Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2020, 15:35   #2501
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Mens Norwegian er i retten i Irland og ser ut til å få fortsette omstruktureringen, begynner konturene av det 'nye' selskapet å ta form. Flåten vil bestå av 95 fly og deres leder for tekniske tjenester ønsker å droppe Boeings Gold Care og hente tjenestene hjem til Oslo med unntak av enkelte heavy sjekker. Han har kanskje sett at Widerøe besluttet det samme ...

https://e24.no/boers-og-finans/i/lEM...maBEg3XGlhg14E

Quote:
– For å realisere insourcingen må vi både rekruttere ansatte i Oslo-området og vi må bygge kompetansen som trengs. Vi trenger planleggere, prosjektledere og ingeniører. Basert på en «New Norwegian»-flåte på 110 fly må vi øke avdelingen fra 50 til rundt 95 stykker, sier Ahmad Abu Nima, leder for tekniske tjenester i Norwegian.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2020, 15:37   #2502
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mens Norwegian er i retten i Irland og ser ut til å få fortsette omstruktureringen, begynner konturene av det 'nye' selskapet å ta form. Flåten vil bestå av 95 fly og deres leder for tekniske tjenester ønsker å droppe Boeings Gold Care og hente tjenestene hjem til Oslo med unntak av enkelte heavy sjekker. Han har kanskje sett at Widerøe besluttet det samme ...

https://e24.no/boers-og-finans/i/lEM...maBEg3XGlhg14E
Strengt tatt er vel allerede avtalen med Boeing sagt opp for lengst
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2020, 16:54   #2503
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mens Norwegian er i retten i Irland og ser ut til å få fortsette omstruktureringen, begynner konturene av det 'nye' selskapet å ta form. Flåten vil bestå av 95 fly og deres leder for tekniske tjenester ønsker å droppe Boeings Gold Care og hente tjenestene hjem til Oslo med unntak av enkelte heavy sjekker. Han har kanskje sett at Widerøe besluttet det samme ...

https://e24.no/boers-og-finans/i/lEM...maBEg3XGlhg14E
Står da intet der om 95 fly Andy ? Men at de må ansette fra rundt dagens rundt 50 opp til ca. 95 ?

"Basert på en «New Norwegian»-flåte på 110 fly må vi øke avdelingen fra 50 til rundt 95 stykker"

Personlig synes jeg jo selv at 110 fly om det skal være fortsatt høres mye ut ?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2020, 17:18   #2504
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

En plass mellom 60-80 fly høres mer fornuftig ut.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2020, 18:07   #2505
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
En plass mellom 60-80 fly høres mer fornuftig ut.
Enig der, bare høres ut som 110 fly blir fortsatt MYE MYE forpliktelser...Spes med stort sett norsk satsning fremover....Men igjen, hva vet jeg
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2020, 18:39   #2506
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da har rettet godkjent Norwegians søknad om konkursbeskyttelse

https://e24.no/boers-og-finans/i/nAL...ursbeskyttelse

Quote:
Den irske domstolen har besluttet at Norwegian får konkursbeskyttelse. Dermed kan ingen långivere slå selskapet konkurs på flere måneder.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2020, 19:23   #2507
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Står da intet der om 95 fly Andy ? Men at de må ansette fra rundt dagens rundt 50 opp til ca. 95 ?
Les en gang til:

Quote:
Flåten vil bestå av 95 fly
Edit: Ser artikkenen er oppdatert og endret til 110 fly ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2020, 09:31   #2508
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian øker om konkursbeskyttelse/rekonstruksjon i Norge også, etter den nye konkursloven som ble vedtatt tidligere i år

https://www.dn.no/luftfart/norwegian...rge/2-1-926263

Quote:
Norwegian søker om rekonstruksjon i Norge
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2020, 10:30   #2509
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Enig der, bare høres ut som 110 fly blir fortsatt MYE MYE forpliktelser...Spes med stort sett norsk satsning fremover....Men igjen, hva vet jeg
Hvor mye av dette med "norsk" satsing er realitet og hvor mye er medie-skapt eller spinn?

