Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-04-2007, 17:06   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default FLYING BLUE - EN EVALUERING

Neste uke, 26. april, kommer Freddie Awards og da braker det vel løs her på forumet.
Så jeg vil før det ta en evaluering av FB.........

I DAG ER DET ÅTTE DAGER SIDEN JEG STARTET , NÅ LAR JEG DENFRA WORD-FORMAT TIL FORUM-FORMAT. Litt langt, men håper dere leser igjennom ........

INNLEDNING:

Først en liten bakgrunn om oss og vårt reisemønster. Min kone og jeg er i den heldige situasjon at vi kan foreta mange reiser i året. ”Egen sjæf” og heldigvis ingen faste ansatte som kan bli syke , streike, lage intriger etc etc.. Du verden hvor velsignet vi er.......

Men siden alle reiser er betalt av oss selv, er C-klasse aldri aktuelt. Ingen av reisene er jobbrelatert. Kan leve med 31” over 12-14 timer , og da blir det flere kroner på destinasjonen. Liker ikke gymnastikk, men hvis dere har sett meg halvveis i en 12 timers leg, ville dere trodd at jeg var et slangemeneske !! Det er egentlig ikke mye forskjell på 31” og 32”, alt avhenger av setetypen som teller så mye. Det monner først mer ved 33” til 35 ”. Men bredden er jo den samme. Skuldergnissing der også.

Har jo hatt en del C-klasseturer, men kun oppgradert. Selvfølgelig er det flott, men ikke verd betaling fra privat lommebok. Heller ikke poengoppgradering er verd poengene heller.

Viktigste for oss er å reise mest mulig, og da teller pris veldig mye. Om vi skulle vinne 6 mill i lotto, vil vi fortsatt fly monkey. 6 mill i C-klasse ville ikke vare lenge med vårt reisemønster med de prisene !! Penger rett i dass........ Bruker heller penger på å bo godt noen dager enn 12 timer i C klasse ( hvor man ofte sover bort pengene også ).

Da SK for vel to år siden begynte med ”SK25bonusprosent”, gjorde vi umiddelbart EuroBonus til program nr. 2, OG BESTEMTE OSS FOR FLYING BLUE som program nr. 1.

Vi har vært sølv i EB mesteparten av tiden siden vi ble medlem i 1992. Gull er ikke oppnåelig siden vi ikke flyr C.

Er fortsatt sølv , men takket være LH og andre Star-partnere. De mikroskopiske poengene vi får fra SK utgjør vel kun 10-15 % av inntjeningen på de 20.000 som trengs for sølv. Men fra høsten 2008 er det jamnt slutt på sølvmedlemskapet, antar jeg. Savne det vil vel heller ikke., snarere tver i mot med FB.

Fra nå av av samler i vel opp SK ”mikropoeng” med et håp om en gratistur til BGO. Men det blir nok en LH innimellom som drar opp poengsummen. Har sansen for det selskapet.

Men har en del poeng å brenne av før den oppsamlingen. Flyr SK kun når de er billigst, og det betyr vel kun noen destinasjoner i Sør-Europa ( pr. i dag ) . Uansett har SK meget gode direkteforbindelser. No-frills service, men brukbar benplass. Men siden de nye -700 får 141 seter så er vel det snart i DY-standard der i gården . Undrer om resten av flåten blir ombygd også ??

Muligens tar vi også i framtiden flighter med et annet ”system”, uten bonuspoeng, f. eks. Oneworld, dersom prisen gjør det fordelaktig. Har jo gått over til BA på London.

Valg av bonussystem er jo avhengig av hvor en drar og bonuspoeng har ofte også en ”pris”. Null poeng kan være meget økonomisk av og til. En skal ikke se seg blind på poeng.:exclamati

OPPTJENING:

Vi byttet da til KL’s Flying Dutchman som etter kort tid ble Flying Blue . Poengene raste inn og kort tid etter vi ble sølv, fikk vi brev om at vi personlig ville få 9.000 poeng extra dersom vi fløy ytterligere 4 flighter inne ca. 3 mnd. Det var ikke noe problem, siden vi allerede var booket og betalt en tur til NYC !! Det var fire sektorer.

Senere kom et tilbud fra Skyteam ( tidlig 2006 )om 2.000 poeng ekstra på alle longhaul innen noen måneder. Greit 12.000 raste inn. Måtte bare registrere oss på skyteam.com.

