Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2021, 19:50   #1
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Spørsmål Gate med 2 broer på TOS?

Kom over denne artikkelen i Nordlys her om dagen: https://www.nordlys.no/tromso-luftha...s/5-34-1433979

På bildet ser vi bakenden av en BU 737 på gate 23, med en bro som ser ut til å strekke seg over vingen og på veg til bakre dør på flyet. Det store spørsmålet er derfor: hadde TOS en gate før med 2 broer slik at man kunne boarde en 737 både foran og bak uten at pax måtte gå ut for å gå på bak? Eller er det jeg som ser feil?

Hva er i så fall historien til denne og grunnen til at denne ble fjernet? dyr i drift? lite brukt? kom broa for nære flyet?

Ser for meg at grunnen til at den kanskje ble montert i sin tid var for å oppnå raskere boarding og at folk slapp å gå ut og bli kalde og våte en snøfull vinterdag.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2021, 22:48   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Gate med 2 broer på TOS?

Du ser helt rett, gate 23 hadde bro til bakre inngangsdør også. Men hvor mye den egentlig ble brukt er jeg ikke sikker på, da jeg jobbet der for snaut 20 år siden ble den brukt, men bare "av og til"... Og hensikten var jo som du sier, å ha en raskere og "rensligere" tilgang til bakre dør. Såvidt jeg husker kunne den brukes på alle aktuelle varianter av 737 i hvert fall - flyet på bildet er jo en BU -705.

Historien rundt den har jeg ikke, dvs når og hvorfor den ble montert og når den ble tatt vekk. Det figurerer jo noen lokale tromsøværinger her på forumet til tider som kanskje kan utdype.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2021, 11:43   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Gate med 2 broer på TOS?

Det er vel flere flyplasser (og flyselskap) som har forsøkt seg på konsepter med bro til de bakre inngangene. Stort sett har vel det vært litt begrenset suksess og heller noen kortvarige forsøk?

Har AMS fortsatt slike broer til widebodies? Og ble/blir de brukt til andre fly enn 747, som jeg har sett dem brukt til, for lenge siden?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2021, 20:37   #4
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Nice
Posts: 202
Default Re: Gate med 2 broer på TOS?

SAS eksperimenterede også i GOT med en bro til bag trappen på DC9, men det blev ingen succes.
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2021, 21:14   #5
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Gate med 2 broer på TOS?

takk for flere gode svar!!

Kom på at andre mulige grunner til at den ble fjernet kan jo være at den ikke nådde helt til bakdøra på -800, og at den ville komme i konflikt med winglets.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2021, 21:55   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Gate med 2 broer på TOS?

Det er mye som er farlig med slike broer. En litt ustødig hånd på kontrollen kan fort gjøre store skader.

Har sett en del skumle broer. S12 på Seatac kalte vi bare 'kenguruen' og C16 nektet Swissport å kjøre, fordi den vinglet som en full sjømann. Heldigvis sto vi bare der om natta når terminaltoget sto.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 09:15   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Gate med 2 broer på TOS?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har AMS fortsatt slike broer til widebodies? Og ble/blir de brukt til andre fly enn 747, som jeg har sett dem brukt til, for lenge siden?
Ser ut som svaret på mitt eget spørsmål her er ja, for nylig hadde en ny 777-300ER nærkonktakt med en av disse

https://www.aviation24.be/airlines/a...ack-procedure/

Quote:
On 22 April, a brand new KLM Royal Dutch Airlines Boeing 777 (registered PH-BVV) was pushed back at Amsterdam Airport Schiphol, The Netherlands, to operate a cargo-only flight to Shanghai, China, via Seoul, South Korea. About 10 metres into the push, the left wing of the aircraft collided with the bridge.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2021, 11:41   #8
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 581
Default Re: Gate med 2 broer på TOS?

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
takk for flere gode svar!!

Kom på at andre mulige grunner til at den ble fjernet kan jo være at den ikke nådde helt til bakdøra på -800, og at den ville komme i konflikt med winglets.
Jeg kjenner ikke så godt til TOS generelt, men mener å ha lest (antageligvis på dette forum) at broen på TOS ble tatt ut av bruk, pga. problemer når det var mye vind.
EK 007 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er det med mennesker som ikke klare lese gate/sete på billetten..? mann78 Småprat 40 13-12-2017 01:23
Oppgradering med EB-poeng ved gate. MisterOlsen Reiseforum 5 06-04-2011 21:49
Gate Gourmet - sjefen stakk av med pengene wilhelm Småprat 2 01-03-2011 15:15
Continentals retro-737 med tail strike at gate LN-KGL Flyforum 27 17-07-2010 03:03
Rett til gate med Norwegian anders320 Reiseforum 12 01-10-2009 09:21


All times are GMT +2. The time now is 06:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.