Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2020, 14:34   #61
mrabcx
Newcomer
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 38
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Hva vil du bruke istedet?
Hvilke andre kort gir 1% fordel nå?

Det er vel ikke så mange kort igjen, men Komplett Bank Mastercard gir 1% bonus. Begrenset til maks 500 pr måned eller 2000 siste 12 måneder.
mrabcx is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2020, 14:46   #62
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by mrabcx View Post
Det er vel ikke så mange kort igjen, men Komplett Bank Mastercard gir 1% bonus. Begrenset til maks 500 pr måned eller 2000 siste 12 måneder.
Brabanks Monopay gir 1%/1,5% cashback (inn-/utland) begrennset til 10.000 kr utbetalt per år. De har månedsgebyr på 29 kroner, men har hatt kampanjer (senest i juni) der man får gebyrfritt kort på livstid.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 09:40   #63
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
Shell MasterCard reduserer Trumf-bonusen fra 1% til 0,75% på varekjøp fra og med 1. oktober 2020:

https://shellmastercard.no/produktinformasjon/trumf
Målt i Eurobonus-poeng (ved fast overførsel som gir 13,5 gangern) blir det 10,125 poeng per 100 kr, altså på samme nivå som vanlig SAS EB MC, SAS Amex Classic og Widerøe-kortet.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 11:34   #64
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Norwegian Reward

Da kom eposten fra Norwegian Reward, om at man kan velge med å fortsette å tjene cashpoints til 1% av beløpet man omsetter for, eller 0,5% cashback.

Kortet er jo gratis, men sånn sett verdiløst, det eneste som gjør at det blir liggende er at det gir 3% på kolonial.no, men lurer veldig på hva slags kredittkort jeg egentlig skal gå for nå.

Komplett bank kanskje, legger jo igjen endel kroner der..

#dillemmas
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CashBack.png
Views:	505
Size:	14.9 KB
ID:	49730  
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 12:15   #65
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Norwegian Reward

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Lurer veldig på hva slags kredittkort jeg egentlig skal gå for nå.

Komplett bank kanskje, legger jo igjen endel kroner der..

#dillemmas
Om du (som meg) foretrekker kontanter fremfor mer volatile bonuspoeng:
  • Komplett Bank har max 500 cashback per mnd og 2000 CB per 12 mnd, men er gunstige ved at all netthandel (inkl. reisebestillinger) gir 2% CB (kjøp hos komplett.no gir 4%). Ellers 1%.
  • Monobank har 1% cashback på "alt" (ikke Vipps og kontantuttak) og 10.000 som årlig tak, men har månedsgebyr på 29 kroner (men de har hatt kampanjeperioder der du får kortet gebyrfritt for all fremtid).
  • Ikano Visa har bransjevise månedskampanjer med inntil 10% cachback, men max 500 per mnd eller 3000 per år. Ingen årsgebyr.
  • yX Visa er også gratis, og har månedskampanjer tilsvarende Ikano. De har i lang tid hatt mulighet til å bytte CB mot 100 kr månedlig rabatt på strømmetjeneste, så jeg har hatt HBO til 9kr/mnd via dem.

Så har du kortene til Trumf og Coop som er de gunstigste i sine respektive kjeder, men de er ikke veldig lønsomme ellers.

Min strategi har blitt at jeg bruker Trumf og Coop sine kort i de butikkene, Komplett til netthandel (helt til kvota er full) og Monobank til resten. Ikano bruker jeg når månedsrabattene der er gunstige, typisk handler jeg bildekk eller tar service når de har 5% CB hos bilforhandlere.

(Så leser jeg at EU-komminsjonen arbeider for å sette maxtak på kortselskapenes provisjoner; om det gjennomføres vil det vel gjerne bli slutt på både bonusopptjening og casback via kredittkort.)
__________________

Last edited by blazius; 04-02-2021 at 11:03.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 12:30   #66
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Norwegian Reward

Quote:
Originally Posted by blazius View Post

(Så leser jeg at EU-komminsjonen arbeider for å sette maxtak på kortselskapenes provisjoner; om det gjennomføres vil det vel gjerne bli slutt på både bonusopptjening og casback via kredittkort.)
Det mener jeg er innført for "lenge" siden, og er medvirkende årsak til den reduksjonen i bonuser vi generelt har sett allerede.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 12:50   #67
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Norwegian Reward

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Det mener jeg er innført for "lenge" siden, og er medvirkende årsak til den reduksjonen i bonuser vi generelt har sett allerede.
Godt mulig. Men om de feks strammer inn til max 1% provisjon (dagens praksis er vel 2-4%) blir det vel lite igjen å lokke kunder med. De har jo driftsutgifter som må dekkes, også.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 17:45   #68
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Norwegian Reward

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Godt mulig. Men om de feks strammer inn til max 1% provisjon (dagens praksis er vel 2-4%) blir det vel lite igjen å lokke kunder med. De har jo driftsutgifter som må dekkes, også.
Provisjon i dag er 0.3% innad i EU/EEA så lite inntjening der, renter, valuta og bruk utenfor EU er det det tjenest penger på.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2021, 17:31   #69
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Finansavisen i går:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20210425_162252.jpg
Views:	310
Size:	115.2 KB
ID:	49953  
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2021, 20:02   #70
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Finansavisen i går:
Det vil i så fall bli en dugelig strek i samlefakturaen altså. Hvordan skal man da få samlet poengene man har lyst på.

