Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2020, 22:18   #1
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Delta Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Etter sju veker om bord og midt i COVID-19 krisa, var det endeleg tid for heimreise frå Theodore, som ligger ved Mobile i Alabama i USA. Vi er ikkje berørt av innreiseforbudet til USA fra Europa som Trump innførte 12. Mars da med det visumet vi har (B1 OCS) fortsatt kan reise til og frå USA som vanleg

Fredag 10. April fekk vi reiseruta for reise Onsdag 15. april, ingen overrasking med ATL-AMS-OSL-AES da eg alltid flyr over havet mellom ATL-AMS.

Vi flyr egentlig frå Mobil Regional Airport (MOB), men siden det er få ruter som fortsatt flyr der samt at restrernende ofte blir kansellert, flyr vi nå ut fra Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)

Min flight med Delta Airlines på ATL-AMS var med den vanlige Airbus A330-300 som forøvrig var min niende tur i disse flya til DL mellom AMS-ATL-AMS

I Economy på disse flya er det 2+4+2 seter, vanligvis velger eg alltid et B sete som er midtgang på venstre side og lengst mulig framme. Dette for å komme raskt av flyet

Men denne gangen var eg rask med å velge sete 18C da vi så at midtsetene (D og E) var blokkert, samt at sete 18G fortsatt var ledig i håp om å få seg en fireseter for seg selv.

KLM flyr ikke til AES nå i disse COVID-19 tider, så da blei det AMS-OSL med KLM Cityhopper og videre AES-OSL med Norwegian siden dei flyr en time tidligere enn det SAS gjør denne dagen

Vi var i alt ni som skulle mønstre av, agenten hadde sendt to biler med tilhengere kl. 06:30 for å ta oss opp til Atlanta som er ca. en 6 timers kjøretur unna fra der båten ligger. Første bil med seks engelskmenn kom seg fort av gårde da en av dem hadde et tidligere fly enn oss andre via Dulles til Heathrow. (Hørte i ettertid at det var kun ni passasjer på den flighten til LHR med BA) Dei fem andre samt vi tre i min bil skulle fly til Amsterdam Airport Schiphol (AMS), kor fem skulle fly med KLM kl. 16:45 mens eg og to til skulle fly med Delta Airlines kl. 17:18

Underway


Bilturen gjekk raskt og greit med tre stopp underveis på bensinstasjoner for å strekke på beina samt påfyll av mat og drikke for turen videre.

Vår transport


Førmiddagssnaks


Ankomst Terminal F kl. 13:50 (+1 time) kor det var helt tomt for folk på utsiden, vel innenfor var det så godt som tomt også så dei i reisefølge mitt som hadde bagasje å sjekke inn gjekk rett til en av dei 3-4 agentene som hadde svært lite og gjere. Selv har eg kun reist med handbagasje siste 10 år mest pga at i Vest-Afrika blir det ofte tull med innsjekka bagasje, samt at det er lettere å komme med tidligere fly en det man er oppsatt på om man kun har med handbagasje

Utenfor Terminal F




Delta innsjekk Terminal F


Den vanlige sikkerhetssjekken i Terminal F var stengt, isteden måtte man ned i etasja under for å bruke den samme sikkerhetssjekken som man bruker når man ankommer fra utlandet etter passkontroll og bagasjehenting. Igjen var det så og seie heilt tomt der, og heller ingen masing fra TSA agenter om ditt og datt som av med sko og belter etc.

Stent vanleg sikkerhetssjekk


Vel oppe i Terminal F var det å sjekke ut flya vi skulle fly med. KLM denne dagen var Boeing 787-9 Dreamliner som stod parkert ved gate F5, vanligvis flyr KLM fra F3

PH-BHE


Min Delta Airbus A330-300 (N822NW) stod denne dagen parkert ved F2 som er heilt på enden av piren og dermed svært vanskelig å få tatt bilder av dessverre.

N822NW


Siden det var enda nokre timer til avgang, enda vi opp på et av få steder som var åpent, ECCO for middag med en meny på kun var tre retter kor vi gjekk for biff med pommes frites. Biffen var meget mør og godt, pommes frites var krydra med salt og pepper. $44.32 kosta dette

Middag


Tid for å seie Good Bye til de som skulle med KLM og bevege seg til egen gate for min avgang.

Litt folk i denne terminalen, men mye mindre enn vanleg


Vel framme oppdaga eg på Delta appen at eg hadde blitt oppgradert til Comfort+ og sete 11B som er en toseter. Vanligvis er man takknemlig for en slik oppgradering, men ikke i denne gangen med å få pax om bord. Så dei i gaten blei litt overraska da eg bad om å bli nedgradert igjen, men når eg visst dei setekartet at 18D, E og G fortsatt var ledig, i tillegg tilsvarende på mange andre midtrader, forstod dei hensikta mi

Dei i Delta One (business class) og dei med høgt kortstatus borda når dei ville, resten borda etter seterad frå bakarst rad 42 og framover til og med Comfort+ som er rad 10-14. En og en pax fram for boarding kor Delta teppet blei bruke som mal for å holde 6 fot avstand.

