Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2018, 20:18   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Norwegian Hjem i fredagsrushet med en MAX

Dette er en trip rapport som handler om kanskje den vanligste formen for flyreiser i Norge: Hjem- / utreiser fredag ettermiddag fra OSL til ulike landsdeler i Norge. Fra middagstider fredager og utover ettermiddagen er det ganske stinn brakke innenriks OSL. Felles for de fleste reisende er at folk forlater Oslo for å komme seg bort eller hjem.

Min oppgave i Oslo i dag var å ordne noen småting, og jeg reiste innover på morgenen. Hadde retur med DY 618 (OSL 15:40 – BGO 16:35). Ærendet mitt i Oslo gikk raskere enn planlagt, slik at jeg var på Gardermoen litt før ett. Forsøkte å komme meg med en tidligere avgang – hadde billett som tillot det – med de var fulle.

Satt meg en times tid på TGI Fridays. Liker hverken restauranten eller maten noe særlig, men det er relativt fredelig der opp. Spiste noe tørre kyllingsandwich-greier og ble mett. Maten så som så, servicen god. Etterpå gikk jeg tur i terminalen – helt bort dit widerøflyene går. OSL er ikke noe sted å gå tur: Mye folk og dårlig luft.

DY 618 var satt opp fra gate C7. Stort fremmøte av folk, og avgangen var ikke meldt forsinket – i motsetning til mange andre avganger mellom tre og fire som hadde et kvarter til tyve minutt forsinket avgang.

Men rundt C7 var folk bekymret. De hadde lest seg opp på nettavisenes skremselsmeldinger om at Østlandet snart kom til å blåse over ende. Enkelte tok det faktisk for gitt at flyet ville bli innstilt, og lurte på hvor de ville bli innkvartert. Men boardingen gikk sin gang.

Da jeg nærmet meg flyet, ble jeg i stuss. Reg’en var LN-BKB. BKB? – Norwegians fly begynner jo på DY eller NG. Men så gikk et lys opp. Det var jo en MAX. At jeg av alle skulle få fly en MAX mellom Oslo og Bergen var nærmest som å vinne i et ikke kunngjort flylotteri. Men – da jeg kom inn i kabinen, så var det ikke rare forskjellen å se i forhold til de vanlige 738-maskinene til Norwegian.

Fullt fly og det bøttet på med reisende. Og for noen mengder håndbagasje de dro på. Til slutt var det fullt i hyllene, og sist ankomne måtte frem å få tag på sin og se den plassert i bagasjerommet. Fredag ettermiddag har ikke bare forretningsreisende, men også fritidsreisende. Og da ser man også slike som ikke forstår plassnummersystemet i flyene, surret opp og ned i midtgangen på jakt etter seteraden sin. Andre tok ikke ABC-DEF så nøye og ble høylig forundret da de måtte flytte seg fra vindusplassen sin.

På en av radene var det dobbelbooking. To menn hevdet retten til samme sete, uten å krangle. Kabinpersonalet tok det rolig og håpte på en no-show. Men alle dukket opp. Til slutt kom han som hadde stått ved gaten ned for å sjekke billetter. Han snakket bare engelsk, men det er jo ikke noe problem blant nordmenn. Og skurken ble avslørt. En av dem hadde nemlig plassen på neste flight til Bergen. Litt slukøret og med mange unnskyldninger gikk av han av flyet. (Hvordan han i det hele tatt kom seg om bord, er et annet spørsmål).

Verre var det at det kom teknikere om bord, og at de stod lenge i styrehuset og holdt på med noe. Det er aldri et godt tegn. Da oppstod forsinkelse nummer 1. Sånn 20 minutter over avgangstid forlot teknikerne flyet og smilte. Styrehuset meldte seg og sa de hadde hatt et teknisk problem, men at det nå var løst. De hadde fått ny slot om noen minutter og håpte vi kunne komme oss av gårde raskt. Ingenting skjedde. Og rundt om i kabinen tok folk det som et tegn på at flight’en ville bli innstilt på grunn av været. I mellomtiden skinte solen utenfor.

Ny melding: Bakkepersonalet som skulle buksere maskinen ut fra gate hadde forsvunnet. Da oppstod forsinkelse nummer 2. Ny slot halv fem. Den planen holdt. Da hadde vi sittet i flyet på flyplassen en time.

737 MAX, ja. Hva skal jeg si? Jeg synes setene var ganske harde. Man sitter på setet og ikke i det. Men jeg hadde en følelse at de kanskje var litt bredere enn hva jeg er vant til. Men etter to timer i et slik sete, hadde baken min fått nok. En tur over Atlanteren ville blitt slitsomt. Da vi tok av, synes jeg maskinen drog seg fint opp i luften, og støyen i kabinen var ikke høy. Vi var lovet en del turbulens, uten at det ble til noe.

