Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2020, 16:36   #1
TheCrew
Newcomer
 
Join Date: Mar 2020
Posts: 21
Wizzair Wizz Air på norsk innenriks, vilkår og base

Da er det på tide at læse sig lidt op på wizz. De samarbejder ikke med fagforeninger, men skal åbne base på OSL? Det skal blive spændende at følge...
Alle med den mindste omtanke i branchen, kan jo se at dette drejer sig mindre om domestic market, men mest om at knuse en konkurrent der allerede ligger ned.



“Wizz Air er aggressive og presser deres konkurrenter i et forsøg på at udkonkurrere dem og erstatte gode, overenskomstmæssige jobs med meget dårlige arbejdsforhold for de ansatte. Det er social dumping.”


https://luftfart.nu/fpu-frygter-at-w...pe-loenninger/

Last edited by TheCrew; 06-10-2020 at 16:50.
TheCrew is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2020, 17:15   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Teorien min om at jeg i framtiden må kjøre bil nordover, eller eventuelt ro over nordsjøen (siden hurtigruten og alle andre rederier driver med sosial dumping) for å ha en ren samvittighet og god følelse av sikkerhet min familie virker å slå rot

(sikkerhet baseres ikke på statistikk over «hvor mange som er død»)
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2020, 17:36   #3
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Det som gjør at dette kommer overraskende på meg, er at de velger å gå inn med en base i Norge selv etter Alessandra-saken på Rygge. Det må ha vært noen runder med egne jurister før de fant ut at dette var noe å satse på.

Hvis de har tenkt til å komme inn med de vilkårene de har i dag, med korttidskontrakter og ungarsk regelverk, så vil det nok ikke ta lang tid før arbeidsvilkår er oppe i søkelyset. Og dette antar jeg at de har en plan for.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2020, 22:08   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Teorien min om at jeg i framtiden må kjøre bil nordover, eller eventuelt ro over nordsjøen (siden hurtigruten og alle andre rederier driver med sosial dumping) for å ha en ren samvittighet og god følelse av sikkerhet min familie virker å slå rot

(sikkerhet baseres ikke på statistikk over «hvor mange som er død»)
Color Line driver ikke med sosial dumping , de fikk ikke lov å registrere skipene i NIS til slutt selv om de prøvde seg. Norske sjøfolk ombord på norske vilkår enn så lenge.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2020, 22:48   #5
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Color Line driver ikke med sosial dumping , de fikk ikke lov å registrere skipene i NIS til slutt selv om de prøvde seg. Norske sjøfolk ombord på norske vilkår enn så lenge.
Hurtigruten derimot...
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2020, 11:59   #6
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Det er godt mulig å ha akseptable vilkår uten å ha en fagforening til å forhandle for seg.
Gi meg ETT eksempel på et europeisk flyselskap med mer enn 10 fly, som ikke har fagforening og akseptable vilkår for de ansatte
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2020, 12:38   #7
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post

Å koble dette 1-1 til fagforeninger synes jeg blir litt ekstremt likevel. Det er godt mulig å ha akseptable vilkår uten å ha en fagforening til å forhandle for seg
Ikke i luftfarten. Som nevnt over, nevn gjerne et eneste selskap med ålreite vilkår som ikke har organiserte ansatte.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2020, 16:15   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Gi meg ETT eksempel på et europeisk flyselskap med mer enn 10 fly, som ikke har fagforening og akseptable vilkår for de ansatte


Smartlynx?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 07-10-2020, 17:01   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Smartlynx?
Spørs kanskje hva man legger i "akseptable vilkår"?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2020, 17:09   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Spørs kanskje hva man legger i "akseptable vilkår"?
Antar han mener kategorien 'Pay to fly', som vel Smartlynx driver med ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 09-10-2020, 13:27   #11
72rompe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Vettre, Norway
Posts: 78
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Det er trist om ikke man kan ha norske betingelser på ruter mellom norske lufthavner slik at norske ansatte kan arbeide i Norge og leve ett liv her. Effektiviseringsgevinsten med «gi bort priser» tjener den reisende på kort sikt, men undergraver samfunnsutviklingen. Og «miljøgevinsten» , blir ingen miljøgevinst om du tilbyr reise for 299,- og veksten i flytrafikken vokser som før Korona krisen selv med fly som bruker 4-8% mindre fuel. Det er ett narrespill.
72rompe is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2020, 14:20   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Nå er der vel ikke så lenge siden andre selskap og tilbød flypriser som ikke "hører" hjemme andre plasser enn i fantasien,

DY har vel hatt flust av billetter til 199,- og 299,- innenriks, for ikke å snakke om 349 ut i Europa.
Sk hadde vel bl.a tilbudt SVG-LHR til noe slikt som 349.
Så de kunne dette før Wizz Air kom på banen.

