Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2010, 11:47   #21
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg hadde forrige generasjons Pro-DLX, som fungerte greit en stund. Noen klarte imidlertid å knekke hengelåsfestet på glidelåsen, og så låste teleskophåndtaket seg i uttrukket stilling så da var det bare å levere kofferten inn (jeg ser at de nå har fått ny type teleskop - den forrige hadde en enkelt sylinder, noe som er svært lite praktisk, så det kan være at den nye er bedre). Neste trillekoffert jeg gikk for var en Victorinox NXT 4.0, 20", som jeg liker bedre enn Samsonite'en (men som har fått stå ubrukt etter bag-kjøpet...).
Jeg har en duffy-bag fra Samsonite av den typen som hadde en enkelt sylinder.
Jeg synes denne sylinderen virker som det klart svakeste med hele bagen. Sylinderen har blitt litt slarkete i festet gjennom årenes løp, men ikke i selve utdragene på teleskopet. Jeg vet ikke om dette ville vært noe bedre med to sylindre, da den ene sylinderen er veldig tjukk og virker på meg som ganske solid. Men ja, det er nok en grunn til at de har gått bort fra dette designet.

Det som kan være litt negativt med Samsonite og andre kjente merker er at det er lett å ta feil koffert på båndet. Dette har skjedd meg et par ganger... Ganske pinlig.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 12:05   #22
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Eller direkte latterlig ut, i noens øyne...
Enig... Det er svært pinlig å se folk drasse tydelig rundt på Louis Vitton på flyplassene.. Enten er du en tulling som bruker 20-30.000 på oppbrukt "russer status" eller så er du vel om mulig enda fjernere fordi du bruker 200-300 kroner for å late som
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 14:26   #23
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Enig... Det er svært pinlig å se folk drasse tydelig rundt på Louis Vitton på flyplassene.. Enten er du en tulling som bruker 20-30.000 på oppbrukt "russer status" eller så er du vel om mulig enda fjernere fordi du bruker 200-300 kroner for å late som
Tja, det er vel smak & behag. Om folk vil Luis Vuitton bag'er så skal ikke jeg legge meg opp i det. De er sikkert fine, de. Jeg klarer meg imidlertid uten. De koster vel heller ikke 20-30.000, men kanskje heller noe slikt som 6-700 pund for en kabinstørrelsebag.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 15:48   #24
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Jeg tror at kundene av carry-ons til 30000 ikke bryr seg om de 30000 de bruker på en carry-on. Ergo: who cares.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 16:00   #25
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
. De er sikkert fine, de.
Smak og behag kanskje, men personlig synes jeg de er veldig stygge. Jeg forstå ikke annet enn at de aller fleste kjøper de av staushensyn, ikke fordi de liker dem i utgangspunktet. Når det gjelder Tumi synes jeg derimot at de er svært stilige, og kunne tenkt meg en slik selv, men ble sjokkert da jeg så prisen. Ditto gjelder forresten for LH-kofferten.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 16:06   #26
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Beste Kabinkoffert

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Finner jeg en Tumi til 150£, så er jeg solgt. Jeg mener man kommer langt for 1500 hvis man skal ha en carry-on
Etter å ha sett litt på prisene nå til dags, så vil jeg justere min pris opp til 2000,- -/+
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 16:12   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Jeg har en duffy-bag fra Samsonite av den typen som hadde en enkelt sylinder.
Jeg synes denne sylinderen virker som det klart svakeste med hele bagen. Sylinderen har blitt litt slarkete i festet gjennom årenes løp, men ikke i selve utdragene på teleskopet. Jeg vet ikke om dette ville vært noe bedre med to sylindre, da den ene sylinderen er veldig tjukk og virker på meg som ganske solid. Men ja, det er nok en grunn til at de har gått bort fra dette designet.
Pro-DLX varianten har jeg ikke sett så ofte på baggasjebåndet.

