Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2019, 10:28   #1
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Vive la France

Jeg reiser ganske mye, men har ikke delt det med så mange. Det tenkte jeg å gjøre noe med nå.

Årets Formel1-tur har vi valgt å legge til helgen ETTER Formel1 i Monaco. Dette som en følge av at det etterhvert ikke var noen som gadd å dra for å se løpet, men heller nøt et folketomt Nice istedet. Betydelig billigere blir det også, og folkene fra Cannes har reist for lengst. Men det er altså over en uke til. Først skal jeg utfordre Frankrike Vest. Reiseruten er Nantes, Cognac, Bordeaux, ???, Le Lavandou og Nice.

Jeg tror muligens jeg booket Joon, men fikk Air France-billett. Fortsatt Joon innpakning, men sandwich og vin var kostnadsfritt. Satt på 6A og hadde noe som må ha vært førstereis ved siden av meg. Jeg er ganske tydelig når jeg ikke ønsker å småprate, men samtlige hint gikk sidemannen hus forbi. Han skulle til Sveits. Han skulle i bryllup. Han gledet seg veldig. Og han hadde ingen peiling på hvordan han skulle komme seg fra 2F til 2F når vi først var framme på CDG. Han kunne nesten ha blitt sittende, for flyet hans videre gikk fra nabogaten.

Selv ble jeg nektet ankomstlounge og måtte gå på do med allmuen. Litt grisete, men det gikk på et vis det også.
Det var etter det, at det begynte å gå litt nedover.
Uten at jeg hadde lagt merke til det, hadde jeg booket meg en flybillett til Nantes, hvor halvparten av flytiden skulle tilbringes på tog. Jeg liker tog, og tenkte nesten utelukkende positive tanker når jeg oppdaget det. Grunnløst, må jeg selvfølgelig innse, på et Superiorrom i Rennes , mett på McFeast og noen Accorpoeng rikere. En ting er at toget var forsinket, men det var til og med feil tog. Franskmenn!

Nå er det fredag. Ny dag, nye nederlag! Snakkes

__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2019, 10:51   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Vive la France

Takk for rapport saa langt. Naar er Joon ferdig paa OSL (og ellers).
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2019, 11:00   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Naar er Joon ferdig paa OSL (og ellers).
Det står litt forskjellig her og der. Slutten av juni på feks Wikipedia. Men som nevnt, fikk jeg Air France service fra Oslo igår.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2019, 15:22   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Vive la France

Takk for rapport så langt herfra også. Gleder meg til fortsettelsen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2019, 18:42   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Etter den noe baktunge starten på reisen (Går det virkelig an å være så urutinert, på cavafylla eller ei!), var dagen derpå derimot bare velstand. Tidlig på’n og sjekket ut fra det grisedyre Mercurerommet i Rennes, i god tid for en tidlig lunch. Ingenting slukker sorgen som nystekt pizza og en karaffel med rosévin.

TGV fra Rennes til Nantes var en positiv opplevelse. Toget hadde avgang på tid og endte opp i rett by på akkurat det klokkeslettet vi hadde avtale om. Hele greia gikk som på skinner.

Nantes skal jeg ikke si så mye om, siden jeg kun fikk en ettermiddag og kveld der, men hyggelig var det. Flust av restauranter, barer og de underligste ting å hvile øynene på. Merkelig at jeg alltid ender opp i sånne bydeler, uansett hvor jeg er på besøk.

Jeg bodde på noe som het OKKO Nantes Chateau. Skikkelig hipt designhotel, men faktisk med en stil selv et jordnært gudsord fra rett venstenfor kunne sette pris på. Det var til og med en lounge der. Club kalte de det vel. Leskende drikker, jeg tror sågar det var muligheter for litt alkohol utpå ettermiddagen, aftensmat som hos noen av Petters og frokost. Bare fryd og gammen? Neeeida. De har selvfølgelig spart på gipsplatene og glasset inn badet. Jeg skjønner jo, at romfølelsen i de knøttsmå arealene blir noe helt annet med gjennomsiktige materialer i veggene, og antagelig sparer de mye både varmtvann og dopapir, men jeg skal være betydelig mer enn på hei med romkameraten, for å slippe meg løs i sånne omgivelser.

