Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2008, 10:36   #1
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default PPL-A kurset

Har bestemt meg for å ta PPL-A nå, og lurer litt angående kurset.
Hvilke nettkurs er best og kan man gå opp som privatist?
Hvis man går nettkurs. hva blir prisen på kurset ink. bøker?
Finnes det noen vanlige kurs i Møre Flyklubb?
Håper dere kan svare meg

Mvh
Sindre
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2008, 11:15   #2
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: PPL-A kurset

Hei,

Du har to kurs å velge mellom:
1. Luftfartsskolen - www.luftfartsskolen.no
2. Privatfly - www.privatfly.no

Jeg går på luftfartsskolens program. Alle kursene er nettkurs, men du må sjekke med den nærmeste klubben din om de kanskje tilbyr teoriundervisning.
Om man går opp som privartist må du definere litt enklere. Hele poenget med nettkurset er at man leser bøkene selv, også sender man inn obligatoriske innsendingsoppgaver som du får rettet av en lærer.
Når du har fullført alle innsendingsoppgavene for alle fagene,kan du melde deg opp til eksamen.

Hva er best, Luftfartsskolen eller Privatfly?
Vanskelig å si. Privatfly.no er en ganske ny aktør som gir deg all teorien i èn bok, fremfor luftfartsskolens 9 bøker.
Bøkene til luftfartsskolen er helt OK, men det er fryktelig mye dårlige tegninger, som kan misforstås. Men dissse bøkene er blitt brukt av flere hundre PPL-elever langt bakover i tid, så hvis de har klart det så burde du og få det til.

Prisen på nettkurset ligger på 11600,- for den dyreste pakka hos Luftfartsskolen.(Da har du alt du trenger av utstyr)
Privatfly.no er igjen billigere , med 7800 kroner for full pakke. Jeg er litt usikker på eksakt innhold, men iallefall teorien + navigasjonsutstyr og en Flight-computer.

Møre Flyklubb tilbyr ikke teoriundervisning ifølge sine hjemmesider, desverre.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2008, 13:59   #3
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: PPL-A kurset

Tusen takk for et meget oppklarende svar!
Men en ting: på sidene til luftfartsskolen, finner jeg ingen ting om nettkurset, kan du gi meg en link?
Takk igjen!
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2008, 15:46   #4
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: PPL-A kurset

Nei, det er ikke så rart. For man har tilrettelagt for informasjon om PPL-A på nettstedet "Bli Flyger"
http://www.nak.no/motor/bliflyver/index.htm
Her burde du finne det du trenger.

Også en liten notis til hvis du har planer om å bestille PPL-pakka(teorien) fra luftfartsskolen.
Se her:
http://shop-luftfartsskolen.no.vanad...prodguide.aweb

For å komme til de forskjellige kursene må du gjøre følgende:
Kurs --> standarpakke PPL-A ---> 1.kurs Privatflyger.

Skjønner ikke hvorfor de klarer å gjøre det så knotete, men bare sånn for at du vet hvor disse pakkene som jeg snakket om ligger.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2008, 17:22   #5
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: PPL-A kurset

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Prisen på nettkurset ligger på 11600,- for den dyreste pakka hos Luftfartsskolen.(Da har du alt du trenger av utstyr)
Privatfly.no er igjen billigere , med 7800 kroner for full pakke. Jeg er litt usikker på eksakt innhold, men iallefall teorien + navigasjonsutstyr og en Flight-computer.

Møre Flyklubb tilbyr ikke teoriundervisning ifølge sine hjemmesider, desverre.
På web-shop til Luftfartsskolen ligger vel det mest omfattende kurset på kr 10.600,- (ikke 11.600,-) såvidt jeg ser. Du får også 10% rabatt ved å bestille hele kurset med en gang.

