Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-08-2018, 00:59   #121
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Mener det stod på amexvenn.no at man kunne bruke Amex på Tusenfryd.

Testet mitt SAS Amex denne helgen uten hell. Så mulig det fungerte før, men p.t. tar de ikke Amex.

De fleste butikkene på Tøckfors Shoppingsenter tar derimot Amex [emoji16]
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2018, 21:51   #122
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

I motsetning til butikkene i Norgesgruppen så er det sporadisk om man finner en REMA som tar Amex.

I Oslo fungerer Amex på Skøyen, Sørenga og Arnebråtveien (Voksen). Har vært i kontakt med kjøpmannen på REMA Ensjø (min nærbutikk) og han var ikke klar over at dette var en mulighet så han skulle nå få dette på plass også hos seg Så om du har en REMA i ditt nærområde som ikke tar Amex så hør med kjøpmannen om det er noe de aktivt har valgt å stå over eller om fraværet av Amex bare skyldes dårlig internkommunikasjon. Æ-appen lar deg legge inn/gjenkjenner Amexkortet som identifikasjon for å utløse rabatter så alt ligger nok klart, men det må aktiveres pr butikk av den enkelte kjøpmann.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2018, 22:28   #123
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Jeg treffer til stadig på butikker og restauranter i Oslo som ikke tar AmEx og det er jo i og for seg greit, men det jeg synes er så uprofft er når de sier relativt ofte “Vi tar ikke AmEx fordi det er for dyrt for oss” - Det er jo i og for seg sant, men ovenfor kunden så klinger det litt stusselig. Da er det bare å si at man ikke har noen avtale med dem. At de ikke er villige til å offre 2%(?) ekstra av marginen sin burde de holde for seg selv.

Senest var dette på Lucky Bird i Bogstadveien lørdag. Coyo tok gledelig i mot AmEx i dag.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2018, 10:09   #124
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Ving (ja, charter... ) tilbyr ikke Amex, noe konkurrentene deres, TUI og Apollo gjør (mot et gebyr på hhv. 1,4% og 0,85%).

Sendte en henvendelse til Ving og lurte på hvorfor de ikke kunne tilby dette (og skrev også at jeg gladelig kunne betale et gebyr for å få bruke dette) og fikk følgende svar:

Quote:
Takk for din henvendelse. Vi har avtale med Visa og Mastercard. Det kan bli aktuelt å tilby Amex på et senere tidspunkt. Per nå har vi ikke den store etterspørselen til å tilby dette. Hilsen xxxx
Svarte tilbake at dette var rimelig defensivt og satte spørsmålstegn ved hvordan de tenkte å måle etterspørselen når de ikke hadde AMEX som alternativ. Hadde de faktisk hatt AMEX som betalingsmåte så kunne de i det minste sjekket antall transaksjoner over tid. Om de baserer seg på antall meldinger på Facebook eller e-post så oppfordrer jeg alle som kan "risikere" å bruke Ving nå eller i fremtiden, om å sende dem en melding og etterspørre muligheten for å bruke Amex
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2018, 19:05   #125
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
satte spørsmålstegn ved hvordan de tenkte å måle etterspørselen når de ikke hadde AMEX som alternativ.
Dette er det dessverre alt for mange butikker som ikke skjønner. De tenker at kun de som ønsker å betale med dette vil spørre. De skjønner ikke at de taper mye salg på dette.
Se f eks på Power og Elkjøp. Nå er det ikke KUN pga amex jeg kun handler hos Elkjøp, men det har en stor påvirkning. Nå etter Ekspert ble Power så har heldigvis noen av butikkene begynt å akseptere amex (alnabru f eks) men det er mange igjen.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2018, 18:58   #126
zapateria
EBB
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 38
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Jeg kansellerte akkurat en 2 ukers bestilling hos Ving da jeg så at de ikke aksepterte AMEX i siste steg (ble Apollo istedet).
zapateria is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2018, 21:01   #127
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by zapateria;1143[emoji646
83]Jeg kansellerte akkurat en 2 ukers bestilling hos Ving da jeg så at de ikke aksepterte AMEX i siste steg (ble Apollo istedet).


