Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2013, 11:26   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,221
SkyTeam Flying Blue-tråden

Jeg mottok en mail hvor det det ble oppfordret til aa stemme paa Flying Blue i Freddie Awards. Mailen innehold ogsaa noen gode nyheter fra Flying Blue, hvilket var aa tide. Jeg har lenge betraktet FB et "enfant terrible" blant bonusprogrammene, saerlig p.g.a. latterlig gebyrer for uttak av bonusreiser.

Jeg har limt inn deler av mailen nedenfor, da den er paa fransk oversetter jeg det vesentlige. I mailen opplyses det om:

Det vil fra naa av vaere lettere aa beholde Elite status da det blir roll over miles; miles som overstiger opptjeningsgrensen overfoeres til aaret etter.

Best av alt er nyhet nummer to - Drivstoffgebyret og andre gebyrer enn myndighetspaalagte avgifter er naa inkludert i "poengprisen". Dette gjelder kun innen Europa foreloeping, men er en god begynnelse.

• Un statut ELITE encore plus simple à conserver.
Désormais les membres Elite bénéficient du report de Miles qui leur permet de garder l'année suivante les Miles-Statut accumulés au-delà de leur statut actuel.

• Des billets prime plus nombreux et plus avantageux !
En Europe, vous profitez d'une plus grande disponibilité de billets prime et vos Miles-Prime ont plus de valeur : en effet, vous ne payez plus la surcharge transporteur en Europe, qui est désormais comprise dans tous les billets prime.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2013, 15:26   #2
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Re: Nyheter fra Flying Blue

Good news, håper de fjerner drivstoffgebyret på longhaul etterhvert også. Da får jeg kanskje brukt mine "verdiløse" 70.000 FB-poeng til noe morsomt likevel
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2013, 17:13   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,423
Default Re: Nyheter fra Flying Blue

De reglene har vært der en stund, det dukket opp etter at BA gjorde grep på uttaket i Europa. På den andre siden tror jeg KLM økte uttaksprisene (i mil) på en del billettyper samtidig.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 09:21   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,221
Default Re: Nyheter fra Flying Blue

Ok, jeg har ikke sett noe info om det foer. Det gjoer FB noe bedre. Kombinasjonen av elending opptjening og dyre uttak gjorde/gjoer ikke akkurat FB veldig sexy.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 12:33   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,423
Default Re: Nyheter fra Flying Blue

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Ok, jeg har ikke sett noe info om det foer. Det gjoer FB noe bedre. Kombinasjonen av elending opptjening og dyre uttak gjorde/gjoer ikke akkurat FB veldig sexy.
OSL-AMS er i Economy enten 25.000 eller 75.000 mil (siste er flex award), OSL-NYC er hhv 50.000 eller 100.000.

Hvis man vil reise i business er det 75.000 eller 150.000 mil for en t/r-billett OSL-AMS. Mens en business OSL-NYC koster 100.000 eller 200.000 så EU-rutene er ikke spesielt billige, annet enn at avgiftene har gått ned.

EDIT: Her er den gamle tråden om saken:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=104996
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 13:17   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,619
Default Re: Nyheter fra Flying Blue

Opptjeningen er vel dårlig, men AF har kun i dag tilbud til MIA for 3625 NOK.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 18:41   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,423
Default Re: Nyheter fra Flying Blue

Flere endringer er publisert her: http://www.flyingblue.com/news/1397/...l-flights.html

For økonomi går fueltillegget noe ned:

http://www.flyingblue.com/long-haul-...longhaul1.html

For business går mil-prisen opp.
Quote:
In Business class, more seats will be available for award tickets. The required number of Miles will however be increased at the same time.No decreases in carrier imposed international surcharge amount
Full oversikt her:
http://www.flyingblue.com/long-haul-award.html

C går opp med rundt 25% på samtlige strekninger, F opp med 30% og Premium Economy med 33-60%:
Kilder:
http://loyaltylobby.com/2013/04/25/a...r-devaluation/
http://cdn.loyaltylobby.com/wp-conte...age-Change.jpg


Quote:
The new rules are effective from early June 2013 and apply to all Flying Blue members booking an intercontinental award flight from that moment on.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 13-05-2013 at 18:45.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 08:23   #8
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
KLM KLM endrer awardpolicy på long haul

Fikk epost fra KLM nå hvor de skriver:

Last year, Flying Blue made more award seats available on AIR FRANCE and KLM flights within Europe. Now these positives changes are also here for intercontinental flights.

• More choice for you now with more available award seats in Economy and Business classes, with various numbers of Miles required.

