Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2019, 01:15   #21
eligent
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
Default Transport i Gdansk

Hei,
Skal være noen dager i Gdansk i romjulen. Hva kan anbefales av taxier? Noen selskaper som er bedre/tryggere enn andre? Eller er det like greit å bruke Uber?
eligent is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2019, 07:24   #22
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Transport i Gdansk

Quote:
Originally Posted by eligent View Post
Hei,
Skal være noen dager i Gdansk i romjulen. Hva kan anbefales av taxier? Noen selskaper som er bedre/tryggere enn andre? Eller er det like greit å bruke Uber?
Uber fungerer veldig bra der.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2019, 12:08   #23
Wf-pax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 332
Default Re: Transport i Gdansk

Über uten tvil! Da vet du prisen på forhånd. Betal for all del ikke med kredittkort om du skulle havne i en "vanlig" taxi. Fortsatt mange useriøse selskaper og ikke minst sjåfører der..
Wf-pax is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2019, 12:29   #24
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Transport i Gdansk

For airport transfer pleier jeg å kontakte hotellet og be dem om å ordne. Da står det en kar i ankomsthallen med navnet ditt på et skilt og venter på deg. Det selskapet som da kommer og henter deg vil være til å stole på for resten av oppholdet.

Ellers så er de som står utenfor bedre hoteller å stole på. Juksemakere vil hotellet jage vekk.

Som Wf-pax sier, vær forsiktig med å praie på gata, eller de som står linet opp utenfor kjøpesentre eller lignende. De peker ofte på taxameteret sitt, men er flinke til å trykke på knapper som øker taksten.

UBER har jeg aldri prøvd, men hvis andre her sier det fungerer bra, gjør det sikkert det. Et annet selskap de lokale ofte bruker er Hallo-taxi. Men de må man ringe til for å få korrekt pris, ikke praie på gata.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2019, 15:56   #25
eligent
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
Default Re: Transport i Gdansk

Takk for tips folkens! Ser ut som Uber er et trygt valg
eligent is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2019, 19:29   #26
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: Transport i Gdansk

Uber er ikke nødvendigvis så bra i Gdansk. Skulle til en restaurant, og fordi den var feilplassert på Google så brukte jeg 10 minutter på å finne fram.

Bestilte og en Uber når jeg skulle til flyplassen, den var ved togstasjonen, men begynte så å kjøre i feil retning i 5-10 minutter før jeg måtte kansellere og få hotellet til å bestille taxi

Wikivoyage anbefalte forøvrig taxi-selskapet Neptun - vi tok dem fram flyplassen og det fungerte fint

https://en.wikivoyage.org/wiki/Gdańsk
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2019, 09:40   #27
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Transport i Gdansk

Var i Sopot i juni og brukte kun Uber, alt fungerte strålende og det var veldig lave priser. Ble 5-6 turer ila. en helg inkl. t/r flyplassen.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2019, 21:41   #28
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Gdansk-tråden (reise/spørsmål/erfaringer)

Et par år siden jeg var i Gdansk, men ble i alle fall heftig lurt fra sentrum til flyplassen. Måtte vel ut med nær 300 kroner.... Trodde faktisk at byen var litt mer "sivilisert" på dette området, så internasjonal byen etter hver har blitt. Ellers må jeg innrømme at det siste besøket, sommeren for 3-4 år siden var en gigantisk skuffelse ift første besøk for mer enn 15 år siden. Sentrale byområder er full av turister og hver tredje virker å være en dame på 40-50 årene fra Haugesund eller Ålesund på venninnetur med innlagt Spa og Fyll. Sorry... :-)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2019, 22:42   #29
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Gdansk-tråden (reise/spørsmål/erfaringer)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Et par år siden jeg var i Gdansk, men ble i alle fall heftig lurt fra sentrum til flyplassen. Måtte vel ut med nær 300 kroner.... Trodde faktisk at byen var litt mer "sivilisert" på dette området, så internasjonal byen etter hver har blitt. Ellers må jeg innrømme at det siste besøket, sommeren for 3-4 år siden var en gigantisk skuffelse ift første besøk for mer enn 15 år siden. Sentrale byområder er full av turister og hver tredje virker å være en dame på 40-50 årene fra Haugesund eller Ålesund på venninnetur med innlagt Spa og Fyll. Sorry... :-)
Enig i den, helt ødelagt. Er jo ikke store plassen heller, blir mer synlig da.

Skal man ha seg en helgetur med kort flytid så er det endel andre steder som har MYE mer by på
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2019, 15:19   #30
travelmate
Newcomer
 
Join Date: Jun 2012
Location: AES
Posts: 7
Default Re: Gdansk-tråden (reise/spørsmål/erfaringer)

Fra flyplassen går det tog relativt ofte til sentrum, koster max 20 kr.
Det går også en buss til jernbanestasjonen i sentrum, koster 10kr, men kan være litt full noen ganger.

Uber funker fint, men de kjører ikke helt inn i old town. Må gå 5-10 min ut fra hovedgata for å finne en plass de kan plukke deg opp.
travelmate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer Discus Reiseforum 35 30-01-2024 10:03
Om å reise med Air Canada (spørsmål/erfaringer m.v.) A350XWB Reiseforum 11 04-04-2019 07:25
Jamaica-tråden, tips og erfaringer robertaas Reiseforum 20 28-07-2015 14:20
Telco på reise-tråden Tommy777 Reiseforum 1 17-05-2012 13:45


All times are GMT +2. The time now is 19:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.