Da bør du gi beskjed til Ving - de bryr seg ikke nevneverdig med mindre de selv har noe å tape på det.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2018, 22:34   #128
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg treffer til stadig på butikker og restauranter i Oslo som ikke tar AmEx og det er jo i og for seg greit, men det jeg synes er så uprofft er når de sier relativt ofte “Vi tar ikke AmEx fordi det er for dyrt for oss” - Det er jo i og for seg sant, men ovenfor kunden så klinger det litt stusselig. Da er det bare å si at man ikke har noen avtale med dem. At de ikke er villige til å offre 2%(?) ekstra av marginen sin burde de holde for seg selv.
Uenig. I bransjer med lave marginer og stor konkurranse, som for eksempel i dagligvarebransjen og restaurantbransjen, kan 2 % "være eller ikke være" for bedrifter, så den uttalelsen synes jeg er rimelig arrogant.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2018, 12:17   #129
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Uenig. I bransjer med lave marginer og stor konkurranse, som for eksempel i dagligvarebransjen og restaurantbransjen, kan 2 % "være eller ikke være" for bedrifter, så den uttalelsen synes jeg er rimelig arrogant.
Jeg forstod Sud slik at det er greit nok at de ike tar Amex pga provisjonen, men det bør de ikke si høyt til kunden.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2018, 13:12   #130
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,196
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Uenig. I bransjer med lave marginer og stor konkurranse, som for eksempel i dagligvarebransjen og restaurantbransjen, kan 2 % "være eller ikke være" for bedrifter, så den uttalelsen synes jeg er rimelig arrogant.
Og tror jeg måtte betalt 4 % provisjon for Amex kort. Vanlig kredittkort tar Swedbank 1,75 i gebyr for.
Så jeg tar ikke Amex. De få som spør om jeg tar Amex har alltid et annet kort de betaler med.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2018, 23:43   #131
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

iZettle tror jeg har 1,75% gebyr flatt uansett kort. Den lokale bakeren her kjører ren iZettle kasse og kortleser og aksepterer Amex uten å gnåle om lavere marginer
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2018, 10:42   #132
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Uenig. I bransjer med lave marginer og stor konkurranse, som for eksempel i dagligvarebransjen og restaurantbransjen, kan 2 % "være eller ikke være" for bedrifter, så den uttalelsen synes jeg er rimelig arrogant.
Jepp, og det trodde jeg faktisk jeg forklarte tydelig uten å være alt for arrogant. Når det kommer til lavmargin-utfordringer så regner jeg med at de siste 2% ikke er det som kommer til å vippe en kyllingrestaurant i Bogstadveien av pinnen. Jeg trenger dog ikke å høre at de må fire på ting for å få større overskudd.. Slik som guffen såpe på toalettene og kjipe papirservietter.

Jeg er faktisk også såpass naiv at jeg tenker at kanskje de på sikt kunne tjent in disse prosentene ved å være mer tilgjengelig.. Ja - man har alltid et backup-kort, men det kan være at man ikke kommer tilbake.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2018, 10:56   #133
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Ja - man har alltid et backup-kort, men det kan være at man ikke kommer tilbake.
Samme her.
Mens de som tar AMEX har jeg vært hos flere ganger.
F.eks. Jula og Clas Ohlson. Har ikke handlet på Jula på par år, mens Clas Ohlson er jeg vel innom ca. hver måned.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2018, 12:38   #134
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Noen som vet om Elkjøp Alna tar amex?
(Vet de fleste Elkjøp tar det, men kan være noen som henger igjen)
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2018, 18:02   #135
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Polet !
I butikk og over tlf. Nett/app virker ikke, regner med det kommer.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2018, 12:38   #136
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Polet !
I butikk og over tlf. Nett/app virker ikke, regner med det kommer.
Hvilke pol har du fått dette til å fungere på?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2018, 18:43   #137
KennyBanja
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 14
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Alle pol skal nå ta amex da det er inngått avtale sentralt. Har funket de stedene jeg har prøvd (Oslo/Akershus).
KennyBanja is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2019, 18:55   #138
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Lampehuset tar AmEx. Vet ikke om det gjelder alle butikkene, men funket på Storo.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2019, 09:34   #139
nPulz
Newcomer
 
Join Date: Aug 2019
Posts: 3
Default Re: AMEX EuroBonus-vennlige brukersteder 2.0!

Har laget en enkel oversikt over steder som tar AMEX her oppe i nord, nærmere bestemt Harstad.

https://www.hofstad.net/amex/
nPulz is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2020, 09:37   #140
arneb
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Location: Hønefoss/Surigao
Posts: 29
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Er ikke sikker på om dette hører hjemme her, men mangler noe på CT i år og er på jakt etter et sted som tar AmEX når jeg skal kjøpe og legge om nye vinterdekk. Er klar over at en del Cirkle K stasjoner driver med dekk og tar AmEx, men de er forholdsvis dyre. Noen som vet om noen andre rundt Oslo og Viken området.
arneb is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
American Express EuroBonus-vennlige butikker (del 1) Robbiedeluxe Reiseforum 362 18-06-2015 21:07
AmEx og MC samtidig? NorPlay Reiseforum 3 27-02-2012 11:48
40% av på kjøp av Eurobonus (og bruk av AMEX EB) NORing Reiseforum 7 15-11-2011 01:00
AmEx Centurion Bizflyer Reiseforum 5 15-01-2009 08:08


All times are GMT +2. The time now is 19:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.