MERK!!!et skal i rettferdighetens navn legges til at KL/AF/NW har 25 % også ( V klasse på KL og L på AF ). Men i så fall er deres 25% - poeng pris ofte kr. 1.500 lavere enn enn SK sin tilsvarende. SK gir jo 25% poeng på priser de for 3-4 år siden ga full pott med 100 %. Bare for ca. tre år siden fløy vi ofte til USA for litt over kr. 3.000 i V-klasse med full uttelling.

KL/AF sine 100% poeng priser ligger ca. Kr. 1.800-2.000 under SK sine tilsvarende. Har sammenlignet med bl.a. vår tur med AF til NYC kommende september.

Og for oss som er ofte i USA er det greit å tjene poeng på CO’s direkteflight til EWR istedenfor en ekstra rundtur i Europa på 3-4 timer.. De opererer ikk med noe 25 % så vidt jeg kan se !

Uansett er NW via AMS også topp til ”over there ”. De nye A330 er bra og topp betjening. Har i tillegg sansen for AF’s nye 777 . Med et slikt fly ( særlig deres økonomiklasse ) kan man bite i det sure eplet og dra via CDG ! Derfor NYC med dem i september ( joda, jeg vet , skrekkelige CDG )

FORDELER MED SØLV

Sølv hos SK har egentlig kun en fordel, innsjekk på Business skranken på OSL og et fåtall andre plasser hvor de flyr.

For oss betyr det lite likevel siden vi sjekker inn på nettet til Europa-destinasjoner ( eneste steder hvor vi nå benytter SK ) og går rett til gaten.

FB har elite/business check-in for sølv over hele verden hos Skyteam-partnere. Dessuten pre-boarding også for sølv.

EB gir kun 15 % ekstra poeng ved sølv BARE PÅ SK FLIGHTER. IKKE ANDRE STAR FLIGHTER....

FB har 50% ekstra poeng ( 75 % på gull, 100 % på Platina ) PÅ ALLE FLIGHTER MED SKYTEAM-MEDLEMMER !!

Nok en grunn til å droppe Eurobonus..

UTTAK AV BONUSREISER:

Dette er det ALLER BESTE ved FB. Bare det er nok til å bli medlem !!!!

Tok nettopp ut en tur til Papeete, Tahiti med AF ( A319, 772ER, 773ER og A343 - gjett om oss flygærne får sammenlignet flytypene !!! ), kun 80.000 poeng !! :clap

PPT er kun 900 km kortere i luftlinje fra OSL enn SYD !!

Sør-Amerika er 70.000 poeng, og mitt favoritt-reisemål, Hawaii, kun 60.000 poeng.

En får da direkte vond smak i munnen da det er 60.000 poeng med SK til NYC og så lite poeng i inntjening på samme ruta .

Så lopper de deg nok en gang ved uttak av bonusreiser. Grøss..... Kjempegrøss........ Skrekkelig dårlig: ”NO-DEAL !!!”

P.S. : ( Men for heavens sake, forstår alle som har EBG grunnet jobbrelatrete reiser ut i fra Norge inenfor direketeruter fra OSL til Europa etc. Hadde selv gjort det samme. Da er det ofte inget annet valg, og selvfølgelig er EB det absolutt beste valg )


BREAKING NEWS. Tittet på min kones EB konto. Hun blir EBG i år ved et uhell !! To ekstra longhaul hvor LH A346 var det naturlige valget !! Never mind, det går det også !!:clap
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 17:33   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,539
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Heldigvis for EB og SAS kommer det mest sannsynlig nye opptjenings regler snart.

Jeg har uansett ikke noe valg da jeg stort sett flyr der kun Star flyr.

Itillegg til at jeg nekter å sette mine ben i enn Ryanair fly
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-04-2007, 20:42   #3
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Er nå Gull både hos EB og FB og kan bare bekrefte dine betraktninger vedr. din helt private "Product Mach-EB against FB".

For meg er det nesten bare flygninger til Spania inkl. LPG og TFN som gjør at jeg kan opprettholde EBG statusen. Stort sett ellers benytter jeg meg ofte av NW til US, KL og OK i rest europa. Til litt kompliserte reisemønster i Asia bruker jeg byrå og får muligheten til å prøve mange spennende selskaper.

Til orientering så kjøper jeg kun billetter i øko.