Når det gjelder Norske arbeidsvilkår, kan vi bare se på alle utenlandske turbusser som fartet rundt om i landet før corona'en kom.

Vil ikke bli overrasket om du treffer fagforeningsledere som står frem i avisen og roper opp om sosial dumping ombord på Wizz heller..
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 11:50   #13
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Solberg støtter boikott av Wizz Air

Statsminister Erna Solberg (H) gjør det klart at Wizz Air ikke kan nekte ansatte å organisere seg. Hun støtter boikotten av selskapet.
– Jeg kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg, sa Solberg i spørretimen i Stortinget onsdag.
– På samme måte som jeg aldri har fløyet med Ryanair. Fordi jeg for ti år siden sa at det var uakseptabelt for meg å reise med flyselskaper som ikke har ordentlige og ryddige arbeidsforhold for sine ansatte, fortsatte hun.
Solberg gjorde det klart at Wizz Air etter norsk lov ikke kan nekte de ansatte å fagorganisere seg.
https://e24.no/naeringsliv/i/GaGKql/...tt-av-wizz-air
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 12:26   #14
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Betyr vel lite at Solberg støtter boikott av Wizz. Er prisene lave så hiver seg folk rundt og booker og driter i de lavtlønnede ansatte.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 12:59   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Betyr vel lite at Solberg støtter boikott av Wizz. Er prisene lave så hiver seg folk rundt og booker og driter i de lavtlønnede ansatte.
Nja, men det gir et signal, og ikke umulig det gir Arbeidstilsynet, Luftfartstilsynet og andre et ekstra insentiv til å følge med
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 13:48   #16
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nja, men det gir et signal, og ikke umulig det gir Arbeidstilsynet, Luftfartstilsynet og andre et ekstra insentiv til å følge med
Avinor er i hvert fall happy:

"Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor. Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen."
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 14:23   #17
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Avinor er i hvert fall happy:

"Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor. Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen."
Ja nå er jo oppdraget til Avinor å «skape trafikk», samt at de også skal tjene penger og da er flere operatører og flere avganger viktig. Det er jo ikke uten grunn at TRD-OSL er på topp 10 av travleste flyvningene i Europa, og BGO/SVG haltende like bak..
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 15:28   #18
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Avinor er i hvert fall happy:

"Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor. Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen."
Avinor vil ha $$$$$$$$.

Dvs, NOKNOKNOKNOKNOKNOK.

semmern is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 16:02   #19
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Jeg er selv fagforeningsmann og lokal tillitsvalgt, men har ikke sans for dette moralske utspillet fra Erna Solberg. Hun sitter for det første i en situasjon der hun kan gjøre noe med det. Det kan innføres konsesjonsplikt på innenlandske flyruter med krav om tariffavtaler og organisasjonsfrihet etter norsk skikk.

For det andre komme nok Wizz inn som en plage for regjeringen. De tar opp konkurransen med flyselskaper regjeringen nå finansierer heftig for å holde liv i under den pågående krisen.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2020, 19:53   #20
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Jeg er selv fagforeningsmann og lokal tillitsvalgt, men har ikke sans for dette moralske utspillet fra Erna Solberg. Hun sitter for det første i en situasjon der hun kan gjøre noe med det. Det kan innføres konsesjonsplikt på innenlandske flyruter med krav om tariffavtaler og organisasjonsfrihet etter norsk skikk.
Jeg er ikke ekspert på området, men påstanden om muligheten til å innføre konsesjonsplikt tviler jeg sterkt på er riktig. Det er åpnet for fri konkurranse innen EU/EFTA-området og dette rimer dårlig med den enkelte nasjons mulighet til å regulere/begrense den frie konkurransen. Correct me if I am wrong.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny Wizz Air-base: Catania og italiensk innenriks Someone Flyforum 5 01-08-2021 13:28
Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner OY-CIR Flyforum 440 20-06-2021 00:26
Ny Wizz Air-base: Larnaca Someone Flyforum 1 24-06-2020 15:35
Ny Wizz Air-base: Wien Beechdriver Flyforum 14 05-05-2020 14:12
Ny Wizz Air-base: Kiev MD11 Flyforum 0 07-05-2008 13:44


All times are GMT +2. The time now is 17:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.