Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-05-2021, 11:51   #21
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Om en har test fra Norge, tar det lang tid å komme gjennom formalitetene, tenker på den enorme tidsbruken her på Sola for de som ankommer fra utland.
:30 mins fra ankomst til buss er vl ikke tilrådelig i dagens situasjon?
Nei, det var lett, men du maa ha test fra et Schengen-land. Da stopper bussen fra flyet foerst for dem som skal ta test ved ankomst og neste stopp er for dem som har bevis paa test (eller om du ikke vil ta test og ha karantene istedenfor). Dette kontrolleres i passkontrollen. Det tok ikke lang tid, men det kommer jo an paa hvor fullt flyet er saa klart. Tar du test ved ankomst, maa du uansett vente 20 minutter paa resultatet.Kommer du fra utenfor schengen, maa du ta test ved ankomst eller gaa i karantene.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2021, 11:15   #22
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Nei, det var lett, men du maa ha test fra et Schengen-land. Da stopper bussen fra flyet foerst for dem som skal ta test ved ankomst og neste stopp er for dem som har bevis paa test (eller om du ikke vil ta test og ha karantene istedenfor). Dette kontrolleres i passkontrollen. Det tok ikke lang tid, men det kommer jo an paa hvor fullt flyet er saa klart. Tar du test ved ankomst, maa du uansett vente 20 minutter paa resultatet.Kommer du fra utenfor schengen, maa du ta test ved ankomst eller gaa i karantene.
Ok, Bardzo Dziekuje za informacje
krølle is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2021, 14:25   #23
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Prosze. Min test var fra Sverige da det er håpløst å reise til Norge for tiden, men norsk test går nok også bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2021, 21:55   #24
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Prosze. Min test var fra Sverige da det er håpløst å reise til Norge for tiden, men norsk test går nok også bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gikk som en drøm, eller slik det var før corona. 1-2-3 og ute av terminalen ila 30 mins, med innsjekket bag. Sterk kontrast til Sola hvor det fort tar opptil 5 timer før siste mann er ute
krølle is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2021, 22:14   #25
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Gikk som en drøm, eller slik det var før corona. 1-2-3 og ute av terminalen ila 30 mins, med innsjekket bag.(
Munchen oppleves og omtrent som før ved ankomst fra Norge nå, en er kjapt ute av terminalen uten noen form for grensekontroll og hotell-siling ala OSL.
Da har man self. dokumentert negativ test ved innsjekk hos LH på OSL, og er oppdatert på gjeldene karanteneregler her nede.
Tar gjerne en test i et bygg utenfor terminalen på vei til toget og, selv om dette ikke er påkrevd ved ankomst. Med forhåndsregistrering og liten- eller ingen kø er dette og gjort på få minutter.

Last edited by Eirik; 01-06-2021 at 23:05.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2021, 15:17   #26
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Gikk som en drøm, eller slik det var før corona. 1-2-3 og ute av terminalen ila 30 mins, med innsjekket bag. Sterk kontrast til Sola hvor det fort tar opptil 5 timer før siste mann er ute
Saa bra. Sjekket de at du hadde test ved ankomst? De gjorde det sist for meg, eller naa er jeg vaksinert, saa de sjekket at jeg hadde "vaksinepass". Jeg ble vaksinert i Polen saa null problem, men folk som er vaksinert i andre land, kan vel ennaa ikke bevise det via informasjon i en database.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2021, 13:18   #27
Palpal
Newcomer
 
Join Date: Feb 2021
Posts: 3
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Hei

Hvordan skal reglene om Karantenehotell for barn av vaksinerte foreldre tolkes ved innreise til Norge?

Jeg tenker hvis en av foreldrene er vaksinerte og den andre foreldrene er ikke vaksinerte. Skal da barna på Karantenehotell eller ikke? Gitt at alle reiser sammen fra Spania, som er rødt.

