Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2019, 18:01   #201
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Lurer litt på følgende da det kommer mye forskjellig informasjon..

Flyr MIA-EWR-OSL og hovedflighten er SAS Plus.
Billetten sier at MIA-EWR er en SK flight. Har vi da fulle SAS regler fra United MIA-EWR?

Er det da fire x 23 kilo på meg? (EBD)

Er de like nazi på vekt per enhet i US fremdeles og er det 20 eller 23 kilo?

Takk
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2019, 18:47   #202
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Nazi, er det over grensen er det full ompakking eller å ev betale
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2019, 18:58   #203
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
Nazi, er det over grensen er det full ompakking eller å ev betale
Det vil si at det ikke er et snitt av vekten (så en kam hele 27 hvis en veier 13) og at man da må pakke om og ikke kan betale for overvekten på denne enheten.

Jeg var sikkert noe uklar - har du svaret?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2019, 19:01   #204
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Nei, ikke snitt vekt. Er en 25 og den andre 8 kg må dy pakke om
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2019, 19:02   #205
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

UA bruker 23kg eller 32kg ovenfor deres medlemmer ( oss ) , tror nok for SK
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2019, 15:19   #206
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Takk for svar. Det jeg fremdeles ikke skjønner er at på bookingen så står det for oss fem MIA-EWR 10 stk bag og på EWR-OSL så er det 17 stk bag. Gjelder ikke SAS fordelene (vi har EBD, EBG og resten EBS) på hele turen?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2019, 15:31   #207
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Takk for svar. Det jeg fremdeles ikke skjønner er at på bookingen så står det for oss fem MIA-EWR 10 stk bag og på EWR-OSL så er det 17 stk bag. Gjelder ikke SAS fordelene (vi har EBD, EBG og resten EBS) på hele turen?
Her kan du sjekke UA-legen direkte og se hva de sier (om du ikke har gjort det): https://www.united.com/web/en-US/con...d-baggage.aspx
Og så har du denne: https://www.staralliance.com/en/recognition
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 25-07-2019 at 15:34.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2019, 16:32   #208
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Her kan du sjekke UA-legen direkte og se hva de sier (om du ikke har gjort det): https://www.united.com/web/en-US/con...d-baggage.aspx
Og så har du denne: https://www.staralliance.com/en/recognition
Hei og takk skal du ha. Jeg har sett disse reglene, men forstår fremdeles ikke hvor mye bagasje man kan sjekke inn da det står forskjellig. Uansett så håper jeg vi ikke overgår 10 kolli.

Jeg fikk forresten inntrykk fra United siden at man faktisk kunne betale for overvekten hvis et kolli er på mer enn 23 kilo.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2019, 23:35   #209
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Strengt tatt er det også i SAS slik at du betaler ekstra (overvekt) for kolli som veier over 23kg dersom det er 23kg som er "maksgrensen" per kolli. Men "tradisjon tro" er det mange på innsjekk i skandinavia som gjerne er litt fleksibel på dette til fordel for de reisende. Ulempen er jo såklart at du en dag møter en regelrytter. Og selv om regelryttere oppleves "lite kundevennlig", så har de likevel som regel rett...

Så 2x23kg betyr at du kan ha 2 kolli, hvor ingen kolli overstiger 23kg. Veier noe over 23kg betales overvekt, med mindre man pakker om. SAS er selvsagt "notorisk fleksible", men jeg anbefaler aldri å ha slik fleksibilitet som utgangspunkt for pakking av bagasje.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2019, 05:23   #210
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Ladda ned Uniteds App och knappra in bokningsreferensen der (går evt online og, har ikke prövd).
Om alle deres Statuser ligger inne vil du kunne se hvor mange bagasje dere har lov å ta med fritt per person. Jeg har EBG og får alltid 2x32kg per passagerer i samme bokning som meg.
bhen is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2019, 20:45   #211
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Hadde en booking med LH, AC og Swiss ticketed på United, og det var umulig å finne ut hva jeg faktisk hadde i bagasje

Var oppgitt ett kolli på LH OSL-Vancouver, to kolli Vancouver-SFO (innsjekk sa null ! Fikk heldigvis en gratis som *G!) og ett kolli LAX-OSL (hadde to)

Spurte om dette når jeg booket, United sa at LH var de som bestemte etter Department of transport regler, når jeg ringte dem sa de at det var Swiss som bestemte siste leg. Fikk heldigvis bekreftet turen tilbake med Swiss via Twitter