Vi tok bakken i Bergen ti på halv seks og var ved terminal fem minutter senere, en knapp time forsinket. Folk tok det med godt humør. Alle skulle jo bare hjem eller besøke kjente. Og godt humør og god informasjon var det også fra personalet i LN-BKB, både de i kabinen og de i styrehuset.

Og da vi kom inn i den nye terminalen i Bergen, var det fullt av reisende der også; folk som skulle vekk fra Bergen for helgen. De så lykkelige ut alle sammen, selv om returflighten til BKB til Oslo var meldt omtrent en time forsinket.

Slik går det til i fredagsrushet.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2018, 12:37   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hjem i fredagsrushet med en MAX

Takk for en kort og grei rapport på en strekning jeg har reist mye med DY siste årene.

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Fullt fly og det bøttet på med reisende. Og for noen mengder håndbagasje de dro på. Til slutt var det fullt i hyllene, og sist ankomne måtte frem å få tag på sin og se den plassert i bagasjerommet. Fredag ettermiddag har ikke bare forretningsreisende, men også fritidsreisende. Og da ser man også slike som ikke forstår plassnummersystemet i flyene, surret opp og ned i midtgangen på jakt etter seteraden sin. Andre tok ikke ABC-DEF så nøye og ble høylig forundret da de måtte flytte seg fra vindusplassen sin.
Ja, fredager er noe eget. Er jo vesentlig forskjell i tiden det tar å boarde morgenflighten på mandag vs. fredag ettermiddag. Mye artig å observere da også. Mye bags, nye surr, mye folk som ikke helt vet hva som skjer osv. osv. I hverdagsrushet ellers er jo OSL-BGO relativt strømlinjeformet og effektiv.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2018, 14:19   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Hjem i fredagsrushet med en MAX

Takk for en fin hverdagsrapport
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2018, 22:26   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Hjem i fredagsrushet med en MAX

Takk for beskrivende rapport, som det er lett å leve seg inn i. Litt overrasket over at det er så mange urutinerte reisende innenriks i Norge, er vi ikke stort sett vant til å ta fly?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2018, 22:46   #5
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Hjem i fredagsrushet med en MAX

Av de 180 (?) reisende om bord er det jo ikke så mange, men jeg har merket meg at eldre sliter litt. Her var det blant annet et eldre ektepar som i utgangspunktet ikke var enige om de satt på seterad 4 eller 14, og istedenfor å sjekke ordentlig, stod de hver på sitt, og det kom nærmest til en scene midt i ombordstigningen.

Kona hadde nok blingset. Hun insisterte på 14, men tok feil og ble hentet av mannen. Underveis hadde hun lagt håndbagasjen i en tilfeldig hylle fordi det var fullt. Når hun skulle finne den igjen, hadde hun glemt hvilken og måtte åpne alle for å lete. (Og dette skjer midt i ombordstigning når midtgangen er full av folk)

Andre bommet litt på radene. Hadde plass på 8, men satte seg på 7. Og når de på 7 kom, så ble det diskusjon om hvilken som var rad 7 og 8.

Men ombordstigningen i et fly med mange reisende er en kaotisk affære, og at noen bommer litt oppe i det hele, er høyst forståelig. Og så finnes det jo reisende hvor det er år mellom hver gang de setter seg på et fly.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2018, 11:54   #6
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Re: Hjem i fredagsrushet med en MAX

Det gjøres også små justeringer i ombordstigningsprosedyrer med ujevne mellomrom. De som reiser ofte plukker det opp med en gang. Vi som reiser sjelden får oss gjerne noen overraskelser. Pri på boarding var f.eks. endret slik at fullpris gikk likt eller foran barnefamilier sist vi reiste med SAS . Ingen stor sak, men kan fort skape surr i den hektiske ombordstigningsfasen.

Last edited by Desk pilot; 23-09-2018 at 23:07.
Desk pilot is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyadeal med diger MAX-ordre LN-MOW Flyforum 0 21-12-2018 14:04
Erfaringer med Norwegian og 737 MAX LN-HFH Småprat 12 19-11-2018 00:20
OSL Corendon med 737-8 MAX 25MAI18 Someone Spotteralerts 2 26-05-2018 21:13
Max legs på en rute med SK/WF? Tjab Reiseforum 5 13-11-2013 15:53
Oslo-Sørlandet med Avis leiebil og hjem med SAS B737 EB TripReports 7 03-07-2008 08:17


All times are GMT +2. The time now is 21:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.