Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-04-2008, 22:03   #1
esben-t
Newcomer
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 3
OBB 19 Forstyrrelser under take-off/landing

Som relativt ny på disse sidene, ser jeg det er mange meget dyktige folk her med stor innsikt om mangt og meget. Noen kan sikkert svare meg på følgende: Under take-off og landing er det forbudt å bruke elektriske gjenstander i flyet pga mulige forstyrrelser på tekniske anlegg. Er dette virkelig en reell fare med tanke på alle signaler som sendes ut og mottas mot/fra flyet selv? Om da passasjerfly kan bli forstyrret av noen ipoder...?

Hilsen Esben
esben-t is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 22:24   #2
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Ipod kan du bruke sikkert.
Det er på grunn av radiobølger som skal slå inn på flyets systemer. Men så vidt jeg vet så sender ikke Ipod noen radiobølger i vanlig bruk.
Samme gjelder kamera.
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 22:43   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Du har ikke lov til å bruke noen elektroniske ting under Take-off og landing. Dette inkluderer Ipod.

Hvorfor kan jeg kun gjette på. Det kan ha noe med en eventuell evakuering. At man kan komme seg ut av flyet kjapt uten å bli forstyrret av Ipoden, eller at man ikke får med seg hva crewet sier pga at man sitter og hører på musikk.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 22:57   #4
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Ja det er jeg enig i!
Men det er vel sikkert med tanke på forstyrrelser på systemene?
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 23:02   #5
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Tja..
..har sittet på klapp i en Norwegian maskin på vei fra SVG til BGO hvor styrmannen satt og skrev tekstmeldinger på cruise - så veldig farlig er det vel ikke..

Men - for å ta en ting - så er det påvist at mobiltelefon kan utløse brannvarslings systemet i Fokker 50!

Ellers kan man stort sett bruke radio-mottagere (ikke sendere) mens flyet er i lufta, som f.eks. GPS, radio-scannere, etc..
Her varierer det også veldig med crewet, har vært ute for begge deler - fra at det var helt ok, til at jeg "satte hele flyet i fare" (joda .. klart en GPS mottager dreper alle i flyet..
..de fleste fly har jo minst to GPS mottagere fast innstallert... *jeez*

Kamera, Ipod etc er det ihvertfall ikke noe fare med - men! som BSSW sier,
så er det kanskje ikke superlurt å ha en Ipod stappet i øre hvis det skulle oppstå en situasjon..

Jeg pleier å si; bruk sunn fornuft..
..og er du i tvil, så er du ikke i tvil - for da slår du av!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 23:22   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,962
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post

..har sittet på klapp i en Norwegian maskin på vei fra SVG til BGO hvor styrmannen satt og skrev tekstmeldinger på cruise - så veldig farlig er det vel ikke..

Fikk han virkelig sendt melding på de høyder? Jeg pleier å slite med signaler i skarve 3000 fot i Piper'n.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 23:42   #7
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

I FL110 fikk han sendt tekstmelding, ja!
Har ikke hatt problem med å sende meldinger fra småfly,
bortsett i fjellene og på østlandet. Langs vestlandskysten har det fungert bra.

Vet at FedExMartin har en historie fra en gang han fløy DY med noen flyvertinner og mobilbruk..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 00:05   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Du har ikke lov til å bruke noen elektroniske ting under Take-off og landing. Dette inkluderer Ipod.
Inkluderer det batteridrevne armbåndsur?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 00:08   #9
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 759
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
man ikke får med seg hva crewet sier pga at man sitter og hører på musikk.
Riktig, och en annan anledning till förbudet är att kameror/datorer och andra prylar kan bli väldigt farliga projektiler vid t ex en rejected takeoff.
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 00:23   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Vet at FedExMartin har en historie fra en gang han fløy DY med noen flyvertinner og mobilbruk..
Ikke mer spennende enn at jeg satt på 1D, med god utsikt til en pen flyvertinne som satt på klappsetet og skulle vise sin mannlige kollega noen bilder hun hadde på mobilen.. Vi lå sånn ca. et sted over hurdalsjøen på vei ned mot 19R på OSL.. Nå kan det hende at den stod i Flight Mode, men med tanke på at de satt fastspent, så skal den vel være slått av uansett.. Og om det er farlig eller ikke, så bør vel uansett besetningen går foran med et godt eksempel?