Min konklusjon er at SK og EB har LAAAAAANG vei å gå før de i det hele tatt får en ny Freddie.
Det begynner faktisk å bli en del år siden sist. Forresten jeg skal hente min fine T-shirt jeg fikk da FlyerTalk hadde DO på ARN/STO med SAS. På skjorta står følgende:

Proud winner of
FREDDIE
SAS EuroBonus
Program of the year
2003
2001
2000
1999
1998
1997
1996


__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2007, 18:09   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Vel, jeg sier i mitt innlegg ovenfor at bonuspoeng ikke er alt. Vel i dag leste jeg lørdagsVG og fant ut at AY selger BKK i dag og morgen for kr. 3.643 pr person ved utreise lørdag og søndager på finnair.no .:clap :clap

Hoppet inn og tok weekend i pinsen for kr. 7.286 totalt for to personer. Fikk topp sete på MD 11 og , endelig, E 170......... NULL, KOMMA NULL BONUS !!

Who cares !!

Løp og kjøp pinseferie. :wink
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2007, 18:22   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,742
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Jeg kan jo gi et par synspunkter som FB sølv-gull-platinum:

-Fordeler ut på OSL er minimale. Tilgang til lounge, javisst, men ellers er det dårlig. Prioritert innsjekk fungerer ikke, det samme med "bedre" seter (på KL, AF er hakket bedre). Priority-tags på bagasje blir ikke tatt hensyn til når båndet lastes på OSL. Ingen fast-track i security.

-Fordelene med NW er de beste. Som gull hadde jeg 13 av 14 flighter i første klasse, som platinum ble det ca 8 av 10, samt en oppgradering til biz over atlanteren. Som sølv hadde jeg 1 av 2 i førstekl. Veldig hyggelig personale, bagasjen veldig tidlig på båndet, og fast-track gjennom security i MSP. Sjelden kø for innsjekk. Tilgang til WC-lounger uansett om man er på domestic eller international billett.

-Fordelene med CO er helt ok. Mulighet for nødutgang, men ikke up-grades. Priority-tags på bagasje, og innen USA er bagen tidlig på båndet. Tilgang til PC-lounge både på internasjonal og domestic billett.

-Fordelene med AF er mulighet for ok seating og tilgang til lounge.

-KL gir stort sett blanke hva man er.

Jeg tjente 210 000 poeng på 2 år. Tenkte jeg skulle spare noen ti-tusener til, så kan jeg dra hvor i verden på førsteklasse med reisekammerat. Bryllupsreise en gang i tiden?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2007, 18:31   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

For 210.000 poeng får du to turer til Papeete med AF og en tur til HNL med NW..

Så finn en partner !!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2007, 18:42   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,742
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by SQ 777

For 210.000 poeng får du to turer til Papeete med AF og en tur til HNL med NW..

Så finn en partner !!
Nei, det koster jo 160 000 pr pers til Tahiti. Men absolutt et alternativ. Det samme er Mauritius og Seychellne til 150 000 pr pers. Problemet er at jeg ikke orker å fly øko for å samle poeng, så får finne noen billige biz-turer.
Synd at MCO-OSL-MCO koster ca 12 000kr, mens OSL-MCO-OSL koster 27 000kr i Z i sommer. Platinum går ut nå i mai, så da er jeg gull ett år fremover, dvs 75% ekstra bonus. En tur til USA blir da 25-30 000 poeng hvis man tar et par tre legger domestic
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2007, 18:52   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Nei da, det er 80.000 pr.pax til Tahiti. Står klart i "bruksanvisningen" til Flying Blue. Betalte det for ca. tre uker siden.

Her er fra kontoutdraget mitt


Your last transactions


Date Transactions Credit Debit Level Miles Level flights
03/30/2007 AIR FRANCE AWARD TICKET 80 000

SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 01:56   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Hyggelig å se slike vurderinger. Det er hyggelig at folk er forskjellige. Strategien din passer nok for deg, men jeg må si at jeg er fullstendig uenig med dine prioriteringer og vurderinger. Jeg setter meg f.eks. ALDRI på en flytur fra Norge til Papeete i økonomiklasse. Når jeg har ferie, skal jeg nyte hvert øyeblikk og ikke grue meg til noe av det hyggeligste med hele ferien: Å fly dit på business eller first.

