Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-09-2013, 17:10   #1
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Norge NSB vs Flytoget til Gardermoen

Leste en interessant artikkel i VG om prisforskjeller og tidsforbruk mellom NSB og Flytoget
Jeg må si at prisforskjellene er ganske store, selv om det er maksimalt 4 minutter forskjell mellom dem.
Riktignok har Flytoget hyppigere avganger, samt tidligere og senere avganger enn NSB.

Hva er viktigst for folk her inne? Hva benytter du når du skal til OSL, og hvorfor?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:15   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: NSB vs Flytoget

Jeg bruker som regel NSB .. når produktet er omtrent det samme, går jeg etter pris. Og NSB-app'en er også veldig grei.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:16   #3
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: NSB vs Flytoget

Jeg bruker som regel Flytoget pga frekvens.
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:36   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: NSB vs Flytoget

Flytoget pga frekvens og at jeg vet når de går. Har vel tatt NSB en gang eller to, men det krever mer forarbeid.
Itillegg blir det at jeg også noen ganger enten kjører selv, tar taxi eller Flybussen til Storo
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:43   #5
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: NSB vs Flytoget

Flytoget pga frekvens og gode studentpriser til, buss hjem da den går direkte og stanser nærmere
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:43   #6
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: NSB vs Flytoget

Er student, så da er flytoget billigst.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:53   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: NSB vs Flytoget

Sitter alltid med to sett billetter, men NSB er førstevalg fra Lillestrøm. Halv pris og mye mer komfortable Flirt tog og planlegger dem. Ved forsinkelser der, hopper vi på flytoget. Selvfølgelig tidlig morgen og sen kveld alltid Flytoget..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:54   #8
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: NSB vs Flytoget

NSB når jeg har god tid, Flytoget ellers.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 17:56   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: NSB vs Flytoget

Siden ungdommer (alle under 21) reiser til halv pris med Flytoget, er det ikke noe å lure på for min del Får også 50 % rabatt på reisene så lenge jeg er student. Når jeg er ferdig utdannet og må gå over til voksenbillett, kommer jeg nok til å bruke NSB når det er mulig. 80 kr i prisforskjell for å spare noen få minutter er litt i drøyeste laget..
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 18:00   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: NSB vs Flytoget

Nå tar jeg riktignok toget "motsatt vei" - altså på veg mellom hjemmet og Oslo, ikke på veg til/fra en flytur.

Før tok jeg Flytoget fordi det var enklere å dra kortet enn å måtte styre med billett, samt at om jeg tok lokaltoget hadde jeg ca. to minutters connection for å rekke (ofte siste) bussen videre hjem. Etter at alt av tider ble endret, og både NSB og Ruter kom med apper, byttet jeg til NSB. Når jeg uansett må ta bussen til OSL er det like enkelt å kjøpe hele billetten der. Når NSB bruker bare noen minutter mer, ser jeg ikke poenget med å betale flytogpris lenger.

Etter qt jeg flyttet bruker jeg uansett Jessheim mest som overgang mellom buss og tog, men prinsippet gjelder fortsatt.

Jeg kan se det med frekvensen, men NSB planlegger vel også 20-minuttersavganger etterhvert?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 18:05   #11
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: NSB vs Flytoget

NSB, fordi komfort er (minst) lika bra som på Flytoget, og billigare. Noko færre avgangar.
Eit anna pluss er at ein kan kjøpa sonebillett heile vegen til der ein skal med Ruter-appen (hvis ein korresponderar med buss, som i mitt tilfelle).

70.- inkludert buss og tog vs. 130.- + 30.- for buss og tog er eit ganske enkelt valg når ein flyg ofta.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 18:24   #12
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: NSB vs Flytoget

Flytoget på grunn av reisegarantien. I tillegg er de kjappe med å skaffe buss for tog dersom noe skulle skje. Jo, også er jeg ekstremt lat.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 18:34   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: NSB vs Flytoget

En ting å tenke på er om man reiser jevnlig t/r flyplassen to ganger eller mer i uka så lønner som regel ruter sitt 30-dagerskort (evt. 365-dagerskort), og samtidig gjelder det kollektivtrafikken til ruter i hele Oslo og Akershus. Denne finnes det også student-rabatt på om man er under 30 år. Denne gjelder også på SAS Flybussen og ikke bare NSB.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 18:44   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: NSB vs Flytoget

Oppover velger jeg ofte det som passer best, flytoget vinner oftest pga. frekvens ved bytte fra buss til tog og tidlig avreise.

Hjem blir det 50/50 pga. videre korrespondanse. Synes NSB er glimrende utenom rushen siden det ofte er bedre plass der og WiFi på Flirt funker normalt veldig bra.

Når de legger om rutene så IC-togene ikke tar seg pause på Oslo S så blir det nok mer NSB-kjøring
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 19:25   #15
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: NSB vs Flytoget

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Når de legger om rutene så IC-togene ikke tar seg pause på Oslo S så blir det nok mer NSB-kjøring
Dette er litt ot, men på strekningen Skien-Lillehammer har togene 13 minutters pause på Oslo S, har NSB sagt de skal droppe denne pausen? Man har altså brukt milliarder av kroner på å redusere reisetiden på Vestfoldbanen med noen minutter, samtidig som man har 13 minutters stopp i Oslo. Hva er poenget med det?

Last edited by Boeing_fan; 25-09-2013 at 19:30.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 20:27   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: NSB vs Flytoget

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Dette er litt ot, men på strekningen Skien-Lillehammer har togene 13 minutters pause på Oslo S, har NSB sagt de skal droppe denne pausen? Man har altså brukt milliarder av kroner på å redusere reisetiden på Vestfoldbanen med noen minutter, samtidig som man har 13 minutters stopp i Oslo. Hva er poenget med det?
Pausen har vært der i "alle år" - nok om det.

Så vidt jeg har hørt blir IC-strkningen splittet i to: Drammen-Lillehammer, og Skien-Eidsvoll - begge uten pause, dvs. bedre frekvens forbi OSL. I tillegg har man lokaltoget
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 20:31   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: NSB vs Flytoget

Bruker nesten alltid flytoget til OSL pga punktlighet, og NSB (Kongsberg-toget) fra OSL hvis tidspunktet passer. Jeg venter ikke mange minuttene ekstra for å reise med NSB, men om det passer så betaler jeg heller 90kr enn 170kr for en tur som tar nøyaktig like lang tid til Nationaltheateret. I tillegg så er det ofte bedre plass hos NSB
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 20:34   #18
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: NSB vs Flytoget

Et moment er at NSB koster 60kr for dem som har billett/periodekort for Oslo.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 21:08   #19
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: NSB vs Flytoget

Jeg sjekker NSB-appen rett etter landing, og hvis det går en avgang 5-15 min etter ankomst tar jeg den. Om jeg må vente mer enn 10 minutter tar jeg heller Flytoget, men stort sett klaffer det bra med NSBs tider.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 21:21   #20
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: NSB vs Flytoget

Fra Drammen så blir det som regel Flytoget, veldig mye fordi de er det eneste tog-alternativet som har avganger tidlig nok til å rekke morgenflyene fra OSL. Blir gjerne Flytoget tilbake også, men da er det latskap som er saken. Pluss i margen også for måten man løser billett på.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NSB med lavere priser mellom Oslo S og Gardermoen SeatBelt Småprat 8 28-09-2011 20:52
Flytoget til Drammen fra 2/9 Someone Reiseforum 5 04-04-2009 10:21
SAS-direktør til Flytoget TG923 Flyforum 0 25-06-2007 15:58


All times are GMT +2. The time now is 12:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.