Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2024, 18:35   #81
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Default Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Er det slik at folk i Tromsø blir litt lei av alle turistene ? Fikk en kort rapport fra en fra en annen by i Nord Norge, som må betale over 2500 for en natt på Thon, gatene var fulle av turister, og turister fra Singapore med 12 timer flytur til Helsinki, og forbindelse videre til Tromsø, ville rett ut i snøen. (Der hvor de innfødte hadde stått og måkt i 30 - 45 minutter). Han håpet det ikke ble slik i sin by nordpå. Altså mht mengden av turister.
Hotellkapasiteten er helt sprengt på denne tiden av året i Tromsø. Billigste om du skal overnatte til i morgen er nå 5994.- på Enter St. Elisabeth (kan knapt kalles hotell). Moxy ved flyplassen får du for 4295. Ellers er alt fullt. Alle nye ruter som er opprettet siste året gjør at det er alt for dårlig hotellkapasitet. Hvert enkel avgang legger jo beslag på et halvt hotell alene.

Nå vet jeg ikke med hva Tromsøværingene mener selv, men for min del har byen mistet helt sjarmen de en gang hadde. Litt som Granka der i disse dager.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2024, 19:21   #82
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

De jeg kjenner i Tromsø syntes turismen er topp. Ja, du får «baksiden» med en del turistbutikker i sentrum, og hjelpesløse vandrende briter og asiatere her og der, men det finnes neppe en så rolig og kjekk gruppe turister som nordlysturister. De legger igjen seriøse mengder penger på en rekke plasser, og har skapt haugevis av arbeidsplasser. Spesielt blant de uten utdanning - noe som er positivt og viktig for byen som sådan. De som i sosiale medier er negative er ofte de som er negativ mot elbusser, bompenger og alt som ikke er som det var før (ikke det at en kan være ulemper med overturistifisering, absolutt. Men folk liker å klage).

Tromsøfolk handler på jekta/pyramiden, og neglisjerer ofte sentrum. De som husker litt tilbake kan jo tenke over hvor sunt sentrum var før turismen? I tillegg bidrar turistene til å holde liv i ting som tromsøværinger også bruker (ølhallen, gullsmed winterwold, emmas drømmekjøkken mv.) Jo, priser/køer på fjellheisen er påvirket negativt).

For en som reiser til Tromsø er det negativt. Flyprisene er tidvis hinsides, likeså med hotellprisene (Tromsø hadde landets høyeste belegg, priser og REVPar i 2023). Men dette vil nok bedre seg når et par hoteller til blir bygd, DY/SK øker OSL-frekvensen og «nyhetens interesse» har lagt seg - forhåpentligvis. Det er et tak som nås etterhvert, og Avinors arbeid med å spre turismen i større grad (EVE/ALF) tror jeg blir viktig.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2024, 12:35   #83
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

At det skulle være en nyhet, en trend, og så roe seg igjen: Det var vi mange som trudde for en god del år siden allerede. Det bare øker og øker med turisme, etter en liten covid-pause.

Å kalle Tromsø for Granka er jo bare tull. Det er, som Bacardi påpeker, pengesterke turister som kommer. Det er de du vil ha. De bruker haugevis med penger. Joda, HardRockCafe har etablert seg, McD er i ferd med å gjøre det, men generelt er dette turister som bidrar til et skyhøyt nivå på serveringsstedene i byen.

Det eneste strukturelle som virkelig kan bli problematisk er "airbnbfisering", som drar opp leiepriser og som gjør byen mindre attraktiv for studenter.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2024, 13:33   #84
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Å kalle Tromsø for Granka er jo bare tull. Det er, som Bacardi påpeker, pengesterke turister som kommer. Det er de du vil ha. De bruker haugevis med penger. Joda, HardRockCafe har etablert seg, McD er i ferd med å gjøre det, men generelt er dette turister som bidrar til et skyhøyt nivå på serveringsstedene i byen.

