Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-07-2024, 21:28   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Air France Air France - Lisboa-Oslo

På tide komme oss hjem, og selv om det dagen derpå hadde vært best med nonstop flight så var utvalget heller dårlig. Norwegian flyr ikke på mandager og TAP hadde avgang 07:00. Da måtte jeg i så fall dratt rett fra nach, men jeg er langt unnå å være 20 lenger.

Air France hadde derimot OK tider, selv om ankomsten på OSL godt kunne vært tidligere. Cirka 1:30 transfer på CDG, og var billigst kjøpe to "Light" billetter og legge til en koffert.

Tildelt seter sånn sånn 23EF på første flighten, og noe tilsvarende på neste. Men da jeg sjekket inn fikk jeg beskjed om at flyet til OSL ikke var helt fullt, så for €30 kunne vi få garantert ledig midtsete og flyttes frem til rad 10. Deal sa nå jeg.

LIS er i grunn på alle måter en håpløs flyplass, trang, ineffektiv og alt for liten for trafikken. Ankom med en Uber i god tid, 5 stykker med masse bagasje i en XL (6 seter) krevdes litt avansert tetris for å få plass. Ikke noe bagdrop på LIS, nevnte jeg ineffektivt...derimot en lang kø allerede før innsjekk hadde åpnet. Inkludert tegn til kamp, obskjøne fingerbevegelser og annet og en gjeng med store rumper fra sydligere strøk forsøkte å snike.

Mye rundt, bort, og opp, og i sikksakk før vi kom frem til sikkerhetskontrollen. Som i og for seg gikk greit, og slapp også ta ut toalettsaker. Overfullt og kaotisk på innsiden, men etterhvert kom gaten vår opp. Som selv om en A320 var alt for liten. F-GKXH som skulle ta os som AF1625 LIS-CDG. 21,5 år gammel maskin, med de små gamle bagasjehyllene.

Ombord med utsikt på en TAP E190 på nabogaten

Fikk nå plass, men god plass var det ikke. Air France er på mange måter litt old school. Servering ombord og med litt gamle tjukke seter.

Ombord og døres lukket på tid, men fikk en snau halvtimes slot ut fra LIS, da flyplassen rett og slett var full, også for avganger.

Ombord kunne man velge mellom ost eller skinke, og gikk for skinken her. Helt greit, men ikke veldig spennende. Colaen var bedre.

Paris og Eiffeltårnet.

Ankomst CDG, naturligvis tilsvarende 30 minutter sen.

Fortsettelse...følger
Old 04-07-2024, 16:00   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Air France - Lisboa-Oslo

Litt taxing på CDG, før vi parkerte på Terminal 2F. Som praktisk nok var samme terminal AF1274 til OSL skulle gå fra. Så veldig smidig transfer, bare ta rulletrappen opp, og gå bort til den andre piren.

[/url]

Sent omkommende fly fra BCN, så ble varslet en 45 minutters forsinkelse.

F-HEPA som skulle fly. En 14,5 år gammel A320, men samtidig ung nok til å ha de litt større hattehyllene.

Noen som skal bygge sitt eget fly?

Nabogaten

Ombord i setet 10A, ingen i B, og kona på C

For variasjon, gikk jeg for osten denne gangen. Da det var nøyaktig samme ost eller skinke alternativ som forrige flight.

Fin innflyvning i sommerkvelden Drammen-Asker-Oslo, på en veldig direkte rute inn til 01R

Litt av forsinkelsen ble hentet inn, så landet rundt en halvtime forsinket.

Bra med trafikk inn på OSL sånn rett før midnatt.

Parkerte innerst på E-gatene, så kort ved til bagasjehallen.

Rasket med meg en flaske gin i taxfreen og rakk ikke mer enn en tur på do, før kofferten lå på bånd nummer 2. Så raskt levert på OSL, på tross av mye folk. Så var det å rusle bort til P2 "Nord" og kjøre hjem, dog med en strek i regningen at det var veiarbeid om omkjøring fra Jessheim til Frogner.

Air France leverte er fint produkt, selv om akkurat de sandwichene ikke er veldig spennende. Transfer på CDG gikk som en drøm. LIS er et høl av en flyplass, og på OSL så rett og slett fungerer til stort sett knirkefritt nå. Det er også vesentlig bedre bagasjeplass på en 15 enn 20 år gammel Airbus.

Last edited by Someone; 04-07-2024 at 16:09.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2024, 11:40   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sent omkommende fly fra BCN, så ble varslet en 45 minutters forsinkelse.
Skal vel kanskje være glad for at flyet ikke var omkommet.

Takk for fin rapport forresten.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2024, 17:19   #4
B747-8
ScanFlyer Molded

Ja, takk for rapport!
B747-8 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules