Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2019, 10:29   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Norwegian Hvordan håndtere IFE-fritt fly med barn?

Begynner å få en smule bonde-anger nå, men prøver å planlegge hjemturen fra DXB som blir med DY.

Flyet er uten skjermer og så har jeg forstått at det ikke er 100% sikkert at Wifien fungerer. Jeg er helt noldus på tver, brett osv. (har ikke hatt TV i stuen på hvem vet hvor lenge).

Planen var å kjøpe tre iPad til barna, men da var plutselig hele besparelsen på DY flighten borte og jeg synes det blir for drøyt. Så.. Hva er best?

Hvilket jalla-nettbrett kan vi kjøpe tre av som ikke koster skjorta som jeg kan klare å konfigurere? Hvordan laster jeg da ned lovlige filmer på disse brettene så disse er på brettene offline? Ryktene sier at vi har en Netflix-konto, men jeg vet ikke om den dekker hele familien.

På forhånd takk.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 10:38   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Vi har en sånn billig greie fra Acer. Ser ut som en vanlig pad, men kostet godt under 2000kr for 3,5 år siden

Der har vi kjøpt og lastet ned flere filmer gjennom Google Play.

Vi bruker den også i bilen og andre turer, og etter såpass langt tid er den full av sprekker og riper og holdes sammen av litt teip. Men den er nedskrevet for lengst så jeg bryr meg ikke. Det viktigste er at den underholder eldstemann, som er fornøyd med den. Og han er av den litt aktive typen.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 11:04   #3
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Billigste nettbrettet man finner klarer fint å se Netflix.
Det finnes tre forskjellige prisnivåer på Netflix, trenger den dyreste for å kunne laste ned på tre enheter samtidig.
Om dere har laptop i fin liten størrelse med Windows 10 kan man også laste ned Netflix appen fra Windows store eller hva det heter, der kan man også laste ned.
Ellers har jeg fint sett på Netflix på flyturer på telefon også, har man et flip cover slik mange har er det veldig enkelt å skli det nedi den øverste bladlommen slik at telefonen blir hengende i oppe på seteryggen.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 12:01   #4
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Dette er jo en god mulighet til å lære barna at livet er best uten skjermen . I dag bruker jo foreldre skjermen som barnevakt.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 12:04   #5
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Hei Sudcaravelle!

Tok selv den DY-avgangen hjem fra DBX i Oktober, og hadde ingen problemer med internett på den i hvertfall. Var et par steder over Iran den var litt ujevn, men ellers bra. IFE ombord er det, og den funker bra selv uten connection til internett. Men utvalget ikke særlig stort, og du må ha egen telefon/brett som du selv sier.

Når det gjelder nettbrett finnes det billige varianter både fra Lenovo og Huawei til under kr 1500 pr stk hos f.eks Elkjøp. Funker som fjell til akkurat dette de.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 12:32   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Dette er jo en god mulighet til å lære barna at livet er best uten skjermen . I dag bruker jo foreldre skjermen som barnevakt.
Det er faktisk svært viktig.. Som nevnt har vi et meget TV/Tablett-fritt hjem og barna spiller faktisk stort sett kort/sjakk og de to eldste er meget glade i å lese. De ha aldri sett ett sekund på telefon på restaurant eller lignende.

Det jeg er ute etter er at de skal kunne kose seg med noen filmer i tillegg på disse 7 timene.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 10-12-2019 at 20:45.
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 12:34   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hei Sudcaravelle!

Tok selv den DY-avgangen hjem fra DBX i Oktober, og hadde ingen problemer med internett på den i hvertfall. Var et par steder over Iran den var litt ujevn, men ellers bra. IFE ombord er det, og den funker bra selv uten connection til internett. Men utvalget ikke særlig stort, og du må ha egen telefon/brett som du selv sier.

Når det gjelder nettbrett finnes det billige varianter både fra Lenovo og Huawei til under kr 1500 pr stk hos f.eks Elkjøp. Funker som fjell til akkurat dette de.

Kim
Godt å høre.. Jeg kjøpte tre Lenovo saker med høretelefoner nå så får vi se.

Et lite tillegsspærsmål - hvordan var mat og drikke utvalget?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 13:11   #8
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Når det gjelder mat og drikke var det full servering 2 ganger på turen (må kjøpe ja, ikke gratis). Drikke var alt fra champagne til rødvin, øl, brus, drinker etc.

Ang mat så spiste jeg en varm sandwich som var helt ok, de hadde også et par andre varmretter du kunne kjøpe, i tillegg til snacks og sjokolade. Men neste tur kommer jeg nok til å ha en Upper Crust-baguette i bagen min fra flyplassen, var ikke gourmet akkurat noe av det de hadde.

Men du får i deg noe for å justere blodsukkeret i det minste!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 20:14   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Viaplay og Netflix funker på nedlasting offline. Ellers så så jeg noe som heter SF kids, det gir EB poeng om du bestiller gjennom Eurobonusportalen.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 07:53   #10
Pointless
Newcomer
 
Join Date: Nov 2018
Location: Window Seat
Posts: 10
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Amazon Prime (Prime Video) har også mulighet til å forhåndsnedlasting av innhold.
Skal ikke kimse av lydbøker eller ebøker heller mange slike tjenester har gratis prøveperioder på 1-3 måneder.
Pointless is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 09:37   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Quote:
Originally Posted by Pointless View Post
Skal ikke kimse av lydbøker eller ebøker heller mange slike tjenester har gratis prøveperioder på 1-3 måneder.
Det er absolutt et veldig godt forslag. Vi holdt en 5 åring opptatt med lydbøker store deler av sommeren
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 10:19   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: IFE fritt fly med barn..

Quote:
Originally Posted by Pointless View Post
Amazon Prime (Prime Video) har også mulighet til å forhåndsnedlasting av innhold.
Skal ikke kimse av lydbøker eller ebøker heller mange slike tjenester har gratis prøveperioder på 1-3 måneder.
Godt tips.. Blir papirbøker på bakken.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
København med barn - Fly og båt Someone TripReports 12 04-06-2019 21:01
Hvordan håndtere equipment-change? LN-MOW Småprat 22 02-08-2017 00:21
Å fly med små barn.. Norwegian 2009 Flyforum 10 28-09-2009 18:52
Hvordan er Ilyushin Il-96 å fly med? Glenn Flyforum 21 16-02-2009 23:50
Hvordan crashe et IFE ..... LN-MOW Flyforum 2 28-03-2007 13:46


All times are GMT +2. The time now is 00:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.