Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2010, 12:55   #1
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
USA På tur til USA i mai

God søndags formiddag forumister.

Jeg skal ut på tur den 7. mai.
OSL-CPH-ORD-TPA SK1469 (B738)/SK943 (A343)/UA582 (B752)

Det er et par ting jeg lurer litt på; det ene er pass. Fikk med meg at det er kommet fingeravtrykkpass. Er jeg nødt til å ha dette før jeg reiser over?

Så på reiseplanen. Der står det at transitt i CPH er 40 minutter. Jeg har rullestol +++ med meg, itillegg til at jeg har assistanse helt til sete. Vil 40 minutter bli knapt med tid (med tanke på sikkerhetskontroll etc)?

Vil det forventes at assistansepersonellet på ORD og TPA tipses, i så fall hvor mye?

Blir å oppholde meg i Hudson, FL. Noen som har tips om hva man bør se/oppleve? Har allerede planlagt shuttle launch den 14. mai
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK

Last edited by LN-BEF; 25-04-2010 at 13:25. Reason: Additional information
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2010, 13:42   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: På tur til USA i mai

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post

Det er et par ting jeg lurer litt på; det ene er pass. Fikk med meg at det er kommet fingeravtrykkpass. Er jeg nødt til å ha dette før jeg reiser over?
Det holder med at det er maskinlesbart
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-04-2010, 20:49   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: På tur til USA i mai

Denne siden gir god informasjon om innreise til USA: http://www.flysas.com/en/Travel_info...ing_to_the_US/.

40 minutter connectiontid i København skal gå bra, men om du vil ha mer tid kan du ringe SAS og forklare situasjonen. Det er ikke utenkelig at de kan flytte deg til et tidligere fly - det er jo også i deres interesse at du kommer med! I utgangspunktet vil man hjelpe passasjerer i rullestol om bord først - og med bare 40 minutter i København kommer du i alle fall ikke først til gaten ... Ellers ikke noe tips til assistansepersonell, du skal ikke betale "ekstra" for en slik tjeneste.

God tur!
__________________

Last edited by FlightDeck; 25-04-2010 at 20:54.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2010, 21:53   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: På tur til USA i mai

Jeg er enig med FlightDeck... Ring SK og forklar.

Du selv får en mye bedre feriefølelse dersom du f. eks. har en time ekstra.. Du er på ferie og unødvendig stress grunn nervøsitet ved å miste fly er helt unødvendig..

Selv jeg som er rask til bens ( ? ) booker alltid en ekstra time i connection om mulig... Lykke til..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2010, 22:52   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: På tur til USA i mai

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ellers ikke noe tips til assistansepersonell, du skal ikke betale "ekstra" for en slik tjeneste.
Ikke normalt i Europa - men "expected" i USA - uten at det er noe krav om det - ihvertfall hvis du også får hjelp utover selve forflytningen inn i flyet med midtgangsstol etc. Hvor mye er vanskelig å si - det avhenger jo litt av hvor "mye hjelp" du får og generelt hvor mye tid det hele tar - men når det er litt henting av bagasje og lignende involvert så tar jo ting litt tid. 5 dollar - (kanskje enda mer hvis samme person hjelper deg ut av flyet i ORD - gjennom immigration og toll og henting og avlevering av bagasje - før du følges til neste fly) burde være en fin gest - men det er jo opp til deg og ikke noe du blir avkrevd.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2010, 04:38   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: På tur til USA i mai

JoeW har rett. Ikke paakrevd med tips, men de forventer kanskje en liten paaskjoennelse..

5 dollar er en god ide
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2010, 16:57   #7
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
Default Re: På tur til USA i mai

Snakket med SAS i dag. siden jeg har den billigste billett typen, skulle de se om de kunne booke om billetten til en tidligere flight. De lovte meg svar innen to dager.

Hvordan er IFE-en hos SAS, har de AVOD også på reidarklasse? Har de som mange andre kameraer rundt om på flyet slik at man kan følge med på take off og landing?
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2010, 17:03   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: På tur til USA i mai

SAS har dessverre ikke AVOD på Reidarklasse. Du har en skjerm i stolryggen foran deg, med flere filmer å velge mellom, men du kan ikke stoppe/pause/spole.

De viser dog kameraer, både forover, og nedover.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2010, 23:42   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,440
Default Re: På tur til USA i mai

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Snakket med SAS i dag. siden jeg har den billigste billett typen, skulle de se om de kunne booke om billetten til en tidligere flight. De lovte meg svar innen to dager.
Av og til kan man lure på hvor firkantet systemene er....

"Hei, det er kunde BEF her. Jeg har ei bestilling hos dere, men jeg ettersom jeg trenger en del assistanse og slikt her, så er det vel litt mye risiko for dere å gjøre det på denne måten. Blir jo fort dyrt med ombooking og sånt, i tillegg til at det er upraktisk for meg. For meg er det greit å reise en time før, og heller bruke litt lenger tid."

"Du, det hadde jo vært veldig praktisk for oss om du ga oss litt bedre tid, men jeg er redd du ikke har fleksibel billett, så da får vi heller la være."
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 00:19   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: På tur til USA i mai

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Av og til kan man lure på hvor firkantet systemene er....
Man får se om det løser seg, er jo ikke sikkert vedkommende får lov til å trykke på de rette knappene.

