Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2018, 20:52   #201
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...mbulanse-anbud
Quote:
Ap og KrF krever at helseminister Bent Høie (H) åpner nye forhandlinger med luftambulanse-operatøren Babcock med sikte på at selskapet overtar hele Lufttransports nåværende virksomhet.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 12:42   #202
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Greitt at det vart litt "innsparingar" på det nye anbudet då; når det no renn ut borti 2 mill i veka på å berge stumpane.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...e-oppe-og-staa
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 13:19   #203
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Om jeg forstår det rett, så kunnen LT ha spart 10 millioner per pår in anbudsrunden ved å håndtere samme vedlikeholdsinterval som Bobcock:

https://www.dn.no/nyheter/2018/06/01...luftambulanser

Anbudet gjelder i perioden 2018-2028:

https://norskluftambulanse.no/sporsm...dskonkurranse/

Det betyr at, dersom LT hadde brukt samme vedlikeholdsinterval som Babcock, da kunnen LT's tibud ha blitt 100 millioner billigere. Da hadde de slått Babcock sitt tilbud på pris med ca. kr. 50 millioner. I tillegg så skulle man hatt kunne garantere personalet arbeidsplass (inklusiv lønn) frem til 2028.

Jeg argumenter at Bobcock, i grunn, har vunnet anbudsrunden ved å spare på vedlikehold av flyparken sammenlignet med LT. Er dette for svart-hvitt tenkt av meg eller ikke?

Last edited by Beechdriver; 01-06-2018 at 13:25.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 13:25   #204
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
Om jeg forstår det rett, så kunnen LT ha spart 10 millioner per pår in anbudsrunden ved å håndtere samme vedlikeholdsinterval som Bobcock:
Men da burde de jo ha gjort det?

Slik jeg tolker det ble da ledelsen (og styret/eiere) i Lufttransport for grådige, tok for høy pris og har ikke jobbet godt nok med kostnadskutt. Dette går nå kraftig ut over deres egne ansatte og befolkningen der oppe, som jo er taperne her
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 13:55   #205
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men da burde de jo ha gjort det?
Ja, i utgangspunkt enig.

Men: Anbudsrunden ble ikke tildelt på pris; Det var er vekting mellom pris og kvalitet. Jeg vet ikke hvor tungt "vedlikeholdsinterval" vektes i kvalitetsbalansen og dermed i totalvurderingen....

Jeg tror nok at en slik kvantitativ parameter burde ha blitt tatt med i den direkte sammenligningen. Jeg synes at argumentene LT kommer med for å redusere vedlikeholdsintervalen fra 400 timer til 200 timer er valide. Kanskje aktørene burde ha blitt bedt om å levere anbud basert på både 200 timers interval of 400 timers interval.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 13:56   #206
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men da burde de jo ha gjort det?



Slik jeg tolker det ble da ledelsen (og styret/eiere) i Lufttransport for grådige, tok for høy pris og har ikke jobbet godt nok med kostnadskutt. Dette går nå kraftig ut over deres egne ansatte og befolkningen der oppe, som jo er taperne her

Det er helt klart en mulighet. En annen er naturligvis at LTR sitter på en del data som kanskje tilsier at hyppigere intervaller er nødvendig for å opprettholde beredskapen på et tilfredsstillende nivå. Flyene får naturlig nok mye juling.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 21:01   #207
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Virker ikke som LT har hatt kostnadskontroll. Hvis det stemmer at lønnsnivået deres ligger så vanvittig mye høyere enn DY/SAS så kan det jo virke som de har betalt mer enn de har behøvd. Er jo det samme med helikopterene hvor NLA vil ha ned lønningene.
storg is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 22:49   #208
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Virker ikke som LT har hatt kostnadskontroll. Hvis det stemmer at lønnsnivået deres ligger så vanvittig mye høyere enn DY/SAS så kan det jo virke som de har betalt mer enn de har behøvd. Er jo det samme med helikopterene hvor NLA vil ha ned lønningene.
Det stemmer ikke. At noen fra LT får lavere lønn i NLA skyldes at jobben deres er overtatt av den nye operatøren som bare gir de noe av lønnsansienniteten, for eksempel går noen fra topplønn til å havne ca 20 år/trinn under topplønn.

Erfarne kapteiner har sluttet i LT for å begynne på bunn i Norwegian, og vil helt i starten tape en del, men etter få år er de i pluss.

