Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-05-2010, 07:56   #21
Marcus W
ScanFlyer Blue
 
Marcus W's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Har intrykk av at det blir skrik rett og slett for at det er FR.
AMEN

När du reser med FR står det på boardingkortet att gaten stänge 30 min före avgång, därför ser folk nog till att vara vid gaten i god tid. Om flyget är klart varför vänta? Ombord med alla och dra så fort du kan. Kan du pusha 10 min före tiden så ankommer du säkert 10 min tidigare med. Många små delar som bidrar.
Sen kan jag tycka det är lite smart med, om du är lite sen in (eller ut för den delen) har de möjlighet att ta igen tiden under dagen.
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 09:34   #22
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by LN-Viking View Post

Ellers må jeg si meg svært overrasket at en som tydelig er ansatt i et SAS-selskap til de grader fronter et selskap som har vært i medias søkelys som SAS-konkurrent over en periode (blant annet den Sonberg-saken) Og det gjelder ikke bare denne posten.

Jeg føler ikke selv at jeg fronter Ryanair, men at jeg er med på å komme med saklig og korrekt informasjon om et selskap det finnes mange myter om som faktisk ikke stemmer.

Jeg har jobbet på Torp i over 11 år,og har Widerøe som min arbeidsgiver. Det betyr at jeg daglig jobber med Ryanair. Jeg kjenner deres rutiner, jeg kjenner deres måte å drive på, og jeg snakker med deres ansatte hver eneste dag.
Det finnes utrolig mange historier og myter om Ryanair, og jeg vil tro at 95% av disse ikke har rot i den virkelige verden. Eksempelvis var det for noen dager siden snakk om fuel. Det ble hevdet at de ikke får lov å fylle mer enn minimum. Det er ikke tilfelle. Og da kom jeg med et eksempel på at en pilot for noen dager siden fylte 14 tonn til en reise på en drøy time. Et konkret eksempel på at myten ikke er sann.

I denne tråden kommer jeg med en saklig begrunnelse for hvorfor Ryanair opererer med lengre reisetid enn det faktisk ofte er: At de baker inn tid for de-icing, og at de ikke tar denne bort i sommerhalvåret. Jeg nevner ikke SAS i denne tråden, men kommer med informasjon at FR opererer med 1.55 fra TRF til STN, mens andre har 2.30 fra OSL til LHR. Og i mine øyne viser det at forholdet mellom FR og de andre ikke gir noen grunn til å hevde at Ryanair opererer med kunstig lange flytider. Jeg har selv reist med både BA og SAS til London flere ganger, og stort sett alltid landet lenge før rutetid både på utreise og hjemreise. Så ut fra det, så ser jeg ingen grunn til å misstenke Ryanair for juks og fanteri.

Når det gjelder Soenberg reisen, så må jeg også få kommentere den, siden du nevner den konkret. Jeg var på innsjekk da han sjekket inn. Og det var meg som sendte han ombord i flyet. Og det irriterte meg at han faktisk kom med usann informasjon. Han sa at han sto lang tid i kø, og det gjorde han ikke.
Han sa at innsjekksautomatene var ute av drift. Det var de ikke. Ryanair kjører ikke ut bagasjetagger på automatene slik man gjør hos SAS.
Hos Ryanair går man rett til bag drop hvor bagasjen tas imot og merkes.


Jeg vil mer enn gjerne høre fra dere andre hva dere synes om min holdning til SAS og Ryanair. Er det flere som mener at det er et problem at jeg kommer med saklig og korrekt informasjon om Ryanair, så bør jeg kanskje stoppe.
Jeg jobber i Widerøe, men står ikke her frem som noen talsmann for selskapet. Jeg er her som meg selv, som privat.
Jeg elsker jobben min i Widerøe, og gleder meg til å gå på jobben hver eneste dag. La også det være sagt.


