Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2010, 06:12   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
OBB 84 En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR

Jobbreise til Den demokratiske republikk Congo. Jeg har vært i Afrika flere ganger, men Congo var helt nytt for meg, og noen virkelig eksotiske flyplasser i dette enorme, men akk så ustabile landet fikk jeg se. Dessverre få bilder, da dette kan føre til vanskeligheter i Congo.

1.flyvning:

Strekning: EWR-BRU
Selskap: Continental
Flytype: 767-400 ER
Klasse: Ecoomy
Flytid: 7:45

Det tok ganske lang tid ut til Newark denne ettermiddagen. Jeg hadde forhåndsbestilt en shuttle som plukket meg opp på avtalt tid. En del til ble hentet før vi kunne sette kursen mot flyplassen. Inne på terminal C var det mye folk ved skrankene, men det gikk relativt raskt og betjeningen var hjelpsom. Køen ved sikkerhetskontrollen var derimot særdeles lang og sneglet seg av gårde mot metalldetektorene; mange turister skulle hjem fra ”Det store eplet”. Ombordstigning begynte i ganske god tid før oppsatt avgang. Det ble ropt opp radvis og folk kom seg greit om bord i flyet som skulle bli smekkers fullt. Jeg hadde ikke reist med en 767-400 ER tidligere, men man merker lite forskjell fra andre 767’er. Det eneste negative i forhold til andre Continental maskiner er at det ikke er AVOD. Businessetene skal heller ikke byttes ut med flatbeds i disse flyene, hvilket vel tyder på at de skal pensjoneres om ikke så veldig lenge. Som vanlig over Atlanteren ble det servert et måltid kort etter avgang, og litt snacks før landing. Jeg så en film og fikk sove noen timer. Stort sett mer er det ikke å fortelle før landing i Brüssel.

2. flyvning:

Strekning: BRU-FIH (Kinshasa)(via Luanda)
Selskap: Brussels Airlines
Flytype: A-330
Klasse: Economy
Flytid: 9:45 (med stopp)

Jeg hadde noen timer i Brüssel, og de ble tilbragt i Diners’ nye kontraktslounge i Zaventems B-pir. Denne loungen er bedre enn den Diners hadde før, den har bl.a. dusjer, som er veldig deilig etter en del timer i luften. Litt kaffe og frokost fikk man seg også.

Brüssel er et viktig knutepunkt for ruter til Afrika, og som tidligere kolonimakt finnes det en rute til Congo. Det var langt å gå til Kinshasa-flyet, pluss en busstur til T-gatene ytterst på A-piren. Dette skulle bli min første tur med Brussels Airlines på langdistanse. Jeg kom meg bak i flyet til mitt midtgang sete. Det ble nesten fullt hus her også, med mange barn, og mye håndbagasje. Avgang ble en del forsinket p.g.a. mye trafikk.
En skuffelse var at Brussels ikke har skjermer ved hvert sete, kun noen i taket og på veggene forrest i hver kabin. Dette trekker helhetsinntrykket ned. Ellers er selskapet midt på treet. Maten var helt ok, med valg mellom kylling og fisk til hovedrett. Ettersom jeg satt dårlig til for å se på film, leste jeg mest i en bok jeg heldigvis hadde med. De små barna holdt seg heldigvis mest i ro, takk og lov. Før landing i Luanda, fikk vi en smakløs sandwich. Bakkeoppholdet tok en liten time, med rydding og støvsuging som pauseinnslag. Kabinbetjeningen sjekket at all håndbagasje som var om bord også tilhørte passasjerer som skulle videre til Kinshasa. Flyet ble igjen fylt opp av folk som skulle bli med tilbake til Brüssel. På den siste strekningen på 50 minutter ble det også tid til smakløs sandwich og vann.

Kinshasa-N’dili flyplass må være noe av det verste man kan bort i av flyplasser. Trang, kjip og et utrolig kaos. Et bittelite bånd til altfor mye bagasje sørger for håpløse tilstander og laaang ventetid. Kofferten kom da til slutt, og etter ørten avslag på tilbud om å hjelpe meg med bagasjen, fant jeg en kollega som ventet med bil.

