Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2019, 06:40   #61
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Ser veldig bra ut. Endelig, SAS! Lenge siden sist. Den forrige var forferdelig kjedelig.

Nyanser i grått. Vil muligens virke litt datert etterhvert, da grått var en stor hit i allmennheten fra 2005 til 2015 kanskje. Men likevel, mye bedre enn beige, og stilig designmessig.

Blå stripe på motorene? Kult! Helblå ville blitt veldig 90-talls. Mulig de kunne lekt seg litt med linjer og border og sånt isteden, men det kunne blitt veldig 2000.

Fine flagg. Disse kunne de gjort mer ut av uten å gå helt Janne. Men det kunne sikkert fort blitt litt rotete.

Så, ikke veldig innovativt, men tydelig og stilig. Gratulerer! (Med et lite forbehold om at det funker i friluft.)
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 08:13   #62
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Helt fantastisk Vil ikke pirke på noe. Og det sier en som knapt flyr SK... Ønsker dem vel...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 08:30   #63
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ny SAS-livery 2019

De unngår fella som endel andre, utsjellte norske selskaper har gjort i det siste, med fullstendig bytte av både navn og visuel profil til det ugjennkjennelige. Dette er friskere enn de gamle fargene, men det er fremdeles veldig lett gjennkjennelig. Og som mange andre er også jeg glad for at de oransje motorene er historie. Selv om den blå stripen helt klart tar seg mye bedre ut på A320 enn hva som er tilfellet på A350...

"Teaseren" med oransje farge var muligens myntet på den stripen som går rundt undersiden av motoren for å markere sikkerhetssone?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 09:30   #64
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Dærschken! Her tror jeg jaggu SAS har klart seg bra. Hittil har vi hatt over 60 poster i tråden og bare to-tre er direkte negative.

Litt uenighet i gruppen om designet på motorene, men ellers er forumfolket tilsynelatende ganske samstemte i at dette er bra. Og hvis SAS klarer det kunststykket å komme seg helskinnet gjennom den mest sære besserwissergruppen (for det er vi vel..?) som alltid har rett og mener det meste om ting det skal menes noe om, må jeg si de har gjort det bra!

Er det noen som vet hva våre svenske og danske kollegaer mener om det nye designet?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 09:34   #65
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Nyanser i grått. Vil muligens virke litt datert etterhvert, da grått var en stor hit i allmennheten fra 2005 til 2015 kanskje. Men likevel, mye bedre enn beige, og stilig designmessig.
Ikke ment direkte til RWY 24, men quoter for tema-relevans:

Er det sølvfarge, eller er det grått?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 09:43   #66
Ramgad
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Dærschken! Her tror jeg jaggu SAS har klart seg bra. Hittil har vi hatt over 60 poster i tråden og bare to-tre er direkte negative.
Det kan stemme ganske bra det. Godt over 90% av forumet går tross alt rundt med SAS-tatovering på brystet.
Ramgad is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 09:59   #67
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
SAS Re: Ny SAS-livery 2019

Synes det ble veldig pent og rent designmessig, slik Skandinavia fremstår for verdenen. Men vil savne de røde motorene da jeg synes de gav en veldig fin kontrast til den mørke blå halen. Men jeg forstår at det er ut i 2019. Alt skal være rent og minimalistisk idag. Synes flyet ser råflott ut i sølv/stålfarge på A350. Spent på hvordan det blir seende ut på resten av flåten.

Det som er litt morsomt er at "lphlivery" (på instagram) designet et forslag til SAS new livery back in 2018 (nederste bildet). Bilde er midten er en update han la ut igår. Er ganske likt! Har SAS fått inspirasjon fra han tro?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SAS Concept LPHLIVERY.png
Views:	822
Size:	383.6 KB
ID:	47705  
__________________

Min flysamling Her


Last edited by Robin882; 20-09-2019 at 10:05.
Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 10:12   #68
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,344
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Næææ... ikke noe banebrytende, for det de har gjort er jo noe alle gjør. Dra halen ned, logo på buken, en stor logo i front, og farge på motorene. Gustavson snakker om at det er skandinavisk, men er sølv egentlig skandinavisk? Når jeg ser sølv, gull og glitter får jeg mer assosiasjoner til Midtøsten, øst-Europa og USA. Føler det er litt glorete, så Finnair vil alltid være det mest minnemalistiske og nordiske.

