Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-03-2013, 18:29   #21
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det här förslaget hade varit fullständigt otänkbart i Sverige år 2013.
Högst sannolikt skulle statens ingrepp i den personliga integriteten anses vara alldeles för stor.
Man skattelegger vel goder opptjent i jobbsammenheng i Sverige også...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 19:26   #22
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Wig-wag: Min arbeidsgiver kjøper mobiltelefon til meg, og dekker alle kostnader ved bruk. Dette innberettes, og jeg får et påslag i inntekta på 4000 kr/året. Det betyr at jeg for ca 2000 kr (50% skatt) får mobiltelefon (Iphone el.) og kan bruke den så mye som jeg vil. Det er ikke så verst avtale det, jeg hadde ikke kommet så langt om jeg hadde brukt 2000 kr av mine "egne" penger.
For min del er dette en veldig, veldig god deal for arbeidsgiver og ikke arbeidstager.

For noen skarve tusenlapper er jeg tilgjengelig kvelder, helger og ferie. Hvorfor jeg skal betale skatt av denne ulempen er meg en gåte. Hadde jeg fått betalt for timene jeg brukte utenom arbeidstid ville jeg hatt mye mer utbetalt hver måned.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 19:36   #23
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Så lenge de beregner verdien av et poeng opp mot en muffins betalt med EB-poeng, så skal jeg ikke klage
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 19:44   #24
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
For min del er dette en veldig, veldig god deal for arbeidsgiver og ikke arbeidstager.

For noen skarve tusenlapper er jeg tilgjengelig kvelder, helger og ferie. Hvorfor jeg skal betale skatt av denne ulempen er meg en gåte. Hadde jeg fått betalt for timene jeg brukte utenom arbeidstid ville jeg hatt mye mer utbetalt hver måned.
My thoughts, exactly!
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 19:44   #25
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Er det i det hele tatt noe land som har innført noe lignende?

Jeg ser alle innvendingene som gjør systemet umulig å innføre på en rettferdig eller korrekt måte. Det eneste de kan innføre er et frivillig raporteringssystem og trusler om tilfeldig straffeskatt ved mistanke om at noe ikke er rapportert. Og kommer noe slikt på plass vil jo folk rømme Eurobonus og heller satse på andre bonusprogram langt unna norske skattemyndigheters klør.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 19:45   #26
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Man skattelegger vel goder opptjent i jobbsammenheng i Sverige også...?
Hele premisset er feil uansett. Å forsøke og selge inn Sverige som er meget liberalt og lite regelstyrt samfunn, det ville jo vært en aldri så liten bragd. Sverige er et interessant objekt for studier innenfor komparativ rett (altså, sammenligne rettssystemer i ulike land). Og det er ikke fordi landet er noe særlig "lovtomt".
sukram is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 19:49   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Hele premisset er feil uansett. Å forsøke og selge inn Sverige som er meget liberalt og lite regelstyrt samfunn, det ville jo vært en aldri så liten bragd. Sverige er et interessant objekt for studier innenfor komparativ rett (altså, sammenligne rettssystemer i ulike land). Og det er ikke fordi landet er noe særlig "lovtomt".
Det er vel også mitt inntrykk.

Men det passer vel endel å late som om Norge er den siste Sovjetstat i denne og flere andre sammenhenger...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 19:54   #28
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er det i det hele tatt noe land som har innført noe lignende?
Tror ikke det. Så da passer det vel glimrende å innføre det i annerledeslandet
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 20:21   #29
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Det er nok en del rødgrønne politikere som ser seg om etter ny jobb post september 2013. Kanskje de får hurtigopprettet et eget bonuspoengdirektorat med 70 heltidsansatte som utelukkende skal påse at den kommende "skatt på fordel av bonuspoeng opptjent på reiser betalt av arbeidsgiver"-loven blir overholdt? I tillegg kommer det selvsagt et eget eiendomsselskap som utelukkende lever av leieinntektene fra det ene bygget som de leier ut til moderselskapet. Da får man presset inn litt ekstra styremedlemmer, ansattefester og ikke minst smøreturer med flyselskapene.

Næringsministeren påser naturligvis at alle stillingene besettelse iht. dagens utdaterte igildhetsbestemmelser i forvaltningsloven.

Fra spøk til alvor: Har vi ikke nok byråkrati allerede? Skal vi virkelig bruke noen årsverk på dette? Blir i så fall meget interessant å se hvordan de skal håndheve dette.

Det må da strengt tatt være bedre å holde fokus på NAV-snylting, taxisvindel og andre langt større ting.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 20:37   #30
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Umulig aa gjennomfoere, kommer aldri til aa skje, saa behold hvilepulsen.

