Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-11-2019, 11:08   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Forsinkelser og Polder banen i AMS

I går skjedde det igjen.
Forsinket inn til AMS og landing på Polder banen med ytterligere 15 minutter forsinkelse.
SK 821 fra OSL tok av 1 time og 5 minutter etter rute på grunn av sen ankomst fra CPH, snøkaos og nr 5 i køen for avising.
I utgangspunktet hadde jeg 1 time og 15 minutter i AMS før Croatian flyet (SK code share) til Zagreb som skulle gå kl 11:20

Landet kl 10:52 på Polder banen og ved gate C8 kl 11:07.
Løp som f... til passkontroll med stillestående kø, men kontaktet en vakt som fikk meg frem til luken.
Løp videre til gate D22, sikker på gate closed, men heldigvis var de fortsatt i gang med boarding da jeg kom dit kl 11:19, så jeg kom med.

Mitt spørsmål: Er landingsbane i AMS så fastlåst at de ikke kan omprioritere fly som er forsinket til en med bane med kortere taxe tid?
Jeg har opplevd tilsvarende situasjoner før med forsinket fly og landing på Polder, men dette var den verste til nå.
Å øke en forsikelse på denne måten har jo knock on effekt på så mye.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2019, 12:46   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Forsinkelser og Polder banen i AMS

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Mitt spørsmål: Er landingsbane i AMS så fastlåst at de ikke kan omprioritere fly som er forsinket til en med bane med kortere taxe tid?
Jeg har opplevd tilsvarende situasjoner før med forsinket fly og landing på Polder, men dette var den verste til nå.
Å øke en forsikelse på denne måten har jo knock on effekt på så mye.
Det ville blitt temmelig håpløst. Men forskjellige selskap som flyr inn til AMS måtte du isåfall hatt noen som tok seg av å bestemme hvem som skal ha prioritet. Da tror jeg krangler er forprogrammert. For alt du vet var flere andre fly også forsinket. ATC forsøker å jobbe så effektivt som mulig for å få flyene inn og ut. Hvis du begynner å rokere for mye i et slikt system risikerer du at en annen maskin blir forsinket fordi den måte gi plass for dere som igjen fører til forsinkelser osv., så ang. knock on effekt bør du nok utvide horisonten.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2019, 12:47   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Forsinkelser og Polder banen i AMS

Kort svar: Ja.

Taksetiden beregnes inn i rutetidene, det er blokktidene som står i rutetabellen. Landingstiden som sådan er ikke ankomsttid i rutetabellen. Her er det som oftest en gjennomsnittsberegning, men man ser av og til at rutetidene varierer litt avhengig av tidspunkt på døgnet.

For ATC har det liten eller ingen betydning for trafikkavviklingen som sådan hvorvidt et fly er forsinket. Det gis normalt ingen prioritet til disse.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2019, 20:02   #4
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Forsinkelser og Polder banen i AMS

ATC vet ikke engang om inbound delays. Den eneste form for delay vi må forholde oss til er slots, og selvfølgelig de som oppstår i vår luft / på vår flyplass (vær, emergency, teknisk, etc). Normale ankomster blir behandlet helt likt, man jobber mot maks kapasitet på rullebanen(e), allle flyene er likeverdige kunder og om du holder tilbake fem fordi én er forsinka vil du fort måtte snakke med diverse sjefer.

Det finnes alltids piloter som hinter frempå eller beint ut ber om hjelp på delayen, og hvis det ikke går utover andre får de selvfølgelig det. Er de derimot allerede nummer 7, begynner vi ikke å omrokkere sekvensen. Det er megakjipt å være forsinket transfer-pax, men industrien har nå en gang slått seg til ro med least average delay fremfor shortest individual delay, og verdsetter de 100x6 passasjerenes on-time ankomst over de 10 transfer-passasjerene i nummer 7.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2019, 21:23   #5
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Forsinkelser og Polder banen i AMS

Takk,
Det var avklarende.
I ettermiddag landet jeg 15 minutter før rute på Polder banen med KLM fra Zagreb . Da var det bare trivelig med en sightseeing tur over en motorvei og noen kanaler.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2019, 18:57   #6
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Forsinkelser og Polder banen i AMS

Det har vel vært lignende diskusjoner i Norge, da relatert til sekvensering og rekkefølge på ankomster. Kort svar er vel nei. Skulle slikt blitt hensyntatt ville det krevd større bemanning og en dyrere regning til flyselskapene.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
To fly på banen (over banen?) Århus lufthavn LN-RRE Småprat 4 14-04-2014 21:30
KLM World Business Class, AMS-HRE-LUN-AMS GinTonic TripReports 21 19-05-2013 17:26
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM grove TripReports 3 06-09-2011 11:51
DXB-AMS-TRF-AMS-NYC-ATL-LAS-LAX-NYC-AMS-TRF-AMS-DXB Chaos Controller TripReports 17 06-06-2009 20:11
KLM med retur til AMS på AMS-BGO ruten LN-AFG Flyforum 0 01-12-2008 22:02


All times are GMT +2. The time now is 02:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.