Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2017, 14:41   #41
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Men prisene burde jo reduseres. Disse flybussene koster jo ekstremt mye. Igjen NSB tar 60 kroner om man har månedskort. Kanskje Ruter burde ta over en del av driften?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2017, 15:05   #42
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men prisene burde jo reduseres. Disse flybussene koster jo ekstremt mye. Igjen NSB tar 60 kroner om man har månedskort. Kanskje Ruter burde ta over en del av driften?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Tja, da måtte fort tilskuddene til Ruter økes. Litt usikker på om det nødvendigvis er det beste når man allerede har et rimelig alternativ gjennom NSB
Det finnes riktignok verre ting å bruke skattepengene mine på, men også langt bedre......
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2017, 22:10   #43
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Ja, de koster ekstremt mye for de som ikke forhåndskjøper billett og reiser sjelden.

For frekvente reisende med rabattkort er ikke prisene så ille.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2017, 16:15   #44
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Flybussene i Oslo

OSL-Ekspressen "markedstilpasser" rutene sine, i følge ei melding på nettsidene.

På fredager og lørdager kommer det en ny avgang 03:03 til Gardermoen.

På vanlige hverdager ser det ut til at en del av avgangene midt på dagen (10:03, 12:03) og den siste avgangen (20:03) til Gardermoen som forsvinner. Disse tror jeg ikke det er mange som kommer til å savne.

Fra Gardermoen forsvinner de fleste formiddagsavgangene på vanlige hverdager i tillegg til siste avgang 21:50 (20:50 blir siste). I helgene kommer det noen nye, sene avganger (23:50 og 01:00).

Jeg tror ikke det er mange som kommer til å merke dette, for bussen går stort sett gjennom boligområder.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2017, 09:51   #45
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Flybussene i Oslo

FB2 vil mellom Bussterminalen og Helsfyr gå over Ensjø og Tøyen fra 4. september. Vahls gate, Tøyen Skole og Ensjø T blir nye stopp
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2017, 09:57   #46
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
OSL-Ekspressen "markedstilpasser" rutene sine, i følge ei melding på nettsidene.

På fredager og lørdager kommer det en ny avgang 03:03 til Gardermoen.

På vanlige hverdager ser det ut til at en del av avgangene midt på dagen (10:03, 12:03) og den siste avgangen (20:03) til Gardermoen som forsvinner. Disse tror jeg ikke det er mange som kommer til å savne.

Fra Gardermoen forsvinner de fleste formiddagsavgangene på vanlige hverdager i tillegg til siste avgang 21:50 (20:50 blir siste). I helgene kommer det noen nye, sene avganger (23:50 og 01:00).

Jeg tror ikke det er mange som kommer til å merke dette, for bussen går stort sett gjennom boligområder.
Boligområder hvor det riktignok bor folk. Veldig fint for folk som bor på Tveita etc. Bruker ca en halvtime opp

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2017, 09:59   #47
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
FB2 vil mellom Bussterminalen og Helsfyr gå over Ensjø og Tøyen fra 4. september. Vahls gate, Tøyen Skole og Ensjø T blir nye stopp
Tror de allerede har startet, flybussen ble observert ved Ensjø T i begge retninger når jeg var ute på en spasertur i området i går...
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2017, 11:47   #48
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Tror de allerede har startet, flybussen ble observert ved Ensjø T i begge retninger når jeg var ute på en spasertur i området i går...
Joda, de kjører der nå også når det går raskere, men stoppestedene som er nevnt blir betjent fra 4. september.
Årsaken til traseendringen er oppgraderingen av Operatunnelen og Vålerengtunnelen.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 04:17   #49
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Norgesbuss ekspress melder internt at FB6 Mortensrud-Gardermoen nedlegges fra 1. oktober grunnet manglende lønnsomhet.

Nattavgangene på FB2 Sentrum-Gardermoen sløyfes fra 4.9. fram til neste sommer.
Frekvensen hele lørdag på FB2 og FB5 reduseres til timesfrekvens (annen hver gang FB2 og FB5 så det blir halvtimesruter mellom Helsfyr og Gardermoen)
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 07:43   #50
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Norgesbuss ekspress melder internt at FB6 Mortensrud-Gardermoen nedlegges fra 1. oktober grunnet manglende lønnsomhet.

