Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2019, 10:43   #81
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg leste nettopp i VG at Grønn ungdom foreslår en maks kvote på 3 flyreiser i året per nordmann. Hva tenker dere om det? Jeg syns dette er litt vel drastisk...

Dessverre ingen artikkel å lenke til enda da jeg fant infoen i feeden til VG.
Det finnes mange som er bosatt i norge som ikke er nordmann. Hvis "vi" slipper unna kvoten blir det fort diamantkort både her og der :P.

Men fra spøk til alvor: det blir nok ikke så veldig enkel å håndheve noe slikt. Og kanskje man burde sørge for noen reelle alternativ først? Tog i litt høyere hastighet mellom de større byene for eksempel.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2019, 23:33   #82
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Fenomenet flyskam

Mulig denne "funksjonen" har eksistert en stund allerede, men jeg har ikke lagt merke til den før nå.

Nå kan man tydeligvis "legge til" biofuel (?) når man slår opp bestillingen hos SAS. Tiltak for å redusere skammen?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Uten navn.png
Views:	1174
Size:	23.5 KB
ID:	47157  
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2019, 00:05   #83
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Mulig denne "funksjonen" har eksistert en stund allerede, men jeg har ikke lagt merke til den før nå.



Nå kan man tydeligvis "legge til" biofuel (?) når man slår opp bestillingen hos SAS. Tiltak for å redusere skammen?





Avlat kalte man slikt i gamle dager. Kirken tjente mye cash på det ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2019, 00:22   #84
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Mulig denne "funksjonen" har eksistert en stund allerede, men jeg har ikke lagt merke til den før nå.

Nå kan man tydeligvis "legge til" biofuel (?) når man slår opp bestillingen hos SAS. Tiltak for å redusere skammen?
For de som ikke vet det så tilsvarer CO2-avgiften på drivstoff 13 ganger klimakvoten(sist jeg sjekket) for den CO2 som frigis ved å forbrennne den. Så det gjør ikek reisen bare "klimanøytral", men faktisk klimapositiv., eller hva man nå skal kalle det. Så det å fly eller kjøre bensinbil er allerede mye bedre enn å sykle når det gjelder CO2.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2019, 00:34   #85
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: Fenomenet flyskam

600 NOK for å «legge til biodrivstoff» på en rundtur OSL-ARN-OSL. Jeg kjenner dessverre/heldigvis (velg det som passer deg best) ikke noe til flyskammen så da sparte jeg 600 kr
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2019, 18:37   #86
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Fenomenet flyskam

Greit at noen balanserer sakene litt i debatten som bare ser på små detaljer, og ikke på helheten om dagen:
Quote:
Luftfarten får folk til å fyre seg opp. Men hvor effektivt er det egentlig å ha flyskam?
...
Flysektoren står for bare rundt 3 prosent av klimagassutslippene i EU, og over 2 prosent av de globale CO2-utslippene.
https://www.nrk.no/ytring/heller-bil...kam-1.14615773
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2019, 18:56   #87
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Greit at noen balanserer sakene litt i debatten som bare ser på små detaljer, og ikke på helheten om dagen:
https://www.nrk.no/ytring/heller-bil...kam-1.14615773
Og det inkluderer de som flyr rundt for å fortelle at man bør fly mindre.

Og den industrien som forurenser mest? Batteriindustrien. Det mangler ikke på paradokser.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 01:56   #88
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Fenomenet flyskam

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2019, 20:31   #89
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Fenomenet flyskam

Nå har jeg nettopp følt på flyskam. Ekle greier og anbefales ikke.
Fikk nemmelig ikke adgang i loungen med C billett og *A Gold her på ABZ. Glemte jo at jeg fløy med SAS seff. De har jo sagt opp avtalen der for lenge siden.
Uansett, skikkelig fæle greier. Forstår godt at folk føler på slikt.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2019, 20:59   #90
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Fenomenet flyskam



#shame
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1825.jpg
Views:	692
Size:	15.8 KB
ID:	47180   Click image for larger version

Name:	IMG_1826.jpg
Views:	692
Size:	11.7 KB
ID:	47181  
Martin is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 20:29   #91
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Fenomenet flyskam

Noen ganger blir det for dumt. Thunberg nektet å fly til London for å bli fotografert. Så fotografen måtte reise til Stockholm. I fly, selvfølgelig .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 20:55   #92
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Noen ganger blir det for dumt. Thunberg nektet å fly til London for å bli fotografert. Så fotografen måtte reise til Stockholm. I fly, selvfølgelig .....
Greta? Hun skal visst få seile med noen millionærer til New York, det er jo en løsning som passer for alle...