Det eneste strukturelle som virkelig kan bli problematisk er "airbnbfisering", som drar opp leiepriser og som gjør byen mindre attraktiv for studenter.
Tror du misforstod hva jeg prøvde å illustrere, nemlig at byen bærer preg av turister overalt, og mye er lagt opp og tilpasset dette. I tillegg til at de, fordi de er pengesterke og ønsket, fortrenger det som tidligere kjennetegnet opphold i Tromsø. Lun stemning og folkelighet føles litt erstattet med turistmaskinerier.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2024, 20:02   #85
SBT
ScanFlyer Silver

Eksempel: Smart hotell, enkleste hotell klasse, tidl. kr 815, nå 4725 pr natt, omtrent som et firestjerners midt på Manhattan.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2024, 20:08   #86
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Har hverken nordlys, fjell eller blodfersk skrei på Manhattan da
Old 08-02-2024, 20:25   #87
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Min mor var operert i dag i Tromsø. 3 netter på hotell var 20k, og det var ikke rare hotellet.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2024, 20:36   #88
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Tror du misforstod hva jeg prøvde å illustrere, nemlig at byen bærer preg av turister overalt, og mye er lagt opp og tilpasset dette. I tillegg til at de, fordi de er pengesterke og ønsket, fortrenger det som tidligere kjennetegnet opphold i Tromsø. Lun stemning og folkelighet føles litt erstattet med turistmaskinerier.
Og det har ført til at byen virker bare tilrettelagt for turisme, framfor de lokale. At sentrum var dafft før er én ting, men nå minner det om Berlin minus historiske bygninger. Den ene turistrælsjappa etter den andre turist-tur-sjappa, som perler på en snor ned hele storgata. Hvor er sjela, hvor er det autentiske, det bare høvles ned for kjappe hotell, kjappe penger. Har ikke tall på hvor mange bekjente som tjener seg søkkrike på å kle på turister en refleksjakke, trø de inn i en minibuss og servere kakao på termos i ei fjære mens man forteller om nordlyset man så i oppveksten. Premiumkunder får en pakke med Bertha’s vakumpakka lefse. For all del, genialt, men jeg savner litt de stille sommernettene. Jeg savner kirkeparken som den var. Spar på hjørnet. Dyrebutikken visavis Austadbygget. Å henge på veita. Nå ble det mer nostalgi enn argument, men som innfødt vil jeg si det eneste positive er at det er lettere for meg å reise hjem. Tromsø får samme følelse som Berlin eller Venezia: det er et turiststed, ikke et sted det bor folk.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2024, 17:30   #89
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

For all del er det mye turister, men jeg synes dere overdriver. Det er tilbud i massevis, også for de lokale, som vi ikke hadde hatt uten. Tromsø har ikke blitt et turifisert ..., som f.eks. enkelte steder nord i Finland som er bygd opp med glorete plastgreier og fullstendig respektløs bruk av samisk kultur.

Ja det er mange trollsjapper, og sentrum er prega av det, men: Utenom restauranter og barer var sentrum dødt, skikkelig dødt, før turismen tok av. Det kan vi takke ukritisk etablering av kjøpesentre for. Det hadde ikke vært mye liv i Tromsø sentrum uten turistene. De holder også liv i de som er igjen i sentrum. Det var enda noen nisjebutikker igjen, som gode gamle "Våpenandresen" (anno 18-hundre og brødmangel), som i dag også nyter godt av turistene.

Innestengte, traurige Veita er ikke et savn, og det hadde sikker blitt bygd om til leiligheter uten turistene. Selvsagt kan man bli nostalgisk av tanken på LSD (Landgang med salat og dressing - trømsøsk for slapp baguette med billig pålegg).

Last edited by IL-2; 09-02-2024 at 17:35.
Old 09-02-2024, 17:32   #90
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

For øvrig melder NRK

Quote:
Vekst på 126 prosent på Tromsø lufthavn Avinor melder om en solid passasjervekst ved norske lufthavner i januar, sammenlignet med samme tid i fjor.
På Tromsø lufthavn var veksten av utenlandsreisende på hele 126 prosent.

