Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

View Poll Results: Hvilket SAS kort anbefaler du?
Amex 20 60.61%
Diners 8 24.24%
Mastercard 5 15.15%
Voters: 33. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-08-2014, 00:52   #41
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Jeg bare lurer på hvorfor man fremdeles kun får 10 poeng pr 100kr på master kortet?

Amex gir 20 og Diners gir 15, til og med trumf visa gir mer enn 10 poeng.

Burde ikke SEB eller SAS, vet ikke hvem som "bestemmer" bli enige om iallefall 15 poeng pr 100 kr?

Hvis det er slik at det er SEB som må betale SAS for å gi bonuspoeng og de ikke ønsker å gi mer enn 10 poeng så kunne jo SAS evt vudert å bytte leverandør slik at brukerene kunne fått litt mer tilbake.

For meg vil SAS-MC alltid være backup kortet hvis de ikke tar amex, hvis SEB ønsker at kortet skal brukes mer så bør de kunne gi et bedre produkt enn det de leverer idag.
econ is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 01:07   #42
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Jeg bare lurer på hvorfor man fremdeles kun får 10 poeng pr 100kr på master kortet?

Amex gir 20 og Diners gir 15, til og med trumf visa gir mer enn 10 poeng.

Burde ikke SEB eller SAS, vet ikke hvem som "bestemmer" bli enige om iallefall 15 poeng pr 100 kr?

Hvis det er slik at det er SEB som må betale SAS for å gi bonuspoeng og de ikke ønsker å gi mer enn 10 poeng så kunne jo SAS evt vudert å bytte leverandør slik at brukerene kunne fått litt mer tilbake.

For meg vil SAS-MC alltid være backup kortet hvis de ikke tar amex, hvis SEB ønsker at kortet skal brukes mer så bør de kunne gi et bedre produkt enn det de leverer idag.
Det er fordi transaksjonsavgiften Amex belaster brukerstedet er den høyeste, deretter Diners og så Master/Visa.
Hvorfor kan du ikke bruke trumf visa istedenfor MC?
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2014, 19:18   #43
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Eg skaffa meg SAS WMC i julekalenderen i fjor og drog inn 10k EB i bonus og fekk gratis årsavgift. Årsavgifta er på 345,-. Eg ser eg har drege inn hhv. 16000 EB og 20000 EB på SAS WMC og Diners. Sidan MC er hakket meir anvendeleg enn Diners vurderar eg å behalde kortet litt til. Pga. oppussing har eg nok fått litt større omsetning enn normalt. Eg har jo begynt å bruke SAS MC som kvardagskort no; det går jo i alt av butikkar. Diners får ein jo berre meir og meir problem med .

Eg vil tru at 345,- for eit snittforbruk som gir mellom 10k og 15k EB i mnd er greitt nok?

Egentleg ynskjer eg meg eit betre cash-back-kort. Det er ikkje så sabla ofte eg får til å bruke EB-poenga så eg er litt redd eg berre sparar meg inn i himmelen her. Kanskje Trumf VISA hadde vore betre; det kan jo bli både pengar og poeng.

Slikt driv ein jo å tenkjer på, saman med at vi nesten går tilbake til null med innanriks opptjening .
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2014, 19:43   #44
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Eg skaffa meg SAS WMC i julekalenderen i fjor og drog inn 10k EB i bonus og fekk gratis årsavgift. Årsavgifta er på 345,-. Eg ser eg har drege inn hhv. 16000 EB og 20000 EB på SAS WMC og Diners. Sidan MC er hakket meir anvendeleg enn Diners vurderar eg å behalde kortet litt til. Pga. oppussing har eg nok fått litt større omsetning enn normalt. Eg har jo begynt å bruke SAS MC som kvardagskort no; det går jo i alt av butikkar. Diners får ein jo berre meir og meir problem med .

Eg vil tru at 345,- for eit snittforbruk som gir mellom 10k og 15k EB i mnd er greitt nok?