• The number of upgradable booking classes has been increased substantially, giving you far more possibilities for upgrades with Miles to Premium Economy and Business class.

• There are lower carrier imposed international surcharges for you to pay. For an Award in Economy the carrier surcharge is greatly reduced. In Premium Economy, there is a marginal reduction. However airport taxes are still to be paid separately.

Spesielt siste punkt er vel ønsket av de fleste her inne, og er vel samme endring som de gjorde i fjor på flygninger innen Europa som gjorde det mer attraktivt/lettere å ta ut bonusreiser?
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 17:57   #9
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Re: Flying Blue-tråden

Bra! Er det da endringer i uttakstabellen? Har du ev. link til ny tabell? Karibien blinker i det fjerne...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2013, 17:58   #10
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Air France "Tilbud" på La Premiere med Flying Blue

Fikk epost fra Flying Blue i dag om at de har tilbud på Air France sin førsteklasse "La Premiere", 50% rabatt til noen byer i sommer. For eksempel Paris-Singapore til 130 000 poeng mot normalt 260 000 poeng. Med liten skrift står det "one way", og sjekket nettopp, de skal 260 000 poeng med 50% rabatt, altså normalt 520 000 poeng for t/t Paris-Singapore? Med tanke både på DM og andre i *A, og ikke minst at det ofte er krevende å tjene mye poeng i Flying Blue (på økonomi), så er jo dette spinndyrt sammenliget både med Star Alliance og One World...

Glad jeg har flyttet 90% av aktiviteten til *A :-)

Webversjon av nyhetsbrevet: http://image.klm-mail.com/lib/fe9615...emiere_EN.html
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2013, 23:23   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default Re: Flying Blue-tråden

Mange år har fruen og jeg sittet på like under 100k FB poeng.. Har holdt dem kunstig i live med svippturer til AMS og CDG. Ok det.. Herlig faktisk..

Nå er min konto nesten tom...BEY i januar for meg og fruen. Pris EUR 91 pr pax. Pustet dypt og tok Aeroflot ut ( aldri før ) og AF tilbake . Må friske opp CDG ferdighetene. Et år siden sist.

Antar hennes konto går til CAI, kort opphold som mulig for å få med Pyramidene. Også utsatt... Må bli sommer 2014.

Har sett på taxes på longhaul.. Fortsatt ikke verd strevet. Særlig når de økte poengantallet i C.. Vet om promo, men kan ikke dra på så kort varsel..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2013, 23:34   #12
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: "Tilbud" på La Premiere med Flying Blue

Quote:
Originally Posted by rkvalvaa View Post
Fikk epost fra Flying Blue i dag om at de har tilbud på Air France sin førsteklasse "La Premiere", 50% rabatt til noen byer i sommer. For eksempel Paris-Singapore til 130 000 poeng mot normalt 260 000 poeng. Med liten skrift står det "one way", og sjekket nettopp, de skal 260 000 poeng med 50% rabatt, altså normalt 520 000 poeng for t/t Paris-Singapore? Med tanke både på DM og andre i *A, og ikke minst at det ofte er krevende å tjene mye poeng i Flying Blue (på økonomi), så er jo dette spinndyrt sammenliget både med Star Alliance og One World...
Neida, promo på La Premiere er inntil 50% rabatt. Om du roter litt rundt finner du feks OSL-SIN begge veier til 260 000. Vurdere selv en tur til DXB i F. I FB-verden er 130 000 tur/retur faktisk ikke så ille, og en grei måte å blåse litt av kontoen på.

Uansett, den største nyheten når det gjelder La Premiere er at Ivory medlemmer og kan booke awards nå, dette var forbeholdt elite/elite+ før. Håper det fortsetter slik

BTW, noe av dette er allerede nevnt i KL/AF-tilbud hovedtråd.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2013, 13:42   #13
Paraninja
10A
 
Paraninja's Avatar
 
Join Date: Jul 2013
Posts: 12
Default Re: Flying Blue-tråden

Noen av dere som vet hvordan man blir behandlet som gullmedlem i FB? Har lenge vært sølv, men ble akkurat gull og lurer på om det er realistisk å forvente en oppgradering i ny og ne. Jeg reiser ofte til kina/østen fra AMS men flyene er ofte ganske fulle.
På en annen side er jeg over 190 høy og mistrives fælt i økonomisetene, spesielt på 747-ene (jeg innbiller meg at det er enda trangere der enn på 777).