110 er alt for mye til å være skandinavisk innenriks + Skandinavia og ut. Det er vel omtrent på størrelse med SAS, og med kun 737-800 på short haul så svært mulig flere seter enn SAS...

Det er også begrenset hvor godt man kan forsvare posisjonen uten å satse mer aggressivt. Lukter lang vei at man gjør det man kan for å overleve for så å gjenreise overalt så snart som mulig, etablere nominell virksomhet, og så starte å vokse igjen. Dog kanskje ikke argentinsk innenriks

Bare spekulasjon fra min side selvfølgelig, men med 110 fly må man få lov til å begynne å lure...
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2020, 10:59   #2510
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Hvor mye av dette med "norsk" satsing er realitet og hvor mye er medie-skapt eller spinn?

110 er alt for mye til å være skandinavisk innenriks + Skandinavia og ut. Det er vel omtrent på størrelse med SAS, og med kun 737-800 på short haul så svært mulig flere seter enn SAS...

Det er også begrenset hvor godt man kan forsvare posisjonen uten å satse mer aggressivt. Lukter lang vei at man gjør det man kan for å overleve for så å gjenreise overalt så snart som mulig, etablere nominell virksomhet, og så starte å vokse igjen. Dog kanskje ikke argentinsk innenriks

Bare spekulasjon fra min side selvfølgelig, men med 110 fly må man få lov til å begynne å lure...
Enig, det er ganske mange fly, men om de har penger til aa holde seg i luften for aa satse paa en sterk stilling etter krisen er det muligens dette de behoever. Mange selskaper i Europa ligger med brukket rygg og det finnes nok markeder her og der, men grandiose satsninger som i Argentina vil nok ikke kreditorene se med blide oeyne paa.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2020, 13:16   #2511
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

110 er mye ja. Man kan jo begynne å regne:
OSL/BGO/SVG/TRD: før krisen 42 737, etter i hvert fall ikke mer enn tidligere, kanskje 30-35? (Husk at det også var flere maskiner som ble slynget til Norge fra utenlandske baser, HEL fløy i praksis en maskin for OSL, og en del inn fra Spania og)
ARN: i sommer var det planlagt 14, så kanskje 8-10 etter korona?
CPH: var ikke planlagt noe reduksjon eller økning for i år, så kanskje 8-10 her og?
HEL: mange mener jo at de aldri har tjent penger der, og de har jo redusert litt og, men noe tjener de penger på der borte, jeg tenker kanskje 5 maskiner er passende
LGW: jeg tviler på at denne basen består
Spania: var planlagt 20 i sommer som jo er mange fly, derimot var vel de fleste basene her nedleggingstruet også før korona, og i takt med homesourcingen som skjer tror jeg også disse basene forsvinner.
Fasiten på SH med mine beregninger blir da mellom 51 og 60 maskiner på kortdistanse.

Langdistanse er det jo svært delte meninger om, selskapet mener jo selv at de bare skal redusere flåten med ca halvparten. Ut fra kartet for S20 og at de absolutt skal fortsette med LH så tenker jeg:
LGW: 10 maskiner
CDG: 5 maskiner
Spania: kanskje 2
OSL: 2-3
Ender da på ca 20 maskiner, som kanskje er slik dem har tenkt.
Derimot blir det vanskelig å drive LH fra LGW uten feed fra kortdistansenettet osv, så det jeg håper vi ser, hvis noe LH skal beholdes er:
OSL: 8-10 maskiner
Bygg heller opp en base her og få trafikk mellom Asia til USA og Europa-USA/Asia. I verste fall er vel 4 787 basert på OSL greit, men det blir vel bare en symbolsk verdi (litt som nasjonale selskaper rundt om som har et par langdistansemaskiner for å knytte landet sammen med den store verden)

Min fasit blir vel da mellom 54 og 80 maskiner.

legger med kart fra Norwegian sin Q42019-presentasjon over planlagte flåtefordeling for S20:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DY S20 basestruktur.jpg
Views:	1899
Size:	97.0 KB
ID:	49569   Click image for larger version