Egentleg ynskjer eg meg eit betre cash-back-kort. Det er ikkje så sabla ofte eg får til å bruke EB-poenga så eg er litt redd eg berre sparar meg inn i himmelen her. Kanskje Trumf VISA hadde vore betre; det kan jo bli både pengar og poeng.

Slikt driv ein jo å tenkjer på, saman med at vi nesten går tilbake til null med innanriks opptjening .
Jeg ville byttet ut Diners med et SAS Amex Platinum. Du sansynligvis opptjene 15-20k EB poeng pr. måned og det er jo en F tur til Asia i året for deg og en venn (CT). God cashback for 1795,- vil jeg påstå.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2014, 19:47   #45
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Så eg burde gå i "fella" til pusherane på å OSL altså? Får rekne litt på det og lese tråden om amex og brukarstadar.

Takk for svar!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2014, 19:57   #46
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Så eg burde gå i "fella" til pusherane på å OSL altså? Får rekne litt på det og lese tråden om amex og brukarstadar.

Takk for svar!
Bestill online og signer med BankID, så slipper du å støtte opp om de som sperrer for flytoget.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2014, 07:43   #47
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

TRUMF VISA knuser SAS MC mtp. både opptjening og årsavgift. Bytt med en gang!
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2015, 14:54   #48
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 575
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Etter tre utelandsturer hvor jeg har sammenlignet valutakurs for Diners og TrumfVisa ser jeg at kursen som Diners bruker er gjennomgående dårligere enn den TrumfVisa bruker. For eksempel har Diners en Euro-kurs på 8,99, mens TrumfVisa har 8,86, og det på transaksjoner gjort samme dag.

Jeg har alltid foretrukket Diners ettersom det gir 15 poeng pr 100-lapp, mens TrumfVisa gir 13,88.

Men ved et forbruk på f eks 1000 EUR på en utenlandstur betaler man altså 130 kr mer for å tjene 118 poeng ekstra. Noe jeg vil si er en dårlig deal.

Så heretter blir jeg å bruke Diners kun i Norge, mens i utlandet blir det TrumfVisa for alle penga.

Last edited by PSC TOS; 10-06-2015 at 15:33.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2015, 17:55   #49
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Interessant observasjon. Forundrer meg egentlig ikke om det samme gjelder med amex..
Må testes ved anledning.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2015, 19:54   #50
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Når man snakker om valutapåslag, så har forøvrig Shell Mastercard økt fra 1,75% til 2%
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2015, 23:17   #51
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
SAS SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Hei

Jeg har i dag Amex Premium. Og er egentlig ikke spesielt fornøyd. Lite brukersteder etc.

Hva ville dere eventuelt valgt? Pro/cons?

Er EBG om det betyr noe fra eller til.


Bruk gjerne voten
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 07:35   #52
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Tja. Skal ein berre ha eit kort er det vel MC som dug. Det er det einaste som kan brukast "over alt". Diners kan brukast færre og færre stadar. Snart berre fly, hotell og taxi i Noreg. Nokre butikkar, men det går nedover. Så med mindre ein alltid skal teste to kort, hugse lista over brukarstadar. .. Eg har rett og slett begynt å bruke Norwegian-kort på daglig bruk pga at deter gratis og Diners er framleis i bruk på reisekjøp. Status mm tel vel også inn.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 08:17   #53
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Trumf Visa er et bedre alternativ enn MC. 13,9 poeng pr 100 kr istedet for 10.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 10:05   #54
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Det er egentlig 5 aktuelle kort for oppsamling av EB-poeng.

