Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-08-2019, 09:27   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
EU Spørsmål om Transavia

Skal fly med KLM via AMS til Sevilla
Fra AMS til Sevilla er det Transavia som flyr på KLM rutenummer.

Noen som kjenner til om det er mulig å reservere sete på Transavia?

Jeg har reservert sete på KLM flightene, men det kommer ikke opp samme mulighet på Transavia AMS - SVQ - AMS
Reiser fleksibel økonomi. Har gullkort hos KLM
Rland is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2019, 10:17   #2
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Skal fly med KLM via AMS til Sevilla

Fra AMS til Sevilla er det Transavia som flyr på KLM rutenummer.



Noen som kjenner til om det er mulig å reservere sete på Transavia?



Jeg har reservert sete på KLM flightene, men det kommer ikke opp samme mulighet på Transavia AMS - SVQ - AMS

Reiser fleksibel økonomi. Har gullkort hos KLM
Har ikke fått til dette selv

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2019, 13:19   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: KLM/Transavia

Prøv Transavias egen nettside. Har reservert seter på dem, men riktignok med billett kjøpt direkte fra dem.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2019, 13:44   #4
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
KLM Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Prøv Transavias egen nettside. Har reservert seter på dem, men riktignok med billett kjøpt direkte fra dem.
Prøvde Transavia sin nettside, men booking referanse ble ikke gjenkjent. Sendte WhatsApp melding og fikk til svar at det for KLM og Delta bookinger ikke var mulig å forhåndsbestille sete. Heller ikke agenten som svarte kunne hjelpe. Setereservasjon var kun mulig ved innsjekk på flyplass fra 2 timer før avgang til 45 minutter før avgang.

Ser frem til charterfølelse i midtsete langt bak med applaus ved landing. Sent ut av flyet og langt bak i køen for leiebil... og en god times kjøring sent om kvelden
Rland is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2019, 14:41   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: KLM/Transavia

Basert på hva jeg anekdotisk leser på nettet, så virker det som integrasjonen og samarbeidet mellom KLM og Transavia først om fremst er en fordel for flyselskapet selv
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-08-2019, 01:53   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: KLM/Transavia

Jeg har reist endel med Transavia som en del av en reise i kombo med KLM, enten bestilt gjennom KLM eller 3.-part, og har aldri fått reservere sete før innsjekk. Skal til Sevilla selv i høst, og hjemturen går med akkurat den komboen. Transavia er triste greier, men av og til må man bare bite tennene sammen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2019, 17:39   #7
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg har reist endel med Transavia som en del av en reise i kombo med KLM, enten bestilt gjennom KLM eller 3.-part, og har aldri fått reservere sete før innsjekk. Skal til Sevilla selv i høst, og hjemturen går med akkurat den komboen. Transavia er triste greier, men av og til må man bare bite tennene sammen
Sjekket inn på KLM på appen. Fikk flytte gratis fra 14C til 5A på grunn av gullkort. På AMS - SVQ fikk jeg tildelt 10 C. Ikke så ille, og så er det en liten mulighet til å flytte fremover ved insjekk AMS
Rland is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2019, 17:50   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Sjekket inn på KLM på appen. Fikk flytte gratis fra 14C til 5A på grunn av gullkort. På AMS - SVQ fikk jeg tildelt 10 C. Ikke så ille, og så er det en liten mulighet til å flytte fremover ved insjekk AMS
Men det var altså under eller etter innsjekk, hvis jeg forstår deg rett, og ikke på forhånd som hos KLM.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2019, 08:13   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Spørsmål om Transavia

Bringer frem minner fra den gangen Transavia var et skikkelig selskap - med en business klasse med 2 + 2 og codeshare med Continental mellom LGW og AMS.
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2019, 09:26   #10
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Men det var altså under eller etter innsjekk, hvis jeg forstår deg rett, og ikke på forhånd som hos KLM.
Korrekt, var under innsjekk på KLM appen for første flight BGO - AMS at jeg samtidig fikk boarding kort for AMS - SVQ

