Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2007, 13:20   #1
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Stadig flere lar seg lure

Fra boarding.no
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 13:27   #2
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Har sagt det før og sier det igjen: hvorfor hopper media i taket av økt passasjerantall når kabinfaktoren går ned???
Hvis man har et miniselskap med ett fly og året etter kjøper ett fly til og dobler antall ruter men flyr med tommere fly, hva er da det store poenget?
Dette må noen flinke blåruss forklare for meg
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 13:35   #3
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Nei, jeg mener å se av disse tallene at nedturen har begynt for Ryanair. Mange forhold tilsier at de skal slite fremover. Men selvsagt; ikke dermed sagt at overskuddet blir borte, men tror de skal slite med å øke det i hvert fall...

__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 13:45   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Quote:
Originally posted by F35Landing

Har sagt det før og sier det igjen: hvorfor hopper media i taket av økt passasjerantall når kabinfaktoren går ned???
Hvis man har et miniselskap med ett fly og året etter kjøper ett fly til og dobler antall ruter men flyr med tommere fly, hva er da det store poenget?
Dette må noen flinke blåruss forklare for meg

Jeg har ikke sett at media har hoppet i taket. Boarding.no bringer her tallene helt nøkternt, uten noe positiv eller negativ vinkling. Slik leser jeg det ihvertfall.
Ellers er jeg enig med "litt amatør" at det sikkert ikke er en enkel oppgave å holde en så høy kabinfaktor nå når selskapet har blitt så stort.
Da de startet å fly på Torp for 10 år siden med èn avgang pr dag til London, hadde selskapet en flåte på 21 fly. Nå har de så vidt jeg vet over 100 fly, og får stadig levert nye.
For å ta Torp som et eksempel, kunne folk tidligere velge mellom London og et par andre destinasjoner. Nå har de en hel haug av plasser å velge mellom, og starter vel egentlig å bli den største konkurrenten til seg selv (hvis dere skjønner hva jeg mener med det).
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 13:52   #5
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Quote:
Jeg har ikke sett at media har hoppet i taket. Boarding.no bringer her tallene helt nøkternt, uten noe positiv eller negativ vinkling. Slik leser jeg det ihvertfall.
Kanskje ikke så mye denne spesifikke saken, men generelt er media fullstendig uinteressert i kabinfaktor og yield. TV2s oppfølging av Norwegian oppgjennom årene er et godt eksempel der det stadig snakkes om "dette er MER enn en DOBBLING fra samme periode i fjor" for et helt ferskt selskap som stadig ekspanderer. Men dette ble litt OT. Sorry
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 14:10   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Stadig flere lar seg lure

For den jevne nordmann og journalist blir det nok litt for avansert å forholde seg til kabinfaktor. Og når kabinfaktoren går ned med 1 prosent, er det vanskelig å se at dette har nyhetens interesse for folk flest.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 14:15   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Quote:
Originally posted by imm



For å ta Torp som et eksempel, kunne folk tidligere velge mellom London og et par andre destinasjoner. Nå har de en hel haug av plasser å velge mellom, og starter vel egentlig å bli den største konkurrenten til seg selv (hvis dere skjønner hva jeg mener med det).
Jeg er helt enig dette. Det er et begrenset marked fra TRF, i alle fall når det gjelder å få folk til å reise til "ukjente" steder. For Ryanairs skyld er det litt for enkelt å finne 1 kr billetter kort tid før avreise til at jeg tror det går veldig bra med flyene deres fra Torp. Særlig en del av de nye destinasjonene deres har jeg liten tro på. Men jeg skjønner jo også at de tenker på markedet den andre veien. Og da kan jo Bremen kanskje bedre forstås.

De har jo i alle fall våget å satse fra Torp. De kunne jo kjørt safe og hatt en daglig avgang til London, Frankfurt, Milano og hatt fulle fly hver dag.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 14:21   #8
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Quote:
Originally posted by AirbusTero

For den jevne nordmann og journalist blir det nok litt for avansert å forholde seg til kabinfaktor. Og når kabinfaktoren går ned med 1 prosent, er det vanskelig å se at dette har nyhetens interesse for folk flest.
Det hender praktisk talt aldri at en reportasje i en avis har riktig info om fly til og fra. Jeg misliker f eks meget sterkt denne VG- boksen som viser billigste pris fra en rekke byer. Den må nesten sees for å få et inntrykk, men den gir jo ingenting. Og på de fleste byene står billigste flyselskap oppført som "flere". Datoene varierer voldsomt.