Ref https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...470#KAPITTEL_2
Palpal is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2021, 10:23   #28
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Ankom Berlin med SAS fra Arlanda igår, på forhånd hadde jeg fått ca 10 advarsler fra SAS om dokumenter som måtte fylles ut, og da jeg sendte dette inn til Robert Koch Institut ( Tyske FHI), så fikk jeg dobbelt rødt. Derfor var det en stor overraskelse at det ikke var noen som helst kontroll i Berlin, etter tollkontrollen var jeg ute av kontrollert område og gikk ned til spor 2 og tok RE7 rett inn til sentrum. Jeg hadde korona sertifikat med grønn side på mbl, så jeg ville vel ha sluppet inn uansett, jeg tror det var at jeg fyllte inn at jeg kom fra Viken som gjorde at Robert Koch ga meg ,rødt,.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2021, 11:58   #29
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Jeg hadde korona sertifikat med grønn side på mbl, så jeg ville vel ha sluppet inn uansett, jeg tror det var at jeg fyllte inn at jeg kom fra Viken som gjorde at Robert Koch ga meg ,rødt,.
Du ville sluppet inn uansett, men 10 dagers karantene.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2021, 19:11   #30
MD87
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Istanbul
Posts: 24
Norge Svalbard 2021 covid-19

Hei

Har noen spørsmål

Skal til Svalbard i sommer, men der kreves fremdeles negativ hurtigtest.
Noen som har noe ide eller forslag til hvor jeg kan ta denne i Tromsø ?
Kommer med et fly 16:30 og da er vel de fleste klinikker stengt.

Tidligere kunne jeg stikke innom kommunen og få tatt en test der.
Men dette har de endret til bare til fastboende nå.

Er det enklest om jeg endrer reiseruten og starter fra Gardermoen og teke en hurtigtest på flyplassen der?

Hva har du gjort eller ville gjort?
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2021, 10:49   #31
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Svalbard 2021 covid-19

Quote:
Originally Posted by MD87 View Post
Hei

Har noen spørsmål

Skal til Svalbard i sommer, men der kreves fremdeles negativ hurtigtest.
Noen som har noe ide eller forslag til hvor jeg kan ta denne i Tromsø ?
Kommer med et fly 16:30 og da er vel de fleste klinikker stengt.

Tidligere kunne jeg stikke innom kommunen og få tatt en test der.
Men dette har de endret til bare til fastboende nå.

Er det enklest om jeg endrer reiseruten og starter fra Gardermoen og teke en hurtigtest på flyplassen der?

Hva har du gjort eller ville gjort?
Tror alle som vil kan ta hurtigtesten hos Tromsø kommune sitt testsenter i sentrum nå, dette står på deres sider:
Quote:
Fritidsreisende eller andre personer som ikke er fastboende på Svalbard kan kjøpe denne tjenesten, enten hos Tromsø kommune eller hos private aktører. Les mer i fanen Attest på negativt prøvesvar ved reise.
https://www.tromso.kommune.no/korona/testing#attest

At de ikke tilbød hurtigtesten en periode for ikke-fastboende på Svalbard tror jeg bare var grunnet at ved den forrige smittebølgen så hadde de ikke kapasitet til å bruke tid og ressurser på hurtigtester. Mange testere (les: studenter) satt midt i eksamensperioden.

Kan derimot være en fordel å ringe kommunen for å få dette bekreftet. Er det samme fly fra OSL som du skal videre med til LYR rekker du selvfølgelig ikke å dra til sentrum for å teste deg. Før var det derimot mulig, da de tilbød hurtigtester på Langnes.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2021, 13:59   #32
MD87
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Istanbul
Posts: 24
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Et tips/erfaring fra ankomst OSL:
min LH fra MUC flight landa 10 min etter en fullastet Wizz fra Polen. Var først ut av flyet mitt, men støtte etterhvert på en laaang kø i korridorene før passkontrollen. Resonerte meg fram til at det var minst 95% polakker og startet å forsere køen med et `unnskyld både her og der. Og riktig nok: framme i passkontrollhallen var det ingen i køen for norsk pass, og hele prosessen var rimelig kjapt unnagjort. Vet ikke om det er 100% etter boka eller ikke, men vil tro jeg sparte en liten time eller så på det.
Ja ser nå at kommunen tester reisende igjen, men prisen er justert opp til 1500,-
Fra tidligere 550,-

Får se hva jeg skal gjøre, det tikker inn med innstillinger for våre planlagte altiviteter der nord og
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2021, 18:39   #33
OlavEH
Newcomer
 