Hva selve poengene angår så gidder jeg aldri å bruke de. Flyr nok som det er.
Paraninja is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2013, 14:31   #14
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Flying Blue-tråden

Quote:
Originally Posted by Paraninja View Post
Noen av dere som vet hvordan man blir behandlet som gullmedlem i FB? Har lenge vært sølv, men ble akkurat gull og lurer på om det er realistisk å forvente en oppgradering i ny og ne. Jeg reiser ofte til kina/østen fra AMS men flyene er ofte ganske fulle.
På en annen side er jeg over 190 høy og mistrives fælt i økonomisetene, spesielt på 747-ene (jeg innbiller meg at det er enda trangere der enn på 777).

Hva selve poengene angår så gidder jeg aldri å bruke de. Flyr nok som det er.
Utenom de ekstra fordelene man har krav på som FBG skjer det etter min erfaring pent lite mer, min op-up rate som gold er lik 0. Reiser du ofte med kollegaer øker selvsagt sjansen for op-up om du reiser på separat booking.

Ellers er hvertfall KLM ganske så spandable på cash upgrades både ved OLCI og på "gjør det selv"-transfer automatene på AMS.

EDIT: Les gjerne mer om KLM og buy-ups her.

Last edited by GinTonic; 24-07-2013 at 14:37.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2013, 20:32   #15
no-backpacker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Location: Bergen, Norway
Posts: 152
Default Re: Flying Blue-tråden

Jeg og mannen har vært FB gull i en del år nå og vi blir faktisk ofte oppgradert på interkontinentale ruter, spesielt til economy comfort, men også noen ganger til business. Da jeg reiste fra Beijing, i påsken, ble jeg oppgradet til eco. comfort (ikke mannen, men han ble oppgrdert til business på vei til....). Da snakket jeg med han som satt ved siden av meg, som også var FB gull og han sa at han reiste ofte AMS-PEK og ble nesten alltid oppgradert enten til eco. comfort eller business på denne ruten.

Ellers tror jeg det koster mindre å kjøpe seg opp til eco. comfort/exitsete om man er gullmedlem, men det er jeg slettes ikke sikker på...

PS. Vi har alltid billigste billett.

Xxx.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 09:46   #16
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Re: Flying Blue-tråden

Quote:
Originally Posted by no-backpacker View Post
Ellers tror jeg det koster mindre å kjøpe seg opp til eco. comfort/exitsete om man er gullmedlem, men det er jeg slettes ikke sikker på...
Det er korrekt, og er du Platinum så får du det uten pristillegg. Har nå FB "juksegull" og kjøpte nettopp comfortsete på AMS - OSL til kr 75,-.

Har blitt oppgradert til business på IC 1 gang (ca 1 av 10) når jeg hadde FB Silver.

Last edited by TriStar; 25-07-2013 at 09:49. Reason: tillegg
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 09:57   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,279
Default Re: Flying Blue-tråden

For ca.6 år siden ble vi oppgradert til C AMS MNL med FB Silver !!!
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 15:21   #18
henrikas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 56
Default Flying Blue-tråden

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Det er korrekt, og er du Platinum så får du det uten pristillegg. Har nå FB "juksegull" og kjøpte nettopp comfortsete på AMS - OSL til kr 75,-.

Har blitt oppgradert til business på IC 1 gang (ca 1 av 10) når jeg hadde FB Silver.
Hvordan fikk du juksegull? Godtar FB statusmatch med feks EBG?
henrikas is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 15:28   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,423
Default Re: Flying Blue-tråden

Quote:
Originally Posted by henrikas View Post
Hvordan fikk du juksegull? Godtar FB statusmatch med feks EBG?
Vet ikke hvordan han fikk det, men FB hadde en matchekampanje for over et år siden, i tillegg hadde de en eller annen kampanje via den svenske siden Businessclass.se
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2013, 23:56   #20
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Flying Blue-tråden

Quote:
Originally Posted by henrikas View Post
Hvordan fikk du juksegull? Godtar FB statusmatch med feks EBG?
Ja, det var statusmatch mot EBG. Trodde kanskje ikke det var så lenge siden som et år, kortet er gyldig til 03/2014.
TriStar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Resurs Flying Blue kekker Reiseforum 57 04-11-2022 08:32
Flying Blue bonusreisebestilling LN-KEH Flyforum 1 06-08-2006 01:19
Flying Blue spørsmål Trety Flyforum 6 18-10-2005 21:00
Flying Blue-stickers Trety Flyforum 2 25-08-2005 16:55
Flying Blue spørsmål Trety Flyforum 2 06-06-2005 21:06


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.