Opptjening:
-EB Mastercard: 10p/100 kr
-TrumfVisa: 13,9p/100 kr men mange tilbud hvor man mangedobler opptjening
-EB Diners: 15p/100 kr (De får 20 i Sverige)
-EB American Express Premium: 15p/100 kr + CT om man bruker over 100k
-EB American Express Platinum: 20p/100 kr + CT om man bruker over 100k

Kost:
-EB Mastercard: Gratis fra gull, 345/år under dette
-TrumfVisa: gratis for alle
-EB Diners: gratis fra gull, 495/år for sølv, 695 under dette
-EB American Express Premium: Gratis for diamant, 1200/år under dette
-EB American Express Platinum: Gratis for diamant, 1700/år under dette

Brukersteder:
-Diners og American Express har markert færre brukersteder enn Mastercard og Visa. Har inntrykk av at gammeldagse American Express uten chip er enda vanskeligere å få brukt enn Diners utenom USA.

Lounger:
-Diners: 500 lounger til 125kr/besøk (har erfaring med at pga. forskjellig policy for Diners i forskjellige land blir dette ikke alltid belastet)
-EB American Express Platinum: 700 lounger til 24 euro/besøk

Anbefaling:
-EB Masterkard, glem det. Eneste nytte er backup om visakortet er mistet eller ikke fungerer.
-Trumfvisa bør alle skaffe seg
-Diners bør alle med gull skaffe seg i tillegg for de stedene man får marginalt bedre opptjening og for lounger
-American Express Premium, glem det
-American Express Platinum, ta det i tillegg om du har diamant, men du får ikke stor nytte av det om du ikke er mye i USA eller arbeider veldig hardt for å få store kjøp gjennom kortet. Det er også noen spesialtilbud fra SAS for disse.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 12-06-2015 at 10:13.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 10:05   #55
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

En liten fordel med SAS MC er at det også fungerer som Eurobonus kort om man skulle trenge fysisk kort.
Ellers er vel Shell MC marginalt bedre enn trumf visa?
Are G is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 10:20   #56
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Er det forresten noen begrensninger på å velge flere kombinasjonskort?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 10:58   #57
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Diners kan man ofte få billigere gjennom medlemsskap i foreninger og slikt. Sjekk muligheter. Jeg betaler kun 85 kr i året. Fordelen er høyere opptjening enn MC. Jeg betaler ingenting for MC sålenge jeg har Diners. Jeg bruker Diners nå jeg kan, men det er blitt betydelig færre steder å benytte kortet på enn tidligere da de har høyere kommisjon enn andre kort.

Et spm, mitt Diners har ikke chip, det gå ut om et par år. Er dette vanlig med Diners eller får alle nye kort chip. Jeg blir bedt om å taste kode innimellom avhengig av brukersted.

Jeg skal søke om Trumf Visa. Jeg har Norwegian Visa, men vil heretter kun bruke det til Norwegian-reiser ettersom Trumf Visa har bedre poengopptjening generelt sett.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 12:17   #58
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
En liten fordel med SAS MC er at det også fungerer som Eurobonus kort om man skulle trenge fysisk kort.
Ellers er vel Shell MC marginalt bedre enn trumf visa?
Bortsett fra bruk på Shell og dagligvare utenom Norgesgruppen er Trumf klart best, Shell MC har høyere valutapåslag, og mangler såvidt jeg vet innebygd reiseforsikring. Opptjeningen er forøvrig lik.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 12:37   #59
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Bortsett fra bruk på Shell og dagligvare utenom Norgesgruppen er Trumf klart best, Shell MC har høyere valutapåslag, og mangler såvidt jeg vet innebygd reiseforsikring. Opptjeningen er forøvrig lik.
Så da kan man si at om man bruker Amex/Diners til reise og utland er Shell bedre enn Trumf?
Are G is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 13:01   #60
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Ja. (om du drar trumfkortet i tillegg til Shellkortet når du handler på kiwi)
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS EuroBonus MasterCard FlightDeck Reiseforum 290 07-02-2024 20:40
AmEx med opptjening på BA eller LH? Fnate Reiseforum 20 25-03-2013 05:54
Diners pin eller sign Osl? Chriscross Reiseforum 6 30-11-2012 22:31
3000 velkomstpoeng om du kombinerer SAS EuroBonus med MasterCard eller Diners Club FlightDeck Reiseforum 0 09-12-2009 12:38


All times are GMT +2. The time now is 05:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.