– Vi ser særlig en økt interesse for enkelte deler av vinterproduktet som Norge kan tilby. Vi ser særlig en internasjonal etterspørsel til Tromsø lufthavn, der vi i januar opplevde en passasjervekst på utenlandsrutene på hele 126 prosent målt mot fjoråret, sier direktør for Trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise, i ei pressemeldinger.
Old 09-02-2024, 23:49   #91
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Tallene inneholder DYs nye utenlandssatsning fra midten av måneden, og februartallene vil sannsynligvis ligge på enda høyere nivå. Nå får vi se om det kommer nyheter utover våren, men det skal vel lite til før Terminal C tas i bruk neste sesong, da de fleste ruter som tidligere har blitt startet av utenlandske aktører foretrekker å legge flygningene til lørdager, og terminalen har nådd kapasitet på enkelte tidspunkt.

Ellers relativt oppsiktsvekkende at TOS i januar hadde over dobbelt så høy trafikk som BOO.

Last edited by Bacardi; 10-02-2024 at 00:29.
Old 10-02-2024, 11:30   #92
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Rutediskusjoner - Tromsø

Jeg var første gang i Tromsø på slutten av 90-tallet da jeg var i militæret i Indre Troms. Det var klart færre turister der uansett årstid enn de siste gangene jeg har besøkt byen, sist for et drøyt år siden. Tromsø var uansett en livlig by den gang også, med mange studenter. Turisme er jo så mangt, men i en liten by som Tromsø merkes det jo raskt når tusenvis kommer samtidig. Det er jo uansett positivt for næringslivet og jobber skapes. Men det kan bli for dyrt å bo der for mange da korttidsutleie til turister lønner seg mer enn langtids. Det må reguleres slik at ikke alle leiligheter legges ut på Airbnb e.l. Mange byer har slike regler, men det er ikke lett å finne den perfekte løsning.

Denne diskusjonen minner meg litt om en samtale jeg hadde med en eldre kvinne fra Hammerfest som klaget over oljeindustriens inntog i byen: «Det kjæm no så mye rart te byen» (forbehold for unøyaktig dialektgjengivelse). Folk liker det som var da de var yngre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited by jb1; 10-02-2024 at 11:33.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2024, 12:47   #93
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Det er jo en del av sjarmen fortsatt. Går du på byen i Tromsø, så er det ikke gjennomturistifiisert. Det er ei salig blanding av studenter, lokale, soldater på perm og turister. Foretrekker du det ene eller det andre, kan du uansett velge deg et sted med dominans eller fravær av de ulike gruppene. Tromsø er heldigvis stort nok til det.
Old 10-02-2024, 12:59   #94
Herlov
ScanFlyer Molded

Absolutt en veldig interessant diskusjon, men vi trenger en egen "Turisme i Tromsø"-tråd, sånn at rutediskusjoner kan få litt plass blant all den generelle turisme-praten.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2024, 05:27   #95
Alpha
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
De jeg kjenner i Tromsø syntes turismen er topp. Ja, du får «baksiden» med en del turistbutikker i sentrum, og hjelpesløse vandrende briter og asiatere her og der, men det finnes neppe en så rolig og kjekk gruppe turister som nordlysturister. De legger igjen seriøse mengder penger på en rekke plasser, og har skapt haugevis av arbeidsplasser. Spesielt blant de uten utdanning - noe som er positivt og viktig for byen som sådan. De som i sosiale medier er negative er ofte de som er negativ mot elbusser, bompenger og alt som ikke er som det var før (ikke det at en kan være ulemper med overturistifisering, absolutt. Men folk liker å klage).

