Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2018, 11:35   #501
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Jeg skal til Asia med madammen i juli. Vi har lagt opp til en rundtur med Vietnam (rett under 14 dager), Kambodsja (krysser grensen med buss), Thailand (krysser grensen med fly fra Kambodsja) og Singapore (krysser grensen med fly fra Thailand).

Vi skal være lengst i Vietnam, 12 dager. Er det noen av disse vi må søke visum for på forhånd? Finner litt diverse informasjon, greit å få en "avklaring" fra dere som har vært der før, hehe.


Til Kambodsja er det best å sikre seg visum på forhånd, men det kan utstedes på grensen om visse vilkår er oppfylt. Litt usikker på hva de er men det virker som e-visum som kan søkes her er lettest: https://www.evisa.gov.kh/


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 23:52   #502
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Vi skal være lengst i Vietnam, 12 dager. Er det noen av disse vi må søke visum for på forhånd? Finner litt diverse informasjon, greit å få en "avklaring" fra dere som har vært der før, hehe.
Selvbetjent sjekk her:
https://www.emirates.com/ae/english/...uirements.aspx



Regner med dere har norsk pass?

Vietnam: Null skjema å fylle ut (men hender de ber om å få se bekreftelse på utreise så ha det printet)
Thailand og Signapore: Immigrasjonsskjema fylles ut
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 01:11   #503
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Generelt; merk at Timatic dekker innreise med fly og det kan være andre bestemmelser for landeveien.
Har funnet EK-siden mangelfull tidligere.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2018, 11:06   #504
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Fra 1. mai er det opptil 30 dager visumfritt for nordmenn til Hainan.
http://www.scmp.com/business/china-b...-chinas-resort
Myndighetene er virkelig seriøse om å ønske turister dit, de har skjønt at turister må få poste live bilder fra ferien sin. Nå skal man ikke lengere blokkere sosiale medier som Facebook og Instagram der slik som i resten av Kina.

https://thepointsguy.com/news/chines...-for-tourists/
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2018, 17:59   #505
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Hvor mange dager tar det å søke visum til Kina nå ? Hvis man kommer ennmandag morgen når kan man da hente det ? Tilbyr de ekspress ?
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 16:39   #506
Bjelle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 88
Default Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Uansett, må se å få fornyet Norsk pass.
Har det med på denne turen. Hvor lang tid tar det?
Heretter må man bestille time: https://www.politiet.no/tjenester/pass/

Tar vanligvis ca 1 uke, men kan ta 14 dager.

Levering eller henting

Du kan velge om du vil ha passet sendt hjem til deg i
posten, eller om du vil hente passet hos politiet. Dette sier du fra om når du møter for å søke om pass. Velger du å hente passet på passkontoret, kan du avklare med saksbehandler når passet antas å være klart. Se åpningstiden for passkontoret der du har bestilt passet. Noen passkontorer har egne åpningstider for henting av pass.

Passet vil normalt bli sendt til passkontoret innen 10 dager. Dersom du ikke rekker å få tilsendt passet før reisen eller har glemt å ta med ditt tidligere pass, må du hente passet.

Personen som skal hente passet må være over 18 år.

Leveringstiden for pass kan være opptil ti arbeidsdager (virkedager), som regel går det raskere. Fra ca. april til juli kan leveringstiden være lenger på grunn av stor pågang.

Hele navnet til alle som skal motta pass bør stå tydelig skrevet på postkassa for å unngå at pass blir sendt i retur.

Alle pass sendes som ordinær post. Hvis passet ikke kommer innen ti virkedager, må du melde fra til politiet. Tapet registreres i det sentrale passregisteret for å hindre misbruk.Da har du krav på et nytt pass (midlertidig pass) uten kostnad.



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Last edited by Bjelle; 05-08-2018 at 16:45.
Bjelle is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 16:52   #507
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Quote:
Originally Posted by Bjelle View Post
Heretter må man bestille time: https://www.politiet.no/tjenester/pass/

Tar vanligvis ca 1 uke, men kan ta 14 dager.

Levering eller henting

Du kan velge om du vil ha passet sendt hjem til deg i
posten, eller om du vil hente passet hos politiet. Dette sier du fra om når du møter for å søke om pass. Velger du å hente passet på passkontoret, kan du avklare med saksbehandler når passet antas å være klart. Se åpningstiden for passkontoret der du har bestilt passet. Noen passkontorer har egne åpningstider for henting av pass.

