Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2018, 21:39   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Dørmerking

Noen som vet om det var én -eller flere- ulykker/episoder på -60 tallet som førte til at det ble innført obligatorisk merking av "omrisset" av alle dørene på fly?

Sikkert en god idé og jeg vil tro at det letter eventuelt redningsarbeid, bare nysgjerrig på om det ligger noe spesielt bak innføringen.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2018, 20:37   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Dørmerking

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Noen som vet om det var én -eller flere- ulykker/episoder på -60 tallet som førte til at det ble innført obligatorisk merking av "omrisset" av alle dørene på fly?

Sikkert en god idé og jeg vil tro at det letter eventuelt redningsarbeid, bare nysgjerrig på om det ligger noe spesielt bak innføringen.
Av en eller annen grunn snurrer det noen tanker rundt i hodet mitt om endringer etter British Airtours ulykken i Manchester - men det var betydelig senere enn 60 tallet og det kan ha ført til de oppmalte feltene på flykroppen hvor man lett kan kutte seg inn.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2018, 00:56   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Dørmerking

Manchester-ulykken var 22 august 1985, altså mange år etter at dørmerkingen ble innført. Meget mulig "kuttefeltene" kom da, det var en ulykke som ble grundig analysert og det ble gitt ut en hel del "recommendations" i etterkant.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2018, 01:09   #4
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Dørmerking

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Manchester-ulykken var 22 august 1985, altså mange år etter at dørmerkingen ble innført. Meget mulig "kuttefeltene" kom da, det var en ulykke som ble grundig analysert og det ble gitt ut en hel del "recommendations" i etterkant.
Det kan godt stemme. 737-200 fikk en del modifikasjoner, bl.a. forsterkede "fuel tank access panels" og, hvis jeg husker rett, forsterkning rundt JT8D's turbinseksjon.
Det ble også strengere regler for plassen mot overwing exits, men det viktigste var nok at "escape path lights" i gulvet ikke bare ble anbefalt, men påbudt.

Det er også verdt å merke seg at stripene rundt dørene kun gjelder nødutganger, noe som underbygger hypotesen din om anbefalinger fra havarietterforskere etter diverse ulykker på 50- og 60-tallet. Men om det er spesifikke ulykker som ligger bak, se det vet jeg ikke.
Stone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.