Og idag har jeg hentet ut bil. Booket noe Astra-ish og fikk en helt deilig Renault Kadjar. Stor og fin, med navigasjon og det hele. Rent så man gleder seg til å være edru i morgen også.

Men ikveld, da skal jeg selvfølgelig ut en tur. Og siden jeg er i Cognac, tror jeg kankje, til ære for de lokale, det blir calvados til kaffen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 25-05-2019 at 18:54. Reason: Typo
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2019, 12:18   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Eventyret vedvarer, og sakte men sikkert går bevegelsene i retning av Rivieraen. Siste tilbakelagte distanse er fra Cognac til Bordeaux.
Å cruise gjennom det franske flatlandet, er hvile for sjelen. Eller tid for opprydning, om det skulle trenges. Vinrankene farer avgårde, der de står sirlig ordnet som transplantater på en middelaldrende manns høye panne, mens gps-sporet minner mest om vekst fra langt mer sentrale deler av menneskekroppen. Jeg har kjørt gjennom uendelig med farmerland, passert gamle vingårder, chatauer og falleferdige rønner, og sneglet meg gjennom mer eller mindre nedlagte småbyer og tettsteder; Men det finnes jo knapt et menneske å hvile øynene på! Hvor er alle sammen? Så sen frokost kan da ikke det kollektive bondelandet ha bestemt seg for, selv om det har vært helg. Den eneste påtagelige aktivitet, møtte jeg i en liten landsby, med usedvanlig begrenset plass for biltrafikk i de trange gatene. Plutselig var det full stopp og folk forlot bilene sine både dobbeltparkert, i andres oppkjørsel og på de meget smale fortauene. Jeg lurte et øyblikk på, der jeg måpende satt fast i køen, om de skulle stemme i EU-valget eller om noen skulle føde. Men nei; De skulle ha med seg en baguette hjem fra bakeren.
Fartsgrensene er, forsiktig sagt, volatile. Det går fra fri flyt til 30 på nanosekunder. Jeg innbiller meg å ha forstått et visst mønster i galskapen; Den generelle fartsgrensen er 80 og i tettbygd strøk, altså i ansamlinger av hus, store nok til å fortjene et hvitt skilt med rød ramme, er den femti. Resten er skiltet eller tas litt som det kommer.

Cognac som by syns jeg ikke var mye å skryte av. Usjarmerende gatebilde, med et hederlig untak av et torg med en sedvanlig rundkjøring i midten. Det er selvfølgelig umulig å ikke legge merke til hva som er det lokale stjerneproduktet, og selv på isbarene kan man velge blandt minst fem sorter XO.
Jeg testet ut den lokale Michelinwannabeen, og ble, nesten som vanlg, veldig skuffet. At jeg ikke har lært det nå. Tiretters smaksmeny er ingen kvalitetsgaranti. At betjeningen ikke snakker mer enn høflighetsfraser på engelsk, kan jeg fint bære over med. At det er umulig å få vinanbefalinger til maten, derimot, er det vanskelig å svelge. Særlig når de fleste av rettene i tillegg var så platte og blottet for finesse, at de neppe hadde kommet gjennom audition til noe som helst Masterchef-konsept. Eller kanskje det var nettopp derfor. Rødvinen jeg fikk til kjøttretten var til alt overmål iskald.Trolig stått i kjøleskap etter åpning for å holde seg. Jeg er tilhenger av nedkjølt vin der det kan være på sin plass, men den skal aldri være så kald som jeg liker colaen min. Det holder rett og slett ikke med hvite duker og å skrape smuler av dem med en forgylt dings, trolig laget ene og allene til formålet. La Maison, det blir neppe full pot fra meg på Tripadvisor.

