Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2019, 12:41   #101
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by Bolle View Post
Noen som vet om KLM har ledig side-sete i Business Class på fly med 2 seter (Embraer, Fokker)?
Det er ledig midtsete på 737, men ikke ledig sidesete på Embraer

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2019, 13:49   #102
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Det er ledig midtsete på 737, men ikke ledig sidesete på Embraer
Ah, ok, takk for raskt svar
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2019, 19:32   #103
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Klm overbooking.

Hei

Denne var ny. Kollega her i Amsterdam prøver checkin på app 3 timer før avgang. Får ikke velge sete. Ved checkin skranken får hun beskjed at flyet er overbooked, men hun kan få bli med om hun betaler 89 euro.
Hvilke praksis er dette? Å måtte betale ekstra for å være med en reise en allerede har betalt for?

Bør vel kreve dette refundert?



Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2019, 19:40   #104
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Klm overbooking.

Her mistenker jeg misforståelse. Hun prøvde sikkert å pushe et Comfort-sete. Is i magen, gå til gate, og så løser de seterulletten etter flight close.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 11:56   #105
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Har nylig flyttet hjem til TRD etter flere år i Oslo og Køben Ser allerede nå at SAS kommer til å utgå til fordel for KLM etter flere års pause. Siden min storhetstid i Sky Team har det bla blitt innført gebyr på setereservasjon, men kan jeg fortsatt velge gratis sete 30 timer før avreise, og isåfall på begge legs ved olci? I dette tilfellet er det snakk om TRD-AMS-PTY.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 12:24   #106
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Klm overbooking.

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Denne var ny. Kollega her i Amsterdam prøver checkin på app 3 timer før avgang. Får ikke velge sete. Ved checkin skranken får hun beskjed at flyet er overbooked, men hun kan få bli med om hun betaler 89 euro.
Hvilke praksis er dette? Å måtte betale ekstra for å være med en reise en allerede har betalt for?
Det er lurt å sikre seg sete tidlig. Sist helg sjekket jeg inn på PC og sikret meg sete for returen med KLM før jeg hadde startet utreisen. Det er absolutt ingen grunn til å vente om man ikke allerede har reservert et sete.

KLM overbooker vel som alle andre og de som ikke sikrer seg sete kommer garantert sist i køen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2019, 12:35   #107
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Har nylig flyttet hjem til TRD etter flere år i Oslo og Køben Ser allerede nå at SAS kommer til å utgå til fordel for KLM etter flere års pause. Siden min storhetstid i Sky Team har det bla blitt innført gebyr på setereservasjon, men kan jeg fortsatt velge gratis sete 30 timer før avreise, og isåfall på begge legs ved olci? I dette tilfellet er det snakk om TRD-AMS-PTY.
SAS og KLM er vel like her med at alle kan sjekke inn og velge sete for alle flighter 30 timer før avgang for første flight. Som sølv i Flying Blue eller som Gull i Eurobonus kan du gjøre det tidligere.

Hos begge bør du imidlertid være veldig rask ute eller at innsjekk åpner for å unngå midtsete. Kundene til Lufthnsa virker langt tregere.

Ellers har KLM mat og drikke også i billigste klasse og man slipper lure på om man må ta bagasje gjennom tollen på OSL.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2020, 16:54   #108
ENSO
Newcomer
 
Join Date: Aug 2009
Location: Storslett
Posts: 39
KLM Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Fikk testet KLM for første gang her om dagen med rute OSL-AMS-SXM i economy. På long haul-leget var det skuffende service. Kun en øl eller vin/drink til maten pluss avec til kaffen. Hadde jo satt pris på å kose meg med en øl til film på resten av turen, men fikk beskjed om at «the bar was closed». Det gjaldt hele economy-class. Heller ikke tilbud om å få kjøpe en øl eller vin. Hvis vi var tørst, var det softdrinks og vann tilgjengelig i galley. De gikk ingen runder med tilbud om vann. Kun en is sånn ca halvveis. Ved servering av mat før landing, var det kun 1 drikke øl/vin.
Nå er jeg ikke tilhenger av å supe ned mest mulig i løpet av en flight, men dette var snaue greier på en 9 timers flight. Nå skal det sies at flighten AMS-SXM hadde mange russere ombord. Flere av de var tildels påtakelig beruset ved boarding. Purser snakket til de 2 verste, og de fikk valget mellom å akseptere null alko-servering på turen over, eller gå av flyet. De gikk for alternativ 1. Så vet ikke om det spilte inn på service-nivået. Så spørsmålet er om dette er gjengs praksis for KLM sin service på long haul-economy?
ENSO is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 16:07   #109
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by ENSO View Post
Fikk testet KLM for første gang her om dagen med rute OSL-AMS-SXM i economy. På long haul-leget var det skuffende service. Kun en øl eller vin/drink til maten pluss avec til kaffen. Hadde jo satt pris på å kose meg med en øl til film på resten av turen, men fikk beskjed om at «the bar was closed». Det gjaldt hele economy-class. Heller ikke tilbud om å få kjøpe en øl eller vin. Hvis vi var tørst, var det softdrinks og vann tilgjengelig i galley. De gikk ingen runder med tilbud om vann. Kun en is sånn ca halvveis. Ved servering av mat før landing, var det kun 1 drikke øl/vin.
Nå er jeg ikke tilhenger av å supe ned mest mulig i løpet av en flight, men dette var snaue greier på en 9 timers flight. Nå skal det sies at flighten AMS-SXM hadde mange russere ombord. Flere av de var tildels påtakelig beruset ved boarding. Purser snakket til de 2 verste, og de fikk valget mellom å akseptere null alko-servering på turen over, eller gå av flyet. De gikk for alternativ 1. Så vet ikke om det spilte inn på service-nivået. Så spørsmålet er om dette er gjengs praksis for KLM sin service på long haul-economy?
Jeg har flydd endel KLM og har aldri opplevd noe sånt. De kjører en enhet alkohol av gangen, noe jeg syns er helt ok. Hvis de stenger for alkohol i det hele, er det nok en grunn som du nevner.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2022, 11:47   #110
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Tidlig innsjekk bagasje KL OSL