Vennlig hilsen
IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 09:40   #23
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Till Imm :

Jeg setter i hvertfall stor pris på innleggene dine, stå på videre!
haavig is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 09:45   #24
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Punktlighet er selvfølgelig knyttet opp til at man har et trafikkprogram som gir et visst rom for at man har muligheter for å gjennomføre det... At Ryanair og andre gir seg selv et visst handlingsrom i programmet viser at de både har et realistisk syn på tilværelsen, samt at det kanskje ikke er trafikk nok til at man er nødt til å schedulere alle flyene maksimalt til enhver tid. Er det ikke trafikkgrunnlag, er det heller ikke noe poeng i å operere ruten.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 10:01   #25
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Punktlighed er faktisk at flyet afgår til rutetid +- den tolerance selskabet tillader.
Den er opsat i fartplan i henhold til den tid det tager at flyve den strækning. Det kan være Rygge-Aarhus.
Der er måske busservice til og fra lufthavnen og de holder den plan som passer med en tid som flyselskabet har opsat...Derfor nytter der jo ikke at flyet ankommer f.ex 30 minutter før planen..for så har pax jo ikke mulighed for at fortsætte deres rejse.
OG FR kan jo ikke bare flyve som vinden blæser. Selv FR skal rette sig efter Eurocontrol.
---
Og så er der hele groundhandling perspektivet..Det er jo også lagt an på de ankomst og afgangstider der er angivet fra selskabet.
I min optik er det ikke OK at ankomme 30 minutter før STA og afgå 15-20 minutter før STD.
STA: Schedule time of Arrival
STD: Schedule time of Departure

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 14-05-2010 at 10:10.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 10:21   #26
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg føler ikke selv at jeg fronter Ryanair, men at jeg er med på å komme med saklig og korrekt informasjon om et selskap det finnes mange myter om som faktisk ikke stemmer.
Dessverre faller saklig informasjon om Ryanair mange tungt for brystet, noen leter bare etter ting som kan bekrefte egne fordommer mot selskapet, kan det virke som. Din saklige informasjon tilfører forumet en høyst påkrevet balanse.

Når det gjelder det konkrete med rutetidene har jeg selv merket meg dette og finner det litt pussig, men Ryanair tenker litt annerledes enn andre i bransjen, og det er bare sunt.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 10:36   #27
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Dessverre faller saklig informasjon om Ryanair mange tungt for brystet, noen leter bare etter ting som kan bekrefte egne fordommer mot selskapet, kan det virke som. Din saklige informasjon tilfører forumet en høyst påkrevet balanse.
Det slutter jeg meg fullt og helt til. Det blir ofte enveiskjøring mot Ryanair her inne, og da er det bra at noen som kjenner selskapet bedre enn de fleste her inne kan avlive i alle fall de verste mytene og ryktene. Keep up the good work, imm!
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 11:09   #28
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Når punktligheten måles innenfor 5 minutter, 15 minutter osv, bør det da ikke også gjelde andre veien også? Dvs lander man 30 min for tidlig, er man ikke punktlig!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 11:15   #29
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Punktlighet er selvfølgelig knyttet opp til at man har et trafikkprogram som gir et visst rom for at man har muligheter for å gjennomføre det... At Ryanair og andre gir seg selv et visst handlingsrom i programmet viser at de både har et realistisk syn på tilværelsen, samt at det kanskje ikke er trafikk nok til at man er nødt til å schedulere alle flyene maksimalt til enhver tid. Er det ikke trafikkgrunnlag, er det heller ikke noe poeng i å operere ruten.
Helt enig. Det viktige er jo faktisk at man kommer frem når man forventer i henhold til rutetid så man kan planlegge videre. Jeg ser heller ingen problemer med at de beregner lengere flytid en andre. Ryanair har vel lagt opp til ganske korte bakkestopp også, så da kan det være greit å ha litt "slakk" å gå på ett sted i systemet.

