Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2014, 18:10   #1
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Luftfahrtmuseum, Wernigerode, DE

I slutten av august var jeg på en MC-tur i Harz-området i Tyskland. Jeg visste lite om området fra før, bortsett fra at det skulle by på flotte MC-veier. Det stemte.

Men det var også mye annet å se på. F.eks. ligger fjellet Brocken i Harz, også kjent som Bloksberg. Så mye av turismen spiller naturlig nok på hekser.

Harz er et "fjell"-område som opprinnelig var delt i to av grensen mellom Øst- og Vest-Tyskland.

I den trivelige byen Wernigerode http://www.wernigerode.de/de/ fant jeg et luftfartsmuseum. Dette er et privat museum, jeg forstod det slik at det er en enkelt entusiast med midler som står bak samlingen, som inneholder fly fra både vest og øst.

http://www.luftfahrtmuseum-wernigerode.de/en/


Her er noen bilder jeg tok:


Min MC (BMW R1200 GSA) foran en AN2:



MIG 23 MF og Fiat G-91 R 3:





En svensk "sugga" stod her også:





Dette glassbordet med fot fra en stjernemotor kunne man kjøpe, price on request - I didn't request:


Drakt brukt av Apollo-crew og SR-71 flygere. Ekte eksemplar:












Fiat G-91 R 3. Her fortalte (den elektroniske) guiden utførlig om Tiger-skvadronene i Europa og Tiger Meet:






Dornier DO 28 D1. Dette spesifikke individet var testbed for GPS og fløy på vegne av Universitetet i Braunschweig. Dette flyet foretok verdens første GPS-innflyging. Flyet var stappfullt av elektronikk, som utfører stort sett det samme som den GPS'en vi har i mobiltelefonen vår i våre dager.






Et interessant fly som jeg ikke fikk tatt bilde av selv. En Zlin Z37 cropduster. En flyver landet etter å ha sprøytet siste åkeren for dagen. Han stappet kone og unger i kjemikalietanken og tok av og fløy i tretopphøyte vestover og håpet at han landet i vest-Tyskland. Det lyktes, han ble tatt godt imot, ble senere Lufthansa-flyver. Han bor i dag i Wernigerode. Kone og barn døde ikke av kreft etter å ha sitte oppi kjemikalietanken, for det meste insekt og soppgift:



Få kilometer fra museet:


Håper dere fant det interessant.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2014, 22:03   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,010
Default Re: Luftfahrtmuseum, Wernigerode, DE

Fine bilder. Og den Starfighteren var bare flott! Min favoritt.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.