Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2019, 21:58   #81
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Jeg vet ingen ting om dette, men det høres svært rart ut at det ikke er prosedyre å klargjøre brannbiler i det øyeblikket man har et fly på tur inn for nødlanding.
Etter det jeg har hørt ble det fra flygerne sagt at det ikke var nødvendig med noe assistanse eller beredskap i forbindelse med landingen.... ?
C130 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2019, 00:51   #82
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Nå er jeg lykkelig intetanende om den konkrete beredskapen på flyplasser, men: Jeg antar at en stor flyplass har brannmannskap tilgjengelig. Er det ikke logisk at disse blir satt i høyere/aktiv beredskap, i det øyeblikket man har en nødlandingssituasjon, uavhengig av hva en flyger måtte melde? Det er jo uansett en risikosituasjon, og det er jo ikke noe som opptrer mange ganger per dag, per flyplass.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2019, 11:51   #83
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Vet ikke om denne videoen har vært linket til før, viser hele landingen med 4 "landingsforsøk"

https://www.youtube.com/watch?v=wB2iD_lE2gs
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2019, 11:59   #84
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vet ikke om denne videoen har vært linket til før, viser hele landingen med 4 "landingsforsøk"

https://www.youtube.com/watch?v=wB2iD_lE2gs
For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?
__________________
Life is Brutale

Last edited by imm; 18-05-2019 at 12:02.
imm is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2019, 15:23   #85
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by imm View Post
For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?
Enig med deg, men de hadde kanskje ikke nok hastighet ..? Det tar vel noen sekunder for motorene å spole opp også ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2019, 20:30   #86
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,962
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Det foreligger nå en foreløpig beskrivelse av hendelsesforløpet fra offisielt hold:

http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2019, 11:10   #87
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Mye tyder vel på at ikke alt gikk etter boka. For mye last og litt feil på innflygningen om jeg skjønner det rett her?

https://www.flightglobal.com/news/ar...al-tou-458282/

Nå er jeg ikke noe ekspert, og det er sikkert en rimelig stresset situasjon å sitte i cockpiten på ett fly som ikke er helt som det skal. Men man kan sammenligne litt med en bil man laster rundt maksvekt og kjører samme fart over fartsdumpene i nabolaget som man eller gjør alene. Her er situasjonen at du i tillegg har en overlastet henger med jetfuel bak som begynner å lekke og slår gnister når du er nedi fartshumpen!!!
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2019, 12:37   #88
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Det foreligger nå en foreløpig beskrivelse av hendelsesforløpet fra offisielt hold:

http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0
Merker meg dette fra rapporten.

The spoilers did not deploy, in DIRECT MODE they are not permitted to operate automatically and need to be extended manually, however, the spoilers were not manually extended by the crew.

Når er ikke jeg flyger, men skal du kutte oppdriften så må vel spoilere opp asap! Var ikke dette en medvirkende årsak på Stord ulykken også?!
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2019, 13:46   #89
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by imm View Post
For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?
Ja, for flyet hadde veldig mye energi p.g.a. hastighetsøkningen under landingen og bounced landing som de hadde er i utgangspunktet en dynamisk ustabil tilstand så lenge der er et overskudd av energi. Flyet får større og større oscillasjoner til det ender i asfalten med nesen først eller som i dette tilfellet hvor de driver hovedhjulene ned i bakken med måten de instinktivt gir store høyderor bevegelser for å heve nesen.

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Merker meg dette fra rapporten.

The spoilers did not deploy, in DIRECT MODE they are not permitted to operate automatically and need to be extended manually, however, the spoilers were not manually extended by the crew.

Når er ikke jeg flyger, men skal du kutte oppdriften så må vel spoilere opp asap! Var ikke dette en medvirkende årsak på Stord ulykken også?!
Spoilerne skal ikke brukes før flyet er på bakken ellers kan det ramle ned som en stein med tilsvarende utfall. Kanskje det kunne stoppet oscillasjonene men energien de hadde fra første landing var veldig høy og der er nok en grunn til at den automatiske funksjonen til spoilerne ikke kan brukes i direct mode. Bruk av spoilere har som regel en effekt på nesestillingen til flyet (ofte nese opp) og i direct law kan det kanskje være vanskelig å kontrollere hvis det skjer automatisk.

Med de lange rullebanene som vel er på Sheremetyevo kan jeg ikke tenke meg at det er et problem å stoppe med et fly på SSJ størrelse selv om spoilerne kommer ut sent eller ikke i det hele tatt. MD11 hadde vel noen ulykker med tilsvarende forløp hvor der var mulighet for tap av kontroll hvis landingen ikke ble utført korrekt etter en hard første landing.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2019, 14:18   #90
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Og nå krangles det internt i Russland, mellom Aeroflot og guvernøren i delstaten Superjet produseres

https://www.flightglobal.com/news/ar...ent-cl-458537/

Quote:
Russian flag-carrier Aeroflot has sharply criticised comments from the regional governor of Khabarovsk suggesting the fatal accident involving a Sukhoi Superjet 100 was entirely the result of human factors.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2019, 15:16   #91
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Kom over disse bildene, og video

http://englishrussia.com/2019/05/08/...burning-plane/
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2019, 09:20   #92
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Kapteinen her skal nå være siktet

Aner ikke om det er standard prosedyre der borte eller ikke, men usikker på om det bidrar til økt flysikkerhet å anmelde folk for «driter seg ut»

https://www.flightglobal.com/news/ar...anding-461241/

Quote:
Aeroflot Superjet captain charged over fatal landing accident
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2019, 10:42   #93
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kapteinen her skal nå være siktet

Aner ikke om det er standard prosedyre der borte eller ikke, men usikker på om det bidrar til økt flysikkerhet å anmelde folk for «driter seg ut»

Neppe, men det bidrar til å ikke trekke sikkerheten til Superjet i tvil ved å skylde på piloten. Prestisje og økonomi..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2020, 01:43   #94
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Her er en meget dramatisk video av det brennende flyet frigitt 15. April:
https://sol.no/video/frigir-bilder-f...lykke/MtKN3tdN
C130 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2020, 09:04   #95
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Head of aviation safety i British Airways, samt kaptain på airbus a319/20/21-flåten, har kommet med noen egne tanker om ulykken. Interessant lesning:
https://twitter.com/mmsBA/status/1250865988637200386

Last edited by OttoL; 17-04-2020 at 09:10.
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Il-96 fra Aeroflot totalskadd i brann i Moskva Trdfly Flyforum 13 05-06-2014 16:01
OSL Aeroflot med Superjet på vei nå Fellowship Spotteralerts 2 26-08-2012 15:57
OSL Aeroflot Sukhoi Superjet 100-95B (SU95) TheEirikK Spotteralerts 2 31-01-2012 11:28
OSL Aeroflot med Sukhoj Superjet Toffen Spotteralerts 36 19-01-2012 06:57
Brann - Lokomotiv Moskva (Ikke OT) SK384 Flyforum 1 15-09-2005 21:13


All times are GMT +2. The time now is 15:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.