Hei! KLM kansellerte en avgang til Amsterdam hvilket betyr at jeg nå har 5 timer mellom min ankomst innenlands (SK) til avgang til Amsterdam. Er det noen som vet hvor tidlig KL kan akseptere bagasje? Regner med at disken først åpner 3 timer før avgang eller noe sånt? Er ingen KL eller AF flights før flyet mitt 17:00.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2022, 19:49   #111
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Tidlig innsjekk bagasje KL OSL

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Hei! KLM kansellerte en avgang til Amsterdam hvilket betyr at jeg nå har 5 timer mellom min ankomst innenlands (SK) til avgang til Amsterdam. Er det noen som vet hvor tidlig KL kan akseptere bagasje? Regner med at disken først åpner 3 timer før avgang eller noe sånt? Er ingen KL eller AF flights før flyet mitt 17:00.
Regner med at du har SK+KL i en reservasjon? Går ut i fra at du skal via OSL? I så fall blir bagasjen gjennomsjekket til endelig destinasjon. Dvs, bagasjen går i transit på OSL, du trenger ikke å plukke den opp og sjekke den inn på nytt hos KL. Dobbeltsjekk dette ved innsjekk hos SK.

På innreise KL+SK domestic må du plukke opp bagasjen, ingen domestic transfer løsning på KL+SK på OSL.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2022, 02:38   #112
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Tidlig innsjekk bagasje KL OSL

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Regner med at du har SK+KL i en reservasjon? Går ut i fra at du skal via OSL? I så fall blir bagasjen gjennomsjekket til endelig destinasjon. Dvs, bagasjen går i transit på OSL, du trenger ikke å plukke den opp og sjekke den inn på nytt hos KL. Dobbeltsjekk dette ved innsjekk hos SK.

På innreise KL+SK domestic må du plukke opp bagasjen, ingen domestic transfer løsning på KL+SK på OSL.
Nei, separate billetter.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2022, 08:31   #113
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Er ikke sjekk-inn og bagdrop for de "døgnåpen" på automat?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2022, 10:53   #114
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke sjekk-inn og bagdrop for de "døgnåpen" på automat?
De siste gangene jeg har flydd med KLM har ikke online eller automat-innsjekk vært mulig siden de må kontrollere QR-koder til alle passasjerer. Men kanskje dette er opphevet innen 11. mars?
RSL is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2022, 22:24   #115
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

De har vel check in sammen med AF, så de tar sikkert i mot bagasje det meste av dagen?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2022, 12:19   #116
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
De har vel check in sammen med AF, så de tar sikkert i mot bagasje det meste av dagen?
Det har vel vært sånn før Covid, men nå som KLM bare har 4 avganger per dag og Air France har 1-2 avganger per dag, så jeg regner med at de holder stengt frem til 2-3 timer før mitt fly?
RSL is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2022, 11:32   #117
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Selv om det ikke er gjennomgående billetter kan vel SK sende bagasjen hele veien? Husker å ha gjort dette selv før, bare gi dem PNR for KLM bookingen så kan de tagge bagsjen videre.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2022, 23:20   #118
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
KLM KLM Economy Comfort long haul

Er der nogen forumister, som har fløjet KLM Economy Comfort på long haul, og som har noget
begavet at sige om det ? Så vidt jeg kan se, er der kun
tale om lidt ekstra benplads.
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2022, 23:30   #119
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: KLM Economy Comfort long haul

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Er der nogen forumister, som har fløjet KLM Economy Comfort på long haul, og som har noget
begavet at sige om det ? Så vidt jeg kan se, er der kun
tale om lidt ekstra benplads.
Det er nokre år sidan no, men ja. Litt meir beinplass. Ganske trangt likevel.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2022, 23:44   #120
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: KLM Economy Comfort long haul

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Det er nokre år sidan no, men ja. Litt meir beinplass. Ganske trangt likevel.
Så har det næppe ændret sig! KLM begynder først at installere
Premium Economy seats i løbet af 2022, så det er for risikabelt
at satse på det i september. Tak for advarslen, Roger!
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Generelle spørsmål/tips om å reise med Qatar Hpkris Reiseforum 245 10-11-2020 14:49
Reise med Aegean (generelle spørsmål) jamesclandestine Reiseforum 31 06-08-2018 18:19
Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål) Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 29 30-09-2017 07:35
Generelle spørsmål om å reise med Brussel Airlines Pan-American Reiseforum 15 26-10-2015 16:02


All times are GMT +2. The time now is 15:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.