Er spent på retur om jeg da må sjekke inn hos Transavia- Flyr sent om kvelden SVQ - AMS og videre med KLM til OSL neste morgen
Rland is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2019, 22:23   #11
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Korrekt, var under innsjekk på KLM appen for første flight BGO - AMS at jeg samtidig fikk boarding kort for AMS - SVQ

Er spent på retur om jeg da må sjekke inn hos Transavia- Flyr sent om kvelden SVQ - AMS og videre med KLM til OSL neste morgen
En oppdatering.
Transavia var ingen høydare.
Ved ankomst AMS gikk jeg til transfer for om mulig bytte sete. Der svarte de at det kunne jeg bare gjøre ved gate. Hadde god tid, så ruslet derfor med mitt KLM boarding kort til KLM loungen for først å bli avvist i døren. Transavia hadde ingen lounge avtale med KLM selv om jeg hadde KLM boardingpass, KLM flight nummer og KLM gullkort. Redningen var boardingpasset BGO -AMS som viste at jeg hadde ankommet med KLM. Slapp derfor inn.
Var ved gate ca 1 time før avgang. Der kunne de ikke endre sete, fordi det var crewet ombord som hadde ansvar for seteplanen.
Det ble annonsert pre-boarding, men de hadde ingen kriterier, så de som sto fremst, meg inkludert, gikk ombord.
Jeg gadd ikke stresse mer med seating, og satte meg på 10D. Etter en stund kom en mann og spurte om jeg ville bytte til 8A fordi barna hans var plassert på 10 E og F. Jeg slo til og slapp være barnevakt i 3 timer AMS - SVQ. Det satt først ei dame på 8 C, men før take off satte hun seg sammen med ei venninne bak. Jeg hadde derfor 8 A B og C for meg selv.
Interiøret var stygge grønne seter.
Service nivået identisk med Norwegian, og stort sett samme meny. Trillevogn servering var effektiv, og de gikk 2 runder og løp mye ellers. Smilende og hyggelige.
Ankomst 15 minutter etter rute grunnet sterk motvind.
Forserte de fleste som gikk av før meg, og nådde en lang kø hos Hetz 22:25 om kvelden. Med rett farge på kortet snek jeg med god samvittighet og fikk bilen etter ca 10 minutter.

Transavia er greit nok, men skuffet siden jeg hadde kjøpt et KLM produkt uten å få det

Og ja, det var unison applaus ved landing!

Last edited by Rland; 13-08-2019 at 13:21.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2019, 10:22   #12
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Spørsmål om Transavia

Hadde en KLM/Transavia kombo til Las Palmas booket med KL flightnummer hele veien. Flyet fra Glasgow blei forsinket såpass på grunn av for mye vind i feil retning på AMS at jeg måtte overatte der. KLM ville ikke hjelpe meg med overnatting da de mente det var Transavis reir.

Såg køen hos Transavia og tuslet heller bort på Citizen M, og satte hotellet på reiseregningen istedet.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2019, 11:15   #13
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Spørsmål om Transavia

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Hadde en KLM/Transavia kombo til Las Palmas booket med KL flightnummer hele veien. Flyet fra Glasgow blei forsinket såpass på grunn av for mye vind i feil retning på AMS at jeg måtte overatte der. KLM ville ikke hjelpe meg med overnatting da de mente det var Transavis reir.