Nattavgangene på FB2 Sentrum-Gardermoen sløyfes fra 4.9. fram til neste sommer.
Frekvensen hele lørdag på FB2 og FB5 reduseres til timesfrekvens (annen hver gang FB2 og FB5 så det blir halvtimesruter mellom Helsfyr og Gardermoen)
Æsj så kjedelig. Lurer på hva som skjer med Osl ekspressen det kan da umulig lønne seg . Nærmeste alternativ blir vel da fra Helsfyr for oss som bor på Tveita?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 17:03   #51
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Nærmeste alternativ blir vel da fra Helsfyr for oss som bor på Tveita?
Eventuelt Trosterud. Da reiser man tross alt i riktig retning hele tida.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2017, 16:46   #52
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Da er det offisielt på nettsiden - nå lurer jeg på hvor lang tid det tar før OSL Ekspressen kaster inn håndkleet, de er ihvertfall ganske tomme. Kan bli litt kronglete i fremtiden det her - spesielt med tidlig morgenavganger. Men heldigvis går nå tbanen tidligere enn før.
https://www.flybussen.no/aktuelt/225...ssen-linje-fb6

Last edited by Hypern; 17-09-2017 at 16:51.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2017, 16:50   #53
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da er det offisielt på nettsiden - nå lurer jeg på hvor lang tid det tar før OSL Ekspressen kaster inn håndkleet, de er ihvertfall ganske tomme.
https://www.flybussen.no/aktuelt/225...ssen-linje-fb6
Vil det ikke da bli mindre konkurranse for OSL-ekspressen?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2017, 16:53   #54
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Vil det ikke da bli mindre konkurranse for OSL-ekspressen?
Jo - de kjører timesfrekvens ish med unntak av noen perioder hvor det er totimersfrekvens. Trosterudkrysset og Helsfyr er alternativer - men er ikke mulig å rekke noe fly som går kl 06 da såvidt jeg vet (manglende kollektiv til de punktene og om OSL Ekspressen kaster inn håndkleet) - selv om tbanen som sagt går noe tidligere enn før. Er en morgenbuss langs Tvetenveien som går ned til Helsfyr ihvertfall.

Jeg tror som sagt OSL ekspressen kaster inn håndkleet - alle bussene jeg har tatt har jeg omtrent hatt hele bussen for meg selv. Behagelig for meg ja, men neppe noe som gir penger i kassa.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2017, 16:59   #55
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Flybussene i Oslo

Med morgenbuss fra Tveita hverdager 0421 og 0451 er det vel ingen problemer med tidlige avganger via Helsfyr. Ankomst OSL 0510 og 0540.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2017, 23:41   #56
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Med morgenbuss fra Tveita hverdager 0421 og 0451 er det vel ingen problemer med tidlige avganger via Helsfyr. Ankomst OSL 0510 og 0540.
Fortsatt litt knapt med tid til å rekke 0600 avganger spør du meg. Første avgang på FB6 var perfekt til formålet. Men men sjeldent jeg booker 06 avganger i det hele tatt uansett. Alternativet fremovet får bli hotell ved flyplassen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Last edited by Hypern; 17-09-2017 at 23:43.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2017, 02:03   #57
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Fortsatt litt knapt med tid til å rekke 0600 avganger spør du meg. Første avgang på FB6 var perfekt til formålet. Men men sjeldent jeg booker 06 avganger i det hele tatt uansett. Alternativet fremovet får bli hotell ved flyplassen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ankomst 0510 må da være rikelig for 0600 avganger?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2017, 08:27   #58
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Flybussene i Oslo

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ankomst 0510 må da være rikelig for 0600 avganger?
Spørs det da. Kan bli knapt om man skal sende bagasje - kuttes vel 3 kvarter før gjerne ? Sender så å si aldri noe så er ikke noe stort problem. Men liker å ha litt mer enn 50 min å gå på.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 22:47   #59
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Flybussene i Oslo

Kom med forsinket fly lørdag kveld fra CDG. I teorien rakk jeg bussen med ca et halvt minutts margin på min klokke. Dette var et spenningsmoment i flere timer, for ifølge de nettsider jeg kunne finne så var det ikke lenger slik at det ble satt opp ekstra buss i tilfelle svært forsinkede fly.