Makan
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2021, 20:26   #71
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det vil i så fall bli en dugelig strek i samlefakturaen altså. Hvordan skal man da få samlet poengene man har lyst på.

Makan
Firmaadresse og bankkonto på Isle of man og engelsk kredittkort.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2021, 20:39   #72
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Amex er vel egentlig ikke ett kredittkort men ett betalingskort
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 00:55   #73
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Ja, det originale Amex kortet var det, men de har mange kredittkort i dag.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 12:12   #74
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Ja, det originale Amex kortet var det, men de har mange kredittkort i dag.
De som tilbys med Eurobonusopptjening er ikke kredittkort.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:12   #75
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
De som tilbys med Eurobonusopptjening er ikke kredittkort.
Mitt SAS American Express kort er ikke et debetkort, men et kredittkort hvor jeg får månedlige fakturaer.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:14   #76
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Mitt SAS American Express kort er ikke et debetkort, men et kredittkort hvor jeg får månedlige fakturaer.
Ja men du må betale hele beløpet og kan ikke delbetale. Da er det ett betalingskort og ikke kreditkort
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:24   #77
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Ja men du må betale hele beløpet og kan ikke delbetale. Da er det ett betalingskort og ikke kreditkort
Ahh. da lærte jeg noe nytt og har misforstått dette. For meg så har alltid betalingskort vært knyttet opp mot en konto og penger du "har" mens kredittkort har vært for penger du ikke har og da vært med faktura og/eller delbetaling.

https://www.yourhomeplanet.com/

Quote:
Forskjeller på et betalingskort og et kredittkort


Mens et kredittkort gir deg tilgang til lånte penger – eller «kreditt» fra banken – så vil et vanlig betalingskort eller bankkort kun gi deg tilgang til dine egne penger. Dette er den primære forskjellen på et betalingskort og et kredittkort, men når vi nå skriver 2015 så er det såpass mange ting som skiller disse to kortene at det er på tide med en egen artikkel som tar for seg forskjeller på et betalingskort og et kredittkort.

Slik fungerer et betalingskort (bankkort)
Et vanlig bankkort har gjerne mange av de samme funksjonene som et kredittkort, i alle fall dersom du har et bankkort med VISA. Det betyr at du kan handle på nettet og i terminaler uten dekning (på fly for eksempel), og hos enkelte banker kan man handle for mer penger enn hva man har på kontoen (overtrekk). Men i de fleste tilfeller er det nødt til å være dekning på kontoen, og det er altså den største forskjellen på et kredittkort og et betalingskort.

For uten penger på konto, så blir ikke transaksjonen utført. Med et kredittkort har du en kredittgrense (for eksempel 20 000 kroner) og kan bruke så mye du vil opp mot denne grensen. Utover dette er det ikke særlig mange likheter mellom de to korttypene, og som du nå kan lese mer om så har et kredittkort langt flere fordeler enn et vanlig betalingskort eller bankkort.

Mange fordeler med kredittkort
For eksempel så har et kredittkort i dag omfattende bonusprogrammer der du kan tjene penger på å bruke kortet når du handler. Andre fordeler med moderne kredittkort er at du har reiseforsikring inkludert, samtidig som mange har gode rabattavtaler og bonustilbud med store hotellkjeder, flyselskap eller tilbud på leiebil. Slike ting får man ikke på det vanlige betalingskortet, slik at det er mange fordeler med et kredittkort. Blant annet kan du også spare mye penger på drivstoff, og dette er for mange alene en grunn til at de bytter ut betalingskortet med et kredittkort.

Også har man den største forskjellen da – at man med et kredittkort kan utsette tilbakebetalingen med opp mot to måneder før rentene begynner å løpe. Kort fortalt så betyr dette at du kan «låne penger» og betale de tilbake etter en viss periode uten at det koster deg noe ekstra. En genial måte dersom det er for lenge å vente på neste lønn, eller at du rett og slett trenger penger nå samtidig som kontoen er tom.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:26   #78
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Mitt SAS American Express kort er ikke et debetkort, men et kredittkort hvor jeg får månedlige fakturaer.
Med fare for å gjenta Jameson82:
Amex er et betalingskort. De legger ut penger for deg, men du betalee alt på første faktura.

Et kredittkort, er et kort hvor banken låner deg pengene. Betaler du ikke alt på første faktura, kan du fortsatt skylde de resten mot en relativt høy rente.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:26   #79
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Løses ikke uansett problemet ved at man gjør så man kun får bonuspoeng eller andre fordeler når regningen betales?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 21:14   #80
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Hvilket kredittkort "skal" jeg ha?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Løses ikke uansett problemet ved at man gjør så man kun får bonuspoeng eller andre fordeler når regningen betales?
Ikke hvis det blir så stramme grenser for provisjon til kortselskapene at det ikke lenger er tilstrekkelig overskudd til å gi kundene cashback, bonuspoeng osv. Jeg mener å ha lest at EU-kommisjonen har snakket om et tak på 0,5 %, dette er vesentlig mindre enn dagens 1,5-5% som det er vanlig at brukerstedene må betale i dag.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden -Sindre Reiseforum 138 15-10-2018 12:35
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 12:47
Øvelse "Smakebit", denne synes jeg var flott :) Piddien Bilder & foto 1 18-07-2011 13:45
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider BårdK Reiseforum 4 18-05-2011 19:51


All times are GMT +2. The time now is 15:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.