Name:	DY S20 bese LH.jpg
Views:	1900
Size:	89.8 KB
ID:	49570  
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)

Last edited by LN-HFH; 08-12-2020 at 13:18.
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 08-12-2020, 15:12   #2512
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Og fortsatt ikke norsk, så norske skattepenger må de nok se lenge etter.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2020, 23:42   #2513
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Norwegian øker om konkursbeskyttelse/rekonstruksjon i Norge også, etter den nye konkursloven som ble vedtatt tidligere i år

https://www.dn.no/luftfart/norwegian...rge/2-1-926263
Norwegian; flyselskapet med 9 liv.
Men kan mitt firma også søke konkursbeskyttelse om jeg har lekt cowboy i 5 år og dratt på meg en kjempegeld. Nå ønsker jeg bare at långiverne skal slette/ettergi 50% av gleden bare for at det kan være at mitt selskap blir lønnsomt om 2-3 år?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2020, 00:51   #2514
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/68839

Quote:
Norwegian konverterer gjeld til aksjer igjen
Norwegian (NAS) opplyser i en børsmelding sent tirsdag kveld at selskapet konverterer gjeld på knapt 7,4 millioner euro til knapt 19 millioner nye aksjer, med en konverteringspris på 4,24919 kroner.

NAS har tidligere gått gjennom flere runder med konvertering av gjeld til aksjer. Denne gangen etter konkurs i Finland i OSM Aviation Finland Oy og i norske OSM Fi Oy, og det NAS beskriver som en konstruktiv dialog med bostyrerne i de to selskapene.

Dette betyr i praksis at de eksisterende aksjonærene i NAS nok en gang vannes ut.

Konverteringen av gjeld til aksjer er tidligere varslet Oslo Børs.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2020, 01:26   #2515
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Norwegian; flyselskapet med 9 liv.
Ser sånn ut. Kanskje vi skulle lage en ny tråd; Alitalia vs Norwegian?
Jeg setter min halvliter på Alitalia

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Og fortsatt ikke norsk, så norske skattepenger må de nok se lenge etter.
Forhåpentligvis.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2020, 02:02   #2516
Dash8
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 26
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Artikkel hentet fra E24.
https://e24.no/boers-og-finans/i/9OB..._campaign=bunn
Dash8 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2020, 09:02   #2517
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Men kan mitt firma også søke konkursbeskyttelse om jeg har lekt cowboy i 5 år og dratt på meg en kjempegeld. Nå ønsker jeg bare at långiverne skal slette/ettergi 50% av gleden bare for at det kan være at mitt selskap blir lønnsomt om 2-3 år?
Ja, men akkurat som med Norwegian som må du faktisk få kreditorene til å gå med på det. Så er ikke bare noe man kan "gjøre selv"
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2020, 10:37   #2518
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 208
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
4,24919 kroner ?? Aksjen står jo i 0,44 nå? Hva skyldes dette?
martins is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2020, 10:54   #2519
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by martins View Post
4,24919 kroner ?? Aksjen står jo i 0,44 nå? Hva skyldes dette?
At de tror de får mer ingen ved å få aksjer til en elending konverteringskurs også selge dem, istedet for at de havner inn i køen av kreditorer i rekonstruksjonen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2020, 11:20   #2520
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Så lenge det finnes seg små-investorer som laster seg opp med DY aksjer, så lenge vil de institusjonelle investorer og leasing-selskaper konvertere gjeld og selge sine aksjer etter sperrefrist. Rett og slett fordi de far en visst del av sine penger tilbake.

Husk en ting. Dersom du er et stort investor, så har du tatt grep alrede med din risiko i Norwegian og nedskrived disse verdier eller flagget dem som truenede tap. Selger du na til 10% av verdi, så har du bare tapt 90%. Det er mye tap, men det er bedre enn 100% tap.

Til slutt sitter de private investorer med tap. Men slik er det jo nesten alltid med børsen
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 10:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 22:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 10:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 23:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 22-11-2004 00:07


All times are GMT +2. The time now is 18:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.