Denne artikkelen skriver spesifikt om tog, og hvis det er slik at det går flybuss nærmest uansett, så er jo dette problemet ikke så stort som man kan få inntrykk av her:

https://www.abcnyheter.no/reise/2017...-oslo-lufthavn

Men jeg klarer ikke å få bekreftet at det går buss om fly kommer sent inn. En passasjer bak meg om bord var også svært bekymret for å måtte ut "tusenvis" av kroner for å komme meg hjem.

Uansett - da jeg kom fram til bussen kl ca 01.14.30 var der kø og bussen var bare halvfull, så regnet det som helt greit å få plass. Det stod en billettør der - og jeg tenkte dette gikk greit. Men så begynte folk å bli høyrøstet og sjåføren sa at "nå stenger vi" - så smelte han igjen døra og folk ble jo mer eller mindre sjokkerte og rasende. Spesielt en utenlandsk kvinne ble meget forbannet. Jeg tenkte meg at dette er jo forsyne meg en skandale.

Snakket så med en sveitser som ristet på hodet - han hadde hørt i informasjonsskranken at det ble satt opp en ekstra buss som skulle gå 30 minutter etter. Det var jo litt mindre dramatisk, og hvis Flybussen kunne informere litt bedre om dette, så hadde kanskje ikke folk blitt så hissige.

Dama var såpass irriterende at sjåflren kom ut igjen og raste og ropte i sinne at han skulle hjem, han hadde skift og han skulle på jobb dagen etter osv. Det er jo fullt ut forståelig, og det kan hende passasjerene var utidige her - likevel, om han hadde brukt 5-10 minutter mer så kunne flere ha kommet seg om bord.

Generelt må jeg si inntrykket av Flybussen er temmelig dårlig - utdatert hjemmeside, svært høye priser og i går også temmelig skralt materiell. Og en sjåfør som burde lære seg å uttale stoppestedene en del bedre, f.eks. var det helt umulig å forstå uttalen av "Ensjø".
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 23:12   #60
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Flybussene i Oslo

Kvaliteten på den tjenesten som flybussen i Oslo leverer har dessverre en negativ utvikling etter min mening. Dette gjelder både service på flyplassen, ombord og nettsidene.

På flyplassen er det kun noen få sjåfører som holder hodet kaldt og klarer å ekspedere rolig og jevnt. Sikkert en ekstra kostnad, men å ha noen som tar seg av billettering og info fast plassert hadde ordnet mye. Ikke minst det kaoset som oppstår når en kommer fem min før avgang og skal ekspedere 20-30 personer. Sjåførene må også leke infoskranke til folk som er usikker på hvilken buss de skal ta, noe som heller ikke hjelper.

Om bord er det også så som så. Mange av bussene har relativt slitt interiør, har opplevd ganske ofte at seteryggen ikke klarer å holde seg oppreist og setebelter som er ødelagt. Og de hadde vært bedre om man spilte inn et bånd med stoppestedene og ga sjåførene en knapp å trykke på. For selv for oss som kan stoppestedene utenatt er det ikke alltid lett å forstå hva som sies...

Og ikke få meg til å begynne om nettsidene, det gjør bare vondt å bruke de, rett og slett vondt...
RescueMe is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Apollo starter Oslo-Tirana og Oslo-Sita (Kreta) sommer 2018 Navigator Flyforum 11 22-09-2017 19:18
Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo FlightDeck TripReports 17 03-07-2012 13:50
Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo FlightDeck TripReports 19 15-03-2012 13:07
DY starter Oslo-Lakselv-Oslo til sommeren 2011 LN-BEF Flyforum 14 02-07-2011 22:46
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 14:41


All times are GMT +2. The time now is 17:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.