Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2010, 19:14   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Store bilder til små bilder.

Ok. Mulig vi går inn på det som er helt basic fotokunnskap nå. Men må man så må man....

Jeg har hatt speilrefleks (Nikon D3000) i snart ett år. Veldig kjekt å dokumentere store og små ting. Jeg bruker Picasa for å importere bildene og legge dem inn på pc og videre ut på verdensvev'en.

Men hvordan får jeg bildene mindre. Når jeg prøver å laste de opp på f.eks Facebook eller legge de til som attachement her på forumet så får jeg bare opp en error eller at det ikke går. Det er selvsagt størrelsen på filen som har noe å si her. Men hvordan endrer jeg den? Er det noe jeg kan gjøre på innstillinger på kameraet eller gjør jeg det i ettertid via PC/Picasa/Younameit?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 19:39   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Store bilder til små bilder.

Vi har opptil flere sticky-tråder her i bildeforumet som inneholder god og nyttig informasjon,. Vil anbefale at du går gjennom disse.

Denne først:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=13523
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2010, 20:05   #3
viking1965
ScanFlyer Silver
 
viking1965's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
Default Re: Store bilder til små bilder.

Et kjapt søk på Google : http://www.ehow.com/how_4570888_redu...file-size.html
__________________
__________________________________________________
If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough
~Robert Capa
viking1965 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2010, 09:50   #4
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist
 
LN-DAG's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
Kamera Re: Store bilder til små bilder med XnView

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Ok. Mulig vi går inn på det som er helt basic fotokunnskap nå. Men må man så må man....

Jeg har hatt speilrefleks (Nikon D3000) i snart ett år. Veldig kjekt å dokumentere store og små ting. Jeg bruker Picasa for å importere bildene og legge dem inn på pc og videre ut på verdensvev'en.

Men hvordan får jeg bildene mindre. Når jeg prøver å laste de opp på f.eks Facebook eller legge de til som attachement her på forumet så får jeg bare opp en error eller at det ikke går. Det er selvsagt størrelsen på filen som har noe å si her. Men hvordan endrer jeg den? Er det noe jeg kan gjøre på innstillinger på kameraet eller gjør jeg det i ettertid via PC/Picasa/Younameit?
Hei!

Når det gjelder å redusere bildestørreler er det flere programmer fra CS5 til flere gratisprogrammer. Det jeg liker ved dette programmet er at det er gratis, lavt brukergrensesnitter, og har eksistert i mange år med hyppige oppgraderinger, samt at det er på norsk.
Vil med det samme bare si at å forandre på bildestørrelsen på kamera ikke er å anbefale, da man kan forminske bildefilene men IKKE forstørre dem (om du skal fotografere en serie bilder / dokumentere f.eks. vertøysamlingen, lagerbeholdning med skruer og spiker, så kan man godt redusere bildestørrelsen på kamera, så man sparer plass på harddisken.

Det å ta bildene i den beste oppløsningen gjør at du kan hente ut mer av bildet om du fikk f.eks. et blinkskudd.

(skal ikke blande inn RAW formatet i denne veiledningen)

Vet ikke hvilken Windows utgave du bruker. Er det XP, så finnes noen små programmer kalt Power Toys der det ene forminsker de bildene du velger ut i Bildemapen.
Jeg bruker Vista og XP og vil dele mine erfaringer med bildeprogrammet XnView. (http://www.xnview.com/en/downloadwin32.html)
Det laster du ned her: http://download3.xnview.com/XnView-win-full.exe

Når programmet er installert går du inn i Bildemappen og finner de bildene du vil forminske.
Jeg pleier å lage en ny mappe "under" den mappa bildene som skal forminskes. Kaller den for det formatet jeg ønsker å redusere bildene til, f.eks. 800x600. Så velger jeg ut de bildene som skal forminskes
(er det alle bildene i mappa markerer du det første med og venstreklikke på det, holder nede Shift knappen mens du venstreklikker på det siste bildet. Dermed er alle markert (blå kant rundt bildene) Skal du bare ha enkelte bilder forminskes kolder du nede Ctrl knappen mens du venstreklikker med musa på de bildene du vil bruke. )

Så tar du musa bort til et av de bildende som er markert og høyreklikker på det.
Da kommer det opp en "søyle" med flere alternariver. Der skal du venstreklikke på "Convert...." og i den boksen som kommer frem velger du (standard er jpg.), definerer den nye bilfestørrelsen med å trykke på "Defined size" velge eks. 800x600 og velge plassering, f.eks. den nye mappa 800x600. NB! Pass på at det er haket av i "Resize" og så trykker du på Convert. (Hvis org. fila het IMG_0283 vil det forminskede bildene IMG_0283_1 få endelsen _1. )

NB!!!!!
Uansett hva man skal gjøre med bildefiler på PC, så kopier original filene til ei ny mappe, for selv om ikke denne prosedyren gjør noe med oriiginalfila, så er alltid muligheten der til at man kan slette, ødelegge filene (bildene).

Og nå har du ei mappe med formiskede bilder som bare "veier" noen kb/MB, istedet for kanskje 200MB.

Du nevner at du laster opp bildene til internett, så siden du bruker Picasa går jeg ut fra at du laster dem opp til Picacas eget weballbum/fotoalbum.
Selv om Picasa har 3 forskjellige størrelser ferdig definert, kan nå forminske bildene i det formatet du ønsker.
Og opplastingen til FB vil bare gå på sekunder.
Og "Attach Files Valid file extensions: bmp doc gif jpe jpeg jpg pdf png psd txt zip" vil du nå få mye raskere opp.
Må bare føye til at om du resized bilder til 800x600 og lastet dem opp til Picasa albumet så kan du istedet for å bruke "Attach Files" få inn store fine bilder på tråden du legger ut her ved å gå til webalbummet, høyreklikke på bildet og trykk på "kopier bildeadresse" og lim den inn på siden her og sett [IMG] foran linken og [/IMG] bak.
For å få et bilde her på forumet må "bilde se slikt ut:
[IMG-]http://lh4.ggph--------------AAAAAAAAPtY/3rY7lsT6Rhs/IMG_6730-4x3.jpg[/IMG-]

Som blir seende slikt ut:



Vedr. [IMG] koder og bruk av bilde-adresser står det omtalt andre steder her på foto-bilde avdelingen
Håper ikke det var for mange skrivefeil da stavekontrollen ikke virker og at du ikke sovnet underveis.
Skulle det være ting som var uklart er det vare å spørre.

Kan også føye til at XnView er et bildebehandlingsprogram med mange muligheter og blir anbefalt både av K-komputer, Hjemme-PC og DigitalFoto

Last edited by LN-DAG; 29-06-2010 at 09:53. Reason: red tekst
LN-DAG is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Two små bilder av noe stort Toby91 Bilder & foto 5 09-06-2015 22:14
Jarlsbergflystevnet: bilder av små fly GF1 Bilder & foto 6 10-09-2012 23:43
"Store bilder av små fly" - Bømoen 25-27 Juni Toby91 Bilder & foto 15 04-07-2010 01:02
Dykk i arkivet - mange og store bilder SK917 Bilder & foto 15 07-04-2010 20:51
Mange bilder fra det store utlandet DYflyer Bilder & foto 19 18-07-2007 12:52


All times are GMT +2. The time now is 21:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.