3. flyvning:

Strekning: FIH-FKI (Kisangani)
Selskap: FN
Flytype: CRJ-200
Klasse: One class
Flytid: 1:45

FN har et eget rutenett mange steder i verden hvor de har større operasjoner. I Congo, er Kinshasa og Kisangani knutepunktene. Vi skulle fly til Goma, helt øst i landet via Kisangani. FN har en egen terminal i Kinshasa og det gikk greit gjennom alle kontroller av papirer og bagasje. Flyene FN bruker er leiet inn fra ulike selskaper i verden og det er et sammensurium av flytyper og nasjonaliteter. Første fly var en indisk CRJ-200. Fullt, men en del seter bakerst i flyet var tatt ut. Under turen bød den indiske flyverten på et glass vann. Ellers er det lite å fortelle, da de fleste sov godt da vi hadde stått grytidlig opp. Landing i Kisangani skjedde på tid.

4. flyvning:
Strekning: FKI-GOM (Goma)
Selskap: UN
Flytype: AN-24
Klasse: One class
Flytid: :3:00 (med stopp i Kindu)

Kisangani midt i Congo er byen hvor de to nordmennene man har hørt mye om det siste drøye året sitter fengslet og håper på snarlig hjemreise. Det var ikke noe normal trafikk da vi var der, men en plakat fortalte at Kenya Airways flyr tre ganger i uken til Nairobi.

Neste strekning skulle by på en ny flytype for min del. En gammel russer stod klar. AN-24’en hadde en mørk kabin, men setene var behagelige. Som ofte på russiske fly er det ikke lukkede hattehyller, kun åpne hyller. Der kunne man ikke legge håndbagasje da det lå oksygenmasker der. En annen spesialitet jeg ikke hadde sett før, var at nødutgangen midt i flyet kun var på en side av flykroppen. Flyvertinnen ønsket velkommen ved å stille seg forrest i kabinen for å forklare sikkerhetsprosedyrer. På vei til Goma mellomlandet vi ute i bushen, i Kindu, for å ta med oss noen flere passasjerer. AN-24 var overraskende stille og flyturen var behagelig over Congos vakre jungel. Landing i Goma skjedde en del senere enn planlagt. Etter et par møter la vi oss til å sove på hotellet som hadde flott utsikt over Kivu-sjøen mellom Congo og Rwanda.

5. og 6. flyvning:
Strekning: GOM-FKI og FKI-FHI
Selskap: UN
Flytype: Dash-8-300 og 737-400
Klasse: One-Class
Flytid: 1:15 og 1:40

En canadier med canadisk mannskap stod klar til å frakte oss på første strekning på vei mot Kinshasa. En mannlig flyvert sa det han skulle om sikkerhetsprosedyrer og gikk gjennom kabinen noen ganger, men ellers hadde han ikke mye å gjøre. Vi landet på tid i Kisangani og det er eller ikke mye å fortelle. Etter hele 5 timer i Kisangani lettet en 737-400 med et georgisk mannskap. Der satt smilene langt inne, typisk ex-sovjetisk service, rett og slett pottesure. Det var trangt mellom setene, men ikke fullt. Vi landet på tid i Kinshasa etter en laaang dags ferd mot kveld. Det skulle dessverre ikke ta slutt ennå, da Kinshasa kan by på trafikkaos av dimensjoner det er vanskelig å forestille seg, det tok evigheter å kjøre til hotellet og vi stupte dødstrette i seng.

7. flyvning
Strekning: FIH-BRU (med mellomlanding i Yaoundé, Kamerun)
Selskap: Brussels Airlines
Flytype: A-330
Klasse: Economy
Flytid: 9:00 (med stopp)

De européiske flyselskaper som flyr til Kinshasa (Air France og Brussels Airlines) har check-in inne i Kinshasa sentrum. Dette er nok på grunn av dårlig kapasitet på flyplassen og utbredt korrupsjon i form av ”gebyrer” for å slippe igjennom diverse kontroller. Man kan gjøre dette frem til ca. 4-5 timer før avgang, da det må beregnes god tid for å komme seg ut til flyplassen. Brussels Airlines har et stort område hvor man først får sjekket at billetter og pass er i orden. Deretter kontrolleres bagasjen før man får sjekket den inn og får utdelt ombordstigningskort.