Jeg har også opplevd SAS som fleksible alle de gangene jeg har reist fra OSL med connection til en 900-flight i CPH. Har spurt ved innsjekk eller gate, og da har jeg stort sett kommet med forrige avgang dersom jeg har vært ute i tide.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 02:50   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: På tur til USA i mai

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Av og til kan man lure på hvor firkantet systemene er....

"Hei, det er kunde BEF her. Jeg har ei bestilling hos dere, men jeg ettersom jeg trenger en del assistanse og slikt her, så er det vel litt mye risiko for dere å gjøre det på denne måten. Blir jo fort dyrt med ombooking og sånt, i tillegg til at det er upraktisk for meg. For meg er det greit å reise en time før, og heller bruke litt lenger tid."

"Du, det hadde jo vært veldig praktisk for oss om du ga oss litt bedre tid, men jeg er redd du ikke har fleksibel billett, så da får vi heller la være."
Naa er vel ikke SAS de som er minst fleksible. Tipper dette gaar greit
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 10:18   #12
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
Default Re: På tur til USA i mai

Regner med at dette går greit. Det er jo også i deres interesse at de kommer seg avgårde i tide Sett at OSL-CPH er forsinket, vil det neste flyet vente på oss?
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 10:53   #13
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: På tur til USA i mai

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Regner med at dette går greit. Det er jo også i deres interesse at de kommer seg avgårde i tide Sett at OSL-CPH er forsinket, vil det neste flyet vente på oss?
Det kommer helt an på hvor mye forsinket dere er, men du skal ikke se bort ifra at flyet blir holdt igjen litt dersom det er flere transitpax som skal på ORD-flyet.

Ser du har 45 min connection time i CPH. Du blir hentet ved flyet og trillet direkte bort til SK943. 45 min holder helt fint.

Last edited by LN-AØR; 27-04-2010 at 12:19.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 13:16   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: På tur til USA i mai

45 minutter er dog ikke optimalt da du jo i utgangspunkt bør boardes først - og vil være sist av Osloflyet. Det blir dermed en umulighet å være først ombord til ORD, men ja - tidsmessig holder det, men synes ikke det er optimalt om du kommer midt i boarding/tas ombord til sist i ORD-flyet.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 13:52   #15
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: På tur til USA i mai

Du er sikkert ikke alene om den routingen og er det forsinkelser, holder de ganske enkelt igjen flyet videre. Det er ihvertfall sånn jeg har erfart det.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 14:26   #16
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: På tur til USA i mai

Med det udvidede check der er på CPH ´mht til USA flyvninger vile jeg nok anbefale at du havde mere tid i CPH..
Gjorde du i din bestilling opmærksom på, at du skulle have assistance fra seat til seat ???
Og jeg er også sikker på at hvis OSL flyet er sent til CPH, så forvent ikke at SK943 bliver tilsvarende forsinket...jo hvis der er 20 eller pax, men er du eneste forsinkes den helt sikkert ikke
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 18:20   #17
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
Default Re: På tur til USA i mai

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Regner med at dette går greit. Det er jo også i deres interesse at de kommer seg avgårde i tide Sett at OSL-CPH er forsinket, vil det neste flyet vente på oss?
SAS ringte meg nå nettopp. De mente at det ikke var nødvendig å booke om til et tidligere fly fra OSL. De ville ta konsekvensene av en eventuell delay.

Det oppstod faktisk et større problem; jeg søkte også på å få ta med meg to ekstra kolli med hjelpemidler i tillegg til rullestol.

1. Personheis (137x73x62 90kg)
2. Trillestol (55x55x116 12kg)

Alt er bekreftet av SK mellom OSL-ORD. Personheisen ble ikke godkjent fra UA mellom ORD-TPA. Hvilke alternativer har jeg? Kan virke som om det har noe med policyer å gjøre her. Har vært ute og reist tidligere med disse to kolliene uten problemer, selv på smågrisene.

Har vel noe med dette å gjøre: http://www.united.com/page/article/1...tml#overweight
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK

Last edited by LN-BEF; 27-04-2010 at 18:23. Reason: link added
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 19:03   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: På tur til USA i mai

Synes det høres rart ut i forhold til liften - i USA dekker Americans with Disabilities Act veldig mye av hva du har krav på - og jeg trodde nødvendig medical equipment, som en lift, var en del av dette fra den gangen jeg lærte slikt.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 19:09   #19
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
Default Re: På tur til USA i mai

Den ble lagt inn som 'personal lift'/'medical equipment' i systemet. skulle man ha definert dette anderledes?
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2010, 19:21   #20
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: På tur til USA i mai

Merkelig. Ville forsøkt å ta kontakt med United direkte. Har nå funnet frem til følgende på deres hjemmeside:

Quote:
A wheelchair may be checked at no charge and will not count as a checked bag if it is strictly for mobility purposes or is required in order to make a living. Other medical and assistive devices are also exempt from service fees. The only fee that will apply is the first checked bag fee for your suitcase. Additional checked baggage fees may apply if you check additional bags.
http://faq.ua2go.com/display/4n/kb/a...earch&bt=4n&s=

Jeg synes det ser nokså klart ut!
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tur til Riga i Mai: Concorde TripReports 15 22-07-2010 07:05
Bilder fra USA-tur i mai VC-10 Bilder & foto 12 25-06-2007 01:17
Litt on topic; Hjelp til tur til Florida, USA Herlov Flyforum 14 24-01-2005 08:59


All times are GMT +2. The time now is 12:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.