Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2020, 11:49   #61
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Hallingmarken første helgen i juli i Nesbyen.
https://www.hallingmarken.no/
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 12:37   #62
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Hestetramp-musikk er ikke min greie og jeg har allerede vært i Nesbyen. Men det er sikkert av interesse for andre.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 14:00   #63
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Karmøy. Gruve, kirke og Skudneshavn.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 14:16   #64
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Karmøy. Gruve, kirke og Skudneshavn.
Her snakker vi om å fylle en hel helg. Har jo landet på øya før og vært i Haugesund og på Utsira.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 15:10   #65
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Etter som det ikke står hvor du bor, så forutsetter jeg Oslo området.
En del av disse tipsene er vesentlig enklere med bil, men mulig med offentlig kommunikkasjon, ev forutsetter noe gange/haiking.
Toget til Hjerkind, overnatte på Hjerkin Fjellstue eller annet, dersom man ankommer på kvelden, gå til Snøheim til fots/på ski overnatte på Snøheim før dagstur til Snøhetta.
Tur på Haldenkanalen eller Telemarkskanalen
Rjukan har masse interessant å tilby, best å ha bil der, men man klarer seg til fots også. Jeg var på omvisning i Tungtvanns kjelleren i september. Om det fremdeles er mulig vet jeg ikke da de snart skal starte å bygge ett hus over, for å bevare det. På sommeren kan du også ta tur på Tinnsjøen med MF Storegutt, samt få omvisning i DF Amonia. Ta en tur med Krossobanen. Jeg vet ikke om det går buss til Skinnarbu, men der kan du reise med Fjellvåken, på Møsvatn, til Mogen turisthytte. Og selvfølgelig Gaustadbanen inni Gaustadtoppen. Kler du deg litt sporty, og har en liten tursekk, så får du sikkert fort haik om du ikke har bil.
Det går buss til Gjendeosen. Gå Gjendesheim-Memurubu langs vannet. Gå bukkelegeret, Knutshø er en fin liten tur. Orker du ikke gå Besseggen så kan du ta tur på Gjende, til Gjendebu. Det er vel minst 2 båtavganger per dag dit. Hopper du av bussen tidligere kan du ta MF Bitihorn til Eidsbugarden. Reiser du forbi Gjendeosen så passerer du Ridderspranget, som er verdt en liten stop. Lom har masse å tilby, skjønt mest for de spreke. Ta buss over Sognefjellsveien, til Sogndal. Der kan du både fly og ta buss hjem.
Reise med rutebussen Hurum Rundt og overnatte i Holmsbu, kombinere med Fergetur over Svelvikstrømmen.
Ta Sykkelbussen til Ringkollen og sykle rundt i Marka. Overnatte på Kleivstua for så å sykkle ned til Lommedalen og se på Bærums Værk.
Jeg vet ikke om det går rutebuss i helgene på RV44 Nordsjøveien, fra Flekkefjord via Jøssingefjorden til Jæren.
Fly til Stavanger, ta ferge til Lysebotn, haik opp på Fjellet og ta suleskars ekspressen hjem.
Ta ferge fra Aker brygge, til Son
Buss til Skjærhalden på Hvaler og ferge derfra til Strømstad. Ny ferge til Sandefjord og toget hjem.
Norway in a nutshell har du kanskje prøvd.

Jeg er glad jeg har campingbil.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 20:04   #66
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Takk for mange tips. Håper at flere enn meg får nytte av disse tipsene.

Har selv vært på mange av stedene du foreslår her. Selv har jeg hatt for mange planlagte aktiviteter i Norge som jeg ikke har kunnet fullføre i løpet av helgen grunnet været. Å planlegge turer til steder hvor man kun har en eneste ting å gjøre og som avhenger av vær vil jeg nok ikke gjøre med det første.