På flyplassen må man betale 50 $ i avreiseavgift, og her får man faktisk kvittering. Håndbagasjen ble undersøkt for hånd av vaktene da scanneren sjokkerende nok var i ustand. Små busser tok oss ut til flyet og håndbagasjen ble igjen undersøkt rett utenfor flyet. Selve flyreisen er det ikke så mye å skrive om, den lignet på utreisen fra Brüssel, bortsett fra at det nå var mellomlanding i Yaoundé i Kamerun. Flyet ble helt fullt etter mellomlandingen.

8. flyvning
Strekning: BRU-EWR
Selskap: Continental
Flytype: 767-400ER
Klasse: Economy
Flytid: 8:00

Lite å fortelle i tillegg hvordan utreisen var, selv om dette var en dagflyvning. Et stort pluss var at jeg fikk en to seter alene, selv om flyet så ut til å være tilnærmet fullt. De vanlige måltidene ble servert. En behagelig flyvning sånn jevnt over, og det samme var kontroller ved innreise i USA og bagasjeutlevering.

Jeg har lagt ved noen bilder av fly og fra Congo, jeg håper de faller i smak.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Congo 001.jpg
Views:	524
Size:	62.0 KB
ID:	28063   Click image for larger version

Name:	Congo 004.jpg
Views:	522
Size:	65.8 KB
ID:	28064   Click image for larger version

Name:	Congo 006.jpg
Views:	517
Size:	44.7 KB
ID:	28065   Click image for larger version

Name:	Congo 010.jpg
Views:	511
Size:	67.2 KB
ID:	28066   Click image for larger version

Name:	Congo 013.jpg
Views:	507
Size:	70.7 KB
ID:	28067  

Click image for larger version

Name:	Congo 014.jpg
Views:	116
Size:	68.4 KB
ID:	28068   Click image for larger version

Name:	Congo 015.jpg
Views:	107
Size:	72.0 KB
ID:	28069   Click image for larger version

Name:	Congo 017.jpg
Views:	93
Size:	48.9 KB
ID:	28070  
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 24-09-2010 at 15:11.
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 07:55   #2
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,805
Default Re: En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR

Meget interessant og spændende rapport, men nok ikke umiddelbart en destination for mig :-D
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 09:19   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR

Ekstemt eksotisk rapport

Angående 767-400ene til CO skal også de få nye seter og er ikke på vei ut, de står bare sist i køen og får de først i 2012
http://www.continental.com/web/en-us...eetstatus.aspx
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 18:37   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR

Dette må være en av de mer eksotiske rapportene her inne. Synd det ikke var flere bilder fra turen. Godt alt gikk bra. Innbiller meg at det fort kan bli litt krøll og kluss i den delen av verden.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 21:41   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ekstemt eksotisk rapport

Angående 767-400ene til CO skal også de få nye seter og er ikke på vei ut, de står bare sist i køen og får de først i 2012
http://www.continental.com/web/en-us...eetstatus.aspx
I see, takk for info. Da haaper jeg de faar AVOD i economy ogsaa, det var litt stusselig med "gammeldags" system. Midtsetene i C-klasse paa disse flyene staar helt alene, saa man er helt sikker paa aa aldri moette reise seg for en annen eller bli forstyrret av noen som maa forbi.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 25-09-2010, 00:41   #6
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR

Takk for denne eksotiske flotte rapporten
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
New York neste uke (22 januar)? Selger SAS Go - OSL - EWR og EWR - CPH - OSL lutt Reiseforum 1 19-01-2016 22:56
Ingen gratis servering ombord på UA15/14 EWR-HNL-EWR Cecilie Reiseforum 28 02-12-2013 17:10
SJU - EWR ( AA ) EWR - OSL SK 908 SBT TripReports 5 13-12-2011 21:54
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS SudCaravelle TripReports 12 08-08-2011 21:16
CO39 OSL-EWR og CO3472 EWR-YHZ LN-REF Reiseforum 10 26-07-2010 12:07


All times are GMT +2. The time now is 12:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.