Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2023, 15:18   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Hotellrom uten vindu

Mod må gjerne flytte denne tråden om den har havna i feil forum så det er sagt. Men det er noe mystisk med vårt naboland Sverige og delvis Finland hvor man det er ofte man kan booke hotellrom uten vindu. Noen som vet egentlig hvorfor dette er så sært for Sverige og Finland? I Norge finnes vel ikke dette og heller ikke sett det i Danmark. Mens akkurat Sverige er proppfullt av det.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 15:51   #2
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: Hotellrom uten vindu

Jeg har også vært ute for dette. Slike rom kaller svenskene `kabin-rum`. Dette er rom uten vindu.

Jeg tror årsaken til at slike `rum`er salgbare i Sverige, er at svensker ikke sover med åpent vindu om natten.

Min fru var svensk(vi er nå lykkelig skilt ...og et stadig tilbakevendende diskusjonstema de 14 årene vi var gift, var hvorvidt vinduet på soverommet skulle være lukket eller åpent om natten. Jeg vant som regel, men det var alltid litt omstendelig når vi besøkte venner og familie der borte i Sverige og måtte forklare mitt norske behov for å sove med åpent vindu. En slik galskap skjønte de aldri!
Det var faktisk fast prosedyre hver kveld og morgen når vi var på besøk der hjemme i Småland, å bære ut de 100 000 potteplanetene til svärmor fra gjesterommet slik at de ikke tok skade av bittelitt frisk luft gjennom et vindu som stod på gløtt.

Pussige greier at det er så stor forskjell på svensk og norsk praksis der!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8719.jpg
Views:	663
Size:	98.8 KB
ID:	53972  

Last edited by FBI2012; 19-10-2023 at 16:53.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 15:56   #3
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Hotellrom uten vindu

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Jeg har også vært ute for dette. Slike rom kaller svenskene `kabin-rum`. Dette er rom uten vindu.

Jeg tror årsaken til at slike `rum`er salgbare i Sverige, er at svensker ikke sover med åpent vindu om natten.

Min fru var svensk(vi er nå lykkelig skilt ...og et stadig tilbakevendende diskusjonstema de 14 årene vi var gift, var hvorvidt vinduet på soverommet skulle være lukket eller stengt om natten. Jeg vant som regel, men det var alltid litt omstendelig når vi besøkte venner og familie der borte i Sverige og måtte forklare mitt norske behov for å sove med åpent vindu. En slik galskap skjønte de aldri!
Det var faktisk fast prosedyre hver kveld og morgen når vi var på besøk der hjemme i Småland, å bære ut de 100 000 potteplanetene til svärmor fra gjesterommet slik at de ikke tok skade av bittelitt frisk luft gjennom et vindu som stod på gløtt.

Pussige greier at det er så stor forskjell på svensk og norsk praksis der!
Lukket eller stengt…..
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 15:56   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hotellrom uten vindu

Det er litt som flybilletter uten både bagasje, sete og håndbagasje føler jeg.

Selv om jeg sover med vindu igjen....har da ventilasjon i huset
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 16:10   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Hotellrom uten vindu

Må ha vindu, ellers får jeg noia. Av naturlige årsaker er det som regel ikke praktisk å sove med åpent vindu her jeg bor, men når jeg er i Norge nyter jeg det.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 19:52   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Hotellrom uten vindu

Så er jo disse rommene billigere og det er det mange svensker som elsker. jeg jobbet i Rica da vi overtok noen hoteller i Sverige som hadde rom uten vindu. Da vi prøvde å fjerne disse og kun selge de med vi duer ble det ramaskrik… Selv på vinteren på Røros er vinduene åpne…
EB is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 21:41   #7
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Hotellrom uten vindu

Jeg fikk fortalt av en resepsjonist på et Scandic-hotell i Sverige at disse rommene er etterspurt blant arbeidere på jobb. Sånne som reiser rundt og jobber på f.eks. bygg, som elektrikere eller andre med spesialkompetanse.

De står opp tidlig, spiser frokost, drar på jobb, kommer tilbake sen ettermiddag, spiser middag og tar en øl og går og legger seg tidlig.

De vil ha sånne rom fordi det er mulig å ha det helt stille der, ikke sjenerende lys eller lyd som ødelegger nattesøvnen.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 23:31   #8
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Hotellrom uten vindu

Har kun vært ute for dette i Sverige selv, et gammelt Scandic i Malmø i sin tid og jeg må si jeg likte ikke opplevelsen særlig, selv om jeg normalt ikke sover med hotellvindu åpent.
view is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2023, 05:06   #9
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Hotellrom uten vindu

Har vært ute for det i Reykjavik på hotel cabin. Det var i tillegg små rom, Ikke koselig. Jeg fikk også rom uten vindu i Bangladesh. Dette var markedsført som et 5 stjernes så det kom som ett sjokk at det ikke var vindu der.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2023, 10:30   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hotellrom uten vindu

Det erforskjellige regler rundt om kring i verden. I Norge er det i boliger krav om at oppholdsrom skal ha en viss menge lys inn fra utsiden (ikke nødvendigvis yttervegg, dagslys fra et atrie el.l. er også godt nok). Så jeg vil anta noe av det samme gjelder for hotellrom. Hadde det vært lovlig så hadde helt sikkert en del bøttekott blitt bygget om for å presse inn flere gjester.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2023, 14:12   #11
EliseBaki
Newcomer
 
Join Date: May 2023
Location: Kyllesveien 199 4308 SANDNES
Posts: 5
Default Re: Hotellrom uten vindu

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Jeg har også vært ute for dette. Slike rom kaller svenskene `kabin-rum`. Dette er rom uten vindu.

