![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ble vel også brukt til IFR-trening, og holde helikopterflygerne "current".
Lit kronologi: LN-MTK Piper Chieftain 73-78 LN-VIN Cessna Titan 78-83 LN-HOT Cessna Citation 79-83 LN-VIP Cessna Citation 80-83 En tredje Citation LN-FOX var planlagt. HS drev også en gang i tiden flygjødsling med to Cessna 188, og hadde sjøflybase i Oslo.
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering Last edited by 1944vintage; 01-10-2014 at 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() Fikk snag og de skulle videre til BRU, endte opp med en B737-200 fra BU for de gutta, HS sine småfly, ble for smått ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Dornier
|
![]() Quote:
![]() Deretter kom NorAviation i løpet av 1997 som ga Lista de eneste Air Stord ruter som har blitt fløyet med jet (Så vidt jeg vet ![]() I 1998 fløy North Flying disse rutene for Air Stord med Metro III, OY-NPB og OY-NPC. Men det ble kortvarig. Selskapet mistet tilliten hos Air Stord etter at sistnevnte maskin rev av et banelys under avbrutt landing i svært dårlig sikt på Lista mars 1998. Her et bilde jeg tok i OY-NPB i 98 på vei til Stavanger. Utsikt til Egerøya. ![]() Etter dette var Coast Air inne for Air Stord. Hvilke maskiner Coast Air brukte på disse rutene skulle jeg likt å ha visst. Bilde av annonsen her. For mer Air Stord bilder er det bare å trykke på lenken i signaturen min. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Lenge siden! er du fortsatt aktiv? Harald :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Last Activity: 18-02-2013 11:55
Ser ikke slik ut, men kan jo være hun leser uten å være logget inn. Ser henne på FB innimellom, dog .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har søkt nesten hele Google, men nå må jeg spørre for en venn (ja, tro det eller ei): Er det noen som har kjennskap til hvilket selskap denne flygervingen kommer fra?
Norsk eller utenlandsk, det aner ikke han som spurte meg heller, som spurte for sin venn igjen :-) Legger ved de bildene han sendte meg.
![]() |
#48 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Ser ut til at vi har samme bekjentskapskrets.
Jeg har allerede spurt forumet, men ingen avklaring ennå. Sjekket også på Facebook, men det kom ikke noe svar der heller. https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=158216 |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har du prøvd Information Alpha og Fornebuhistorisk? Mange gamlinger der som ennå har husken i behold.
Brun uniform er heller ikke så vanlig ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
«Vi ser ikke den grense under vann.»
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har scannet fort gjennom komersielle selskap på https://wingcollector.com/ uten å klare å finne den vingen.
Var en del med ganske likt design på selve vingen, men fant ikke igjen selve logoen, i Mellom- og Søramerika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
16 år siden dette innlegget og jeg ser jo at As Flytransport på Hamar er litt glemt. Ole Martin Nordbye startet opp i 1962 og drev frem til 1970. De hadde mange fly som de eide/leide og de drev med utdannelse av A og B sertifikat bla. Senere startet han også opp Helilift som utdannet helikopterflygere til Nordsjøen. As Flytransport er kanskje mest kjent for at de hadde en Pilatus Turbo porter LN- VID som hadde ekstreme STOL egenskaper.
![]() |
#54 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror du husker feil når du skriver Helilift om Nordbye.Hans helikoptervirksomhet var i Flytransport.Fra 1971 var han i Widerøe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]()
Jeg skal sjekke med mine kilder men jeg mener at Helilift var en videreføring av helikopter utdanningen i Flytransport. Oppdatering kommer
![]() |
#56 |
|
![]()
Du har helt rett. Helilift oppstod pga uenighet om hvordan helikopterdelen i Flytransport skulle drives. En ganske vanlig problemstilling, den dag i dag. Ole Martin Nordbye og as Flytransport hadde ingen ting med det å gjøre men det fikk alvorlige konsekvenser for driften av As Flytransport som til slutt gikk konkurs i desember 1970.
Upcomming flights:? Last edited by Tertit54; 10-03-2024 at 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Upgrade me....
|
![]()
Til dere som sitter å graver litt så kom jeg via AI`en over denne siden, som jeg ser kun er referert til en gang her inne tilbake i 2011.
https://airlinehistory.co.uk/ Relativt ok. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737? | AN0510 | Småprat | 29 | 01-08-2014 02:53 |
Flyselskaper med norske nettsider | flyKSU | Flyforum | 17 | 11-11-2013 06:42 |
Reklame: "Norske flyselskaper" | Discus | Flyhistorisk forum | 3 | 01-02-2011 01:21 |