Det er også en fordel å høre med din lokale klubb om de har støtteundervisning i teorien. Du må likvel ta teorien som brevkurs men mange klubber kjører støtteundervisning basert på Luftfartsskolen sitt kurs. Noen få klubber kjører full teoriundervisning, men da også basert på Luftfartsskolen sitt materiell.

Spør også skolesjefen i klubben din om råd. Vet mange skolesjefer synes materiellet til privatfly.no er alt for tynt.

Luftfartsskolen er også 100% eid av NLF/klubbene.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2008, 23:33   #6
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: PPL-A kurset

Flotters karer!
En ting til: hvis jeg nå har bestemt meg for å gå hos luftfartsskolen, hvordan er opplegget?
Jeg vil gjøre alt hjemme...hvor kan jeg ta eksamen?....hvor melder jeg meg på nettkurset?...hvilken kurspakke er best?...Bør jeg ta legetest før teori?...Når jeg er ferdig og bestått eksamen, hva gjør jeg så?...
Ble noen spørsmål det her, men er bare 14, og har lyst til å gjøre dette. Håper dere kan hjelpe meg. Og hvis det hjelper, nærmeste lufthavn er Kvernberget, ENKB. Kan også nevne at ENVA ikke er så llangt unna
Takk igjen!
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 07:02   #7
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: PPL-A kurset

Hvis du vet at du har litt dårlige øyer eller noe lignende så kan det jo absolutt være en fordel å ta legetesten før du bruker 10tusenvis av kroner på teori du da ikke kan bruke.

Hvor du kan ta eksamen er avhengig av hvor Luftfartsskolen har satt opp eksamensplasser til de ulike klubbene som tilbyr PPL-A utdanning. Du får nok nærmere beskjed om hvor du skal ta eksamen når du nærmer deg.

Med en gang du kjøper denne teoripakken fra Luftfartsskolen, så blir du automatisk påmeldt dette nettkurset. Da er det gyldig i 18 måneder. Utover det må du betale et visst beløp i halvåret for å fortsette mener jeg.

Vanskelig å finne ut hvilken kurspakke som er best, for Privatfly.no er en veldig ny aktør på markedet, og de fleste flyklubbene vil gjerne teste den ut først før de starter avtale med Privatfly.no som teoriaktør.
Men som nevnt har det blitt nevnt at stoffet er litt tynt, men den er jo vertifisert og godkjent som PPL-teori, så det kan ikke være så alt for ille.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 16:44   #8
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: PPL-A kurset

Da tror jeg bestiller en pakke fra luftfartsskolen etterhvert
Takk for hjelpa folkens!
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 13:44   #9
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: PPL-A kurset

Ok... Bare for å være helt sikker.
Hvis jeg nå kjøper den 10000 kr pakka fra NAK, så blir jeg påmeldt nettkurset uten noe mer styr. Jeg klarer å komme meg gjennom teorien og alle innsendingsoppgaver.
Så kan jeg melde meg opp til eksamen i Alesund feks 31 August.
Riktig?
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 14:10   #10
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: PPL-A kurset

Du burde være medlem av en flyklubb som driver praktisk utdanning. På den måten blir du også medlem av Norsk Aero Klubb (NAK), slik at det blir lettere for alle parter å vite hvor langt i utdanningen du er kommet.
Videre er det også flyklubben som skal melde deg opp til eksamen, så derfor er jo en flyklubb Alfa Omega.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 14:15   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: PPL-A kurset

Og så bør man huske på at en eksamen bare er gyldig i et antall måneder (24??), så man bør planlegge litt så man ikke må ta teorieksamen en gang til fordi man tok den for tidlig ifht. flygingen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 15:06   #12
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: PPL-A kurset

Nja - ikke helt riktig det Northrider sier over (dersom du med "10000 kroners pakka fra NAK egentlig mener fra Luftfartsskolen?). Dersom du tar fullt internett-kurs gjennom http://www.luftfartsskolen.no så er det Luftfartsskolen som melder deg opp til eksamen, og den kan tas alle steder hvor Luftfartstilsynet avholder eksamen - Se her for info fra LT - ser ut som Ålesund er ett av stedene, ja.