Jeg mener det blir HELT feil å bruke verdifulle bonuspoeng på billetter som du kan kjøpe dritbillig.. Eksempel: t/r fra Oslo til uansett destinasjon i USA med SAS i M koster deg 60.000 bonus poeng. Kjøper du billetten koster den fra 4500-8500.-. Velger du SAS C koster denne billetten kun 30.000 poeng mer, dog koster billetten fra 27.000-40.000. Det vil si at du får opp til 4 ganger mer igjen for poengene dine ved å legge på bare 50% mer poeng. Poenget mitt er at jeg bruker heller bonusbilletter på reiser jeg aldri hadde tatt meg råd til selv, da får jeg mye mer igjen for poengene mine.

Og så for min sammeligning av programmene. Det er kun en ting som ødelegger for SAS: 25% regelen. Dersom SAS hadde gitt 100% opptjening i alle klasser hadde det ikke vært noen tvil om hvem som hadde vært vinneren...

Det å sammenligne mellom amerikanske og europeiske programmer, er ikke mulig. KLM har forsøkt å finne en hybrid mellom europeiske og amerikanske programmer. Du nevnte at det er viktig for deg å komme fra A-B uten å ha en masse stopp på veien. KL har EN destinasjon fra OSL, AY har EN, CO har EN. SAS har en haug. Så her vinner SAS EB helt klart. Skal du f.eks en weekend tur til ARN, må du fly via AMS...

Når det gjelder fordeler, kan også EBS sjekke inn på business skranken hos alle Star Alliance medlemmer. Selv om det ikke står i vilkårene, har alle partnerne jeg har prøvd *S skranker.

Alliansemessig har EB en klar fordel. Mange flere ruter og mange, mye bedre partnere du kan ta ut poengene dine hos, som f.eks. SQ med en fantastisk C og F, New Zealand har også fått en ny C som er herlig.

Ser også at FB har kampanjer på opptjening. Det har også SAS, dog ikke nok av dem. Det SAS dog har er kampanjer på uttak hele tiden til 50% avslag. Du kunne f.eks. fly til USA for 25.000 poeng t/r. Det er alltid kampanjer på uttak på sas.no

Som du sier er SAS uslåelig for folk som flyr Flex og Business, det er rett og slett en strategi de har valgt..

Når det gjelder oppgradering, synes jeg det helt klart er verdt poengene å gjøre dette. SAS krever 10.000 poeng på langrutene til Economy Extra, noe som er råbillig. 30.000 til C er også fornuftig. Det som er fordelen med EB som ingen andre har er at du kan oppgradere fra uansett bookingklasse. Bakdelen er at du ikke kan oppgradere på forhånd

Når det gjelder opptjening, skal det være sagt at det er mye enklere å rekvalifisere seg med EB enn det er med FB dersom du er elite og flyr på billetter som gir 100/150 og 200%. SAS belønner business og extra passasjerer mye bedre enn FB og i tillegg er de 15/25% poengene dine du får hos SAS basic points, slik at de teller mot status til neste år, noe de ekstrapoengene du får hos KL ikke gjør. I tillegg, dersom du flyr på en 100% opptjeningsbillett med SAS i Europa, får du MYE mer igjen hos EB enn hos FB. Mellom Oslo og Amsterdam er en bra sammenligning:

OSL-AMS Eurobonus
Economy: 1200 for EBB, 1380 for EBS og 1500 for EBG
Extra: 1800 for EBB, 2070 for EBS og 2250 for EBG
Business: 2400 for EBB, 2760 for EBS og 3000 for EBG

OSL-AMS FlyingBlue
Basic Silver Gold Platinum
Economy 750 1 125 1 312 1 500
Business 1 500 1 875 2 062 2 250

Som dere seg, slår SAS KL i alle klasser og nivåer. Merk at SAS sine poeng er basic points som teller mot status. Hos FB tjener alle status nivåer kun 750 poeng i økonomi, 1500 i business.

Over dammen slår EB FB enda mer i de dyrere klassene. FB gir kun 50% ekstra bonus for Business passasjerer, noe som er typisk amerikansk.

ARN-AMS Eurobonus
Economy: 4900 for EBB, 5635 for EBS og 6125 for EBG
Extra: 7350 for EBB, 8480 for EBS og 9215 for EBG
Business: 9800 for EBB, 11270 for EBS og 12250 for EBG


AMS-ORD FLying Blue
Basic Silver Gold Platinum
Economy 4 109 6 163 7 190 8 218
Business 6 163 8 218 9 245 10 272

Når det gjelder poenguttak gir SAS muligheten til å ta ut reiser i hele Norden for 12000 poeng. På Europa er FB bedre 5000/15000 poeng billigere, dog gjør SAS dette godt igjen med non stop ruter og bedre opptjening i alle 100% klasser.