Det meste av konsekvenser av at de oppgir lenger flytid enn de trenger i noen tilfeller rammer dem hardest selv. De får dårligere flåteutnyttelse enn hva de kunne hatt, og teoretisk sett risikerer de å miste passasjerer til noen som lover raskere tansport.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 11:28   #30
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Ryanair Re: Ryanair med kunstige flytider?

IMM,
Ser ut som jeg ikke er helt alene om å synes at du gjør godt med dine fakta-innlegg om FR.
Har jo selv kommet med noen og da møtt litt motstand fra de her på forumet som er mer enn happy med de rykter de har hørt om FR?
Rutetider, det er vel nesten policy i FR på nye baser med lenger enn korrekte blocktider, dette blir justert når man har nok fakta til og lage en statistikk og man ser hvor mye tid som normalt brukes. Det er ihvertfall godt kjent internt i FR at det er god butikk å fly ut i fra en ny base ettersom crew betales pr. schedulert blocktime.
Det er policy å gå tidlig om mulig, gate stenges 20 min før STD og om man kan gå før STD så er det bare fint. Av erfaring vet jeg at å gå 10-15 minutter tidlig hører til sjeldenhetene, 2-5 minutter er mer vanlig. Ruteprogrammet er temmelig stramt, husk at FR opererer i mange land så de minuttene det taes inn i nord-europa mistes fort igjen på turn-around i sydligere strøk hvor tidsbegrepet er litt mer flytende. Det er temmelig festlig å disembarke 180 pax, fuele og så å boarde 180 pax på 25 minutter på Ciampino eller i Granada. Det lar seg ikke gjøre!!

Det kan jo ikke være galt å regne feil så lenge det er på den riktige side, om alle er ombord og gaten er closed hva er galt med å gå litt tidlig? Har aldri hørt om noen som har havnet i problemer for å komme frem for tidlig heller! Hadde det vært et flernasjonalt skandinavisk selskap det dreide seg om hadde nok diskusjonen her vært litt annerledes, så nok en gang her på forumet skal det rakkes ned på Ryanair.

Jeg venter i spenning på ny tråd neste gang FR diverter, lander før tiden eller kaster av en som er drita, NOE MÅ JO DA VÆRE GALT?
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 12:44   #31
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Jeg venter i spenning på ny tråd neste gang FR diverter, lander før tiden eller kaster av en som er drita, NOE MÅ JO DA VÆRE GALT?
Hallo!? Jeg laget denne tråden fordi jeg var nysgjerrig på hvorfor Ryanair-fly landet 40 og 60 minutter før oppsatt ankomsttid, ikke fordi det nødvendigvis var noe galt med det. Jeg synes det er flott at imm gir den informasjone han besitter.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 13:36   #32
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Det kan jo ikke være galt å regne feil så lenge det er på den riktige side, om alle er ombord og gaten er closed hva er galt med å gå litt tidlig? Har aldri hørt om noen som har havnet i problemer for å komme frem for tidlig heller!
Det har jeg, i forhold til lufthavnsslotregelverk. Rykter vil til og med ha det til at dette er tatt opp i Norge.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 13:56   #33
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Det blir ofte enveiskjøring mot Ryanair her inne, og da er det bra at noen som kjenner selskapet bedre enn de fleste her inne kan avlive i alle fall de verste mytene og ryktene. Keep up the good work, imm!
Det synes jeg på ingen måde du har ret i. Når der diskuteres FR vs. SK vs. DY vv. så er forumisterne altid delt i tre lejre. Dem der kan lide den ene type selskab, dem der kan lide det andet og så dem der rent faktisk kan lide begge typer selskaber. Specielt med FR er det oftest enten eller. Det synes jeg da kun er fint at der er plads til.

Men at det skulle være ensidig bashing af FR synes jeg absolut ikke der er tale om.

At FlightDeck bringer dette op synes jeg da kun er meget relevant - og det er da super fint at få afklaret hvad der ligger til grund for at FR har kunstigt lange "flyvetider" ift. hvad der er standard for branchen.