Boarding


Vel omboard, boarding complete og ingen ved sida av meg så fire seter sikra. Faktisk var det ingen i 2 seteren på andre sida av midtgangen, ingen i sete forran meg og ingen i sete bak meg. Så ikkje ville man få seteryggen forran i fanget, og heller ikkje være redd for å gjere det samme sjølv for dei bak meg.

I fremste Economy kabin var vi 50 passasjerer og i bakerste 43, med samla kapasitet er 259 seter så det vil si at flyet var ca. 36% fullt berre her. Rekner med at det var tilsvarende i Delta One?

Delta oppgraderte matserveringa i fjor til ei klasse for seg selv, på denne flighten under omstendigheten blei det servert ei veldig enkelt utgave som var forsåvidt heilt OK. Først delte dei ut ei flaske vann til alle før dei kom rundt med middagen kor man kunne velge mellom Pasta eller Kylling; ”Chicken Marsala w/Vegetables & Japanese Style Rice” Men kyllingen var så seig at den var uspiseleg, samme med gulrota som også var fæl. Men Ben & Jerry’s Cookie Dough isen var god som alltid. Drikke fekk man i hele flasker eller bokser, men ingen is.

Main Meal


Med få passasjerer gjekk det fort å dele ut maten samt å samle inn igjen bosset, så etter 1 time og 20 min var det av med kabinlyset. Alle vinduer var dekka til, ingen hadde leselys på, ingen prata, ingen unger som grein, svært få brukte Inflight Entertainment, igjen passasjerer eller flybetjening som vandra i midtgangen så det var ei merkeleg stille stemming om bord. Fremste seterader på sidene var blokkert til flybetjening som hadde en stille tørn resten av turen.

Resten av turen gjekk med til å sove samt sjå Hawaii Five-O episoder på mobilen. Ca. 1 time før landing kom dei rundt med frokost som var en liten kanelsnurr, fruktbeger og drikke, helt OK og greitt.

Fireseter ala seng


Moving Map




Frokost


32 min før ankomst starta nedstigninga og etter 7 timer og 52 minutter flytid landa vi på Schiphol, parkerte kl. 07:18 ved gate E2.
__________________

Last edited by LN-REF; 25-04-2020 at 22:40.
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2020, 22:25   #2
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Delta Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

På Schiphol var det også svært lite folk, det meste var stengt men såg ut til at dei dreiv med en del oppussing her og der. Ingen kø i passkontrollen så turen fra E til B-piren gjekk raskt. Området mellom C og D er det alltid masse folk dag og natt, i dag var det heilt tomt her!

Tomt 1


Tomt 2


Tomt mellom C og D


Stengt


Ved gate B16 var det faktisk en del folk som skulle videre med Cityhopper sin Embraer E190STD til Oslo. Blant anna var det ca. 30 norske ungdommer som var på vei heim etter å ha mista jobben ved Disney World i Orlando.

PH-EXT


Med Petroleum Card kunne eg gå som en av dei første om bord og fann raskt 7D som var Economy Comfort sete som eg hadde blitt oppgradert til. Det var masse mas fra flyvertinna om å holde avstand når man boarda og gjekk ned midtgangen, men kva var poenget med det når flyet omtrent var fullt i 2+2 seating? Som sild i tønne her med andre ord så korfor fløy dei ikkje en B737 med blokkert midtsete istedenfor?

Som vanleg var det avgang fra Polderbaan, slår ikkje feil. Etter å komt opp i marsjhøyde, delte flyvertinna ut den vanleg KLM eska med ei grovskive og en liten boks vann. Drikke blei ikkje delt ut, men satt ut bakerst i kabin slik at man kunne forsyne seg selv med det man ville ha. Turen blei brukt til å sjå nok ei episode med Hawaii Five-O

Selvbetjent drikke


Ved ankomst Gardermoen måtte alle ned til enden av F for passkontrol som vanlegvis blir brukt når man kommer fra utenfor Schengen. Var en del ekstra politi der som geleida passasjerer til korrekt passkontroll som for oss Norske var å scanne passet selv i automat. Før trappa ned til ankomst stod dei ei fra Ullensaker Kommune og delte ut et skriv om karantene etc. Vel ned trappa tre til som spurde meir om kor man kom fra, om man var frisk, reise videre og karantene.