Som Northrider også sier så kan det lønne seg å få kontakt med en lokal flyklubb så tidlig som mulig. Mange klubber driver støtteundervisning basert på Luftfartsskolen sine kurs. Noen klubber driver også full teoriundervisning - da er det klubben som vil melde deg opp til eksamen.

Klikk her for å melde deg inn i din lokale flyklubb.

(ellers heter Norsk Aero Klubb (NAK) nå Norges Luftsportforbund (NLF) - se http://www.nlf.no)
__________________
Flights ahead: Litt smårusk

Last edited by VoiceCom; 04-01-2009 at 15:08. Reason: NAK -> NLF
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 15:11   #13
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: PPL-A kurset

Sikker på det? Jeg fikk beskjed av min instruktør om at det var klubben som skulle melde meg opp til eksamen. Jeg skulle bare si ifra når jeg var ferdig med alle brevene.

Men det kan godt være at det som VoiceCom sier er helt korrekt. Men jeg ville fortsatt ha meldt meg inn i en flyklubb når jeg påbegynner denne utdanningen. Det er absolutt ingen ulemper med det.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 16:19   #14
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: PPL-A kurset

Jeg anbefaler også sindreh å melde seg inn i en klubb. Der kan du få mye hjelp om det er noe du lurer på. En annen ting, er at det er utrolig lærerikt å ta noen flytimer mens du leser teori. Får se ting i praksis i stedet for bare i læreboka.
Madman is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 16:42   #15
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: PPL-A kurset

Det kan hende at du da tok fullt teorikurs gjennom klubben, Northrider - da er det klubben som melder deg opp.

Men helt enig med alle som anbefaler å komme seg inn i klubb så fort som mulig.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 18:53   #16
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: PPL-A kurset

Nei, Kjevik Flyklubb har ingen teorikurs desverre.
Men ting er jo avklart, så det kan jo være det samme.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 21:05   #17
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: PPL-A kurset

Tusen takk for alle svar!
Så vidt jeg vet så driver ikke Møre flyklubb teoriundervisning. Noen som vet om de har praksis undervisning?
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 21:36   #18
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: PPL-A kurset

Du kan jo ta en telefon til Luftfartsskolen på 23 10 29 40 for å være helt sikker på hvem som melder deg opp til eksamen, men jeg er rimelig sikker på at det er LFS.

Ifølge web-sidene til Møre flyklubb så driver de ikke teorikurs selv (henviser til LFS) men har fått igang praktisk undervisning fra Kvernberget. Sikkert smart å ta en telefon eller en mail til dem.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 22:40   #19
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: PPL-A kurset

Fikk ikke et eneste spørsmål på eksamen fra LS sine spørsmål. Og det ble mange brev og spørsmål etterhvert. Her har de overpris for et relativt dårlig produkt. Men eksamenshefte derimot, det hjalp myyyye bedre. Og det kostet drøyt 300 kr.

Kjøper du bøkene og eksamenshefte, gjør oppgavene i boka...står du garantert!
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2009, 22:50   #20
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: PPL-A kurset

Hmmm...
Blir sikkert til at jeg kjøper fullpakka fra LS, som bl.a inneholder eksamenshefte
Kan noen bekrefte at man får 10% avslag ved fullt kjøp?
Og hvordan er det å slwge bøkene etter eksamen?
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
PPL flyvalg A350 General Aviation og sjøfly 21 02-09-2016 23:40
Generelt om PPL-A emiliea General Aviation og sjøfly 9 14-01-2015 21:11
PPL? Twin Otter General Aviation og sjøfly 35 09-05-2009 09:16
PPL-A valen Flyforum 7 28-08-2007 19:36
PPL-A Jan H Flyforum 7 02-10-2006 20:18


All times are GMT +2. The time now is 13:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.