Synes at dette egentlig bidrar til å gjøre sas mindre skandinavisk. Reklamer som vises på norsk TV er på engelsk, det meste de legger ut på Facebook er på engelsk, det meste av all markedsføring er på engelsk, og presentasjonen var på engelsk til tross for at det garantert var flest skandinaviere der.

Last edited by LN-HFH; 20-09-2019 at 10:19.
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 10:23   #69
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Næææ... ikke noe banebrytende, for det de har gjort er jo noe alle gjør. Dra halen ned, logo på buken, en stor logo i front, og farge på motorene. Gustavson snakker om at det er skandinavisk, men er sølv egentlig skandinavisk? Når jeg ser sølv, gull og glitter får jeg mer assosiasjoner til Midtøsten, øst-Europa og USA. Føler det er litt glorete, så Finnair vil alltid være det mest minnemalistiske og nordiske.

Synes at dette egentlig bidrar til å gjøre sas mindre skandinavisk. Reklamer som vises på norsk TV er på engelsk, det meste de legger ut på Facebook er på engelsk, det meste av all markedsføring er på engelsk, og presentasjonen var på engelsk til tross for at det garantert var flest skandinaviere der.
Det er nok bare den eldre garde / de veldig interesserte som er klar over det, men SAS har da en historikk med sølv-fargede fly
Forøvrig ser jeg ikke problemet med at de bruker reklame på engelsk: verden globaliseres og ca. alle nordmenn født etter 1970 snakker engelsk. For å tjene penger må de tilpasse seg markedet, det er bare i Tyskland og Frankrike man må oversette alt til lokalspråk for å være sær og rar. Takk og lov er vi ikke slik i Norge...



__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 11:33   #70
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Er det noen som vet hva våre svenske og danske kollegaer mener om det nye designet?
Min umiddelbare reaktion var, at SAS lidt fantasiløst havde kopieret Lufthansa, men: ved nærmere eftersyn synes jeg, at
SAS' nye bemaling er mere elegant end Lufthansas og selvfølgelig mere skandinavisk i sit udtryk.
Jeg havde egentlig håbet på et blåt mega-logo på kroppen, men jeg
må sige, at sølv udgaven ser flot ud, i hvert fald på billeder!
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 11:52   #71
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Den derre blå ringen på cowlingen må vokse litt på meg ei stund til, men ellers ser det jo bra ut.

Blir spennende å se hva de gjøre i tillegg til selve liveryet, om noe i heletatt.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 12:03   #72
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ikke ment direkte til RWY 24, men quoter for tema-relevans:



Er det sølvfarge, eller er det grått?


Kroppen er visstnok grålakkert, i følge SAS. Og så ser det ut til å være sølvmalte bokstaver og sølv metallic motorer bak den blå streken og gråmaling eller sølvmaling foran streken. Navnet under er vel i mørkegrått. Kan gi assosiasjoner tilbake de sølvpolerte flyene i gamledager – enig i det. Ikke dumt.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 12:14   #73
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,344
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Forøvrig ser jeg ikke problemet med at de bruker reklame på engelsk: verden globaliseres og ca. alle nordmenn født etter 1970 snakker engelsk. For å tjene penger må de tilpasse seg markedet, det er bare i Tyskland og Frankrike man må oversette alt til lokalspråk for å være sær og rar. Takk og lov er vi ikke slik i Norge...
Ok, så kjenner jeg deg rett er det altså greit at neste gang du skal nordpå til TOS så blir sikkerhetsdemostrasjonen bare gjennomført på engelsk, og de ansatte snakker engelsk til alle selvom både de ansatte og passasjerene er norske?
Det er der vi ender hvis vi skal tillate oss at norske/skandinaviske selskaper skal gradvis på lov til å englifisere oss. De aller fleste norske selskaper, også med et stort avtrykk utenfor Norge klarer seg fint ved å benytte norsk her hjemme. Det gjør at vi skaper eierskap til selskapet, og fortsetter sas slik er det bare navnet som blir skandinavisk i fremtiden.
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 12:54   #74
Rane Viking
Lifetime EBG
 