At FR lander til eller før deres opsatte rutetid er da kun fint for pax - uanset om den afsatte tid så er kunstig lang eller ej. Og hvis alle er ombord er det da også kun fint hvis flyet kan komme afsted før tid. Det kan jeg da ikke forestille mig der er nogen der har noget imod - uanset om det er med FR eller andre flyselskaber.

Men at man bruger kunstigt lange flyvetider til at måle sin punktlighed overfor konkurrenterne giver et forkert billede og er ikke et reelt sammenligningsgrundlag.

Det står naturligvis FR helt frit hvordan de vil lave deres tidsplaner, men det er da også kun rimeligt at der er nogen der oplyser om at sammenligningsgrundlaget ikke er det samme som langt hovedparten af branchens.

Når det gælder alle rygterne om FR, så er der sikkert mange af dem som ikke passer - eller som måske tidligere har været tilfældet, men ikke er længere. Men der er sjældent røg uden ild og der er også mange her som rent faktisk har fakta at bygge nogen af dem på. Ingen tvivl om at FR er topprofessionelle på mange områder, men på mange andre er de altså også luftfartsbranchens enfant terrible og netop af denne grund er der mange som ikke bryder sig om dem - hvilket jeg kun synes er forståeligt og noget man må respektere - akkurat som det står andre frit at synes de er det bedste der er sket for branchen.

Men heldigvis har vi jo alle lov at have vores meninger om både dem og andre flyselskaber.

Om de afsætter længere tid til en given rute end andre synes jeg personligt er det mindste problem ved FR, men det er da fint at få belyst hvorfor de gør det - og det giver jo lidt ekstra tid til turn-around med efterføllgende rettidig afgang, hvis det skulle knibe at få vendt flyet på 25 min. Men det er det er da godt at huske på at de giver sig selv lidt lettere spilleregler når der skal sammenlignes punktlighed med andre flyselskaber.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 15:28   #34
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Du verden...enkelte "kodeord" sender jo folk i yttergravene så til de grader! Ikke ulikt det å vifte en rød klut foran nesen på en okse! :P

Anyway, det med for tidlig ankomst er ikke noe problem noen av de stedene jeg har vært. Flaskehalsen er som regel parkeringsplass og tilgjengelig bakkemannskap. Det perfekte eksempelet på for tidlig ankomst er jo langruter og de er rett som det er 30 - 60min for tidlig hvis vindretningen er fordelaktig. Generelt kan en si jo lenger en flyging er desto mer sjanse er der for tidlig ankomst. Hvis et fly av en eller annen grunn ikke kan akspteres i luftrommet rundt flyplassen blir de sendt i holding til de kan aksepteres og så enkelt er det. Blir dyrt i lengden så der lærer nok selskapene fort hvis det er tilfelle.

Hva rutetider/blokktider angår er jo de i beste fall gjeting. Heathrow ble nevnt som eksempel og hvemsomhelst kan gjette hvor lang tid flygingen vil ta og få rett. Normal flytid fra Belfast er 50 min eller så men så kommer alt ekstra. Blir det 15 min i holding over Bovingdon VOR, blir det landing på 27L og påfølgende 15 min taxing eller blir det begge, eller ingen av dem. Er det 09L i bruk til landing er taxetiden under 2 min. En kan fly samme rute 3 dager på rad med samme avgangstid med 3 forskjellige resultater! Rutetidene er som regel i underkant av 1.5 timer.

For oss som flyr er det aldeles nydelig og lande før tiden da en får mer tid under turn-around eller kommer hjem tidligere. Min rekord er vel 50 min tidlig inn til Gatwick fra München, hvor vi dro 15 min før tiden. Hvorfor skulle vi sitte å tvinne tommeltotter der med alle ombord? På den annen side hadde vi 3 timer og 10 min flytid til Belfast fra Malaga i motvind i går kveld mens rutetiden er 3 timer og 5 min. Takket være et par snarveier på veien parkerte vi akkurat på tiden.

