Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2008, 00:20   #1
Thomas Andrieux
Newcomer
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 8
Exclamation Hvilken skole?

Hei.

Mitt navn er Thomas, og jeg SKAL bli yrkesflyger.
Jeg har lest mye rundt på nettet, både på dette forumet og ellers på forskjellige nettsider, og ett spørsmål står enda ubesvart for meg:

Hvilken skole skal jeg velge? (Jeg tenker at USA er mest sannsynlig location):
- Luftfarsskolen og PEA?
- NEARAS.no og NEAR?

Jeg vil gjerne gå inn i ett fullt program, hvor alt jeg trenger av kurs og utdanning inngår alt i ett.
Hvilken skole er greiest?
Til dere som er på de respektive skolene nå: er dere fornøyde med skolene og programmet?
Hvordan gjorde/gjør dere angående penger og evt lån/lånekassen?
Og til slutt: Hvor viktig er matematikk og fysikk i denne utdanningen?

SETTER VELDIG STOR PRIS PÅ SVAR!

Mvh
Thomas.

Last edited by Thomas Andrieux; 21-11-2008 at 00:24.
Thomas Andrieux is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2008, 14:58   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

Hei og velkommen til forumet. Slike spørsmål har vært oppe mange ganger før, og jeg har selv stilt spørsmålet i diverse poster. Du kan jo ta en titt her bl.annet:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=24188
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=26262
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28110

Etter de svar jeg har fått virker PEA best. Hvis du ikke er for gammel kan du jo også søke RNoAF innen 1. desember.
+ nå har flyverutdanning blitt gratis på UiT:
http://forum.flyprat.no/showthread.p...light=bachelor
http://www.mil.no/felles/fms/utdanni...utdanning/lfs/

Last edited by LN-AØR; 21-11-2008 at 15:01.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2008, 17:15   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

Jeg har vert kunde hos NEAR og Luftfartsskolen. Anbefaler den sistnevnte!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2008, 21:22   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

Gikk på PEA og LFS for noen år siden, og har ikke noe negativt å sette fingeren på. PEA kostet meg ca 10% mer enn det som sto i kontrakten som oppgitt pris, og av dette var 5% pga økte fuel-charges.
Kort fortalt: Lån i bank og lånekassen,sistnevnte for ATPL-teori.
Matte og fysikk er en fordel, men ikke noe krav. Alt i alt koker det ned til 80% motivasjon og disiplin, 20% evner og personlighet. Å være litt forberedt før man drar bort skader uansett ikke.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2008, 04:50   #5
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

Hvorfor ikke Universitet i Tromsø sitt opplegg? Det er gratis med støtte fra lånekassen-
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2008, 10:53   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

og nå som tråden er laget så dukker det opp et felt under som heter "Similar threads", der er jo mer info også.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2008, 10:36   #7
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

Quote:
Originally Posted by B777ER View Post
Hvorfor ikke Universitet i Tromsø sitt opplegg? Det er gratis med støtte fra lånekassen-
Er vel ikke bare å komme inn på UIT, er vel poenggrenser samt uttak på Rygge?
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2008, 12:53   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

Quote:
Originally Posted by Southwind View Post
Er vel ikke bare å komme inn på UIT, er vel poenggrenser samt uttak på Rygge?
Det stemmer. Samme teoretiske tester som militæret, pluss at man må ha hatt matte og fysikk for å søke UiT.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 01:15   #9
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: HVILKEN SKOLE? =/

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Det stemmer. Samme teoretiske tester som militæret, pluss at man må ha hatt matte og fysikk for å søke UiT.
Ikke helt sant (bortimot da )

Ja det var karakterkrav. Det endte på noenogfemti poeng til slutt, 60 mann fikk være med til Rygge. Hvis jeg ikke misforstod, har de planer om å ta inn flere til opptak neste år, men det vil trolig også være en del flere søkere siden studiet kommer inn under samordna opptak. Når det gjelder fysikk og matematikk trenger man kun 2MX og 2FY. Dette er fag som er vesentlig enklere enn 3MX og 3FY.

Det var mange av de samme testene som er til forsvaret, men flere tester både av teoretisk og praktisk art er fjernet.

Dersom trådstarter er interessert, ville jeg gitt det en sjanse. Det er langt billigere enn privat utdannelse.
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 17:42   #10
Thomas Andrieux
Newcomer
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 8
Default Re: Hvilken skole?

Takker for mange svar!
Det er helt fantastisk å kunne stille spørsmål man lurer skikkelig på, og få slike svar.
Takk.

Jeg har sjekket litt rundt UiT, og selv om det sikkert er en fin skole, kommer jeg ikke til å gå den veien videre.
Slik det ser ut nå, går jeg nok for PEA, i og med alt det gode jeg har hørt fra tidligere elever der.
Hørte også at NEAR var en over gjennomsnittet streng skole med uniform, søknad om å forlate byen i helgene osv. Ikke noe for meg, med andre ord.

Har forresten noen av dere noe kunnskap om Hillsboro i Oregon? Hørt en del snakk om den skolen i det siste..

Thomas
Thomas Andrieux is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2008, 23:38   #11
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Hvilken skole?