Bordeaux virker mer lovende. Det skulle da også bare mangle, byens størelse tatt i betraktning. Jeg overnattet på nok et Mercurehotel, som jeg virkelig syns yter god service. Brede smil, dedikert parkering og oppgradert rom. Og i ettermiddag får jeg følge på reisen. Gråværet bryr vi oss ikke om, for her har de solmoden frukt på flaske
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 27-05-2019 at 17:24.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2019, 18:12   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Vive la France

Halvparten av flytiden på tog? Skjønner ikke - booker man togbilletter via Air France?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2019, 01:38   #8
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Vive la France

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Halvparten av flytiden på tog? Skjønner ikke - booker man togbilletter via Air France?
Man får jo bussbiletter vi NSB, så hvorfor ikke? Gleder seg til å se Gudbrandsdalen og Dovrefjell fra Togvinduet og så havner man på en buss gjennom Østerdalen….
Futura is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2019, 12:24   #9
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Vive la France

Spennende, men har vist litt problemer med å henge med i logikken og planene her. Da jeg dro til Nantes så fløy jeg dit. Hvorfor ikke dra rett til Nantes? Og det er mye å se og gjøre i den byen.

Har vært innom resten av destinasjonene, men har fortsatt Rennes på todo-listen til tross for at jeg har bodd flere år i Normandie.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2019, 16:09   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Halvparten av flytiden på tog? Skjønner ikke - booker man togbilletter via Air France?
Reisen som passet meg best, var med fly til CDG og tog videre. Begge på AF kode. Måtte hente billett til tog ved ankomst CDG. Jeg var selvfølgelig ikke obs på dette når jeg trykket på aksepter og betal
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2019, 16:13   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Spennende, men har vist litt problemer med å henge med i logikken og planene her. Da jeg dro til Nantes så fløy jeg dit. Hvorfor ikke dra rett til Nantes?
Planen var å dra rett til Nantes, men jeg gikk på feil tog og endte opp i Rennes. At det var kombinasjon av fly og tog, var heller ikke helt tilsiktet
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2019, 17:01   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Bordeaux-mandagen startet i grått. Sipregnet var så diskret, i rak motsetning til alt annet fransk, at jeg knapt oppdaget det, før jeg var gjennomvåt. Bordeaux er en hyggelig by, men værbegrensningene la en ørliten demper på utforskertrangen. Uansett, så var målet for dagen å finne et sted å se playoff-kampen og Villa rykke opp til PL. Fikk lurt i meg lunch under en parasoll på et av byens brostensbelagte torg, og startet jakten.

Det skulle vise seg å bli langt enklere enn fryktet. En Irsk pub var noe av det første jeg traff på. ‘Bon jour! Viser dere kampen idag?’, spurte jeg damen i baren ‘Hvilken kamp? Playoffen? Det vil jeg tro’, svarte hun. ‘Det er en viktig kamp.’ Merde! En franskmann som syns engelsk fotball kan være viktig? Her gjelder det å være smørblid. HMS-regler og AML ble lagt ned i en skuff, og de begynte å lete etter Skysport, med et titalls fjernkontroller, stige, et kosteskaft og en vaklevoren barkrakk. Helt til en av pastisdrikkerne lurte på hva de drev på med. Så vidt han visste, skulle kampen vises på fransk tv. Det hadde han rett i. Alle pustet lettet ut, og fortsatte med sitt.

Resultatet av kampen burde være kjent, med den lykkelig slutten den fikk. Ti minutter før fløyta gikk, ankom også reisefølget for resten av turen. Dermed var antallet fans fordoblet og seiersbrølet ditto.

Vi tenkte å traske mot hotellet med følgets digre kuffert, men halvveis fant vi noe som skulle vise seg å være en perle av en restaurant. Deilig, enkel meny, meget kunskapsrik og vennlig betjening og en upåklagelig vinliste. Vi valgte selvfølgelig en fra Bordeaux, også fikk vi en Champagne før måltidet, som kommer høyt opp på favorittlisten etter dette. Etter to utvalgte rom til og etter kaffen, vaklet vi hjem i stadig knappere sirkler rundt hotellet, til vi traff midt på åpningen. Dagen etter skulle det kjøres bil, så curfew ble satt til midnatt.