Last edited by Pilot1; 01-06-2018 at 22:59.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 23:46   #209
prk
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 18
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Virker ikke som LT har hatt kostnadskontroll. Hvis det stemmer at lønnsnivået deres ligger så vanvittig mye høyere enn DY/SAS så kan det jo virke som de har betalt mer enn de har behøvd. Er jo det samme med helikopterene hvor NLA vil ha ned lønningene.
Hvor har du det fra at lønnsnivået er høyere i LT? Det er et faktum at både SAS, Norwegian og Widerøe har høyere topplønn på lønnsstigene sine enn LTFW. De ligger definitivt ikke over markedspris.
prk is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2018, 23:47   #210
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Det stemmer ikke. At noen fra LT får lavere lønn i NLA skyldes at jobben deres er overtatt av den nye operatøren som bare gir de noe av lønnsansienniteten, for eksempel går noen fra topplønn til å havne ca 20 år/trinn under topplønn.

Erfarne kapteiner har sluttet i LT for å begynne på bunn i Norwegian, og vil helt i starten tape en del, men etter få år er de i pluss.


Viser hvor bare hvordan hele ansiennitetsprinsippet ødelegger for de ansatte i flybransjen.

Som økonom har jeg ennå til gode å gå ned i lønn når jeg har byttet jobb
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2018, 10:09   #211
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Viser hvor bare hvordan hele ansiennitetsprinsippet ødelegger for de ansatte i flybransjen.

Som økonom har jeg ennå til gode å gå ned i lønn når jeg har byttet jobb
Satt veldig på spissen, og selvfølgelig ikke personlig:

En økonom ville sørget for at en hver bølgebunn i et flyselskaps livsløp (og disse er det mange av som vi vet) ville bli brukt til å kvitte seg med de dyreste pilotene, de som har jobbet i selskapet lengst.

Jeg er enig i at ansennitetsprinsippet har mange negative sider ved seg. Men så kynisk som bransjen er ser jeg ingen andre reelle måter å organisere seg på.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 13:46   #212
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Da var i alle fall den juridiske "betenkningen" over virksomhetsoverdragelse offentliggjort:
http://luftambulanse.no/system/files..._juni_2018.pdf
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 21:01   #213
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Da var i alle fall den juridiske "betenkningen" over virksomhetsoverdragelse offentliggjort:
Det som er offentliggjort viser det motsatte av det Helseforetaket hevdet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...eoes-regelverk
https://www.dagbladet.no/nyheter/eks...sverk/69875099
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2018, 18:21   #214
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...lir-med-videre
Quote:
Helseminister Bent Høie (H) får instruks fra Stortinget om å sikre at kompetansen og erfaringen i dagens flyambulansetjeneste, blir med over til Babcock.
Så får vi se hva som skjer videre...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2018, 19:26   #215
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Blir dyrt for regjeringen. Babcock har en kontrakt og kan derfor stille helse nord ansvarlig for ekstra kostnader. Om helse nord ikke betaler kan dem ikke tving ekstra kostnader for piloter siden der ikke var en krav på anbud. Om Helse Nord/regjering kanslere kontrakten etter dette som er uten grunn så koster det fort ett par hundre milioner for kontrakt brudd. Etterhvert kan Babcock fortsatt legg inn ett nytt anbud de samme par hundre milioner kroner billiger enn lufttransport.

Uansett koster det ekstra til staten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2018, 19:38   #216
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Nå synes jeg det blir for mye politisk spill.
La nå partene forholde seg til allerede inngåtte kontrakter. Hvis ikke de kan oppfylle sine forpliktelser, så må det få konsekvenser iht hva som står i kontrakten.

Det som ikke kommer frem i bråket er at for de fleste pilotene er det å fly ambulanse et steg på karrierestigen. Den gangen jeg jobbet i den del av bransjen, og mistet jobben fordi selskapet jeg jobbet i tapte anbudet, var det svært vanskelig å få jobb i airlines. I dag er saken en helt annen. De store selskapene har stort behov for piloter, og da er piloter med en del erfaring å foretrekke i motsetning til nyutdannede piloter. Nå vet ikke jeg hvor lenge folk blir i Lufttransport, men jeg regner med at de fleste ikke vil leve på stand-by resten av karrieren. Når man har opplevd å måtte stå opp for å fly et nytt oppdrag 15 minutter etter å ha kommet hjem etter et nattoppdrag tilstrekkelig mange ganger, ofte i krevende vær, så blir gresset ganske så grønt på den andre siden.


Edit:
Hvis det er sånn at de store selskapene sluker piloter i ambulansesegmentet, kanskje man burde tenke nytt?
Hadde det vært en ide å la airlinerne ta del i utviklingen av pilotkarrieren i dette segmentet? Slik at man ansettes videre opp i airlines når kompetansen i ambulanseselskapet er garantert?
Eg bare spør.