Twitter er forøvrig genialt å kontakte flyselskaper som ikke har live chat på Facebook ��
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2019, 14:35   #212
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Med United borti de Forente Amerikanske Stater, så er det faktisk ikke 23 kg heller, men 50 lbs, som er 22,67 kg. Dette måtte jeg krangle om på IAD da SAS booket meg om til UA i fjor. Det ble også full ompakking slik at ingen kolli oversteg 23... eh, 22,67 kg, og utlegg for 2 ekstra kolli som man har inkludert hos SAS som gull, men som UA skulle ha betalt for. Så, ja, de var særs firkantet på dette.
__________________
Cecilie is online now   Reply With Quote
Old 22-08-2019, 15:10   #213
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Jeg vet SAS ikke lar deg sjekke inn bagasje kvelden før på OSL for en morgenflight, men er det fysisk mulig å printe ut bagtags og ha alt papirarbeidet klart?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2019, 16:02   #214
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg vet SAS ikke lar deg sjekke inn bagasje kvelden før på OSL for en morgenflight, men er det fysisk mulig å printe ut bagtags og ha alt papirarbeidet klart?
Ja, det har jeg gjort på Lufthansa. Burde ikke være noe problem hos andre heller så lenge flighten er åpen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2019, 20:20   #215
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg vet SAS ikke lar deg sjekke inn bagasje kvelden før på OSL for en morgenflight, men er det fysisk mulig å printe ut bagtags og ha alt papirarbeidet klart?
Ja, gjorde dette i sommer. Da vi har tungt lastet med mange kolli og 05.55 avgang printet jeg ut på automat kvelden før og ruslet tilbake på Radisson Blu og gjorde klart alt. Neste morgen var det bare å rulle fra rommet til bagdrop og vips gjennom familieslusa. Smidigst mulig start på ferien for hele familien.
view is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2019, 20:40   #216
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by view View Post
Ja, gjorde dette i sommer. Da vi har tungt lastet med mange kolli og 05.55 avgang printet jeg ut på automat kvelden før og ruslet tilbake på Radisson Blu og gjorde klart alt. Neste morgen var det bare å rulle fra rommet til bagdrop og vips gjennom familieslusa. Smidigst mulig start på ferien for hele familien.
Ja, det som er planen. Selv om det bare er en 07:05 avgang, så alt som kan gjøres på forhånd er en fordel.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2019, 09:25   #217
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Noen som vet om man kan kjøpe et ekstra kolli bagasje på forhånd med en Eurobonus-billett med Star partnere (f.eks. LH eller AC til Canada)? Jeg tviler på at det går an å legge til bagasje online når det ikke er en ren SAS routing, men kanskje kundesenteret kan fikse det.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2022, 22:49   #218
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 380
Default Håndbagasje SAS Go Light

Hei!

Sitter og ser på noen SAS Go Light billetter. Ser at vanlig trillekoffert ikke er inkludert, men har fått med meg at trillekoffert er gratis på Go Light dersom du er EBG eller høyere. Han jeg skal reise med har ikke EBG. Gjelder en innenlands flight. Hvordan er sjekk og kontroll av dette i gaten? Noen erfaringer? Har hørt på opprop at de sier at eventuell trillekoffert kan kjøpes på nett før boarding.
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2023, 13:57   #219
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 216
Default Kan et vanlig størrelse bilhjul sjekkes inn som bagasje hos SAS?

Kan et vanlig størrelse bilhjul sjekkes inn som bagasje hos SAS? Har prøvd å få svar hos SAS chat men mistenker at operatøren bare svarte utfra egen beste vurdering.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2023, 14:14   #220
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Kan et vanlig størrelse bilhjul sjekkes inn som bagasje hos SAS?

Quote:
Originally Posted by Fokker 50 View Post
Kan et vanlig størrelse bilhjul sjekkes inn som bagasje hos SAS? Har prøvd å få svar hos SAS chat men mistenker at operatøren bare svarte utfra egen beste vurdering.
Selv har jeg hatt med meg en stoor bag som veide over 50 kg, så jeg vil tro at det skulle gå greit.
Du bør nok imidlertid emballere det, og kanskje du også må slippe ut luften av det først.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS MD 82 Star Alliance Gulboble Samlerhjørnet 0 07-06-2015 22:40
SAS MD 82 og 343 Star Alliance 1:400 Gulboble Samlerhjørnet 0 13-10-2014 16:48
Star Alliance: Oppgradering på SAS-poeng BårdK Reiseforum 12 23-03-2014 16:00
SAS Braathens og Star Alliance... LTH Flyforum 4 24-02-2006 11:26
SAS Braathens / Star Alliance LN-BIZ Flyforum 7 26-06-2005 13:01


All times are GMT +2. The time now is 15:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.