Såg køen hos Transavia og tuslet heller bort på Citizen M, og satte hotellet på reiseregningen istedet.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Slike holdninger er en massiv kilde til irritasjon, spesielt naar begge flyvninger er bestilt paa KL nummer. En kollega floey for en stund siden med en lignende kombinasjon og mistet forbindelsen i AMS begge veier. Den ene gangen ble hun avvist fordi forsinkelsen var med Transavia og maatte krangle i maanedsvis for aa faa penger tilbake for hotell. Den andre veien kom hun frem til KLMs disk etter lang tid da uvaer gjorde at mange fly var forsinket, men fikk beskjed om at de stengte straks og fikk en lapp med "nyttige tips" til forsinkede reisende: dette var linker til booking.com og Airbnb. Det er utrolig aa ikke ha backup ansatte paa sin egen hovedhub.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2019, 19:52   #14
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg har reist endel med Transavia som en del av en reise i kombo med KLM, enten bestilt gjennom KLM eller 3.-part, og har aldri fått reservere sete før innsjekk. Skal til Sevilla selv i høst, og hjemturen går med akkurat den komboen. Transavia er triste greier, men av og til må man bare bite tennene sammen
Returen begynte ikke bedre. Ikke mulig å sjekke inn online siden jeg har en KLM flight. Da SVQ - AMS er første del av reisen til Oslo, kan jeg heller ikke endre sete på KLM til OSL i morgen (med SAS fungerer funksjonen fint med endring av sete selv om første flight er code share)
Var tidlig til Sevilla for å sjekke inn. Ba om sete så langt fremme som mulig, og det fikk jeg. Kunne velge mellom 23C og 23D ... det var de fremste ledige setene.
Hyggelig å stå i avstigningskøen når siste hotellbuss til Crown Plaza går kl 2400...
Igjen, kjøpte et KLM produkt som KLM ikke tar ansvar for. Første og siste gang jeg bestiller denne kombinasjonen med KLM og et LCC.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2019, 23:42   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Returen begynte ikke bedre. Ikke mulig å sjekke inn online siden jeg har en KLM flight. Da SVQ - AMS er første del av reisen til Oslo, kan jeg heller ikke endre sete på KLM til OSL i morgen (med SAS fungerer funksjonen fint med endring av sete selv om første flight er code share)
Var tidlig til Sevilla for å sjekke inn. Ba om sete så langt fremme som mulig, og det fikk jeg. Kunne velge mellom 23C og 23D ... det var de fremste ledige setene.
Hyggelig å stå i avstigningskøen når siste hotellbuss til Crown Plaza går kl 2400...
Igjen, kjøpte et KLM produkt som KLM ikke tar ansvar for. Første og siste gang jeg bestiller denne kombinasjonen med KLM og et LCC.
Jepp. Det er rævva
Men... Du har ikke kjøpt et KLM-produkt, du har kjøpt en reise til Sevilla gjennom KLM. Det som irriterer meg mest, er at det ikke gis en eneste fordel for FB-status. Stort sett alle andre samarbeidspartnere gir kred for det gjennom gratis bag, fasttrack og lounge. Transavia? HAHAHA
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2019, 09:57   #16
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jepp. Det er rævva
Men... Du har ikke kjøpt et KLM-produkt, du har kjøpt en reise til Sevilla gjennom KLM. Det som irriterer meg mest, er at det ikke gis en eneste fordel for FB-status. Stort sett alle andre samarbeidspartnere gir kred for det gjennom gratis bag, fasttrack og lounge. Transavia? HAHAHA
Ikke enig med deg her.
Jeg kjøpte en KLM reise til og fra Sevilla, og det var ingen ting i bestillings prosessen som tilsa noe annet, bortsett fra at jeg ikke fikk reservert sete, og at det sto "flight operated by Transavia" Tilsvarende som når jeg bestiller med SAS og det står operated by Thai, eller Lufthansa, eller for den saks skyld City Jet.

Det var KLM sine bagasje regler som gjaldt for flightene. Dette går tydelig frem på appen.

I Sevilla var det 2 båser for passasjerer, den ene for de med små barn, Transavia Max, de uten håndbagasje og KLM passasjerer. Den andre for de med håndbagasje.
Vi i førstnevnte gikk ombord først.

Ombord spurte jeg en i betjeningen om mulighet for å flytte fremover fra 23C om ledig plass.
En liten time inn i flighten kom hun og sa at jeg kunne flytte til 12C for der var både B og C ledige.
Vennlig gjort av henne, men desto mer irritasjon over den tverre holdningen ved innsjekk om at fremste ledige var 23... Jeg passerte flere ledige seter da jeg flyttet fremover.

Som uerfaren med Transavia trodde jeg faktisk at jeg kjøpte et KLM produkt, selv om jeg hadde mine bange anelser. Alt i alt en kjip opplevelse som jeg kommer til å skygge unna i fremtiden

Last edited by Rland; 14-08-2019 at 12:34.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2019, 10:37   #17
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Ikke enig med deg her.
Jeg kjøpte en KLM reise til og fra Sevilla, og det var ingen ting i bestillings prosessen som tilsa noe annet, bortsett fra at jeg ikke fikk reservert sete, og at det sto "flight operated by Transavia" Tilsvarende som når jeg bestiller med SAS og det står operated by Thai, eller Lufthansa, eller for den saks skyld City Jet.