En annen artig historie, skjedde faktisk på en fredag den trettende (September 2002..). Fløy en SK MD80 (Min første flight med den typen, og omtrent den mest behagelige flighten jeg noensinne har hatt) mellom BGO og OSL.. Satt ved vindu med en kamerat i midtsetet. Fyren ved midtgangen satt og sendte tekstmeldinger, og ble oppdaget av en flyvertinne, som nærmest brøt ut i panikk: "Har du den på!!!???"... Svaret hans var noe sånt som: "Jeg trodde det bare gjaldt under avgang og landing..."
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 00:33   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

For mange år siden husker jeg en flight BGO-OSL med BU.

God fart nedover rullebanen, og i det flyet roterte så mottar han på setet bak meg en tekstmelding (og den telefonen stod definitivt ikke i møte-modus). Var en del som kikket rundt seg da, inkludert han med telefonen.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 00:38   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Jeg har ogsa brukt telefon i fly, men kun under ferryflighter i forstaaelse med crewet - som selv ogsaa brukte dem ...

Imidlertid klarte jeg aldri aa faa forbindelse over 5000 fot. Men enkelte telefoner takler det bedre enn andre.

Elektroniske gjenstander skal vaere avslaatt og sikret for ikke aa vaere til hindring under evakuering. Ville du hoere 'EVACUATE EVACUATE' med Metallica paa full guffe?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 08:16   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Hvor mange slår av "blåtann" earpice'n ? når de slår av mobiltelefonen ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 08:19   #14
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Tja..
..har sittet på klapp i en Norwegian maskin på vei fra SVG til BGO hvor styrmannen satt og skrev tekstmeldinger på cruise - så veldig farlig er det vel ikke..

Men - for å ta en ting - så er det påvist at mobiltelefon kan utløse brannvarslings systemet i Fokker 50!

Ellers kan man stort sett bruke radio-mottagere (ikke sendere) mens flyet er i lufta, som f.eks. GPS, radio-scannere, etc..
Her varierer det også veldig med crewet, har vært ute for begge deler - fra at det var helt ok, til at jeg "satte hele flyet i fare" (joda .. klart en GPS mottager dreper alle i flyet..
..de fleste fly har jo minst to GPS mottagere fast innstallert... *jeez*

Kamera, Ipod etc er det ihvertfall ikke noe fare med - men! som BSSW sier,
så er det kanskje ikke superlurt å ha en Ipod stappet i øre hvis det skulle oppstå en situasjon..

Jeg pleier å si; bruk sunn fornuft..
..og er du i tvil, så er du ikke i tvil - for da slår du av!
Du KAN klare, om du er EKSTREMT heldig, klare å få sendt tekstmeldinger opp til 10-15000 fot. Men normalt går det ikke pga. farta. Og normal cruisehøyde for oss er 12 eller 13k mellom de to nevnte steder. Du vil svært ofte oppleve å ha full dekning, men kommer likevell ikke gjennom. Dette er pga de (råtne?) GSM spesifikasjonene. Du vil ha en maks distanse ifra nærmeste basestasjon hvor ting ikke lengre vil fungere (selv om du måtte ha fri sikt til den, og full dekning på signalmåleren). Enkelt (VELDIG enkelt) forklart er dette fordi at signalet blir sendt ut ifra basestasjonen i pulser. Og en puls må ha vært via telefonen din, sendt tilbake OG mottatt i basestasjonen før den neste pulsen blir sendt ut ifra basen igjen. Dersom dette ikke skjer (altså neste puls blir sendt før den forrige er mottatt) så vil ikke systemet fungere, og du får ikke brukt nettet. Er så lenge siden jeg regnet på dette, så jeg husker ikke nøyaktig avstanden hvor dette skjer, men veldig langt var det ikke.

Det er ikke uvanlig at vi i cockpit glemmer å slå av telefonene, og jeg tror vel de fleste av oss har vært ute for at det begynner å ringe mens vi takser. MEN, det ER forskjell på 2 telefonener som står påslått, kontra 150-200 stykker. Og pga de tidligere omtalte (råtne) GSM spesifikasjonene, så vil telefonen når den mister signalet / kommer utenfor den ovenfor omtalte distansen, få FULLSTENDIG panikk, og den vil begynne å kontinuerlig sende signaler ihåp om å få iorden forbindelsen igjen. Og noen hundre telefoner på maks styrke (GSM regulerer sendestyrken "on demand", og vil derfor bruke maks når den ikke får god kontakt med nettet) er litt av en støykilde med sine skarpe, digitale pulser. Kan i ekstreme tilfeller slå ut navigasjonsinstrumenter, vil garantert skape trøbbel for mobilnettet på bakken (siden disse paniske forsøkene til noen hundre telefoner som forsøker å gjenopprette nettkontakten vil oppta svært mye kapasitet over ett forholdsvis stort geografisk område, og mange basestasjoner). Og i tillegg vil det på noen typer fly veldig kjapt slå ut brannalarmen i lasterommet. Bla dash 8 er "plaget" med dette. Og du vil neppe være den som gjorde at flyet nødlandet pga mistanke om brann.