Når det gjelder sylinderen så låste min seg fullstendig. Nest siste flygning for den kofferten så låste den seg halvveis ute før boarding.... Da måtte det harde "forhandlinger" med kofferten for å få sylinderen i riktig stilling. Needless to say, ved hjemkomst bar det rett på koffertbutikken med krav om å få dette fikset, ny koffert eller pengene tilbake. Det gikk ikke å fikse, de fikk ikke tar i tilsvarende koffert på det tidspunktet, så jeg fikk den fulle kjøpesummen tilbake (da hadde jeg vel hatt kofferten i drift i et drøyt år, tenker jeg), så det var iallefall god service.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 16:22   #28
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Var det på Veita du kjøpte din? Jeg kjøpte min på samme stedet. Hyggelig betjening.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 16:43   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Var det på Veita du kjøpte din? Jeg kjøpte min på samme stedet. Hyggelig betjening.
Jeg kjøpte faktisk min i York, UK, men leverte den inn på Jekta Øst. Ingen problem selv om den var kjøpt utenlands. jeg er forøvrig helt enig i at betjeningen på Veita er hyggelige folk. Har kjøpt noen saker der også. Er du fra Tromsø...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 17:25   #30
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Her kan ihvertfall jeg bidra litt.

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Jeg har kjøpt denne på lufthansa shop. Litt stiv pris, men man behøver ALDRI kjøpe en carry-on igjen. Tror dette er noe av det mest solide som er laget. Blir din for 499 € eller 130.000 M&M miles.

http://www.worldshop.eu/worldshop/pr...005/detail.jsf

Thomas
Enig med Thomas.

Har naa 3 stk Rimowa og det er uten tvil det beste som finnes der ute (verdens letteste kofferter) men ikke tale om at det blir aluminium her i gaarden. Her er det polycarbon for alle penga. Utmerket garanti og den minste Salsa Deluxe utgaven passer til og med i CRJ og ERJ overheads.. For todagsturer er Salsa Deluxe med to hjul bra (den oeverste) Har ogsaa en som akkurat passer inn i vanlige overhead med 4 hjul. Meget god plass http://www.luggagesource.com/IBS/Sim...rchy/0X0A.html

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har gått bort fra trillekofferter. Langt mer praktisk finner jeg f.eks. denne varianten: http://uk.tumi.com/product/index.jsp...ndSrc=paramNav

Jeg synes det er mye enklere å pakke praktisk med en slik bag, og min erfaring er at det uansett er mye løfting på en trillekoffert så hvorfor ikke ta konsekvensen av det og slenge bagen på skulderen. Størrelsesmessig får man minst like mye med i denne som i en standard trillekoffert i kabinstørrelse, samt at egenvekten i bag'en er betraktelig mye lavere enn for tilsvarende koffert. Med litt effektiv pakking går det (for meg) helt fint med denne på en reise som varer opp til en knapp uke.
Paa skulderen har de fleste laptopcase, jeg har en backpack. Alternativet ditt er ikke bra for road warriors overhodet. Mine to Tumi kofferter ga jeg gledelig bort til exen. Helt kurrant, men utrolig overpriset for hva man faar. Materialet er laget av DuPont, samme som TravelPro. Har en kompis som jobber for dem og han kunne avsloere at TravelPro bruker dyrere materialer enn Tumi.

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post

Stilige kofferter, men ikke noe jeg vil anbefale til en som reiser mye.
Hvordan kommer du frem til den konklusjonen?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Selv er jeg stor fan av Travel Pro'en min selv om den etter 7 år er så slitt at den må tapes sammen med gaffatape. Men den har holdt ut ufattelig mye, føles skikkelig solid og er fornuftig priset. Betalte ca 1600,- i 2003.

Har også en Tumi som sikkert er ok. Men den bråker som en gravemaskin når man triller den på ru heller. Såpass at det er litt pinlig, for den høres billig ut. Pluss at den ikke er stiv noen steder, slik at hjørnene i toppen faller sammen. Så jeg er vel ikke jättenöjd Tumi kund.