Last edited by BU9001/V2.0; 07-06-2018 at 19:46.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2018, 21:51   #217
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Nå synes jeg det blir for mye politisk spill.
La nå partene forholde seg til allerede inngåtte kontrakter. Hvis ikke de kan oppfylle sine forpliktelser, så må det få konsekvenser iht hva som står i kontrakten.
Husk også at Rødt er et revolusjonært parti som støtter kjente og kjære diktatorer som gutta fra Cuba - og ikke Kuba på Grünerløkka der de har kjernevelgere blant de lokale hipsterne - og Venezuelas kjempe. De er fanebærere for RVs og AKP m/ls noe spesielle linje fra 70-tallet. Derfor spiller kontrakter ingen trille for Nordstrandsgutten Bjørnar Moxnes.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2018, 01:03   #218
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Husk også at Rødt er et revolusjonært parti som støtter kjente og kjære diktatorer som gutta fra Cuba - og ikke Kuba på Grünerløkka der de har kjernevelgere blant de lokale hipsterne - og Venezuelas kjempe. De er fanebærere for RVs og AKP m/ls noe spesielle linje fra 70-tallet. Derfor spiller kontrakter ingen trille for Nordstrandsgutten Bjørnar Moxnes.
Det er sant.
Problemet er vel at resten av opposisjonen lar Moxnes ri inn i solnedgangen,
og dermed sanke enda mer stemmer i meningsmålingene.
At Arbeiderpartiet satt ved makten da mitt selskap gikk dukken ved å tape anbudet blir ikke nevnt med et ord.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2018, 15:01   #219
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Nå synes jeg det blir for mye politisk spill.
La nå partene forholde seg til allerede inngåtte kontrakter. Hvis ikke de kan oppfylle sine forpliktelser, så må det få konsekvenser iht hva som står i kontrakten.

Det som ikke kommer frem i bråket er at for de fleste pilotene er det å fly ambulanse et steg på karrierestigen. Den gangen jeg jobbet i den del av bransjen, og mistet jobben fordi selskapet jeg jobbet i tapte anbudet, var det svært vanskelig å få jobb i airlines. I dag er saken en helt annen. De store selskapene har stort behov for piloter, og da er piloter med en del erfaring å foretrekke i motsetning til nyutdannede piloter. Nå vet ikke jeg hvor lenge folk blir i Lufttransport, men jeg regner med at de fleste ikke vil leve på stand-by resten av karrieren. Når man har opplevd å måtte stå opp for å fly et nytt oppdrag 15 minutter etter å ha kommet hjem etter et nattoppdrag tilstrekkelig mange ganger, ofte i krevende vær, så blir gresset ganske så grønt på den andre siden.


Edit:
Hvis det er sånn at de store selskapene sluker piloter i ambulansesegmentet, kanskje man burde tenke nytt?
Hadde det vært en ide å la airlinerne ta del i utviklingen av pilotkarrieren i dette segmentet? Slik at man ansettes videre opp i airlines når kompetansen i ambulanseselskapet er garantert?
Eg bare spør.
Grunnen til at folk slutter er pga. alt rotet med babcock og usikkerhet om fremtiden. Før dette skjedde har det nesten ikke sluttet folk i lufttransport. Lenge siden det bare var et steg i karrieren, folk bryr seg mer om lønn/fritid og pensjon enn størrelsen på flyene. Kan nok telle på få hender hvor mange piloter som har sluttet i lufttransport de siste 10 årene før babcock-rotet startet.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2018, 16:41   #220
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Grunnen til at folk slutter er pga. alt rotet med babcock og usikkerhet om fremtiden. Før dette skjedde har det nesten ikke sluttet folk i lufttransport. Lenge siden det bare var et steg i karrieren, folk bryr seg mer om lønn/fritid og pensjon enn størrelsen på flyene. Kan nok telle på få hender hvor mange piloter som har sluttet i lufttransport de siste 10 årene før babcock-rotet startet.


Er ikke noen rot med Babcock og usikkerhet. Alle skulle få seg jobb. Bare de mest seniore piloter skulle gå ned i lønn. Bare gradighet vi snakker om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bodø - Evenes ut på nytt anbud Radiv Flyforum 35 03-10-2020 00:40
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 20:12
Oslo - Røros. Nytt anbud Twin Otter Flyforum 38 21-01-2014 03:20
Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute TCAS Flyforum 50 27-02-2010 11:58


All times are GMT +2. The time now is 23:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.