Taxfree butikken hadde eg heilt for meg selv, er glad i Baylies så frista å ta med seg ei heil kasse men nøyde meg med to flasker siden dette skulle bringast med vidare på neste fly. Også bagasjehallen var heilt tom. Var det ”Last Bag on Belt” eller ”No bag on Belt”?

Forran Rød sone på Tollen stod det en toller, ellers så Tollen tom og forlatt ut på Grønn sone.

SAS sida” av innsjekk/sikkerhetskontroll var stengt, over på ”Norwegian” sida var det tomt. I sikkerhetsjekken var det kun eg så ingen stress der heller

SAS sida


Norwegian Sida


Innenfor var det meste stengt, men Duty Free, et par kiosker og en restaurang var åpent, så enda opp på Bølgen og Moi Food Garage kor man kunne velge mellom Burger og Fiskesuppe, brus blei solgt på halv liter flasker. 285,- kosta dette

Middag


Få avganger resten av denne dagen...


Etter å ha spist gjekk eg opp til C gater og fann en benk ved Norgesglasset som var stengt for å få seg litt søvn. Heldigvis var flighten med Norwegian Boeing 737-800 (LN-NGY) videre til AES fra C4 så det var kort vei å gå. Avgang var 16:00, ho i gaten kom 15:35 men med kun 22 passasjerer gjekk boarding veldig raskt

Pushback litt før rutetid så takeoff 15:56, etter 44 min i lufta landa vi på Vigra 16:40 som var 20 min før rutetid.

Et par minutter seinare var eg i taxi heim som tok ca. 45, sjåføren happy da dette var månedens beste tur hittil sa han

Vel heime var det å flytte inn i en bobil på tunet for to veker karantene , om seks veker er det tilbake til USA igjen
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2020, 23:34   #3
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Takk for rapporten, er jo ikke akkurat mange av de for tiden. Virker ikke akkurat som om det var veldig stressende å reise, men noget spesielt.

Får vanligvis en god følelse av å lese reisebrev, men ble nesten litt trist av denne, merker at situasjonen gjør noe med en.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2020, 06:16   #4
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 263
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Hei,

Takker for flott rapport.
Angående B1 OCS visum og innreiseforbudet, er grunnen til at dere fortsatt kan reise inn til USA at det er et OCS visum?
Eller kan man fortsatt reise til USA på et vanlig B1/B2 visum?
Klette is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2020, 11:12   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Tusen takk for interessant kikk inn i koronahverdagen der ute. Like greit at det blir Tunhovd for Nice denne våren ser jeg
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2020, 13:29   #6
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
Hei,

Takker for flott rapport.
Angående B1 OCS visum og innreiseforbudet, er grunnen til at dere fortsatt kan reise inn til USA at det er et OCS visum?
Eller kan man fortsatt reise til USA på et vanlig B1/B2 visum?
Det er vel i utgangspunktet C1/D visumet som er for Skips- og Flymannskap som er unntatt fra innreiseforbudet, dette visumet gir 28 dager opphold i landet

Vi som jobber på kontinalsokkelen i USA treng B1 OCS (Outer Continental Shelf) visum for å jobbe der på båt, som forøvrig gir opphold på 180 dager. (Vi har vanlegvis 35 dagers turnus)

Advokater har sett på saken og fått avklart med U.S. Customs and Border Protection (CBP) at vi med B1 OCS blir definert som "crewmember" og kommer da under dei samme reglane som for dei med C1/D visum

Eg har forøvrig også C1/D visum i passet mitt, men bruker det ikkje

Så ja, det er B1 OCS visumet som er grunnen til at vi fortsatt kan reise inn til USA, og dei med B1/B2 kan ikkje

B2 er vel turistvisum?
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2020, 15:05   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

B1/B2 visum gis som oftest i kombinasjon hvor B1 er business, mens B2 er pleasure. Ikke helt ulikt det man har lov til på en ESTA. Vanlige B1/B2 visum er nok garantert omfatta av innreiseforbudet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2020, 12:31   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Takk for en interessant og annerledes rapport. Ser gjerne en rapport igjen når du skal mønstre på igjen for å sammenligne.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2020, 17:35   #9
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Det er plana ja
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2020, 13:37   #10
pkk78
Newcomer
 
Join Date: May 2020
Posts: 3
Default Re: Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19

Herlig rapport, LN-REF!
pkk78 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bakevja 2020 (eller Seattle «Julebord» i April / Mai 2020) dc-8-63 Flyforum 33 30-08-2019 21:22
Spesialbagasje frå USA zico77 Reiseforum 3 18-07-2011 11:40
Billege bilettar med SAS frå USA til Skandinavia AA-skipper Reiseforum 4 07-08-2009 21:21
USA-April 2009 hellbilly TripReports 13 09-07-2009 13:21


All times are GMT +2. The time now is 18:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.