Men det er klart at det landet med suverent stoerst byraakrati og som er eksperter paa aa sy puter under armene paa alle som vil forsoeke
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 21:24   #31
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Dere skal ikke se bort fra at arbeidsgivere som tillater at ansatte opptjener bonuspoeng på jobbreiser, til private reiser, også vil bli pålagt å sende oversikt over hvor mange bonuspoeng den enkelte ansatte har tjent opp på jobbreiser. Så blir det selvsagt et regnskap som må gjøres opp der den ansatte bruker poeng til å oppgradere til bedre produkt på jobbreiser.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 21:32   #32
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Umulig aa gjennomfoere, kommer aldri til aa skje, saa behold hvilepulsen.

Men det er klart at det landet med suverent stoerst byraakrati og som er eksperter paa aa sy puter under armene paa alle som vil forsoeke
Jeg tror heller ikke det er mulig å gjennomføre på en hensiktsmessig måte.

Den andre kommentaren din lurer jeg på om du har noe særlig belegg for, men dette er ikke forumet for akkurat den diskusjonen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 21:41   #33
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Dere skal ikke se bort fra at arbeidsgivere som tillater at ansatte opptjener bonuspoeng på jobbreiser, til private reiser, også vil bli pålagt å sende oversikt over hvor mange bonuspoeng den enkelte ansatte har tjent opp på jobbreiser. Så blir det selvsagt et regnskap som må gjøres opp der den ansatte bruker poeng til å oppgradere til bedre produkt på jobbreiser.



Vidar
Dette er det klin umulig for en arbeidsgiver å holde oversikten over. Ansatte kan registere sitt EB# etter bookingen er gjennomført uansett hvem som bestiller. Arbeidsgiver får således aldri noen opsjon på å tillate opptjening eller ikke. EB medlemskapet er som kjent personlig.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 21:47   #34
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Dette er det klin umulig for en arbeidsgiver å holde oversikten over. Ansatte kan registere sitt EB# etter bookingen er gjennomført uansett hvem som bestiller. Arbeidsgiver får således aldri noen opsjon på å tillate opptjening eller ikke. EB medlemskapet er personlig.
Selvfølgelig kan de det, men det er vel de færreste som vil gjøre det dersom deres arbeidsgiver har forbud mot opptjening av private bonuspoeng på jobbreiser. Dersom arbeidsgiver tillater opptjening av bonuspoeng til private reiser trenger man ikke vente til innsjekk før man registrerer poengene, da kan de registreres ved bestilling.

Og jeg har tro på at arbeidstakerne er ærlige mennesker og følger sin arbeidsgivers regler.
Tror ikke du?




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 22:27   #35
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Joda, selvsagt er alle ærlige og selvsagt rapporterer alle idag inn til skattemyndighetene alle fordeler de får slik de jo allerede er forpliktet til.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 23:03   #36
SE-AER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Det at inget(?) annet land i hele verden har innført et slikt system burde være nok for å skjønne att dette forslaget er det bare å kaste i søpla. Dette er sikkert noe som har blitt vurdert i mange land før, men som ikke har blitt gjort noe med ettersom det rett og slett ikke er praktisk gjennomførbart.

Om det er noe vi virkelig ikke trenger mer av i dette landet så er det særnorske molbo-lover som ikke virker ihht sin hensikt...
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 23:11   #37
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
Om det er noe vi virkelig ikke trenger mer av i dette landet så er det særnorske molbo-lover som ikke virker ihht sin hensikt...
Hvilken hensikt vil dette virke mot? Man får per i dag ingen skattekroner ut av dette, så hvilke uheldige effekter ser du for deg av en slik løsning?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 23:37   #38
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Lurer på hvordan de da vil håndtere andre utgifter som arbeidsgiver dekker mot regning, og som betales med Trumf Visa, 365Direkte, Norwegian Visa osv. Her kan man jo tjene "store" penger på å legge ut av egen lomme og få igjen opptil flere prosent mer av arbeidsgiver.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 23:39   #39
SE-AER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvilken hensikt vil dette virke mot? Man får per i dag ingen skattekroner ut av dette, så hvilke uheldige effekter ser du for deg av en slik løsning?
Hvis hensikten er å få inn mer penger til statsbudsjettet finnes det betydelig mer effektive metoder enn dette. Det krever vanvittig mye administrasjon og gir lite utbytte, og det finnes store problemer i hvordan bonuspoeng skal registreres og vurderes på en rettferdig måte. Dette forslaget er bare tull rett og slett.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 23:40   #40
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Lurer på hvordan de da vil håndtere andre utgifter som arbeidsgiver dekker mot regning, og som betales med Trumf Visa, 365Direkte, Norwegian Visa osv. Her kan man jo tjene "store" penger på å legge ut av egen lomme og få igjen opptil flere prosent mer av arbeidsgiver.
Som sagt, det er helt umulig aa gjennomfoere. kommer aldri til aa skje

Last edited by Tommy777; 06-03-2013 at 01:05. Reason: typo
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 20:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 16:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 08:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 14:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 23:42


All times are GMT +2. The time now is 01:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.