Det var KLM sine bagasje regler som gjaldt for flightene. Dette går tydelig frem på appen.

I Sevilla var det 2 båser for passasjerer, den ene for de med små barn, Transavia Max, de uten håndbagasje og KLM passasjerer. Den andre for de med håndbagasje.
Vi i førstnevnte gikk ombord først.

Ombord spurte jeg en i betjeningen om mulighet for å flytte fremover fra 23C om ledig plass.
En liten time inn i flighten kom hun og sa at jeg kunne flytte til 12C for der var både B og C ledige.
Vennlig gjort av henne, men desto mer irritasjon over den tverre holdningen ved innsjekk om at fremste kedige var 23... Jeg passerte flere ledige seter da jeg flyttet fremover.

Som uerfaren med Transavia trodde jeg faktisk at jeg kjøpte et KLM produkt, selv om jeg hadde mine bange anelser. Alt i alt en kjip opplevelse som jeg kommer til å skygge unna i fremtiden
Enig, flyselskapene skyter seg selv i foten her, mange forstaar ikke at det er noe annet en KLM som gjelder naar man kjoeper en billett gjennom KLM som delvis flys av dem. Uansett om det staar at reisen opereres av et annet selskap er det ikke selvsagt at andre regler gjelder.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2019, 19:40   #18
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Enig, flyselskapene skyter seg selv i foten her, mange forstaar ikke at det er noe annet en KLM som gjelder naar man kjoeper en billett gjennom KLM som delvis flys av dem. Uansett om det staar at reisen opereres av et annet selskap er det ikke selvsagt at andre regler gjelder.
Helt enig. Det er ikke intuitivt.

Men man har kjøpt en reise med KLM og en reise med Transavia som en kombo i samme billetten. Siden Transavia er MSC, blir det deres regler som gjelder. Som sagt, det er noe dritt og kanskje et skudd i foten for KLM, men samtidig er det en måte å få meg som Sky Team-junkie til et sted hvor KLM ikke ser seg nyttig av å fly selv.

Å sammenligne med Cityjet blir helt feil. De flyr på vegne av og ikke i codeshare med.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2019, 17:27   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Ombord spurte jeg en i betjeningen om mulighet for å flytte fremover fra 23C om ledig plass.
En liten time inn i flighten kom hun og sa at jeg kunne flytte til 12C for der var både B og C ledige.
Vennlig gjort av henne, men desto mer irritasjon over den tverre holdningen ved innsjekk om at fremste ledige var 23... Jeg passerte flere ledige seter da jeg flyttet fremover.
Akkurat det kan skje med alle, setene kan ha vært booket og man har fått no-show. Ingen vet hvilke bookede seter som blir ledige før dørene er lukket.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2019, 08:17   #20
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: KLM/Transavia

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Akkurat det kan skje med alle, setene kan ha vært booket og man har fått no-show. Ingen vet hvilke bookede seter som blir ledige før dørene er lukket.
Ikke enig med deg her.
På en LCC med 1 rute pr dag så tviler jeg på om det er en stor del passasjerer med fleksible billetter som booker om til tidligere eller senere fly på kort varsel.
Jeg tror det rett og slett dreier seg om den generelle "instruksen" som det virker som skranke personalet hos mange LCC-er har fått, om å ikke gjøre noe som kan assosieres med litt service. Det enkleste er å si nei fordi da slipper en noen ekstra tastetrykk... De har vel vunnet handling kontrakten på lavest pris
Rland is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TRD Transavia 13/9 Jens W Spotteralerts 1 08-09-2012 14:32
KRS Transavia ThePlanespotter1 Spotteralerts 0 29-08-2011 16:36
"Le Transavia" CK Flyforum 2 24-11-2006 22:05
Transavia sk931 Flyforum 7 20-07-2006 13:11
Transavia EB Flyforum 5 07-04-2005 20:30


All times are GMT +2. The time now is 16:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.