Tromsøfolk handler på jekta/pyramiden, og neglisjerer ofte sentrum. De som husker litt tilbake kan jo tenke over hvor sunt sentrum var før turismen? I tillegg bidrar turistene til å holde liv i ting som tromsøværinger også bruker (ølhallen, gullsmed winterwold, emmas drømmekjøkken mv.) Jo, priser/køer på fjellheisen er påvirket negativt).

For en som reiser til Tromsø er det negativt. Flyprisene er tidvis hinsides, likeså med hotellprisene (Tromsø hadde landets høyeste belegg, priser og REVPar i 2023). Men dette vil nok bedre seg når et par hoteller til blir bygd, DY/SK øker OSL-frekvensen og «nyhetens interesse» har lagt seg - forhåpentligvis. Det er et tak som nås etterhvert, og Avinors arbeid med å spre turismen i større grad (EVE/ALF) tror jeg blir viktig.
Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Og det har ført til at byen virker bare tilrettelagt for turisme, framfor de lokale. At sentrum var dafft før er én ting, men nå minner det om Berlin minus historiske bygninger. Den ene turistrælsjappa etter den andre turist-tur-sjappa, som perler på en snor ned hele storgata. Hvor er sjela, hvor er det autentiske, det bare høvles ned for kjappe hotell, kjappe penger. Har ikke tall på hvor mange bekjente som tjener seg søkkrike på å kle på turister en refleksjakke, trø de inn i en minibuss og servere kakao på termos i ei fjære mens man forteller om nordlyset man så i oppveksten. Premiumkunder får en pakke med Bertha’s vakumpakka lefse. For all del, genialt, men jeg savner litt de stille sommernettene. Jeg savner kirkeparken som den var. Spar på hjørnet. Dyrebutikken visavis Austadbygget. Å henge på veita. Nå ble det mer nostalgi enn argument, men som innfødt vil jeg si det eneste positive er at det er lettere for meg å reise hjem. Tromsø får samme følelse som Berlin eller Venezia: det er et turiststed, ikke et sted det bor folk.
Som Tromsøværing: Turismen er topp! Og det sier jeg selv om det bokstavelig talt går på bekostning av min lommebok. Som eier av et kommunikasjonsselskap som også gjør events og konferanse så har vinterhalvåret gått fra å være god butikk (død by på vinteren = billige hotell = billige konferanser i det "eksotiske nord" = cash for meg), til nær game over. Lykke til med å arrangere en konferanse når deltakerne må betale 4000 natta...

Det har også en bakside for hotellene. Du får gjester på besøk som forventer en viss standard når de betaler 400 euro for rommet. Og det de får er... Vel, foruten de tre store så er det vel middels på det beste til ganske kjipt, prisen tatt i betraktning.

Er det bedring å spore? Helt ærlig? Nei. Det eneste hotellet som er på trappene er Scandic Vervet, som med sine 305 rom blir Tromsøs største, foran The Edge på 295 og Radisson Blu på 290. Monner 305 rom? Nei på ingen måte. Har politikerne stemt ned Stordalens forslag i to runder? Ja. Er det idiotisk? Ja.

Så vil du alltid finne noen (som ofte ikke en gang bor i byen lengre) som sier byen er ødelagt av nye høyhus, turister og kjøpesenter. Men ærlig talt, om de drømmer seg til en søvnig fiskerlandsby så finnes de i hopetall langs kysten, god tur! Tromsø skal fortsette å være hovedstaden i Nord og da må gravemaskinene gå og siden øya er fullbygd så er det bare en vei det er ledig: Oppover.

TLDR: Turisme er topp!

On Topic: Keflavik-Tromsø...

og selvfølgelig er det bare å rulle ut neste trinn av utbygging på terminal og på stripe. Start i dag! Terminalen er allerede full.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2024, 23:02   #96
KjetilK
ScanFlyer Blue

Sånn for å ta det tilbake til fly... Er det noen som har hørt om sånne som Norse lukter på A321XLR for å kunne ha long haul ut fra f.eks. TOS?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2024, 00:00   #97
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Sånn for å ta det tilbake til fly... Er det noen som har hørt om sånne som Norse lukter på A321XLR for å kunne ha long haul ut fra f.eks. TOS?
Norse har ingen plan om å ta inn A321XLR, de har vært ganske tydelig på at de kjører safe og flyr kun det som er profitabelt. Så å begynne å satse på A321XLR sånn helt uten å være stødig på 787 selv enda er nok ganske usannsynlig.