Passet vil normalt bli sendt til passkontoret innen 10 dager. Dersom du ikke rekker å få tilsendt passet før reisen eller har glemt å ta med ditt tidligere pass, må du hente passet.

Personen som skal hente passet må være over 18 år.

Leveringstiden for pass kan være opptil ti arbeidsdager (virkedager), som regel går det raskere. Fra ca. april til juli kan leveringstiden være lenger på grunn av stor pågang.

Hele navnet til alle som skal motta pass bør stå tydelig skrevet på postkassa for å unngå at pass blir sendt i retur.

Alle pass sendes som ordinær post. Hvis passet ikke kommer innen ti virkedager, må du melde fra til politiet. Tapet registreres i det sentrale passregisteret for å hindre misbruk.Da har du krav på et nytt pass (midlertidig pass) uten kostnad.



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Rtp bor vel i USA og sånn sett er det kanskje lettere å fornye på en norsk utenriksstasjon enn i Norge. Men USA er jo fryktelig stort så...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 17:50   #508
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Jeg vet ikke om det fortsatt er mulig, men siste gangen jeg fornyet mitt, fikk jeg en ‘fast track’ etter at jeg forklarte at jeg bodde i utlandet og passet lå i postkassen i Asker to dager senere.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 19:16   #509
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Anbefaler å fornye Norsk Pass i Norge hvis man har U.S. Statsborgerskap i tillegg til Norsk - utenlands stasjoner krever å se gyldig «Green Card».
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 19:27   #510
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Anbefaler å fornye Norsk Pass i Norge hvis man har U.S. Statsborgerskap i tillegg til Norsk - utenlands stasjoner krever å se gyldig «Green Card».
Nå er uansett ikke dobbelt statsborgerskap lov i Norge da med noen få unntak. Men kommer til å bli det snart antar jeg da et flertall på Stortinget har bedt regjeringen om å komme tilbake med saken

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 22:01   #511
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Nå er uansett ikke dobbelt statsborgerskap lov i Norge da med noen få unntak. Men kommer til å bli det snart antar jeg da et flertall på Stortinget har bedt regjeringen om å komme tilbake med saken

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Noen få unntak? Nuvel. Det er vel heller i flesteparten av sakene at det gjøres unntak fra løsningskravet i statsborgerloven § 10. Jeg husker fra da jeg var innom statsborgerskap i UDI at vi gjorde unntak i nesten 60 % av sakene. Dette var også et av argumentene for å tillate doble statsborgerskap.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 22:59   #512
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Skal søke kinesisk tursitvisum og ser de vil ha nasjonalt id nummer. Noen som har erfaring med å bare oppgi første seks siffer (fødselsdato), eller blir en avvist og må oppgi alle 11 siffer?

Kan en booke time på den kinesiske ambassaden i Oslo, ser det tilbys noen ambassader.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2018, 23:29   #513
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Skal søke kinesisk tursitvisum og ser de vil ha nasjonalt id nummer. Noen som har erfaring med å bare oppgi første seks siffer (fødselsdato), eller blir en avvist og må oppgi alle 11 siffer?

Kan en booke time på den kinesiske ambassaden i Oslo, ser det tilbys noen ambassader.

Nei. Man må møte opp å stelle seg i kø. Det er lang kø, alt før åpningstiden. Jeg ville fylt ut fulle personnummer. De er utrolig nøye på den ambassaden med å kontrollere at alt er riktig utfylt.

Visumet tar en uke og kan kun betales med visa elektron.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2018, 09:56   #514
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Nei. Man må møte opp å stelle seg i kø. Det er lang kø, alt før åpningstiden. Jeg ville fylt ut fulle personnummer. De er utrolig nøye på den ambassaden med å kontrollere at alt er riktig utfylt.