Konklusjonen min er at om EB hadde gitt 100% opptjening i alle bookingklasser hadde Eurobonus vunnet på ALLE punkter mot FB.

Forhåpentligvis blir reglene endret i mai slik at EB atter igjen kan blir verdens beste bonusprogram. Jeg skal selv på Freddies neste uke og forventer ikke at SAS gjør det særlig godt der..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 04:02   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,539
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by Tommy777
Som du sier er SAS uslåelig for folk som flyr Flex og Business, det er rett og slett en strategi de har valgt..
.
Jepp, men dessverre driter de i meg på økonomi. Jeg har reist for over 15000kr iløpet av det siste året med selakper innen STAR, og da 75% SAS og det gå meg hele 7500 poeng
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 04:12   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Tommy777
Som du sier er SAS uslåelig for folk som flyr Flex og Business, det er rett og slett en strategi de har valgt..
.
Jepp, men dessverre driter de i meg på økonomi. Jeg har reist for over 15000kr iløpet av det siste året med selakper innen STAR, og da 75% SAS og det gå meg hele 7500 poeng
Det stinker... Om du reiser i Økonomi Extra til Tokyo (noe som vil være litt billigere enn 15K) vil du tjene ca. 26.000 poeng t/r
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 04:41   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,539
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by Tommy777

Det stinker... Om du reiser i Økonomi Extra til Tokyo (noe som vil være litt billigere enn 15K) vil du tjene ca. 26.000 poeng t/r
Det er vel Biz? Er ikke CPH-NRT ca 7500 i Y hver vei, altså 15000 totalt?

Men får se hva prisene blir, men det er store sjanser for Y
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 09:15   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,742
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by SQ 777

Nei da, det er 80.000 pr.pax til Tahiti. Står klart i "bruksanvisningen" til Flying Blue. Betalte det for ca. tre uker siden.

Her er fra kontoutdraget mitt


Your last transactions


Date Transactions Credit Debit Level Miles Level flights
03/30/2007 AIR FRANCE AWARD TICKET 80 000
Ok, i så fall er ikke informasjonen påFlying Blue oppdatert. Der står det klart og tydelig at det går med 160 000 poeng pr pers på første kl tur retur Tahiti!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 10:17   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Hei Dag Viking. Vi har vel snakket om hverandre. Siden jeg aldri vurderer C klasse eller høyere var 80.000 poeng det naturlige valg for meg. Men uansett meget lavt så langt i økonomiklasse


Til Tommy 777, det blir faktisk nesten 10 timer i LAX på utreisen til Papeete ( rett hjem på retur ) . Det er OK, fordi da kan vi ta et dagrum og sove ut på LAX,, deretter natta til PPT.

Mitt spørsmål til deg. Hvilket airporthotell er veldig convenient å komme til og fra terminalen ?? Som alltid, pris teller.

( Har ikke problem med å reise så langt vestover i økonomi , HNL går glatt nesten hvert år. Stuper i seng i andre enden og er kvitt jetlag og trøtthet på ei natt !! ) .

Joda poeng teller ingenting ved billigbilletter, som BKK i pinsen til kr. 3.643 med AY. Fremre kabin i MD 11, selvsagt og Shangri-La allerede bekreftet der borte.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2007, 18:46   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,742
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by Tommy777

ALDRI på en flytur fra Norge til Papeete i økonomiklasse. Når jeg har ferie, skal jeg nyte hvert øyeblikk og ikke grue meg til noe av det hyggeligste med hele ferien: Å fly dit på business eller first.

Amen! Økonomi er tortur, og tortur er ikke en god start på ferie. Man skal glede seg til ferien, også flyturen!

Quote:
Originally posted by Tommy777
Jeg mener det blir HELT feil å bruke verdifulle bonuspoeng på billetter som du kan kjøpe dritbillig.. Eksempel: t/r fra Oslo til uansett destinasjon i USA med SAS i M koster deg 60.000 bonus poeng. Kjøper du billetten koster den fra 4500-8500.-. Velger du SAS C koster denne billetten kun 30.000 poeng mer, dog koster billetten fra 27.000-40.000. Det vil si at du får opp til 4 ganger mer igjen for poengene dine ved å legge på bare 50% mer poeng. Poenget mitt er at jeg bruker heller bonusbilletter på reiser jeg aldri hadde tatt meg råd til selv, da får jeg mye mer igjen for poengene mine.
Enig igjen. Om man velger å ta ut poengene for øko-bonusbilletter, mener jeg at man "driter på draget". Man må fremdeles betale skatter og avgifter. Hvor mye sparer man da på en tur til f.eks USA ved å bruke poeng på Y fremfor å kjøpe billett i lavsesong? 3000kr? Ikke mye for flere ti-tusener poeng. C-klasse er derimot en god investering, eller oppgraderinger på langturer. At jeg selv vil bruke poeng på en langtur på 1.kl i stedet for øko, gjør at jeg får en tur til 70 000kr i stedet for to til 7000kr.

