carrier they must obtain travel authorization under ESTA."

Noen her som kan svare meg på om jeg har forstått det riktig når jeg tror at jeg trenger ESTA ved mellomlanding?
Paal is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 00:12   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: ESTA - Gyldighet

Det er ingen 'sterile' transittmuligheter på amerikanske flyplasser. Prosedyrene er de samme enten du skal hit eller bare bytter fly.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:20   #13
Paal
Newcomer
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 3
Default Re: ESTA - Gyldighet

Takk for svar! Det bekrefter det jeg trodde. Da fyller jeg ut ESTA når (om) jeg trenger det...
Paal is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2012, 18:54   #14
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
USA ESTA og utløpsdato

Reiser til USA i mars som dere kanskje ser på signaturen min. ESTAen min utløper 10. august i år og derfor lurer jeg på om ESTA må være godkjent en periode etter hjemkomst slik som pass ikke må være utløpt før etter 6 måneder etter hjemkomst.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2012, 20:00   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: ESTA og utløpsdato

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Reiser til USA i mars som dere kanskje ser på signaturen min. ESTAen min utløper 10. august i år og derfor lurer jeg på om ESTA må være godkjent en periode etter hjemkomst slik som pass ikke må være utløpt før etter 6 måneder etter hjemkomst.
ESTA er kun innreisekontroll.
Quote:
If your ESTA expires while in the US it will not affect your departure.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1126
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2012, 19:05   #16
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: ESTA - Gyldighet

Takk for svar Discus.
Vede is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2013, 18:57   #17
tabrenna
ScanFlyer Blue
 
tabrenna's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Location: Hobøl, Norway
Posts: 243
Default Visumtyper USA

God kveld godfolk.

Sitter med en visumsøknad til USA her nå og trenger litt hjelp av dere.
Trenger vanlig turistvisum til ei langhelg i new york, men inne på DS-160 sjema som skal fylles ut er det intet mindre enn 3 valg:

Business & tourism (temporary visitor) (B1/B2)
Business/conference (B1)
Tourism/ medical treatment (B2)

Hvilken av disse skal jeg ha?
Ettersom avreise allerede er bestilt, er det kritisk i forhold til tiden at jeg får søknaden riktig på første forsøk, så jeg slipper 2 uker ekstra pga feil avkryssing her eller der..

Og nei, ESTA er i mitt tilfelle utelukket bare for og ha sagt det..
__________________
McDonnell Douglas MD-90-30
<A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A>

<A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A>
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A>
tabrenna is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2013, 19:03   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Visumtyper USA

Du trenger et B2-visum ..

http://norway.usembassy.gov/b2.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2013, 19:18   #19
tabrenna
ScanFlyer Blue
 
tabrenna's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Location: Hobøl, Norway
Posts: 243
Default Re: Visumtyper USA

B2 som i temporay visitor eller B2 som i tourism/medical?
__________________
McDonnell Douglas MD-90-30
<A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A>

<A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A>
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A>
tabrenna is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2013, 23:25   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Visumtyper USA

Quote:
Originally Posted by tabrenna View Post
B2 som i temporay visitor eller B2 som i tourism/medical?
B2 blir det uansett, men velg temporary hvis ikke du skal ha medisinsk behandling av noe slag.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 20:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 12:51


All times are GMT +2. The time now is 14:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.