Så skal hun imidlertid videre til et møte i Santiago de Chile. Å reise med tog og buss hele den veien begynner å ligne på Darwin award. Og å seile fra Chile hjem til Sverige er jo gjort i en fei....
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 22:58   #93
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Fenomenet flyskam

Hm. Er det bare jeg som får en litt emmen smak i munnen av alle oss voksne menn som disser Greta Thunberg? Hadde hun fløyet til London eller USA hadde hun fått tyn. Seiler hun til USA får hun tyn. Tenker ikke bare på kommentarer innen forumet her, men det er en del av et større bilde. Om dere skjønner.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 23:02   #94
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Greta? Hun skal visst få seile med noen millionærer til New York, det er jo en løsning som passer for alle...

Så skal hun imidlertid videre til et møte i Santiago de Chile. Å reise med tog og buss hele den veien begynner å ligne på Darwin award. Og å seile fra Chile hjem til Sverige er jo gjort i en fei....
Hva er "klimaavtrykket" fra et sånt leketøy da mon tro ?

https://www.nrk.no/urix/greta-thunbe...nse-1.14641669
C130 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 23:28   #95
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Hm. Er det bare jeg som får en litt emmen smak i munnen av alle oss voksne menn som disser Greta Thunberg? Hadde hun fløyet til London eller USA hadde hun fått tyn. Seiler hun til USA får hun tyn. Tenker ikke bare på kommentarer innen forumet her, men det er en del av et større bilde. Om dere skjønner.
Nei, du er ikke alene. Det er direkte frastøtende hvordan rike, hvite, godt voksne menn sitter og snakker drit om ei ung jente som lager sin veg her i livet. Mindreverdighetskomplekser eller hva det er, krenkelsen er stor når man klarer å være så ufin med ei ung jente med en ide og en drøm. Shame on all of them.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 23:41   #96
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Fenomenet flyskam

Nei, jeg disser ikke jenta. Jeg er ikke enig med henne og har ikke noe problem med det, men når man går fra engasjement til fanatisme til direkte ekstremisme, holder det. Og det er dette iferd med å gjøre. Det har ingenting med at jenta er 16 eller 60 år gammel. Ekstremisme er farlig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 23:51   #97
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Fenomenet flyskam

Jeg som trodde at det var vi som var fanatikerne og ekstremistene
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2019, 23:52   #98
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, jeg disser ikke jenta. Jeg er ikke enig med henne og har ikke noe problem med det, men når man går fra engasjement til fanatisme til direkte ekstremisme, holder det. Og det er dette iferd med å gjøre. Det har ingenting med at jenta er 16 eller 60 år gammel. Ekstremisme er farlig.
Hun er da langt mer engasjert enn på noen måte ekstremist - rydd heller litt opp i vår lokale rasisme (Baltimore is a sh*thole - no humans will live in this Rat infested City)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 00:39   #99
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nei, du er ikke alene. Det er direkte frastøtende hvordan rike, hvite, godt voksne menn sitter og snakker drit om ei ung jente som lager sin veg her i livet.
Nå er det hverken hun som kom på ideen om hvordan hun skulle protestere eller den personen som selv klarte bli så kjent. Straks hun satte seg ned for å protestere var den andre som sendte ut pressemeldinger på flere språk. Og det er mange rundt henne som har prøvd tjene penger på fenomenet som de skapte. Så historien vi har blitt fortalt av det meste av media er direkte misvisende.

Selvsagt er det fritt frem for noen å ønske bo i en jordgamme i en øde dal og bare spise grønnsaker som man selv dyrker. Det er imidlertid ikke det hun gjør. Hun ønsker å fremstå som et forbilde, men foretar seg handlinger som ikke er noe særlig å se opp til:

-få kan gå haik med millionærer på seilbåt til USA.
-det som finnes av tog på strekningen til Chile er i liten grad elektrifisert. Hun vil bruke gamle dieseltog og utslitte busser som tilsamme forurenser mer enn om hun bare hadde flydd til Chile. Og å reise gjennom mellomamerika er absolutt ikke trygt for en meget naiv jente.
-Og det blir som sagt spennende å se hva som skal finnes på for returen fra Chile.


Det må da være lov å le av folk som lar seg lure av dette.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 00:49   #100
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og å reise gjennom mellomamerika er absolutt ikke trygt for en meget naiv jente.
De sender vel med noen klimanøytrale livvakter, skal du se.

Jeg er for å redde verden, jeg. Men skam og virkelighetsfjern symbolpolitikk blir for dumt. Alder, kjønn, nasjonalitet har ingenting med saken å gjøre.

Øk støtten til utdanning og forskning! Beste klimainvestering vi kan foreta.
sukram is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.