Join Date: Jan 2016
Location: Oslo
Posts: 33
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Synes motorene ble enda finere på A320...smalere blå stripe virket mere elegant. Uansett så er det digg at den rødoransje fargen er historie.
E9, selv om megalogoen ser litt krøkkete plassert ut, hvis det blir akkurat sånn som på bildet fra SAS.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	7B581196-1AF3-48B7-B16B-0D92B582AD93.jpeg
Views:	1317
Size:	614.1 KB
ID:	47707  
Rane Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 12:56   #75
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by RWY 24
...gråmaling eller sølvmaling foran streken.
Det foran den blå streken er vel de-ice delen av inntaket som ikke kan lakkeres?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 13:09   #76
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Det er vel ok.
Der ikke noget nytænkende i det - og det "sustainable" har jeg svært ved at se.

Det er enkelt - og det er godt
meeeen:
- sildesalten er noget rod (specielt på den lille airbus er det for dominerende) - hvem udenfor skandinavien, kan genkende den sildesalat som flag? Drop det - eller gør dem til flag igen!
- SAS på kroppen og halen, burde vende "omvendt" på højre side af kroppen, - så det "blæser bagud" som det gør på venstre side. Får associationer til Finnair hvor deres logo også ser forkert ud på højre side.
- SAS på forkroppen på den lille airbus er for stort - det bliver "krøllet" ved vingeroden, det er en skam.
- Den blå stribe på motoren er en dårlig ide. Det ligner at man har "lånt" en del fra et andet selskab - det virker ufærdigt. Vil man have blå på motoren kunne man havde valgt et skråbånd som på halen, så havde der været sammenhæng.


Fair nok, at de har "lavet en Emirates" og malet navn på bugen

Renderinger er tålmodige, den virkelige lakmustest bliver at se det i virkeligheden, og se om det virker også på små fly (ATR, CRJ).

Men godt at de har lavet et livery der gør integrationen ind i LH nem :-)

Det ku' ha' været værre - men også bedre.
__________________
Flights since 01-01-2015:



Plans for 2022: multiple times through AMS and CDG

Last edited by JELSC; 20-09-2019 at 13:23.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 13:16   #77
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,979
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Er lakkeringen av RSA blitt forsinket der nede? Antar man heller hadde vist frem en ny-lakkert maskin fremfor digitale illustrasjoner om man hadde hatt muligheten.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 13:26   #78
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Ok, så kjenner jeg deg rett er det altså greit at neste gang du skal nordpå til TOS så blir sikkerhetsdemostrasjonen bare gjennomført på engelsk, og de ansatte snakker engelsk til alle selvom både de ansatte og passasjerene er norske?
Det er der vi ender hvis vi skal tillate oss at norske/skandinaviske selskaper skal gradvis på lov til å englifisere oss. De aller fleste norske selskaper, også med et stort avtrykk utenfor Norge klarer seg fint ved å benytte norsk her hjemme. Det gjør at vi skaper eierskap til selskapet, og fortsetter sas slik er det bare navnet som blir skandinavisk i fremtiden.
Det er en ganske lang distanse mellom å reklamere med engelske ord, vs. å bare ha engelsktalende crew ombord. Det har ingen ting med hverandre å gjøre, så dette kan jeg ikke svare på seriøst.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 15:41   #79
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,541
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
De unngår fella som endel andre, utsjellte norske selskaper har gjort i det siste, med fullstendig bytte av både navn og visuel profil til det ugjennkjennelige.
JA! Det er jeg 200% enig i.
Uten å nevne navn
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 16:26   #80
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,818
Default Re: Ny SAS-livery 2019

Ryktes følgene maskinene skal males i november:

OY-KBR A319
OY-KBK A321
OY-KBE A321
OY-KAW A320
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Q3 2019 resultater Someone Flyforum 41 28-08-2019 18:52
SAS Q2 2019 resultat Someone Flyforum 31 29-05-2019 13:35
SAS sommerprogram 2019 Someone Flyforum 54 28-05-2019 11:37
SAS Sommerprogram 2019 Someone Flyforum 0 22-08-2018 07:35
Braathens SAS livery !!! LTH Flyforum 2 01-02-2005 17:11


All times are GMT +2. The time now is 07:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.