Senest i går hadde vel Aftenposten omtale av Bangkok. Hjelpen til leserne under overskriften "hvordan komme dit" var: "Thai flyr direkte". Hvordan skal dette tolkes? Kanskje journalisten har bedrevet gravende journalistikk og oppdaget en direkterute ingen av oss her inne visste om? Det ville i så fall gitt svar på en god del spørsmål hvorfor TG ikke kommer til Norge...hehe
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 14:26   #9
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,187
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Quote:
De har jo i alle fall våget å satse fra Torp. De kunne jo kjørt safe og hatt en daglig avgang til London, Frankfurt, Milano og hatt fulle fly hver dag.
Men ville ikke bunnen falt ut av Ryanairs overskudd dersom de ikke fortsatte å ekspandere? Er det noen som egentlig vet hva de tjener på selve flyvirksomheten når ikke verdien av X antall nye fly ol. er tatt med i beregningene?
Hadde vært interessant hvis noen her inne hadde en link som viste tallene til selskapet litt mer "cracked down".
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 14:32   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Quote:
Originally posted by F35Landing

Quote:
De har jo i alle fall våget å satse fra Torp. De kunne jo kjørt safe og hatt en daglig avgang til London, Frankfurt, Milano og hatt fulle fly hver dag.
Men ville ikke bunnen falt ut av Ryanairs overskudd dersom de ikke fortsatte å ekspandere? Er det noen som egentlig vet hva de tjener på selve flyvirksomheten når ikke verdien av X antall nye fly ol. er tatt med i beregningene?
Hadde vært interessant hvis noen her inne hadde en link som viste tallene til selskapet litt mer "cracked down".
Det er et veldig godt spørsmål. SOm jeg dessverre ikke kan svare på. Men du er utvilsomt inne på noe. Ekspansjon er nok en viktig del av overskuddet.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 15:17   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Her finner dere de siste tallene fra Ryanair Holding Plc
http://www.ryanair.com/site/about/in...3_2007_doc.pdf

Ved å lete litt her kan mer finnes. Jeg fikk ut noen interessante tall og under finner dere en graf laget av undertegnede med rullerende 12 månederstall.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FR-tall.jpg
Views:	42
Size:	70.9 KB
ID:	4842  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2007, 16:42   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Alt over 80% er uansett imponerende hoeyt. Ryanair tjener godt ogsaa paa agvifter og andre tjenester de selger ombord, paa flyplassen og via deres webside. I tillegg tror jeg de forvalter kontantene vel. Dermed kan de kunstig holde billettprisene lavere - noe som igjen generer mer volum. Og Ryanair er avhengige av kvantitet - ikke kvalitet (revenuemessig).

Hvis man ser paa den 'originale' LCC'en Southwest, saa er ikke de lenger spesielt billige, og loadfaktoren deres reflekterer dette. De tjener godt med penger selv om de har en LF som er nesten 10% lavere enn AA ... som sliter ...

LF er langt fra noekkelen til lykke, men ogsaa denne kan ha en historie aa fortelle.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2007, 00:10   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Stadig flere lar seg lure

Jeg synes nå det virker relativt imponerende å ha maktet en bortimot tredobling av antall passasjerer i perioden (03-07) som KGL viser grafen for og likevel klart å holde kabinfaktoren på +/- 83%.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere C130 Flyforum 264 31-05-2020 10:48
FR24, lett å lure? GF1 Register- og ATC-Forum 6 07-10-2016 22:29
SAS lar seg ikke presse ut av AAL MartinL Flyforum 2 08-12-2009 12:17
Stadig flere med AY MD11 Flyforum 23 10-04-2008 22:06


All times are GMT +2. The time now is 14:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.