Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2008, 00:37   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default DY OSL-LPA med XL

Tenkte bare å gi en rask rapport fra turen med DY (dvs XL) mellom Oslo og Las Palmas nå på onsdag. (Dessverre ingen bilder) En helt fin tur for min del, takket være Scanair!

Var tidlig ute på OSL og rakk et par runder for å se litt rundt. Kan melde om en god del folk som kom med morgenflyet til KL fra AMS, virket som færre som skulle til AMS igjen. Heller ikke så mange på LH-flighten som landet (fra FRA?) ved ti-tiden. SK- maskinen som landet fra ARN i ni-tiden var i alle fall smekkfull.

DY 1816 til LPA var naturlig nok satt opp med XL-maskinen. Den ble tauet bort til gate 44 rundt 09.55. Det viste seg å være i seneste laget hvis den skulle være i rute kl. 10.25. Før boarding kunne starte måtte den ha fuel og dette tok tid og boarding startet først ca 10.20, og kom oss avgårde ca 1045, deretter deicing. Takeoff ble derfor ikke før 11.10. Flytiden ble 5:40, fem minutter lenger enn i rutetabellen pga motvind, så det ble en forsinkelse her.

XL-maskinen så ikke helt fresh ut, men OK. Men BENPLASSEN da, den var en katastrofe for den som ikke følger med på Scanair Det var flott at jeg hadde lest tripreport om dette (takk) og hadde sikret meg nødutgang. Derfor ingen problemer for meg og de jeg reiste sammen med på 13 D, E og F. Men rundt klagde alle på hvor ubehagelig det var, på vei til toalettet så jeg at folk satt med bena trukket opp på setet, de som satt ved midtgang strakk dem ut i midtgangen og noen satt helt skjevt for å avhjelpe dette. Masse trafikk i midtgangen. Det så virkelig trangt, det var så langt unna å betså noen knytteneve-test at det var latterlig. Mange var misfornøyde, men mange var oppgitt mest over XL(!) og DY slapp egentlig overraskende lettere unna fra de jeg overhørte/snakket med. Tydelig at DY har god standing blant de reisende. Men en del var negative.

Crewet var litt fransk, men mest norsk og stort sett bra og hyggelige. Før avgang hørte jeg at hun ene fortalte hvordan klagene hadde florert mot dette flyet og hun hadde opplevd at folk hadde nektet å reise med det nylig. Crewt var veldig opptatt av å fortelle at nye fly var på vei meget snart. Selve flyet var behagelig å fly med, tok tid å komme i marsjhøyde, men lite bråk og rolige flyforhold på turen. Men tror aldri jeg har vært med på at cockpit ikke har gitt lyd fra seg på hele turen. Mulig de sa noe kort på bakken i Oslo, men ellers var det tyst. De pleier jo å si noe! Hadde også vært artig å fått vite litt hvor vi var hen underveis. Et KL-fly passerte under oss relativt nære da sannsynligvis var relativt nære AMS.

Bortsett fra dette har jeg ikke noe å utsette på turen, men stikkordet er igjen benplass. DY burde ikke kjørt disse lange turene med så elendig komfort. Kjøpte en calzone som var liten, men grei, men ikke mer. På LPA kjørte vi inntil gaten og slapp buss, i motsetning til SK som også var forsinket fra Oslo. Bagasjen kom etterhvert og nå venter SK hjem til uken så får vi se hvordan det blir.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)

Last edited by litt-amatør; 26-01-2008 at 00:47.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 10:54   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Takk for interessant rapport!

Dine beskrivelser fra XL-flyet var mistenkelig like de noen venner av meg hadde etter å ha fløyet dem OSL-ORY. Også der gikk benplassen igjen - de syntes det var en forferdelig tur, og gledet seg regelrett til å reise vanlig Norwegian tilbake... A320 er vel mer stillegående enn 737, men det hjelper lite når det ikke er plass til bena!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 13:53   #3
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,088
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Når det gjelder å høre noe fra flightdeck, så er det ikke noe prosedyre på det i XL. Derfor er det stille som oftest, noen av de sier noe med det er ikke vanlig...

Ellers så er Airbus'en bedre å jobbe i syns jeg da...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 22:39   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Beinplassen hos XL er helt håpløs. Noen som vet hva slags pitch de har?

Jeg traff på dem OSL-ARN, og selv på en så kort tur var det plagsomt. Selv om jeg ikke er av de lengste.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 22:56   #5
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,350
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Hadde selv XL-maskinen på premiereturen til LPA 31 okt, og benplassen var tragisk. Satt med krampe i beina siste timen....
Jeg målte fra kanten av seteputen til seteryggen foran, og den var på hele UTROLIGE 19-NITTEN cm


Airbus 330.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 23:17   #6
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,675
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Hvor mange cm er det hos Norwegian da?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2008, 23:36   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Hadde selv XL-maskinen på premiereturen til LPA 31 okt, og benplassen var tragisk. Satt med krampe i beina siste timen....
Jeg målte fra kanten av seteputen til seteryggen foran, og den var på hele UTROLIGE 19-NITTEN cm


Airbus 330.
Og det var vel din tripreport som fikk meg til å få tak i nødutgang-seter, noe som var svært vellykket. XL-maskinen var i og for seg helt grei, men alle klagde på benplassen og jeg tror få hadde en behagelig tur. Dette burde egentlig DY ha sjekket før de begynte å bruke maskinen. Turene til Kanariøyene er jo faktisk ganske lange og må vurderes litt ut fra det.