-Føler at jeg har vært innom nok fjellstuer.
-Kanalreise i Norge har jeg enda ikke gjort noen research på. Det må jeg se mere på.
-Rukjan, tinnsjøen av Gaustadtoppen har jeg fått med meg. Fikk lurt med meg en sjåfør som gjorde turen gjennomførbar.
-Hurum Rundt har jeg ikke lengt på før. Må gjøre mere reseach der.
-Bærum verk kjenner jeg godt og jeg har syklet opp fra Lommedalen og nok rundt i Nordmarka.
-Har vært på hyttetur på Hvaler, tatt båt til Strømstad og ferge over til Sandefjord.

Igjen takk for mange gode tips.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 09-01-2020 at 20:11.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 14:46   #67
livinspeed
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 325
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
-Hurum Rundt har jeg ikke lengt på før. Må gjøre mere reseach der.
I stedet for å ta de triste bussene anbefaler jeg heller, om du er glad i å sykle, å kanskje legge inn en helg for å sykle rundt Hurum i stedet, enten på vei eller skogsvei. Med elsykkel er det gjort uten så alt for mye pes, selv min far på over 60 gjør det støtt og stadig. Støtter absolutt å legge inn en overnatting i Holmsbu, der er det flott om du er heldig med været! Dersom du ender i Holmsbu går det an å spasere eller sykle utover mot Rødtangen, der er flere populære gallerier om man er interessert i slikt, og det er flere gode restauranter å velge mellom i Holmsbu "sentrum" med tilhørende konserter på sommeren. En tur med Svelvikferja er ikke så fryktelig spennende annet enn at det er gjort på null komma svisj, men det er jo en morsom kuriositetsopplevelse som eventuelt kan kombineres med lunsj i Svelvik for å bunkre opp litt energi dersom du skal sykle opp igjen Verket-bakkene. Hvis du vil bruke flere dager finnes det også mange fine strender på Tofte-siden av halvøya, og husker jeg ikke feil er det fortsatt både gjestgiveri med noen få rom på Tofte, men den har alltid vært noe tentativ på åpningstider og perioder. Ellers kan du jo også legge inn en middag på Villa Malla i Filtvet, der er det også knallfint på sommeren.
livinspeed is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 22:05   #68
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Regner med du har huket av lengst nord, syd, øst og vest?

Hva med å gå Norge på tvers på det smaleste?


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 18:12   #69
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Det er jo innerst i Tysfjord i Nordland, 6 km.

Noen som har vært på Frøya, må dit i mars, det holder med noen timer for det jeg skal gjøre der, men det er kanskje verdt å bli et par dager ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 00:35   #70
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Det er jo innerst i Tysfjord i Nordland, 6 km.
..og der kommer du deg neppe med buss.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2020, 01:28   #71
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Det er visst god timing for reisetips for Norge nå. Nettavisen kom akkurat med en liste på 101 severdigheter i Norge:
https://www.nettavisen.no/livsstil/r...423952768.html
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2020, 16:39   #72
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Destinasjoner i Norge som er verdt å få med seg?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er visst god timing for reisetips for Norge nå. Nettavisen kom akkurat med en liste på 101 severdigheter i Norge:
https://www.nettavisen.no/livsstil/r...423952768.html
Har du vært på Preikestolen Robert ?
I år er muligheten stor for at det blir mindre trengsel enn det pleier å være :-)
Eller med båt inn Lysefjorden og buss tilbake til Stavanger med innlagt stopp på "Ørneredet" Øygardsstølen.
https://lysefjordenturisthytte.dnt.no/transport/
Dersom du liker å gå i fjellet kan du også gå til Kjerag fra Øygardsstølen.
C130 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
4th of july - En opplevelse verdt å få med seg i USA? orhel Reiseforum 13 20-04-2014 19:45
Kjos: Bare Bergen er verdt å se i Norge! C130 Småprat 13 25-08-2012 20:53
Noen som har Northwest fly fra Herpa som de ønsker å kvitte seg med? audunn Samlerhjørnet 2 09-04-2007 17:06
Noen som har lekt seg med Photoshop her TigerBlack Flyforum 6 17-10-2005 10:25


All times are GMT +2. The time now is 01:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.