Visumet tar en uke og kan kun betales med visa elektron.
Hvis jeg har forstått det riktig skal man søke ca 3 mnd før avreise, stemmer det?
Tar en tur til Kina i januar, så da må jeg snart få ut fingeren og bestille en tur til Oslo for å få fikset visum.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2018, 09:58   #515
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Hvis jeg har forstått det riktig skal man søke ca 3 mnd før avreise, stemmer det?
Tar en tur til Kina i januar, så da må jeg snart få ut fingeren og bestille en tur til Oslo for å få fikset visum.
Det kan vel vere like greitt å få ordna det via eit reisebyrå? Om ein likevel må sette seg på flyet til Oslo litt ens ærend, så har ein jo eit visst budsjett til å betale seg ut av dette for
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2018, 11:17   #516
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Tips til alle som skal ha bilde til visum til Kina, og sikkert alle andre med elektronisk søkeprosedyre er å ta bilde med tlf og velge "polaroid" på effekt etterpå. Da blir bildet godkjent.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2018, 13:23   #517
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Vær klar over at det skjemaet som fremdeles ligger på den kinesiske ambassadens hjemmeside, til utfylling av visumsøknad, ikke lenger er gyldig ( etter 1 aug ). Det var flere som stilte opp med det skjemaet i Holmenvein 5 på Vindern sist uke, og fikk beskjed om å gå til en helt ny søknad, online. Cova, China online visa application, heter det nye skjemaet.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2018, 10:17   #518
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Det kan vel vere like greitt å få ordna det via eit reisebyrå? Om ein likevel må sette seg på flyet til Oslo litt ens ærend, så har ein jo eit visst budsjett til å betale seg ut av dette for
Takk for tips! Har sjekket litt priser for dette og jeg regner med at bare barregningen jeg kommer til å få i Oslo er høyere enn visumkontorgebyr (600-900kr per visum i tillegg til selv visumkostnaden)... og da har vi ikke begynt å snakke om hotell og transport enda.

Har du erfaring med en av disse sjappene?
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2018, 14:16   #519
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Det er en rekke ting en bør passe på når en skal fylle ut COVA for kinesisk turistvisum.
1. For det første om en gjør et googlesøk på visum kina og kinesiske ambasade, kommer en til en side for den kinesiske ambassaden som bare nevner papirskjemaet, roter en litt rundt på hjemmesiden kommer det til slutt ny info.
2. Skjemaet er på totalt ti sider, og spor av overvåkingssamfunnet er lett å spore. De skal vite arbeidsgivere, navn på overordnet, tidligere arbeidsgivere, hvor du har studert, brødre, søstre, foreldre ++++.
3. Skjemaet crasher (melding Bad getway 502). Denne kommer opptil flere ganger i både Explorer, Chrome og Safari. Er en heldig må en gjøre et google søk for å plukke opp linken på nytt, sannsynligvis må en re-starte maskinen.
4. Fullfør skjemaet for hver person og restart maskinen før du fyller ut skjema for neste person.
5. Har du Iphone: Ta bilde med tlf og velge "polaroid" på effekt etterpå. Da øker sannsynligheten for at bildet blir godkjent.
6. Det er ikke mulig å fylle ut ett skjema for familier.
7. Tror ikke visum service eller andre kan hjelpe med cova-skjemaet. Hva vet de om når du startet og sluttet å studerer samt ulike arbeidsgivere?

Etter å ha skulle fylle ut fire visum skjemaer er rådet mitt å styre unna Kina. Hadde billettene kunne kanselleres hadde jeg gjort det fremfor å søke, men 32000kr i tap blir litt drøyt. Dersom Norge blir med i "72-timersklubben" etterhvert må en passe på at er en enklere prosedyre for søknadsskjema.

Håper noen kan fortelle meg når det er minst kø på visumkontoret i Oslo. Er det en ukedag som er bedre enn andre?
Hvor lenge før åpningstid bør en være der?
Hva må til for at en skal kunne levere søknad på veiene av andre familiemedlemmer?

Last edited by Chriscross; 07-08-2018 at 21:55.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2018, 14:48   #520
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Vær klar over at det skjemaet som fremdeles ligger på den kinesiske ambassadens hjemmeside, til utfylling av visumsøknad, ikke lenger er gyldig ( etter 1 aug ). Det var flere som stilte opp med det skjemaet i Holmenvein 5 på Vindern sist uke, og fikk beskjed om å gå til en helt ny søknad, online. Cova, China online visa application, heter det nye skjemaet.
Kina endrer plutselig ting uten å oppdatere informasjon. Plutselig skulle de ha kopi av passet, de har nå gitt god business for bokhandleren i 1 etasje der. Hm nå ser jeg at de har oppdatert infoen på ambassaden, jaja de folka som ble avvist kan takke seg sjæl.

Haha - for noe tull - opplastet foto får ikke lov å være under 40 kb i filstørrelse. Har hørt om maks filstørrelse på ting, men ikke minimum. Dette var et foto jeg fikk tilsendt elektronisk fra fotoautoamten på Nationalteateret stasjon. Et foto som har blitt godtatt til visumsøknad til USA hvor man også må laste opp elektronisk.
Jaja greit å vite det da, skulle egentlig bare teste skjemaet.

Last edited by Hypern; 07-08-2018 at 15:01.
Hypern is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 08:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.