Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2019, 13:34   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Star Alliance Ethiopian ARN-OSL

Etter å ha testet det ene ytterpunktet av flytyper mellom Oslo og Stockholm ved hjelp av Air Leap, var det tid for å svinge til det andre og da måtte Ethiopian sin avgang ET714 testes ut.

Ingen regler uten unntak, og siden de var billigst og jeg visste jeg ikke trengte noen tilleggsprodukter, ble billetten booket gjennom en tredjepartsside: Supersaver. Så sparte vel en 50-lapp.
ET714 kommer inn fra ADD til ARN tidlig om morgenen, før den slipper av noen passasjerer og drar videre til OSL 07:40 fra ARN.

Innsjekk var gjort på nettet dagen før og sete 15A, som er langt fremme i economy, ble sikret. Ikke noe poeng stresse med å forhåndsbooke sete her da flyet uansett flyr halvfullt mellom ARN og OSL. Litt kø gjennom sikkerhetskontrollen på ARN denne lørdagsmorgenen, men var vel gjennom på 10 minutter. Dette er jo en flight som går fra non-Schengen så betydde også en tur gjennom passkontrollen og ut på F-piren. Som på grunn av byggearbeider bare hadde halvparten av gatene i bruk, slik at det ble buss ut til flyet, som stod på fjernpark bortenfor terminalen 2. Så etter en busstur rundt halve bakevja på ARN kunne vi 20 ombord i bussen gå ombord i ET-ATH. En av Ethiopians såkalte «terrible teens» 787-8, men LN16

Av oss 20 på bussen var 17 nye passasjerer, mens 3 var passasjerer som feilaktig hadde gått av flyet på ARN





Inn dør 2 og var ikke mange skritt til høyre før jeg fant plassen min på 15A, som tydeligvis hadde vært i bruk på ADD-ARN strekket. Men knyttnevetesten ble igrunn bestått


Novair som skulle til Syden på nabogaten


Om det skyltes passasjerene som forvillet seg «i land» eller andre årsaker vites ei. Men boarding startet såpass sent at på tross flyet landet på ARN i rute, og har ganske god tid på bakken. Spesielt siden det tydeligvis ikke er cleaning eller catering på ARN så ble avgangen 15 minutter forsinket

787 er jo relativt stille på avgang, selv om A350 og A380 slår den, men vi kom oss opp in luften og loffet avgårde i 30.000ft mot OSL. Tiden ble brukt til å se på inflight kartet, lese i deres inflightmagasin og prate med de to andre som var med på turen gjennom Flypodden




Serveringen på strekket består av et glass med drikke, type cola, juice eller vann


Endel mindre enn halvfullt fly, men såvidt over halvfullt i business. Men skyldes jo at mange går av flyet på ARN


OSL var 19L stengt, så da ble det landing på 19R, og en lengre taxetur til bussgatene på 180 området




Deboarding og bussing tok litt tid, men heldigvis var selvbetjeningsskrankene i passkontrollen åpne så var raskt gjennom. Kunne plukke opp posen fra klikk&hent på taxfree og haike hjem med min med poddist

Ethiopian er kanskje den minst effektive og tregeste mellom OSL og ARN, på grunn av passkontroll og at det tar vesentlig lenger tid å boarde/de-boarde en 787. Samtidig er jo flyet ganske komfortabelt og er gøy å prøve noe nytt. I tillegg til de fantastiske 150 Eurobonuspoengene ble det også et nytt flyselskap og en ny sub-flytype. Hadde 787-9 fra før, men nå fikk jeg også 787-8 i boken
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2019, 18:48   #2
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Ethiopian ARN-OSL

Takk for rapporten! Kjekt å kunne lese oppsummering når jeg ikke fikk vært med!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2019, 19:20   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Ethiopian ARN-OSL

Dette var forresten første gang jeg dro til Stockholm og det var bussing på 4 av 4 muligheter
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2019, 00:54   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Ethiopian ARN-OSL

Stilig! Skal teste motsatt vei i Juli.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2019, 03:18   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Ethiopian ARN-OSL

Tusen takk for denne. Har så sykt lyst til å teste den selv.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 22-06-2019, 09:10   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Ethiopian ARN-OSL

Takk for flott rapport, morsomt å fly widebody mellom Oslo og Stockholm - selv om det er litt kronglete. Får håpe selskapet tjener penger på operasjonen sin - de har jo bygget stein på stein med diverse rare ruteopplegg. De fløy vel i sin tid til Stockholm via Roma/Wien med 757 og 767 og 737-800 via Cairo før de begynte å fly direkte til Stockholm og etter hvert forlenget til Oslo.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ethiopian 787-8 fra OSL til ARN EspenRR Bilder & foto 0 10-08-2018 09:46
RTW: OSL-ARN-HKG-PVG-GUM-TKK-PNI-KSA-KWA-MAJ-HNL-LAX-ARN-OSL (Inkl. 'UA155 -The Isla Utpaatur TripReports 39 11-01-2018 14:44
Ethiopian til ARN, med stopp i Wien? Il-86 Register- og ATC-Forum 4 22-08-2016 15:53
Attention ARN spotters - Ethiopian 787 på besök Timmermannen Spotteralerts 7 04-09-2012 22:46
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL WF-380 TripReports 16 02-05-2011 15:18


All times are GMT +2. The time now is 15:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.