Jeg tror årsaken til at slike `rum`er salgbare i Sverige, er at svensker ikke sover med åpent vindu om natten.

Min fru var svensk(vi er nå lykkelig skilt ...og et stadig tilbakevendende diskusjonstema de 14 årene vi var gift, var hvorvidt vinduet på soverommet skulle være lukket eller åpent om natten. Jeg vant som regel, men det var alltid litt omstendelig når vi besøkte venner og familie der borte i Sverige og måtte forklare mitt norske behov for å sove med åpent vindu. En slik galskap skjønte de aldri!
Det var faktisk fast prosedyre hver kveld og morgen når vi var på besøk der hjemme i Småland, å bære ut de 100 000 potteplanetene til svärmor fra gjesterommet slik at de ikke tok skade av bittelitt frisk luft gjennom et vindu som stod på gløtt.

Pussige greier at det er så stor forskjell på svensk og norsk praksis der!
billader
Min venn er fra Sverige, og jeg har også opplevd rom uten vindu. Mange svensker foretrekker rom uten vinduer.
EliseBaki is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2023, 17:11   #12
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Hotellrom uten vindu

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Så er jo disse rommene billigere og det er det mange svensker som elsker. jeg jobbet i Rica da vi overtok noen hoteller i Sverige som hadde rom uten vindu. Da vi prøvde å fjerne disse og kun selge de med vi duer ble det ramaskrik… Selv på vinteren på Røros er vinduene åpne…
Som svensk vet jag inte vem som vill ha dessa rum? Jag känner faktiskt ingen som sagt sig vilja bo så.

Jag har haft besök på kontoret från tyska kollegor som inte varit positiva efter att ha fått såna rum. Det väljs av Egencia tack vare att de är billigare.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2023, 17:30   #13
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Hotellrom uten vindu

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det erforskjellige regler rundt om kring i verden. I Norge er det i boliger krav om at oppholdsrom skal ha en viss menge lys inn fra utsiden (ikke nødvendigvis yttervegg, dagslys fra et atrie el.l. er også godt nok). Så jeg vil anta noe av det samme gjelder for hotellrom. Hadde det vært lovlig så hadde helt sikkert en del bøttekott blitt bygget om for å presse inn flere gjester.
Er vel også krav i Norge om at soverom skal ha minimum 2 rømningsveier hvis jeg husker det rett.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2023, 10:02   #14
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Hotellrom uten vindu

Både i Singapore og i Dhaka har de rom uten vindu, men det er på hotell med veldig små rom, på 10-12 kvm.
Av og til har jeg ankommet på morgenkvisten og skal gå å legge meg, så er det bare "pynte" gardiner som ikke gjør det mørkt. Da savner jeg rom uten vindu. I Tromsø har jeg gjort rommet så mørkt som mulig og like vel kunnet lese avisen uten lys på kl 01:00 på natten.
På ferger er det vanligste, kahytt uten vindu. Det virker som om de fleste synes det er helt greit.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2023, 19:15   #15
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Hotellrom uten vindu

Bor ofte på et sånt rom når jeg er i Stockholm, tilbringer ikke noe særlig tid på rommet annet enn for å sove, og da er det faktisk litt deilig å «stenge» verden ute for natt. Jeg ville ikke bodd flere dager, men for en natt er det 0 problem.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2023, 19:29   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Hotellrom uten vindu

Rom uten vindu - ikke faen!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2023, 11:37   #17
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,962
Default Re: Hotellrom uten vindu

Kom ikke her og si at nordmenn ikke liker rom uten vindu - danske- og tyskebåtene har vel plenty av disse?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2023, 11:52   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hotellrom uten vindu

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Kom ikke her og si at nordmenn ikke liker rom uten vindu - danske- og tyskebåtene har vel plenty av disse?

Var vel bare de gamle danskebåtene?

Men da kan man jo promillejustere vindusbehovet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-10-2023, 13:38   #19
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Hotellrom uten vindu

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Var vel bare de gamle danskebåtene?

Men da kan man jo promillejustere vindusbehovet
Har vært på plenty av sjøslag på DFDS til København, så med mindre de har nye båter de siste fem-ish årene så er det lugarer uten vindu der. Samme med Tyskland-båtene.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2023, 12:49   #20
Rebekka
Newcomer
 
Join Date: Oct 2023
Posts: 1
Default Re: Hotellrom uten vindu

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Både i Singapore og i Dhaka har de rom uten vindu, men det er på hotell med veldig små rom, på 10-12 kvm.
Av og til har jeg ankommet på morgenkvisten og skal gå å legge meg, så er det bare "pynte" gardiner som ikke gjør det mørkt. Da savner jeg rom uten vindu. I Tromsø har jeg gjort rommet så mørkt som mulig og like vel kunnet lese avisen uten lys på kl 01:00 på natten.
På ferger er det vanligste, kahytt uten vindu. Det virker som om de fleste synes det er helt greit.

Jeg tror at hvis rommet mitt ikke har et vindu, vil jeg føle meg kvalt. Jeg ville aldri bli i et rom uten et vindu.
Rebekka is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tidenes skuffelse - valgte vindussete uten vindu akselhj Småprat 25 29-06-2015 19:52
Mest (gl/h)orete hotellrom? robertaas Småprat 14 06-05-2014 15:05
Kan man risikere sete uten vindu på rad 1 hos SK 737-800? litt-amatør Småprat 9 12-01-2013 17:54
Røyking på hotellrom nime Småprat 24 04-07-2012 13:02
Sete uten vindu på Boeing 767-300ER Duogjegogvito Reiseforum 3 07-09-2010 17:02


All times are GMT +2. The time now is 15:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.