Litt avhengig av hva du er ute etter naturligvis, men valget ville vært enkelt for min del. Vil nok trives mye mye bedre i Portland, OR enn i småby-Florida. Men hver sin smak
OMW is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2008, 08:44   #12
Sumaragurk
Newcomer
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1
Default Re: Hvilken skole?

Hei Thomas!

Eg går for tida på LS/ Hillsboro Aviations helikopterprogram. Har ingenting å utsette så langt. Akkurat no er det litt vanskeleg å fly pga været, men frå våren til sein haust er det ganske bra flyvær. Hillsboro aviation består stort sett av internasjonale studentar, på FW prgrammet er det SVÆRT MANGE frå Kina, Japan og Taiwan. Men sånn som eg har forstått der er det ingen problem med tilgangen på fly. LS hadde også ein jobbgaranti som instruktør for FW studentar. Om den gjeld fortsatt veit eg ikkje, men det kan jo vere noko å ta i betrakting. For tida er det ein nordmann som jobbar som FW-instruktør. Grunnen til at eg valgte USA og Hillsboro VAR dollarkursen og beliggenheten. Som vestlending foretrekk eg heller granskog og ruskevær enn palmar og sandstrender.
Om du lure på noko er det berre å spørre.

Helsing Harald
Sumaragurk is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2008, 01:40   #13
Thomas Andrieux
Newcomer
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 8
Default Re: Hvilken skole?

Hillsboro virker som en fin og seriøs skole.
Harald: takk for fint svar. Jeg ser at du skriver at du går for helikopterpilot. Dette har fristet meg lenge. Det jeg er skeptisk til angående helikopterpilot, er jobbene en kan få som ferdigutdannet helikopterpilot. Hva har du å velge mellom av jobber?
Og ved du noe/hørt noe om PEA skolen i forhold til Hillsboro? Bra/negativt etc.

God jul, alle sammen.
Mvh
Thomas
Thomas Andrieux is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2008, 18:23   #14
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Hvilken skole?

UiT høres ut som et godt alternativ, bortsett fra at jeg har hørt man går ut med 150 flytimer totalt.(Kan dette bekreftes/avkreftes?)

Nå er jeg ingen spesialist i dette(holder kun på med PPL), men 150 flytimer vil nok mest sannsynlig kreve at du jobber som instruktør ved en flyklubb i Norge en god stund, hvis du skal ha nok timer for å tilfredsstille kravene fra flyselskapene når det kommer til jobb-søking.

Ved PEA kan man tjene opptil 1500 flytimer hvis man utnytter visumtiden sin godt.
Og erfaring er vel noe av det viktigste du kan ta med deg i CVen din.

Har hørt mange som synes at jeg uten tvil bør gå for gratis utdanning. Men jeg vil heller betale for 10x så mange flytimer og større sjanse for jobb med en gang du er ferdig.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 00:07   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,441
Default Re: Hvilken skole?

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men... Dersom man har utdanning fra UiT, kan man ikke da i ettertid betale for de flytimene man ønsker på en annen skole?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 11:21   #16
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Hvilken skole?

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
UiT høres ut som et godt alternativ, bortsett fra at jeg har hørt man går ut med 150 flytimer totalt.(Kan dette bekreftes/avkreftes?)
Jeg har spurt UiT om dette før. De sa at man får nok flytimer til å begynne å fly flermotor i selskaper som Widerøe.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 14:35   #17
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: Hvilken skole?

Hva forventer du at flyskoler skal svare? Du kan sikkert få jobb, men jeg hadde ikke forventet å gå rett til Widerøe. Da blir jeg veldig overrasket....
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 15:17   #18
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Widerøe Re: Hvilken skole?

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Jeg har spurt UiT om dette før. De sa at man får nok flytimer til å begynne å fly flermotor i selskaper som Widerøe.
Den første flyinstruktøren min har nettopp fått jobb i Widerøe, mener han sa at de har 800 timer som et krav.
I forhold til hva jeg har hørt, så skal du kun få nok timer til å fullføre ATPL-utdanning. Som visstnok skulle ligge på 150 timer.
MEN! For å i det hele tatt kunne starte på CPL, så må du ha 200 timer logget med PPL. Så det må være noe i mellom her.

Apropos PPL, så må du ta PPL-pensum om igjen hvis du har PPL-A før du begynner på utdannelsen.
__________________
Med forbehold om trykkfeil

Last edited by Northrider; 09-12-2008 at 15:24.
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 21:20   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvilken skole?

En av mine tidligere elever fikk jobb i Widerøe på ca 500 timer piston, av dette ca 50 timer multi.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 23:39   #20
Thomas Andrieux
Newcomer
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 8
Default Re: Hvilken skole?

PEA er altså å foretrekke av skole, også fremfor Hillsboro?
Noen her som tar Helikopterutdanning eller vet noe om denne og jobbtilbud/etterspørsel etter endt utdanning?

Thomas.
Thomas Andrieux is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Asiana stewardesse-skole jefi99 Småprat 6 22-07-2012 09:49
Studievalg på Videregående Skole 77W General Aviation og sjøfly 2 15-11-2010 18:12
Hvilken skole? LN-ASM General Aviation og sjøfly 3 29-04-2008 18:38
Flyfag, hvilken skole? Kim777 Flyforum 7 28-02-2008 00:36
Dansk skole for pilotutdanning ice Flyforum 0 22-03-2007 05:55


All times are GMT +2. The time now is 17:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.