__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2019, 13:38   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

For å komme seg fra Bordeaux og ned til Le Lavandoue på rivieraen, er det drøyt 850 km landevei som må tilbakelegges. Siden vi alltid sløyfer motorvei på navigasjonen, innebærer det et betydelig antall timer på hjul, så beslutningen om å dele det hele i to, var enstemmig og strengt tatt allerede kalkulert inn i tidsplanen. Valget av sjekkpunkt ble gjort etter blindebukkmetoden, og utfallet ble en liten lokalmetropol kalt Aurillac.

Det ble en ganske strabasiøs kjøretur blandt vinrankene og gjødslende bønder, med voldsomme regnskyll og imponerende vindkast. Mellom bygene greide vi å få øye på et lite skilt med kniv og gaffel på sånn rundt lunchtider, og brakk av til høyre. Noen kilometer senere, endte vi opp på et torg i en liten landsby i det ellers øde landskapet. Foran, eller bak, alt etter som man ser det, et halvt dusin parkerte pickuper, åpenbarte det seg en restaurant. Spansk, med fransk meny. Dagens var fiskepaté, beinet av en and og fruktsalat. Lokal vin og litt kranvann slo følge, sammen med en avsluttende kaffekopp. Meget forfriskende, var det.

Etter noe som føltes som en milliard svinger og opp-og nedoverbakker, rullet vi med renvasket og nyfønet bil inn i Aurillac. Midt i sentrum lå det opptil flere innbydende hoteller. Vi valgte erverdige Le Rennaissance, som nok var enda mer erverdig for tjue år siden. Men for all del; Rommet vi fikk var faktisk to, så det ble nattefred for begge de reisende. Rent og pent var det også, med både trykk og varmtvann i dusjen, faste fine senger og et aircondition som på full fart ga selv meg med mine tre millimetre bakoversveis.
Byen virket for det meste låst for dagen, men vi fant oss et hyggelig hull i veggen for litt mat, og noen innkast lenger opp gaten, enda en irsk pub. Der hadde selveste Emmanuel Macron holdt valgkamptale i de dager, og vi ble påspandert en fabelaktig rom av den snakkesalige, og ganske synlig fulle, innehaveren. Siden nok en kjøredag truet dagen der på, ble aftenen avsluttet med verdigheten i behold.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2019, 10:41   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

For syvende gang på drøye seks år, svingte vi inn på parkeringsplassene ved havna i Le Lavandou. Kjent og kjært, men denne gangen med et lite søkk i sjelen. Le Centre var stengt og utemøblene stablet i sirlige hauger. Nei, nei, nei! Hvor i all verden skal vi få pre-middag GT-en nå?
Heldigvis viste det seg, at vår gode venn og innehaver av etablissementet, faktisk hadde utvidet businessen, og startet opp en restaurant litt lenger nede på promenaden. For å holde koken, har stedene stengt en dag i uken hver seg. Puh...

Le Lavandou er en typisk strandby på Rivieraen. Bybildet er preget av hoteller og restauranter, med et yrende folkeliv av turister i alle aldre fra 50 og oppover. Håret er blått eller helt manglende, og svært få går uanstrengt rett frem. Noen prater faktisk fransk, og hvis man tar seg tid, kan man finne lokale innimellom. Særlig på fridager ved den lokale bouleodromen. De som mener fotball er bortkastet tid, bør holde seg langt unna disse sandkassene.

For femte gang sjekket vi inn på Hotel Espadon. Et helt supersentralt husvære, til en fornuftig pris. Rent, pent og med en deilig balkong. Og krabbeavstand fra stampuben. Veldig praktisk. Kort vei til stranden, og et par minutters gange unna nærmeste dagligvarebutikk.

Jeg trodde vi hadde testet ut alle byens spisesteder, men vi hadde åpenbart glemt minst ett; Det lille rett nedenfor hotellvinduet. Det ble en skikkelig opptur. Restaurnt La Dérive, er en familiedrevet forretning, hvor det ved vårt besøk virket som om det var kvinnene som hadde styringen. Servitøren var på litt under vår alder og styrte alt med myndig hånd, mens kjøkkenet var bemannet med noe som meget vel kunne være hennes mor og svigermor. Familiens herrer så vi ingenting til. Fra bakrommet strømmet uansett den ene velduftende tallerkenen etter den andre, til noe som virket som i overtall lokale gjester. Stappfult var det også, så vi hadde flaks som fikk det siste tomannsbordet. På våre tallerkener ble det daube og entrecote. Vidunderlig.