Quote:
Originally posted by Tommy777

Konklusjonen min er at om EB hadde gitt 100% opptjening i alle bookingklasser hadde Eurobonus vunnet på ALLE punkter mot FB.
EB gir ikke forhåndsoppgradering på partner-selskap slik FB gjør, men ellers er jeg enig med deg.

Quote:
Originally posted by SQ777
Vi har vel snakket om hverandre. Siden jeg aldri vurderer C klasse eller høyere var 80.000 poeng det naturlige valg for meg. Men uansett meget lavt så langt i økonomiklasse
Jeg skrev jo i første post at det var på første klasse jeg sparte til:wink
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 01:13   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by SQ 777

Hei Dag Viking. Vi har vel snakket om hverandre. Siden jeg aldri vurderer C klasse eller høyere var 80.000 poeng det naturlige valg for meg. Men uansett meget lavt så langt i økonomiklasse


Til Tommy 777, det blir faktisk nesten 10 timer i LAX på utreisen til Papeete ( rett hjem på retur ) . Det er OK, fordi da kan vi ta et dagrum og sove ut på LAX,, deretter natta til PPT.

Mitt spørsmål til deg. Hvilket airporthotell er veldig convenient å komme til og fra terminalen ?? Som alltid, pris teller.

( Har ikke problem med å reise så langt vestover i økonomi , HNL går glatt nesten hvert år. Stuper i seng i andre enden og er kvitt jetlag og trøtthet på ei natt !! ) .

Joda poeng teller ingenting ved billigbilletter, som BKK i pinsen til kr. 3.643 med AY. Fremre kabin i MD 11, selvsagt og Shangri-La allerede bekreftet der borte.
Bra priset og meget enkelt på LAX er Sheraton Gateway. Skal bo der selg første uken i mai, fikk det på Priceline for 75 dollar... Bruk Priceline og velg prisen din sjøl. Velg 4 stjerner og du vil alltid få Sheraton Gateway. Det går Shuttle bus til flyplassen hele tiden
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 09:15   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Tusen takk, Tommy 777 :exclamati :wink

Reidar
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 09:16   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by SQ 777

Tusen takk, Tommy 777 :exclamati :wink

Reidar
Anytime!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 09:28   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Tommy777

Det stinker... Om du reiser i Økonomi Extra til Tokyo (noe som vil være litt billigere enn 15K) vil du tjene ca. 26.000 poeng t/r
Det er vel Biz? Er ikke CPH-NRT ca 7500 i Y hver vei, altså 15000 totalt?

Men får se hva prisene blir, men det er store sjanser for Y
Du er jo sølv, ikke sant?

da er opptjeningen i Y:

Sølv
OSL-CPH: 1035
CPH-NRT: 9865
NRT-CPH: 9865
CPH-OSL: 1035
Totalt: 21.800


Gull
OSL-CPH: 1125
CPH-NRT: 10.720
NRT-CPH: 10720
CPH-OSL: 1125
Totalt: 23.690

Basic
OSL-CPH: 900
CPH-NRT: 8550
NRT-CPH: 8550
CPH-OSL: 900
Totalt: 18.900



Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2007, 09:35   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,539
Default Re: FLYING BLUE - EN EVALUERING

Nei, jeg er basic. Og dessuten begynner jeg i CPH og ikke OSL
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flying Blue-miles lurudal Reiseforum 3 16-06-2011 00:52
Flying Blue opggradering jb1 Reiseforum 5 19-01-2010 18:09
Flying Blue bonusreisebestilling LN-KEH Flyforum 1 06-08-2006 01:19
Flying Blue spørsmål Trety Flyforum 6 18-10-2005 21:00
Flying Blue spørsmål Trety Flyforum 2 06-06-2005 21:06


All times are GMT +2. The time now is 10:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.