Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2012, 23:08   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
USA Sitte sammen? Pay up!

Her borte begynner det å bli vanlig å selge 'prefferred seats' ved innsjekk. Når får dette fotfeste i Europa?

Quote:
If you're flying this summer, be prepared to kiss your family goodbye at the gate. Even if they're on the same plane.

Airlines are reserving a growing number of window and aisle seats for passengers willing to pay extra. That's helping to boost revenue but also making it harder for friends and family members who don't pay this fee to sit next to each other. At the peak of the summer travel season, it might be nearly impossible.
http://www.ajc.com/business/forced-t...o-1442597.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2012, 23:21   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Innfører én det og ikke en annen, så vet jeg fort hvilket av de to selskapene som blir preferred og som vinner folks hearts and minds

Men om Ryanair velger å gjøre dette, får vi se
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2012, 23:21   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Her borte begynner det å bli vanlig å selge 'prefferred seats' ved innsjekk. Når får dette fotfeste i Europa?
LCCene kjører jo konseptet allerede, og BA har betaling for å velge sete. Hos SAS m.fl. får ikke menigmann valgt sete før ved innsjekk (ja, det er gratis) og splitting av familien kan skje.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2012, 23:30   #4
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

For LCCs er jo dette et glimrende konsept, fare and square! Men forventer absolut ikke dette av fullservice selskaper, for feks SK ville det heller vært en mulighet å kunne differensiere seg på.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 10:32   #5
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,012
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
LCCene kjører jo konseptet allerede, og BA har betaling for å velge sete. Hos SAS m.fl. får ikke menigmann valgt sete før ved innsjekk (ja, det er gratis) og splitting av familien kan skje.
Hos SAS på longhaul kan du velge sete når du booker billetten.
For øvrige ruter (Skandinavia, og Europa) kan man sjekke inn å velge sete 22 timer før avgang.
Helt gratis
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 12:11   #6
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Hos SAS på longhaul kan du velge sete når du booker billetten.
For øvrige ruter (Skandinavia, og Europa) kan man sjekke inn å velge sete 22 timer før avgang.
Helt gratis
Er ikke mulighet for setevalg ved bestilling helt vanlig for longhaul-flygninger med europeiske selskap(?)
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 12:25   #7
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,362
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Men hvorfor klarer ikke flyselskapene å plassere grupper sammen? Både med DY, KLM og SAS har jeg opplevd at grupper sitter spred over hele flyet. Sist i Februar da havnet jeg på bakerste rad sammen en spiller fra Stabæks damelag, på andre siden av midtgangen satt 2 spillere og en fremmed man i midten og slik var det spredd utover. Hvorfor klarer ikke systemet å plassere grupper sammen. av og til er FR sitt system best....
Futura is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 12:37   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Grupper blir normalt preseatet. Hvorfor det ikke skjedde her blir gjettverk. Kanskje booket de sent? Noen ganger bookes de i flere individuelle pnr'er uten at det registreres som gruppe. Who knows..

Men det artikkelen egentlig handler om er jo setene som holdes for fordelskundene og først frigjøres (mot betaling) når innsjekk åpnet. Dette er ikke noen LCC-prosedyre da de ikke opererer med statuskunder (i Europa).
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 14:23   #9
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,012
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Er ikke mulighet for setevalg ved bestilling helt vanlig for longhaul-flygninger med europeiske selskap(?)
Jo, men enkelte er i ferd med å innføre betaling, eller vurdere å ta betalt for denne tjenesten.
Det jeg mente å si og påpeke var at også i SAS er det mulighet (dog på en begrenset del av rutenettet) å reservere sete allerede ved booking. Uten å betale for det.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 15:04   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Er ikke mulighet for setevalg ved bestilling helt vanlig for longhaul-flygninger med europeiske selskap(?)
Helt vanligt er det vel ikke længere. BA tager sig vel betalt for det, hvis man ikke har status. TG tillader ikke sædevalg på andet end de bagerste rækker på de billigste bookingklasser, AB og DE tager sig vel også betalt og jeg har mere end svært ved at forestille mig at der ikke også kommer gebyr for dette hos DY når de starter IC.

Desuden tager vel alle charterselskaber sig også godt betalt for sædevalg på langruter.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 15:30   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Helt vanligt er det vel ikke længere. BA tager sig vel betalt for det, hvis man ikke har status. TG tillader ikke sædevalg på andet end de bagerste rækker på de billigste bookingklasser, AB og DE tager sig vel også betalt og jeg har mere end svært ved at forestille mig at der ikke også kommer gebyr for dette hos DY når de starter IC.
Oj - dette var nytt for meg. Jeg trodde baade TG og BA var gratis.

KLM, Lufthansa, Air France, Swiss, Austrian, Singapore Airlines ogsaa.

Paa short haul foretrekker jeg aa betale noen kroner for setevalg fremfor aa velge om kapp kjipe seter paa klokkeslettet 22/24 timer foer hvis jeg ikke har status.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 22-05-2012 at 15:35.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 15:38   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Oj - dette var nytt for meg. Jeg trodde baade TG og BA var gratis.

KLM, Lufthansa, Air France, Swiss, Austrian, Singapore Airlines ogsaa.