På torsdag var heldigvis stambaren åpen igjen, og det ble en skikkelig helaften. Tradisjonen tro, hadde vi med en flaske norsk brennevin. Denne gangen Brimi Vianvang Dram, som ble behørlig porsjonert ut til samtlige ansatte og giverne selv. Betydelig større suksess enn fjorårets akevitt, og flasken var tom i god tid før midnatt. Med stengepils i to-tiden, ble det sen avgang til Nice fredag, uten at det var noen sure miner av den grunn.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 03-06-2019 at 10:43.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2019, 14:39   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Allting har en ende, og pølsa har to. Men nei; Fortsatt tre ubrukte dager igjen på Rivieraen.

I Nice fikk vi avlevert bilen ved jernbanestasjonen. Uten anmerkninger og med et løfte om at depositumet skulle dukke opp på en etterhvert frynsete feriekonto, i løpet av et par dager. Så var det bare å komme seg opp i lett trav nedover de støvete gatene, for å møte resten av gjengen som allerede hadde vært i byen i en, to og tre dager henholdsvis.

Nice er på mange måter byen min. Med stor B. Vi gjorde et overslag, og fant vel ut at det nok er blitt snaue 200 netter over et drøyt 40-talls antall besøk. Svært mange av disse har vært tilbragt i husvære på Promenaden. Det er vel nesten bare Negresco som mangler i samlingen blandt de mest sentraltliggende.
I år skulle vi derimot friske opp gamle minner fra 10 år tilbake. Hotel de Flore har fått seg opptil flere lag med ny maling og nytt navn. The Deck ligger midt i byen, rett ved gågaten og er nærmeste nabo til Sparbutikken. Meningen er vel å appellere til de yngre reisende, men det passet helt greit for to gretne, gamle gubber også. Fire-fem ekstra kvadratmeter, så hadde det faktisk vært meget komfortabelt. Jeg greide forøvrig å kortslutte tredjeetasje, med en litt dryppende caps og en håndkletørker.

Etter over en uke på farten, var det deilig å slå ned på tempoet. Rolig løpetur mot flyplassen, lunch, bok og pils, middag. Men så finnes det altså en liten, småluguber bar i samme bygget som Meridienne. Og der blir det oftest sent.Og de underligste ting skjer. Reisefølget greide faktisk å få kjøpt seg en 2003 Dom Perignon Rosé til 100 euro, natten før vi skulle hjem. Hel, fin og uåpnet, til altså 1500 kroner mindre enn polet syns de skal ha. For tre år siden ble han ranet på samme stedet, eller ihvertfall frastjålet lommeboken, så det er en slags rettferdighet i det.

Spiser man i Nice? Ja det gjør man. For meg er det to valg til lunch: Strandbar eller lokal kneipe. De siste årene har vi viet lunchtimen til å prøve å tømme Blue Beach for Rosévin, men desverre er servicen blitt så dårlig, at vi har evakuert til nabo-plagen, Neptune. Skogsmannsomeletten dekker alle behov. Min favorittkneipe litt ute i vakansene, holder jeg på som en hemmelighet, men treffes vi for lunch der nede, skal du få bli med.

Når det kommer til middag, har vi selvsgat noen favoritter. De åpenbare fine-diningstedene behøver jeg vel ikke å nevne, men vi har forelsket oss litt i en Italiener rett bak Hotel Royal; La Trattoria. Vedfyrt pizzaovn og høy stemning. Le Safari på blomstertorget er også veldig hyggelig, og begge har plass til en gjeng, om man sier ifra i litt god tid.

Også må man selvfølgelig ha seg noe leskende i varmen. Strandbarene er hyggelige, selvfølgelig. Men har man vunnet på Casino dagen før, eller bare er i kjempeform, kan jeg anbefale en Mojito Royal på taket av Meridienne. Det sies at man på tørre, skyfrie dager, kan se helt til Korsika derfra. Verdt å teste ut.