Man kan si hva man vil, men det er nå en gang slik at rutetidene er statistisk laget samt farget i forhold til planlagt arbeidstid for mannskap etc, men at noen spekulativt planlegger lange flytider for å pynte på statistikken tviler jeg på da mannskap vil gå ut på planlagt tjenestetid og dermed trengs flere ansatte...

Last edited by Turtle; 14-05-2010 at 15:31.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 16:55   #35
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Min rekord er vel 50 min tidlig inn til Gatwick fra München, hvor vi dro 15 min før tiden. Hvorfor skulle vi sitte å tvinne tommeltotter der med alle ombord?
Fruen står for rekorden med tidlig ankomst her hos os. Ankomst CPH 5 min efter scheduleret afgangstid fra GOT, men det var også kun med 3 pax ombord på den sene afgang fredag aften. Og disse pax stod klar da flyet landede, så der har de vel haft en turnaround-tid på max 10 min...

Uanset hvilket selskab, så er det altid skønt at lande til eller før tid
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 21:03   #36
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det synes jeg på ingen måde du har ret i...

He-he! Av en eller annen grunn er jeg ikke det minste overrasket over den, heller ikke over hvem den kom fra. Jeg holder fast ved at det ofte bedrives enveiskjøring mot Ryanair, og hvor mange "leire" vi har her inne reflekterte jeg ikke over i denne sammenhengen.

Men det er nå så ... - Ha en riktig god helg alle!
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 21:38   #37
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
He-he! Av en eller annen grunn er jeg ikke det minste overrasket over den, heller ikke over hvem den kom fra. Jeg holder fast ved at det ofte bedrives enveiskjøring mot Ryanair, og hvor mange "leire" vi har her inne reflekterte jeg ikke over i denne sammenhengen.

Men det er nå så ... - Ha en riktig god helg alle!
Der er stor forskel på ensidig bashing og velbegrundet kritik - men fair nok hvis du vil være ensidig i din opfattelse. Du har jo tydeligvis ikke læst mit indlæg som på ingen måde er ensidigt.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2010, 23:54   #38
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 260
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

At FlightDeck bringer dette op synes jeg da kun er meget relevant - og det er da super fint at få afklaret hvad der ligger til grund for at FR har kunstigt lange "flyvetider" ift. hvad der er standard for branchen.
men dette har de jo ikke til f.eks London påpeker IMM... Så hvorfor komme med dette igjen hvis det ikke stemmer?
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 00:14   #39
NB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 122
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
men dette har de jo ikke til f.eks London påpeker IMM... Så hvorfor komme med dette igjen hvis det ikke stemmer?
Nå startet vel denne tråden med utgangspunkt på Rygge. TRF-STN 1:55 mot RYG-STN 2:10? Det utgjør faktisk 30 minutter på en rundtur.
Det nevnes at Rygge er nyopprettet base, men er det nødvendig å ta så hardt i?
NB is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2010, 01:13   #40
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Ryanair med kunstige flytider?

Hvis Ryanair har funnet en "hemmelig metode" for å oppnå god regularitet, er det vel fritt frem for alle andre å benytte samme metode? Men det er kanskje mer "politisk korrekt" å beskylde Ryanair for å "jukse"?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
flytider Knarsa Flyspotting 11 22-01-2022 21:46
LO: Ikke fly med Ryanair - vinn en tur med Ryanair! Wig-wag Flyforum 2 25-10-2010 11:39
iPhone-applikasjon med flytider etc TCAS Flyforum 13 18-09-2009 12:47
Avinor med utvidet informasjon på flytider Novair Flyforum 10 26-06-2009 21:26
Apropos TSA og kunstige kroppsdeler .. LN-MOW Flyforum 2 13-02-2005 13:58


All times are GMT +2. The time now is 16:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.