Så min anbefaling er:
1) Travel Pro som et no-nonsense produkt.
2) Tumi er derimot mest flashy om du vil se ut som en moderne foretningsreisende.
3) Louis Vitton er derimot en banker om du vil reise i First.
Jeg har ogsaa flere Travel Pro jeg er fullstendig enig. Det er er trillekofferten som gir deg best bang for your buck. Meget bra kvalitet, god pris og garanti.

Min oppsummering.

for mindre carry ons er 2 hjul mest kurrant. 4 hjul tar bare opp plass.

Rimowa -- Best kvalitet, men stiv pris. Slaar sokkene av alt der ute.
Tumi -- God kvalitet, men du skyller hundrevis av dollar i dass for aa faa Tumi merket paa kofferten din. Tumi har ingenting som ikke Travel Pro har.
Travel Pro -- Super kvalitet og meget god pris. Skikkelig arbeidshest som varer mange aar. Min nyeste Crew er 7 aar gammel og er still going strong. Kosta 129 dollar ny, 149 naa.
Samsonite -- kjoennsloese greier som ikke kommer til aa vare like lenge som noen av de nevte over.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 17:42   #31
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Noen som har prøvd denne?
http://www.luggageworksonline.com/br...155-177-238-42

Har hørt rykter om at den tåler 180 dager pr år, år etter år, inn og ut av fly.
Selv bruker jeg bare bager i seilduk, evt med trillehjul og ryggsekk-stropper.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 18:51   #32
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Noen som har prøvd denne?
http://www.luggageworksonline.com/br...155-177-238-42

Har hørt rykter om at den tåler 180 dager pr år, år etter år, inn og ut av fly.
Selv bruker jeg bare bager i seilduk, evt med trillehjul og ryggsekk-stropper.
Vekten ekskluderer ihvertfall den kofferten for meg..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 19:00   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Jeg anbefaler også Travel Pro, spesielt når man ser på pris i forhold til kvallitet, og føler de gir god valuta for pengene
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 20:00   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Paa skulderen har de fleste laptopcase, jeg har en backpack. Alternativet ditt er ikke bra for road warriors overhodet. Mine to Tumi kofferter ga jeg gledelig bort til exen. Helt kurrant, men utrolig overpriset for hva man faar. Materialet er laget av DuPont, samme som TravelPro. Har en kompis som jobber for dem og han kunne avsloere at TravelPro bruker dyrere materialer enn Tumi.
Tumi er helt sikkert overpriset. Trillekoffertene koster bortimot 3 ganger så mye som Travel Pro Crew (om jeg husker prisene i UK rett iallefall), og det er de helt sikkert ikke verdt. Travel Pro hadde derimot ikke en sånn variant som jeg ønsket meg, så da gikk jeg for Tumi...

Nå skal det sies at jeg ikke reiser så mye, men på min turer (som sjelden varer mer enn 4 dager) får laptopen fint plass i skulderbag'ens ytterrom. Det er nå bare mine egne preferanser.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 03:18   #35
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg anbefaler også Travel Pro, spesielt når man ser på pris i forhold til kvallitet, og føler de gir god valuta for pengene
Kan kun være enig. Travel Pro er super kvalitet for pengene. Vi har 4 stk. her i huset, som efterhånden har en del år på bagen - og de fungerer stadig, som var de nye.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 05:24   #36
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg kjøpte faktisk min i York, UK, men leverte den inn på Jekta Øst. Ingen problem selv om den var kjøpt utenlands. jeg er forøvrig helt enig i at betjeningen på Veita er hyggelige folk. Har kjøpt noen saker der også. Er du fra Tromsø...?
Nei, jeg er ikke fra Tromsø, men jeg har tilbragt mye tid der i forbindelse med arbeid. Flott by og flotte folk.


Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Hvordan kommer du frem til den konklusjonen?
Hvis du leser mine innlegg, så vil du forstå hvorfor jeg ikke er en tilhenger av den type carry-on.

Men folks preferanser og smak er selvfølgelig forskjellige.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 11:12   #37
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Interessant diskusjon dette.

Må snart kjøpe ny koffert, og har lenge ønsket meg en Rimowa, til tross for at de er dyre. Men her ser jeg at det finnes gode argumenter mot harde kofferter. Motivasjonen min for Rimowa er at de ser ut for meg til å være solide og "evigvarende", og at det kan forsvare den høye prisen. Noen som har erfaringer med dette?

Kan noen bekrefte for meg at maksimumsmålene de fleste flyselskaper aksepterer er 56x45x25cm, (og at Ryanair setter maks 55x35x20cm)?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 11:19   #38
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Kan noen bekrefte for meg at maksimumsmålene de fleste flyselskaper aksepterer er 56x45x25cm, (og at Ryanair setter maks 55x35x20cm)?
Ryanair:

55cm x 40cm x 20cm
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 11:36   #39
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ryanair:

55cm x 40cm x 20cm
Takk for den presisjonen. Jeg sjekket nå Norwegian og de har max 55x40x23.

Er det noen flyselskaper som har strengere krav enn Ryanair? Hvis jeg f.eks. kjøper denne: http://www.xn--vskan-gra.com/art/rim...eluxe-resvaska , så får jeg den med hos alle flyselskap?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 19:29   #40
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post

Hvis du leser mine innlegg, så vil du forstå hvorfor jeg ikke er en tilhenger av den type carry-on.

Men folks preferanser og smak er selvfølgelig forskjellige.
Men å påstå at harde kofferter ikke passer for folk som reiser ofte, blir helt feil.

Som du sier, det er jo folks preferanser og smak.

Jeg har flydd nærmere 230K miles totalt i år, så jeg tør påstå at jeg reiser relativt mye.

Jeg har både harde kofferter (Rimowa) og Travel Pros

Hvordan man pakker og hva man har med seg er utrolig viktig for komfort og enkelhet.

Jeg har med meg en trillekoffert og en ryggsekk

Så hva har man med seg?

-- Laptop
-- iPad
-- iPhone og Blackberry
-- Bose headset
-- Mifi
-- iPod

Har du med deg laptop, forsvinner argumentet med at harde kofferter ikke er praktisk fordi laptop får du ikke plass til i en trillekoffert. Da må du ha med en laptopkoffert eller en ryggsekk og du får plass til alt dilldall der.

Har en North Face ryggsekk som er veldig praktisk og lett.

Ett rom for Laptop og iPad, ett rom for ladere, headset (i headsetetuiet putter jeg Mifi, iPod etc). Det siste rommet er for pass, papirer, kamera, solbriller og en glidelåsromme for kvitteringer.

I min trillekoffert, har jeg kun klær. Dersom jeg har med en Travel Pro, putter jeg avisen som ligger hjemme på døra i den ytterste lomma, men boardingkort og kvitteringer holder jeg langt unna. Disse har jeg ett dedikert rom til i ryggsekken jeg har med meg slik at jeg ikke mister kvitteringer som jeg skal ha refusjon for. Når jeg bruker Rimowaene, får jeg selvsagt ikke plass til avisen, men den går lett inn med laptopen og iPaden.

Har jeg med meg dress, er det praktisk å ha en hard koffert da klærne ikke blir krøllete dersom man pakker korrekt.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Snedig kabinkoffert! kekker Reiseforum 6 09-01-2014 10:38
LH sin F Champis (splittet fra: Beste Kabinkoffert?) LNv22 Reiseforum 10 08-08-2011 12:17
Hjul som reservedel til Samsonite kabinkoffert Trety Reiseforum 3 15-01-2011 00:11
Beste flymat Hickok Flyforum 3 19-08-2008 19:46


All times are GMT +2. The time now is 21:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.