Join Date: Jul 2021
Posts: 3
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Noen som vet hvor raskt ting går på Gardermoen når man kommer hjem fra utlandet for tiden? Jeg skal reise München-Oslo-Trondheim om et par uker og har bare litt over en time på transfer på Gardermoen. er det nok? Man må vel hente bagasje og sjekke inn på nytt igjen? Og ta en hurtigtest når jeg ankommer Gardermoen? I tillegg er det vel denne innreiseregistreringen? Denne gjøres vel på forhånd, men er det automatisert sjekk av denne når jeg kommer tilbake? F.eks ved å bare lese en strekkode? Eller sjekker de dette manuelt?
OlavEH is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 08:43   #34
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by OlavEH View Post
Noen som vet hvor raskt ting går på Gardermoen når man kommer hjem fra utlandet for tiden? Jeg skal reise München-Oslo-Trondheim om et par uker og har bare litt over en time på transfer på Gardermoen. er det nok? Man må vel hente bagasje og sjekke inn på nytt igjen? Og ta en hurtigtest når jeg ankommer Gardermoen? I tillegg er det vel denne innreiseregistreringen? Denne gjøres vel på forhånd, men er det automatisert sjekk av denne når jeg kommer tilbake? F.eks ved å bare lese en strekkode? Eller sjekker de dette manuelt?
Det kommer vel veldig an på om du er fullvaksinert eller ikke?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 19:02   #35
OlavEH
Newcomer
 
Join Date: Jul 2021
Posts: 3
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det kommer vel veldig an på om du er fullvaksinert eller ikke?
Nei, jeg er ikke vaksinert.
OlavEH is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 19:07   #36
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Vet noen hvordan det er om man kommer fra rød sone i Sverige, inn i Norge? Gitt at man er fullvaksinert? Helt fritt?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 21:20   #37
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,750
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by OlavEH View Post
Noen som vet hvor raskt ting går på Gardermoen når man kommer hjem fra utlandet for tiden? Jeg skal reise München-Oslo-Trondheim om et par uker og har bare litt over en time på transfer på Gardermoen. er det nok? Man må vel hente bagasje og sjekke inn på nytt igjen? Og ta en hurtigtest når jeg ankommer Gardermoen? I tillegg er det vel denne innreiseregistreringen? Denne gjøres vel på forhånd, men er det automatisert sjekk av denne når jeg kommer tilbake? F.eks ved å bare lese en strekkode? Eller sjekker de dette manuelt?
En time tror jeg blir ekstremt knapt.
Nå kan jeg ikke svare for OSL, men jeg ankom SVG til tom terminal i en halvfull CRJ natt til mandag. Selv om jeg var en av de første av skuta, så tok det vel en drøy time å komme igjennom alt - og da var det ingen ankomne forran oss. Husk at man må vente i 15-20 minutt på å i det hele tatt få svar på testen.

Innreiseregistreringen leser grensepolitiet av med mobiltelefon, i form av at du presenterer en QR kode du får, men fikk ikke inntrykk av at den ble lest noe særlig grundig.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2021, 10:32   #38
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Vet noen hvordan det er om man kommer fra rød sone i Sverige, inn i Norge? Gitt at man er fullvaksinert? Helt fritt?
Fullvaksinerte slipper inn tror jeg med EU sitt coronapass.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2021, 17:48   #39
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Vet noen hvordan det er om man kommer fra rød sone i Sverige, inn i Norge? Gitt at man er fullvaksinert? Helt fritt?
Jeg krysset grensen med bil ved Magnor i dag. Jeg er fullvaksinert og bor i Värmland, som fortsatt er rødt. Jeg viste QR-koden i EU vaksinepass, legitimerte meg (med pass) og det var det.

Søndag formiddag var det ingen køer, men de oppstår når nordmennene returnerer fra handleturen, utpå ettermiddagen, sa den vennlige politimannen.

Det er forøvrig første gang jeg har vært i Norge siden september. Det var da karantenebestemmelsene ble innført.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 00:32   #40
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Kanskje dumt spørsmål, men når man skal inn i land som krever negativ test dersom man ikke er fullvaksinert, f.eks Tyskland, må man da ha test på papir, eller holder det med test i koronasertifikat på mobilen? Må man ha test fra en privat tilbyder eller holder det at man har tatt en ordinær test hos kommunen? Tusen takk for evt hjelp.
Klgn is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Covid-19 og slots? storg Småprat 1 05-09-2020 07:32
Fly/reiserelaterte konkurranser kekker Småprat 1 21-06-2017 16:02
Underholdende reiserelaterte reklamer kekker Småprat 5 19-11-2016 22:44
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? joamykle Reiseforum 8 08-10-2015 11:42


All times are GMT +2. The time now is 22:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.