Paa short haul foretrekker jeg aa betale noen kroner for setevalg fremfor aa velge om kapp kjipe seter paa klokkeslettet 22/24 timer foer hvis jeg ikke har status.
TG er for såvidt gratis, men du har kun et begrænset udvalg i den bagerste del af economy kabinen. Mener ikke engang man kan betale sig fra at vælge andre sæder. Du må købe dig op til en dyrere billetklasse for at få flere valgmuligheder - og det er jo ikke gratis

BA tager sig vel ovenikøbet betalt selv for longhaul biz billetter - hvis du ikke har status. Mener det er så meget som 60GBP, så det er ikke småpenge.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 22:17   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Hos SAS på longhaul kan du velge sete når du booker billetten.
For øvrige ruter (Skandinavia, og Europa) kan man sjekke inn å velge sete 22 timer før avgang.
Hos de fleste selskaper kan man velge sete ved innsjekk
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 23:48   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
BA tager sig vel ovenikøbet betalt selv for longhaul biz billetter - hvis du ikke har status. Mener det er så meget som 60GBP, så det er ikke småpenge.
Mener dette kun er på restricted biz, men er ikke helt sikker. Det er uansett spikkefliseri. BA har flere nivå av setevalg og det er et flittig brukt 'perk'.

Ellers har jeg vel i praksis opplevd at SAS er gode på å plassere familier sammen under eller etter boarding, uavhengig av om de flytter dem som egentlig hadde tidlig setevalg. BA har også pælmet meg elegant ut av 'premium' seter 2 to ganger for å få folk sammen. Så det er vel en litt konstruert problemstilling hos fullservice selskaper.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 22-05-2012, 23:53   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Mener dette kun er på restricted biz,
Er vel kun på aller dyreste og mest fleksible biz/Y/Y+ man kan velge sete gratis uten status. I F er det gratis i "alle" bookingklasser.

Jeg fikk kikke på en booking en kamerat hadde med BA til NYC for seg og dama, og det de måtte ut med for å velge seter på alle flightene, var ikke småtterier.
Var vel også ekstra dyrt for to-seterne bakerst i 747'en.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2012, 21:58   #16
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 260
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

SAS sin innsjekk 22 timer før er verdiløs. Når jeg er på tur lang vekk i stand er det siste jeg orker å tenke på er å finne en PC etc. for å sjekke inn på flyet. Det ønsker jeg å gjøre ved bestilling.

Hos f.eks Norwegian har man denne muligheten.

Men ofte står nødutgang setene med ekstra benplass tomme pga ingen tør å velge de ved innsjekk pga står utropstegn på de på automatene.

Tror folk i Norge lettere hadde dratt kort og oppgradert i en automat enn å betale til en person i skranke som prøve å overtale (lure) de. Så velge sete mot betaling ved innsjekk i automat mot betaling hadde nok også fungert... Så får heller siste mann som sjekker inn får det beste setet om ingen vil betale...
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2012, 22:06   #17
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

RykogReis, man sjekker sjelden inn ved bestilling. Du mener nok å velge sete, men det er ikke det samme som å sjekke inn.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 17:41   #18
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Grupper blir normalt preseatet. Hvorfor det ikke skjedde her blir gjettverk. Kanskje booket de sent? Noen ganger bookes de i flere individuelle pnr'er uten at det registreres som gruppe. Who knows..

Men det artikkelen egentlig handler om er jo setene som holdes for fordelskundene og først frigjøres (mot betaling) når innsjekk åpnet. Dette er ikke noen LCC-prosedyre da de ikke opererer med statuskunder (i Europa).
Hvis man er fler enn 9 er det vel hos SAS så må man gjøre gruppebestilling. Men med gruppebestillling for man ikke de billigste bilettene, dog kan man siden legge til flere biletter til samme pris og man kan og gjøre endringer.

Men er man flere enn 9 og vet alle skal reise og ikke flere kommer til er det penger å spare på å kjøpe seperat for eks en bestilling på 6 og en bestilling på 6 til. Hvis man da er 12 totalt
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2012, 21:07   #19
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Sist jeg fløy domestic i USA, ( april -12), ikke widebody, men 3 +3, var det kun B og E setet som kunne tas ved innsjekk for den prisen som var betalt, skulle man ha aisle eller vindu, kostet det ekstra. Det er vel det saken gjelder; preferred seat er ikke bare en bestemt del av kabinen, men selve setets plassering i raden. Tror det var + $ 30 for å slippe midtsetet i den maskinen , en B738.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2012, 21:26   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Sitte sammen? Pay up!

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Sist jeg fløy domestic i USA, ( april -12),.
Hvilket selskap? Selskapene har ikke samme policies ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Apple Pay og QR-kode i SAS-appen Utenbys Småprat 10 08-12-2018 10:55
Sitte sammen? 50 kroner, takk sail4fun Flyforum 18 22-11-2009 19:26
Emirates: Pay J, fly F ... instant upgrade Tommy777 Reiseforum 3 13-05-2009 21:12
Familien og gjengen får sitte sammen jb1 Flyforum 54 07-12-2007 16:13


All times are GMT +2. The time now is 20:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.