Jeg målte ikke, men det så virkelig spesielt trangt ut. Så takk for tipset må jeg si en gang til.

Og; Jeg synes det er rart å ikke høre noe fra cockpit, om ikke hvor vi er hen så i alle fall det viktigste av informasjon ved avgang osv.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2008, 00:14   #8
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,350
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Og det var vel din tripreport som fikk meg til å få tak i nødutgang-seter, noe som var svært vellykket. XL-maskinen var i og for seg helt grei, men alle klagde på benplassen og jeg tror få hadde en behagelig tur. Dette burde egentlig DY ha sjekket før de begynte å bruke maskinen. Turene til Kanariøyene er jo faktisk ganske lange og må vurderes litt ut fra det.

Jeg målte ikke, men det så virkelig spesielt trangt ut. Så takk for tipset må jeg si en gang til.

Og; Jeg synes det er rart å ikke høre noe fra cockpit, om ikke hvor vi er hen så i alle fall det viktigste av informasjon ved avgang osv.
Bare hyggelig å kunne hjelpe andre med å unngå de andre setene utenom nødutgangene.
Men som jeg sa den gang, selve flyet ellers var helt greit med hyggelig crew begge veier. Men benplassen trekker for mye ned, men nå er den jo borte om under 1 uke heldigvis....

Airbus 330.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2008, 12:57   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Da var returen med SAS gjennomført. Kommer med en kort rapport i løpet av dagen. Må bare si at SAS ikke overbeviste, selv om det var en OK tur.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2008, 20:54   #10
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,088
Default Re: DY OSL-LPA med XL

I norgen reiser Airbus'en hjem til CDG og vår egen -800 overtar. Så da blir det bedre plass til Kanariholmene...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2008, 22:21   #11
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Partly OT:

Hvordan kommer denne -NOB'en til å se ut innvendig etter T/R KRK? -300'ne måtte jo konstant ha cleaning på ankomst fra Polen fordi de spøtter og spyr og søppler som indigo.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2008, 23:07   #12
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,979
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Skinnseter lenge leve...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2008, 00:20   #13
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: DY OSL-LPA med XL

Da kommer en oppsummerende, men ikke alt for god rapport fra turen. Avgangstid fra LPA var 14.50, men flyet var forsinket avgårde fra Oslo og hadde hatt motvind så vi kom avgårde drøyt 45 minutter forsinket, men medvind gjorde at forsinkelsen ikke ville bli så stor. Flytid var 5:10.

Det var crewet ombord som ikke imponerte på denne flighten. Man kunne merke allerede ved boarding at noen her ikke hadde sin beste dag. Det er helt OK, men noe av jobben er vel at dette ikke skal merkes for passasjerene. Prisverdig hadde SAS store bunker av både Dagbladet og DN klar ved boarding. Det var ikke verst. Passasjeren foran meg tok med seg begge avisene, hvilket ble slått ned på og han ble fortalt at "ja så tenker vi litt på andre passasjerer, det er bare en til hver".

OK, men det var litt måten det ble sagt på. Smilet var totalt fraværende hos denne besetningen, enten det gjaldt servering av mat eller spørsmål om de hadde en pute. (Det var kun det vi bad om). I motsetning til DY/XL hadde cockpit lyst å snakke og kom med OK info om ruten og opplyste når vi var over Paris. Ingenting å si på de som satt og styrte.

Maten var også brukbar da "sandwichen" var ciabatta (lagd i Spania) med salami. Rett etter at maten var fordøyd var det en lynrask taxfree-runde og med en gang etterpå ny drikkerunde. Det var jo altfor tidlig rett etter hovedserveringen, med over tre timer igjen. Over Danmark bad undertegnede om en cola. Det var de utsolgt for, men fikk til slutt light til 20 kr. OK, men ikke så populært å "plinge" på dem.

Det som var mest provoserende var opplegget med "vakthold" rundt economy extra- setene på rad 1 (D,E,F) og 2. Noen prøvde å sette seg, men ble umiddelbart bokstavelig jagd bort med en brysk mine. Skjønner det er instruks. Men likte ikke at et par fikk sitte der lenge, mens eldre mann i kø for toalettet hoderystende måtte gå bakover etter å ha satt seg på sete 1d. Til slutt måtte man lempe litt på dette, hver gang noen nærmet seg ble de spurt om de stod i do-kø. Da fikk de lov å stå der, hvis ikke var det bort. Parodisk ble det da køen til toalettet ble kommandert å trekke tilbake til seterad 3 og bakover. Alt kan sikkert forsvares, men det var måten folk ble snakket til som ikke var i den SAS-ånden jeg liker og husker fra tidligere tider (alt var jo bedre før...).

En passasjer på economy extra fikk gleden av gratis mat. Belegget for øvrig lå vel på ca 80 %.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY5201 OSL-LPA idag med mellomlanding? litt-amatør Småprat 15 18-01-2015 16:05
Servering i eco ekstra OSL-LPA med SAS? Chriscross Reiseforum 6 17-09-2012 15:03
LPA-MAD-BCN-OSL-LPA (Vueling, NAX og DK) LN-CMN TripReports 3 29-04-2009 09:14
LPA-MAD-BCN-OSL-LPA (Vueling, NAX og DK) LN-CMN Reiseforum 1 23-04-2009 04:55
LPA-OSL-LPA LN-CMN Reiseforum 2 26-10-2008 19:10


All times are GMT +2. The time now is 23:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.