For å ikke vegetere helt, pleier vi å ta en dag på tur litt smålokalt. I år tok vi bussen til Cagnes-sur-Mer og gikk oppover langs elven forbi hippodromen og til lunch i Villeneuve-Loubet. Veldig fint tilrettelagt område og ingen av deltagerne hadde nevneverdig vondt av en drøy mils gange totalt. Det er i det heletatt mange muligheter til å få beveget seg litt. Kyststien fra Nice til Villefranche for eksempel, er fantastisk flott.

Oppbrudd er aldri noe hyggelig, men for en gangs skyld, var jeg hverken den første som dro, eller den som ble sittende igjen alene. Etter en makelig formiddag på Neptune, ble det 98 ut til flyplassen, hvor KLM skulle ta over ansvaret.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2019, 14:57   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Vive la France

Merker jeg nå begynner glede meg til turen i samme område i September, selv om den blir noe utenfor Nice. Men som jo uansett er en glimrende by i seg selv
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2019, 09:22   #17
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Da er det bare hjemturen som gjenstår, og jeg må si, at å fly fra nye delen av Terminal 2, ikke rekker opplevelsen fra den gamle opp til knærne engang . Dette skyldes ene og alene den fabelaktige utsikten man har fra loungen i gamledelen.Også må man gjennom passkontroll, som for anledningen kunne by på køfrie fasiliteter.
Den nye loungen er stor og luftig, med et helt greit serveringstilbud. Gummibjørner har de også investert i. Møbelementet er moderne og blottet for sittekomfort, omtrent som i de fleste andre lounger.

Flyvningene hjem var helt standard KLM, med 737-800 til Amsterdam og E190 på siste etappen til Oslo. Sistnevnte var over en time forsinket, så det ble Flytog for Vy og bussen rakk jeg akkurat å se baklysene til på Lysaker, så det ble et par hundringser på drosje. PH-BCH som fraktet oss ut fra Nice, ble levert så sent som i slutten av mars, og nyfly-lukten hang fortsatt godt i. De nye setene har jeg ikke mye godt å si om, og for folk med lengre fallhøyde enn meg, må det bli en liten prøvelse på turer lenger enn et par timer.

Kort oppsummert, har det vært en utrolig morsom og innholdsrik ferie; Første gang med TGV, Ca 1400 km på veien, fem nye byer, millioner av vinranker, masse herlig mat, endel ikke fullt så herlig, rikelig med lokal drikke, Villa opp i PL, masse latter og latterlige hendelser, deilig gjensyn med en av verdens beste byer, og ikke minst herlig galskap og selskap i gjengen som kom nedover litt etter litt. Tusen takk for turen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2019, 00:23   #18
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vive la France

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Merker jeg nå begynner glede meg til turen i samme område i September, selv om den blir noe utenfor Nice. Men som jo uansett er en glimrende by i seg selv
Ja, det er det all grunn til. Det er et sabla hyggelig område. Tror jeg muligens går på en høstsmell selv også Men aldri i juli eller august.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2019, 00:41   #19
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Vive la France

Takk for turen. Har aldri skjønt meg på hvorfor folk ønsker dra tilbake til Nice som ikke engang har en brukbar strand når det er så mange andre mer koselige steder langs kysten.

For mye turister i den byen. Til og med min franske venninne fikk ikke servitørene til å snakke fransk.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2019, 01:27   #20
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Vive la France

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Halvparten av flytiden på tog? Skjønner ikke - booker man togbilletter via Air France?
Litt offtopic, men samme har LH. Er årlig på messe i Nuremberg, å da får jeg to timer senere utsjekk fra hotellet ved å velge tog til FRA. Hjemme i norge med samme fly.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tour De France FlyboyKarsten Reiseforum 3 13-04-2012 09:21
Scanvin # 16 i 2009 - Vive la France EB Flyforum 2 16-04-2009 18:52
Air France, 75 år... Roxman Bilder & foto 3 21-11-2008 19:43
Air France skroter Blubird Flyforum 1 31-03-2008 13:28
Air France SQ 777 Flyforum 0 28-03-2007 10:35


All times are GMT +2. The time now is 13:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.