Det er også en myte at en radiomottaker (f.eks. GPS) ikke sender ut noe signal. ALLE mottakere sender ut ett signal. Kom gjerne hit og gjem deg innenfor 2-300 meter ifra huset her, sett scanneren / radioen din på en radiokanal, demp lyden helt, og jeg skal klare å peile deg inn og finne deg iløpet av noen minutter selv i tetteste skogen, og om du så skulle grave deg ned Vi har vel alle hørt historier om at lisensavdelingen i NRK er ute og peiler etter folk som har TV uten å betale lisens ? Det fungerer på akuratt samme måten. Står TV'en på, ja da sender ut ett signal.
Det skal i rettferdighetens navn sies at signalet ifra en mottaker NORMALT vil være vesentlig svakere enn hva som er tilfelle med en radiosender (f.eks. mobiltelefon).

Dette er egentlig det samme som å risikere å bli banka på byen: støter du på en enkeltperson vil du gjerne ha en reell sjans til å komme seirende ut av kampen. Men om du støter på flere hundre stykker som skal ta deg så er du gjerne dømt til å tape.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 10:35   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Dersom dette ikke skjer (altså neste puls blir sendt før den forrige er mottatt) så vil ikke systemet fungere, og du får ikke brukt nettet. Er så lenge siden jeg regnet på dette, så jeg husker ikke nøyaktig avstanden hvor dette skjer, men veldig langt var det ikke.
GSM-spesifikasjonen er laget slik at denne distansen skal være eksakt 30 km. Handover skal alltid fungere i hastigheter under 500 km/t, noe som ble ansett som maksimal hastighet på land.

Under helt ekstremt heldige forhold kan man altså være koblet til samme basestasjon over en distanse på bortimot 60 km, og adskillig mindre enn det burde gi tid nok til å sende en SMS uten å havne borti problemer med basestasjonbytte i for høy hastighet.

Quote:
Det er også en myte at en radiomottaker (f.eks. GPS) ikke sender ut noe signal. ALLE mottakere sender ut ett signal. Kom gjerne hit og gjem deg innenfor 2-300 meter ifra huset her, sett scanneren / radioen din på en radiokanal, demp lyden helt, og jeg skal klare å peile deg inn og finne deg iløpet av noen minutter selv i tetteste skogen, og om du så skulle grave deg ned
Morsom utfordring. Hvor bor du?

Quote:
Vi har vel alle hørt historier om at lisensavdelingen i NRK er ute og peiler etter folk som har TV uten å betale lisens ? Det fungerer på akuratt samme måten. Står TV'en på, ja da sender ut ett signal.
NRK har vel sluttet med dette, men var det ikke elektrisk støy fra bilderøret som ble peilet?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2008, 12:02   #16
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Forstyrrelser under take-off/landing

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

Morsom utfordring. Hvor bor du?
Jeg bor i Vest-Telemark. Så her er det mye skog og gjemmesteder for slike leker


Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
NRK har vel sluttet med dette, men var det ikke elektrisk støy fra bilderøret som ble peilet?
Tjaa, ifølge en som har jobbet med dette så var det mellomfrekvensen som ble strålt ut på antennen dem peilet. Men det finnes jo flere måter å "peile" en TV på, høyspenten kan man vel også "lytte" etter. At det dog nok ikke skjer lengre kan vi nok fastslå. Nå er det nok lister over folk som ikke står oppført med TV dem går etter
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Forstyrrelser på instrumentene Theaviator Flyteknisk forum 2 19-04-2012 20:22
Ex BU DC-6B - Siste landing Gandalf Flyhistorisk forum 2 29-12-2010 14:27
Barsk landing Trety Flyforum 7 10-06-2006 01:45
Hard Landing Airbus 330 Flyforum 7 29-05-2006 14:22


All times are GMT +2. The time now is 16:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.