Da er det heller mer sannsynlig at SAS dukker opp med en A321LR fra TOS isteden...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2024, 01:41   #98
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Som Tromsøværing: Turismen er topp! Og det sier jeg selv om det bokstavelig talt går på bekostning av min lommebok. Som eier av et kommunikasjonsselskap som også gjør events og konferanse så har vinterhalvåret gått fra å være god butikk (død by på vinteren = billige hotell = billige konferanser i det "eksotiske nord" = cash for meg), til nær game over. Lykke til med å arrangere en konferanse når deltakerne må betale 4000 natta...

Det har også en bakside for hotellene. Du får gjester på besøk som forventer en viss standard når de betaler 400 euro for rommet. Og det de får er... Vel, foruten de tre store så er det vel middels på det beste til ganske kjipt, prisen tatt i betraktning.

Er det bedring å spore? Helt ærlig? Nei. Det eneste hotellet som er på trappene er Scandic Vervet, som med sine 305 rom blir Tromsøs største, foran The Edge på 295 og Radisson Blu på 290. Monner 305 rom? Nei på ingen måte. Har politikerne stemt ned Stordalens forslag i to runder? Ja. Er det idiotisk? Ja.

Så vil du alltid finne noen (som ofte ikke en gang bor i byen lengre) som sier byen er ødelagt av nye høyhus, turister og kjøpesenter. Men ærlig talt, om de drømmer seg til en søvnig fiskerlandsby så finnes de i hopetall langs kysten, god tur! Tromsø skal fortsette å være hovedstaden i Nord og da må gravemaskinene gå og siden øya er fullbygd så er det bare en vei det er ledig: Oppover.

TLDR: Turisme er topp!

On Topic: Keflavik-Tromsø...

og selvfølgelig er det bare å rulle ut neste trinn av utbygging på terminal og på stripe. Start i dag! Terminalen er allerede full.

Enig, sist vinter kom jeg relativt billig unna for å være Tromsø med et rom på Smart hotell til 2500 kr for to netter bestilt knapt tre måneder før ankomst. Det virker jo som et røverkjøp, men det er et par store men. Det skulle være et dobbeltrom, men det vår så trangt at der knapt var plass til vår bagasje og sengen var av det intime slaget for to personer. Normalt sett ville dette vært et enkeltrom i mine øyne. Jeg har bodd på ungdomsherberger med høyere standard enn dette til en brøkdel av prisen. Prisene nærmere ankomst var langt høyere, men markedet bestemmer. Tromsø skal passe seg litt for å ikke prise seg helt ut, slik at turismen dør hen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2024, 01:53   #99
SASViking
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Longhaul fra TOS bliver næppe relevant før banen bliver forlænget. Selv en A321LR ville skulle have nogle større restriktioner for at klare længere ture fra TOS med den nuværende bane, og så er det begrænset hvor rentabel sådan en rute ville være.
Vi kommer til gengæld sikkert til at se mere feed. SAS f.eks. har allerede ændret nogle af tiderne på CPH-TOS-CPH til at passe bedre med nogle af USA-afgangene. Derudover er det næppe usandsynligt at Icelandair kommer til TOS med forbindelser via KEF
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2024, 08:08   #100
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Oppsummering for årets sesong hor Aeroroutes

https://www.aeroroutes.com/eng/240213-toscw8

Quote:
AeroRoutes' daily contents in the past 3 days has been published from Tromsø in Arctic Norway, one of the fastest growing market in terms of frequency and capacity increase based on comparison 2023 vs 2024, thanks to a series of new routes launched by 4 carriers.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules